Bli av med jobbet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast det är väl just det här som det blir skillnad på nu när det är en egen enhet med 350 handläggare som sitter och granskar och godkänner aktivitetsrapporterna utifrån det regelverk som faktiskt gäller enligt lag och inte enskilda arbetsförmedlare som ser personen och inte ärendet. Självklart litar man på att du sökt de jobb som du sökt - men sedan finns det även de som enbart sitter med stickprover hela dagarna och åker man ut på stickprovkontroll är det den som är arbetslös som måste bevisa att den har sökt de jobb som den uppger. Man kan absolut ange webinarer och sådana aktiviteter - men för att det ska bli godkänt att inte söka ett enda arbete och bara gå på webbinarier, skriva CV etc ska detta tydligt framgå i planeringen för den enskilda individen att det finns ett förhinder att söka jobb, annars blir troligen inte rapporten godkänd (det händer då och då till exempel att de som har varit långtidssjukskrivna och på väg in i arbete igen eller nya i Sverige inte behöver söka jobb, mer sällan med de som är friska och just blivit arbetslösa). Som @tanten skriver så anmodas man, efter några månader, att söka i hela Sverige. Man ska också göra de aktiviteter som arbetsförmedlaren ber en att göra, till exempel webbinarier och sådant.

Jag tycker personligen inte det är särskilt hårda krav som gäller, ett tiotal arbeten borde de flesta kunna söka om de går på en omställningsförsäkring som betalas av skattebetalarna alternativt socialbidrag, aktivitetsstöd etc. Det är inte så hårda krav, och gör man saker rätt och fyller i rapporten noggrannt hamnar den inte ens hos oss för granskning, då går den igenom ändå och tas eventuellt bara ut för stickprovskontroll.

Jag har inte andats ett ord om att jag tycker kraven är hårda, för det är de inte och uppenbarligen gjorde jag allt rätt, även de gånger när inga jobb fanns att söka eftersom mina rapporter godkändes utan problem och det är inte sådär vansinnigt länge sen jag var arbetslös.

Här duggar inte jobben tätt om man inte jobbar inom vården eller inom skolan, men inte en gång blev jag beordrad att söka jobb i hela landet eller att söka ett visst antal jobb/månad och jag skaffade mig ju också i slutänden ett jobb, som jag har både utbildning och kunskap för att jobba med.

Min poäng var dock att man blir inte av med a-kassan om man inte söker jobb som inte finns och då uppger vad man gjort istället för att öka sina chanser på arbetsmarknaden..
 
Jag har inte andats ett ord om att jag tycker kraven är hårda, för det är de inte och uppenbarligen gjorde jag allt rätt, även de gånger när inga jobb fanns att söka eftersom mina rapporter godkändes utan problem och det är inte sådär vansinnigt länge sen jag var arbetslös.

Här duggar inte jobben tätt om man inte jobbar inom vården eller inom skolan, men inte en gång blev jag beordrad att söka jobb i hela landet eller att söka ett visst antal jobb/månad och jag skaffade mig ju också i slutänden ett jobb, som jag har både utbildning och kunskap för att jobba med.
Eller så har de godkänts utan att så att säga vara godkända eftersom det före mars månad var arbetsförmedlarna som godkände rapporterna och ofta bara godkände dem, något som AF fått mycket kritik för och det är en av anledningarna till att den här nya enheten startats. Denna enhe kom igång i oktober förra året med ett kontor men de andra kontoren startades i februari. I mars kom granskningen av aktivitetsrapporter igång, i början av april kom GDs beslut att aktivitetsrapporterna inte behövs lämnas in förrän i juli (juni månads aktiviteter). Det är som sagt rätt nytt. Som sagt, är man långtidsarbetslös ska det mycket till att inte söka jobb i hela landet, det finns lagar för vad som krävs för att få A-kassa. Dessa har väl inte följts innan då arbetsförmedlare gjort olika, men nu kommer ju det här att granskas centralt.
 
Eller så har de godkänts utan att så att säga vara godkända eftersom det före mars månad var arbetsförmedlarna som godkände rapporterna och ofta bara godkände dem, något som AF fått mycket kritik för och det är en av anledningarna till att den här nya enheten startats. Denna enhe kom igång i oktober förra året med ett kontor men de andra kontoren startades i februari. I mars kom granskningen av aktivitetsrapporter igång, i början av april kom GDs beslut att aktivitetsrapporterna inte behövs lämnas in förrän i juli (juni månads aktiviteter). Det är som sagt rätt nytt. Som sagt, är man långtidsarbetslös ska det mycket till att inte söka jobb i hela landet, det finns lagar för vad som krävs för att få A-kassa. Dessa har väl inte följts innan då arbetsförmedlare gjort olika, men nu kommer ju det här att granskas centralt.
Men det funkar ju inte i verkligheten. Jag bor utanför Kalmar och om jag söker jobb i hela landet hur i all världen får man en bostad på en gång i en annan stad? Alltså kan jag inte ta ett jobb direkt eftersom det är bostadsbrist i landet. Alltså fortsatt a-kassa
 
Men det funkar ju inte i verkligheten. Jag bor utanför Kalmar och om jag söker jobb i hela landet hur i all världen får man en bostad på en gång i en annan stad? Alltså kan jag inte ta ett jobb direkt eftersom det är bostadsbrist i landet. Alltså fortsatt a-kassa
Nä, det är mycket med myndigheter som inte funkar i realiteten alltid. I det avseendet spelar det ingen roll dock, lag och praxis är relativt tydlig på det området.
 
När jag har varit arbetslös, så har jag inte behövt bevisa något öht.
De lär ju lita på att den uppgift man lämnar i aktivitetsrapporten är sann och sen är det så att om inga jobb finns att söka, så uppger man de webbinarier man kikat på, om man jobbat med sitt cv/personliga brev, om man pratat med olika företag och visat intresse för ev kommande jobb där osv, så att mena på att det måste finnas sökta jobb i varje aktivitetsrapport för att annars mister man ersättningen är helt enkelt inte sant.
Jag har ett vagt minne när jag för många herrans år sedan var arbetslös och gick på a-kassa var det något liknande. Sökte jobb jag var kvalificerad för, minns lite vagt att AF skickade mig på någon kurs för att skriva bättre CV, men inte ens det ledde till jobb även om jag letade aktivt.

Idag har jag insett att många jobb annonseras inte ens ut, eller de annonseras ut diskret. Kan ta det jobbet jag har idag, de sökte inte ens folk när jag ringde och frågade, men behövde sommarvikarie som senare ledde till den tillsvidaretjänsten jag har idag.
Hade jag inte ringt själv och frågat hade jag aldrig fått det jobbet. Jag ringde rätt många ställen då och då gick jag inte ens på varken a-kassa eller hos AF.
Med det sagt så går det att hitta ett jobb man vill ha om man bara anstränger sig lite, det må bli många samtal innan man hittar rätt, men det är också ett sätt att söka jobb på.
 
Nu har jag inget jobb att gå till på måndag. Detta på grund av corona. Det känns fruktansvärt. Inte för att man saknar själva jobbet utan mest för hur man ska klara sig. Är det fler här som inget jobb har för att Corona är orsaken? Vad gör ni för att klara er.

Jag förlorade jobbet 26 mars men innan dess kände jag mig 'tvingad' att ta ut mina semesterdagar (för att hjälpa till och försöka rädda mitt jobb/företaget).

Den 31 mars fick jag mitt permanenta uppehållstillstånd godkänt (efter 32 månaders väntan) och det har räddat mig då jag har kunnat få hjälp av australienska försäkringskassan efter det.
Plus att jag har en sambo som fortfarande får in timmar på sitt jobb.

Vi har även pratat med hyresvärd, elbolag och internetbolag och fått reducerat pris i denna kris så vi sitter rätt så säkert till just nu men det tog ju tills förra veckan innan några pengar ramlat in.
Både sambon och jag har dessutom fyllt år så vi har fått ekonomisk hjälp av våra familjer som "födelsedagspresenter" men kan ju säga att det gick till hyra och mat mest i början på april och vi är mycket tacksamma över det (här betalar man hyra varje vecka).

Men jag tänker dagligen på alla människor som inte har nåt skyddsnät och hur deras mentala hälsa är. Eftersom det mesta fortfarande är stängt här så finns det inte så många jobb att söka heller. Och att passa på att utbilda sig är inte läge heller eftersom det är svindyrt här i Aus...
 
Efter några månader ja. Inte på en gång eller efter en månad

Vad arrogant och verklighetsfrånvänd du är! Det finns en hel del saker att förhålla sig till som arbetslös. Har man dessutom förmågan att arbeta inom vården och blir anvisad att söka arbete inom denna kategori, har jag mycket svårt att se att du ska kunna tacka nej när läget ser ut som det gör idag. Skulle inte förvåna mig om alla som blir arbetslösa nu kommer att fångas upp genom kommun och arbetsförmedling och därefter tvingas ta ett arbete i vården för att täcka upp. Finns många olika inriktningar, inte bara äldrevård.

Man ska komma ihåg att a-kassan är begränsad, vad gör du den dag dagarna är slut? Ju mer du jobbar, desto längre räcker dina dagar. Du som inte tror att det blir lätt att konkurrera på arbetsmarknaden till hösten, har du verkligen råd att vänta för att du kanske hittar ett jobb inom din nuvarande yrkeskategori?

Tror dessutom att den som blir uppsagd och går in i vården nu kommer att få en helt annan respekt av arbetsgivare i framtiden. Där visar man ju verkligen att man är beredd att dra sitt strå till stacken till samhället, samtidigt som man försörjer sig själv.
 
Blev av med sommarjobben och har hitintills inte hittat något annat. Klarar mig ekonomiskt, men psyket är det värre med. Klarar inte av att gå sysslolös!


Anmäl dig som frivillig till någon hjälp
Vad menar du?

Jobbar själv på äldreboende. Vissa av oss kommer inte att kunna ha sommarsemester i år för att det fattas vikarier.

Vem som helst kan inte jobba på äldreboende nuförtiden eftersom de som bor där är så sjuka och det är så lite personal. Kan inte alla göra allt, och dessutom någorlunda snabbt, så funkar det inte.
 
Men det funkar ju inte i verkligheten. Jag bor utanför Kalmar och om jag söker jobb i hela landet hur i all världen får man en bostad på en gång i en annan stad? Alltså kan jag inte ta ett jobb direkt eftersom det är bostadsbrist i landet. Alltså fortsatt a-kassa
Det gör det om man är aktiv. Man ringer och mailar dagligen på allt som kan tänkas som bostad och ställer sig i varenda kö som finns.
Mitt ena barn blev erbjuden ett toppjobb hen inte kunde säga nej till. Det här erbjudandet kom strax efter att hen äntligen efter ett antal år hade fått ett förstahandskontrakt i den stad hen bor i nu. Jobbet är i Stockholm och hen behöver bo där för att kunna ta det. Att få en hyreslägenhet i Stockholm är ju inte helt enkelt ens med lång kötid och hen hade ingen alls men trots det har hen fixat en hyreslägenhet med förstahandskontrakt på en månad och dessutom på ett ställe hen kan tänka sig att bo på under en längre tid! Hen var helt förberedd på att bo i andrahand, rivningskontrakt, hyra rum, sova på en soffa hos någon, vandrarhem eller vad som vilket hen har gjort förut men hen var aktiv som tusan och med en gnutta tur dessutom hade hen snart förstahandskontraktet klart. Så jo det går att fixa en bostad om man kan tänka sig vad som helst bara det är tak över huvudet men inte om man ligger på soffan och pillar navelludd.
 
Men det funkar ju inte i verkligheten. Jag bor utanför Kalmar och om jag söker jobb i hela landet hur i all världen får man en bostad på en gång i en annan stad? Alltså kan jag inte ta ett jobb direkt eftersom det är bostadsbrist i landet. Alltså fortsatt a-kassa
Det bryr sig inte af om.
Jag får inte lägenhet hur som helst pga skulder men det brydde de sig inte ett skvatt om.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Jag är inte välkommen tillbaka till jobbet jag haft i två säsonger nu. Jobbet börjar nästa vecka och jag är inte kontaktad. Jag skriver...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
8 751
Senast: Gunnar
·
Skola & Jobb Jag har jobbat med färdtjänst och det trivdes jag bra med. Roligt att göra något nyttigt och kunna hjälpa människor. Tyvärr var chefen...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
3 336
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Jobbar som timvik idag men får knappt några timmar alls, så ekonomin är ju katastrof. Det har varit jättemycket strul från start med...
2
Svar
30
· Visningar
2 162
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp