Blir aldrig snabbare!

Jag har förflutet som läkarsekreterare och är rejält snabb på att skriva. När jag gick maskinskrivningskurs i början av 80-talet skrev jag 3000 tecken på 20 min. Utan fel. På skrivmaskin.

Just nu har jag ett uselt tangentbord. Jag får trycka hårt, det är trådlöst och alla bokstäver kommer inte alltid med. Så nu ska jag få beställa ett tangentbord med högre kvalité med usb-kabel. Så tangentbordet spelar stor roll för snabbheten i skrivandet.

Sedan får man träna och träna och träna på fingersättningen. Jag började med huv över händerna i 7:an. Då tyckte man att det var hur tradigt som helst, men nu är jag glad över att jag fick lära mig fingesättningen på det sättet ;)

/Lizzie
 
Det ligger nog mycket i det där med medveten träning. Jag orkar inte lägga tid på fingersättningen. Det har hänt att jag har försökt men jag har gett upp eftersom jag känt mig som ett hopplöst fall. Nu blev jag ändå lite peppad, tack!

Min fingersättning är galen, jag skriver med pek- och långfingret på högerhanden förutom bokstaven A som jag trycker dit med vänstra handens pekfinger. Ser troligtvis för täskigt ut men jag producerar många tusen tecken dagligen och har så gjort under en längre tid. :-)
 
Du har även hjälp av att de tangenter du ska ha pekfingrarna på har markeringar du kan känna. Så hittar du snabbt tillbaka ifall fingrarna kommit vilse bland tangenterna.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 188
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 548
Senast: Enya
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 023
Senast: LenaH
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 379
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp