Bli av med jobbet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej det är det inte eftersom även arbetstidslagen gäller så som @TheRedLightning påpekar, den säger att du får arbeta 6h i följd, därefter rast i minst 15 min, arbetar du 9h så måste rasten vara 45 min, vilket kan delas upp på 15 min raster. Så hur du än vrider och vänder på det så är det inte tillåtet att köra 13 h i sträck. https://www.transportstyrelsen.se/g...514-vagarbetstidslagen-a5_2020-05-29_webb.pdf
 
Nej det är det inte eftersom även arbetstidslagen gäller så som @TheRedLightning påpekar, den säger att du får arbeta 6h i följd, därefter rast i minst 15 min, arbetar du 9h så måste rasten vara 45 min, vilket kan delas upp på 15 min raster. Så hur du än vrider och vänder på det så är det inte tillåtet att köra 13 h i sträck. https://www.transportstyrelsen.se/g...514-vagarbetstidslagen-a5_2020-05-29_webb.pdf
Läs vad som gäller taxi. Jag har ju själv tagit taxiförarleg och svarat på vilotidsfrågorna på provet
 
Läs vad som gäller taxi. Jag har ju själv tagit taxiförarleg och svarat på vilotidsfrågorna på provet

Men du stirrar dig blind på vilotiden. Du missar resten.

Precis som t ex en tjänsteman måste ha dygnsvila etc, så förutom det måste personen ha raster. Så bara för dygnsvila t ex är 11 h som huvudregel så innebär det inte man kan jobba 13 h i ett svep.

Sen finns en massa käcka undantag som gör att man tex kan jobba (inte köra) 36 h I ett sträck såtillvida att man har betald arbetstid 36 h i sträck. Men fortfarande innebär det inte att man den tiden kan utföra aktivt arbete i ett sträck lagligt.

Jag hoppas verkligen du med flit provocerar och trollar och inte är så lost som dina svar ger sken av
 
Yes, en nätt tripp på 8-9 timmar.
Kanske enligt Google maps men glöm det. Alltid kö på Autobahn och med husbil kommer ni inte kunna köra i de hastigheter Google räknar med. Lägg på minst 3 timmar om inte mer.

Hälsningar en som ofta kör från Bremen ner till Bayern (med bil så jag kan ligga i 150 km/h när det inte är stopp pga kö eller inte att glömma, alla vägarbeten. )
 
Kanske enligt Google maps men glöm det. Alltid kö på Autobahn och med husbil kommer ni inte kunna köra i de hastigheter Google räknar med. Lägg på minst 3 timmar om inte mer.

Hälsningar en som ofta kör från Bremen ner till Bayern (med bil så jag kan ligga i 150 km/h när det inte är stopp pga kö eller inte att glömma, alla vägarbeten. )

Ja, där satt vi vackert och väntade p g a vägarbeten. Det är två resor nu som tagit väsentligt längre tid just för de ökända vägarbeten som försigår på enorma sträckor av autobahn. Både när vi skulle vidare genom Frankrike och ner till Holland.

+3 timmar räckte inte, och då körde vi ändå sena kvällar.
 
Arbetstidslagen, den rseglerar hur lång tid du får arbeta utan rast, det spelar ingen roll vad ditt fordon väger.
Står inget om det i vilotidsböckerna för yrkesförare av lätta fordon. Det står exakt samma som den länk jag hade från Transportstyrelsen. Det är det vi har att rätta oss efter, yrkestrafiklagen 1998:490, förordning 1970:340 samt förordning 1994:1927 ang vilotider gällande vägtransporter med lätta fordon
 
Så olika människor kan vara ändå.

Jag började ett nytt jobb i februari och har varit väldigt orolig att förlora det då det har varit några uppsägningar av timanställda och permitteringar av några personal. Jag har semester nu, sista arbetsdagen i dag på 4 veckor, otroligt skönt, men jag oroade mig så för att inte ha jobbet kvar när jag kom tillbaka eftersom min provanställning upphör en vecka efter jag börjat igen i augusti. Så orolig att jag funderade på att prata med chefen om att inte ha semester. För besked om hur det skulle bli med jobbet skulle jag få typ denna veckan egentligen. Vem vill ha semester för att återkomma en vecka till jobbet och sedan vara arbetslös? Det blir inte någon skön semester, jag hade inte kunnat njuta, enbart sökt jobb utav bara fan och oroat mig gråhårig över att inte ha ett jobb. Jag har vid tidigare tillfälle gråtit uppgivet inför arbetsförmedlare för att alla mina försök till jobb har lett till ingenting.

Så. I dina skor hade jag satt den där husbilen nån annanstans och så hade jag struntat i semester och så hade jag sökt en jävla massa jobb. Faktum är, det är ju just så jag HAR gjort sedan jag blev arbetslös i slutet av december 2014, jag har inte haft SEMESTER sedan 2014, inte någon jag kunnat åka längre bort än så att jag på stående fot nästan omgående har kunnat stå en arbetsgivare till tjänst. Och det borde inte du heller om du har a-kassa och är arbetslös.

Hur kan du förvänta dig hjälp av samhället när du själv inte anstränger dig för att stå på egna ben? Hur kan du förvänta dig att få något från samhället när du missbrukar något (a-kassan) utan att själv uppfylla deras krav för det?

Du borde skämmas på riktigt. Inte sitta här och diskutera några sketna körtider och vem av er här på buke som har rätt i vad som gäller, det är fan skitsamma för du borde inte ens sitta i en husbil annat än på ungefär hemmaplan och söka jobb mellan pauser på stranden för att vila hjärnan och telefonen samt din mailadress. Allt det där borde användas flitigt så att du kommer in och kan få ett jobb igen så att a-kassa kan gå till nästa person som behöver det en kort period.

Hur omogen är du?
Var står det att jag missbrukar a kassan?
 
Står inget om det i vilotidsböckerna för yrkesförare av lätta fordon. Det står exakt samma som den länk jag hade från Transportstyrelsen. Det är det vi har att rätta oss efter, yrkestrafiklagen 1998:490, förordning 1970:340 samt förordning 1994:1927 ang vilotider gällande vägtransporter med lätta fordon
Detvhar inte slagit dig att många lagar kompletterar varandra och att man inte kan läsa allt i en och samma lag/förordning/föreskrift. Arbetstidslagen gäller alla som jobbar. Alltså inte bara folk som kör fordon.
 
Står inget om det i vilotidsböckerna för yrkesförare av lätta fordon. Det står exakt samma som den länk jag hade från Transportstyrelsen. Det är det vi har att rätta oss efter, yrkestrafiklagen 1998:490, förordning 1970:340 samt förordning 1994:1927 ang vilotider gällande vägtransporter med lätta fordon
Men jag gissar att det är ett antal år sedan du pratar om då... Idag behöver man även YKB och där ingår arbetstidslagen som ett moment. Det verkar som om du inte riktigt förstår skillnaden mellan arbetstidslagen och vilotidsböckerna, det är liksom två olika saker.
 
Ja, där satt vi vackert och väntade p g a vägarbeten. Det är två resor nu som tagit väsentligt längre tid just för de ökända vägarbeten som försigår på enorma sträckor av autobahn. Både när vi skulle vidare genom Frankrike och ner till Holland.

+3 timmar räckte inte, och då körde vi ändå sena kvällar.
Det får ta den tid det tar. Vi har inte bråttom. Vi tar Tyskland på en söndag enligt rekommendatioer
 
Kanske enligt Google maps men glöm det. Alltid kö på Autobahn och med husbil kommer ni inte kunna köra i de hastigheter Google räknar med. Lägg på minst 3 timmar om inte mer.

Hälsningar en som ofta kör från Bremen ner till Bayern (med bil så jag kan ligga i 150 km/h när det inte är stopp pga kö eller inte att glömma, alla vägarbeten. )
Inte så mycket stau på en söndag hoppas vi
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 787
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 437
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Jobbar som timvik idag men får knappt några timmar alls, så ekonomin är ju katastrof. Det har varit jättemycket strul från start med...
2
Svar
30
· Visningar
2 212
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 005

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Bildtråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp