Blir aldrig snabbare!

Haha, roligt med en tråd om att skriva på tangentbord, när jag just nu får mindre utbrott på jobbet för att det går långsamt och jag skriver fel fel fel hela tiden. Jag har precis bytt (på egen begäran visserligen) till ett franskt tangentbord vilket är väldigt bekvämt för é, à, à och andra kul tecken, men varför kan de inte utgå från ett qwerty som alla andra? :banghead:

@fejt, jag förstår din frustration över att det går långsamt, men det kommer att ge sig med träning. Hoppas jag...
 
Haha, roligt med en tråd om att skriva på tangentbord, när jag just nu får mindre utbrott på jobbet för att det går långsamt och jag skriver fel fel fel hela tiden. Jag har precis bytt (på egen begäran visserligen) till ett franskt tangentbord vilket är väldigt bekvämt för é, à, à och andra kul tecken, men varför kan de inte utgå från ett qwerty som alla andra? :banghead:

@fejt, jag förstår din frustration över att det går långsamt, men det kommer att ge sig med träning. Hoppas jag...
Ändra layouten? :P
 
Ändra layouten? :P

Jag gör det när jag ska skriva på svenska, eftersom den svenska layouten sitter i ryggmärgen. Förutom när jag stannar upp och funderar, kastar en blick på tangentbordet och blir fullständigt vilse...

Men eftersom jag skriver mycket på franska tyckte jag det kunde vara värt att prova att ha ett tangentbord som är anpassat till det språket. Fördelen är att jag har flera "specialbokstäver" (a och e med accenter och c-cedilj) som separata knappar, istället för att behöva göra kombinerade knapptryckningar. Nackdelen är att vissa vanliga bokstäver och tecken har flyttat runt. Och att ändra ett qwerty till fransk layout är dömt att misslyckas, eftersom jag ännu inte har hittat logiken i placeringen av "specialbokstäverna".
 
Haha, roligt med en tråd om att skriva på tangentbord, när jag just nu får mindre utbrott på jobbet för att det går långsamt och jag skriver fel fel fel hela tiden. Jag har precis bytt (på egen begäran visserligen) till ett franskt tangentbord vilket är väldigt bekvämt för é, à, à och andra kul tecken, men varför kan de inte utgå från ett qwerty som alla andra? :banghead:

@fejt, jag förstår din frustration över att det går långsamt, men det kommer att ge sig med träning. Hoppas jag...

Åh, herregud. Ett franskt också. Jag kan inte skylla på att jag inte hunnit lära mig ett nytt. Har haft samma hela livet. :nailbiting:
 
Jag blir galen! Jag skriver som yrke sedan ett par år tillbaka. Uppskattningsvis minst 5000 tecken om dagen. Mitt problem är att jag inte blir snabbare på tangenterna. En annan grej är att jag spelat Ruzzle i fyra år och inte heller där kommer jag över max 70 ord per omgång. Är jag för gammal (44)? Är jag för trög? Nån som känner igen sig?
:banghead::wtf::confused:

70 ord i Ruzzle! :arghh: Det är fasen omöjligt. Jag kommer väl som bäst upp i 40-45 ord.

Är det dig jag spelar mot nu kanske? BigMama? :cautious:
 
jag är obildbar, har gått tre kurser men det hjälper inte :D
slå på sifferbordet går däremot jättesnabbt
Laptoptangentbord tycker jag är svåra och långsamma att skriva på. Rimligen måste det gå att ha ett helt vanligt tangentbord till laptopen.

Vidare måste man ju öva så att man inte ser vart man sätter fingrarna utan har det i händerna så att säga. Man ska bara titta på texten man skriver när man skriver, inte på fingrarna. (nu är inte jag så snabb eller behöver vara direkt, men jag skriver bara lite långsammare än jag formulerar meningar i alla fall och tittar inte på tangenterna.) Haken är att det tar lite tid och envishet att lära sig det. Öva lite varje dag?
 
Går det ens att bli snabb utan fingersättning?

Jisses så mycket tid man sparar genom att inte behöva titta på fingrarna. Jag är så gammal att jag lärde mig skriva på mekanisk skrivmaskin, med plåtskärm över fingrarna så handen inte gick att se...
Korta snabba texter skriver jag genom att titta på fingrarna men ska jag skriva längre så tittar jag bara på skärmen. Det tar inte mer än en halv sida att få upp hastigheten. det enda jag inte fixar är siffror. Men det numeriska tangentbordet klarar jag utan att titta.

Placera fingrarna och skriv långsamt, väldigt långsamt. Ge dig inte. Det kommer. :up:
Min man är ganska snabb på tvåfingervalsen, han påstår att han är lika snabb som jag (och han är envis) men jag tror honom verkligen inte.

Jag lärde mig också först på skrivmaskin i skolan. Fast jag övade på alla uppsatser i högstadiet och gymnasiet, världens snällaste mamma tvingade mig att skriva korrekt tills jag förtvivlade, sedan skrev hon ned resten. (Alltså från mina handskrivna anteckningar, vi hade inte dator hemma utan åkte till hennes jobb och skrev ned allting på jobbdatorn när det skulle lämnas in datorskrivet.)
 
Jag kan inte ens föreställa mig hur det är att skriva OCH titta på tangenterna. Det kanske är det som tar sån tid? :p
Men ja, försök hitta ett tangentbord du trivs med och där tangenterna är sitter lagomt långt ifrån varandra, inte är jobbiga att trycka ner osv. Det gör mycket. Sen är det som alla andra säger övning som gäller. Jag spelar mycket spel (gaming ;)) och även där har man ju fått lära sig olika kombinationer och tekniker, och snabbt (!) ska det gå för att man inte ska bli dödad av sin motståndare. Och sen måste man vara snabb nog på tangentbordet för att hinna skriva i chatten innan man "respawnar". ;) Det finns väl inget mer motiverande än att lära sig att trycka på rätt tangenter snabbt än att spela spel där man blir ihjälskjuten om man inte trycker rätt snabbt nog.

Men aja, nog om det. I början är det viktigast att få in rätt teknik även om det går långsamt, börja med att bara kolla på skärmen först och låt det ta sin tid. Sen memorerar du automatiskt vart tangenterna sitter och DÅ kan du börja utmana dig själv med att skriva snabbare. Skrivbord på laptops är a pain in the ass förresten, så det är inte konstigt att ni inte kommer bra överens. :p
 
70 ord i Ruzzle! :arghh: Det är fasen omöjligt. Jag kommer väl som bäst upp i 40-45 ord.

Är det dig jag spelar mot nu kanske? BigMama? :cautious:

Nej, jag är inte BigMama :laugh:

På mitt före detta jobb hade jag några kollegor som fick minst 5000 poäng. Varje gång. Det är inte mänskligt.
 
Laptoptangentbord tycker jag är svåra och långsamma att skriva på. Rimligen måste det gå att ha ett helt vanligt tangentbord till laptopen.

Vidare måste man ju öva så att man inte ser vart man sätter fingrarna utan har det i händerna så att säga. Man ska bara titta på texten man skriver när man skriver, inte på fingrarna. (nu är inte jag så snabb eller behöver vara direkt, men jag skriver bara lite långsammare än jag formulerar meningar i alla fall och tittar inte på tangenterna.) Haken är att det tar lite tid och envishet att lära sig det. Öva lite varje dag?
Jag provade att koppla på ett annat tangentbord i dag. Det kändes som om det skulle kunna funka. Jag ska försöka tävla lite mot mig själv. Öva lite varje dag är en bra grej! :up:
 
Jag provade att koppla på ett annat tangentbord i dag. Det kändes som om det skulle kunna funka. Jag ska försöka tävla lite mot mig själv. Öva lite varje dag är en bra grej! :up:

Om du har en vanlig mus till ditt tangentbord kan det också vara ide att köpa mousetrapper till ett vanligt tangentbord. Då kan man på ett enkelt sätt förflytta markören i texten istället för att sträcka sig efter en mus hela tiden. Tar lite tid att lära sig och finns några olika varianter (själv gillar jag den med rullbar pinne bäst) men det är kanon i längden både för det ergonomiska om du nu skriver som yrke och jag har också blivit ännu snabbare än vad jag har varit innan. Det kostar en del i inköp men sparar axlar o.s.v. genom att man får en bättre ergonomisk ställning. Själv lärde jag mig att skriva jättesnabbt när jag skrev journaler efter diktafon på en mindre läkarmottagning en gång i tiden. Själv skriver jag utan att titta och med korrekt fingersättning utan problem. Det finns många olika sidor på nätet att träna fingersättning och att skriva korrekt. Denna är lite rolig och du tränar stegvis och ser tangentbordet på skärmen: http://www.kunskapsstjarnan.se/tangenttraning.php
 
Jag kan inte ens föreställa mig hur det är att skriva OCH titta på tangenterna. Det kanske är det som tar sån tid? :p
Men ja, försök hitta ett tangentbord du trivs med och där tangenterna är sitter lagomt långt ifrån varandra, inte är jobbiga att trycka ner osv. Det gör mycket. Sen är det som alla andra säger övning som gäller. Jag spelar mycket spel (gaming ;)) och även där har man ju fått lära sig olika kombinationer och tekniker, och snabbt (!) ska det gå för att man inte ska bli dödad av sin motståndare. Och sen måste man vara snabb nog på tangentbordet för att hinna skriva i chatten innan man "respawnar". ;) Det finns väl inget mer motiverande än att lära sig att trycka på rätt tangenter snabbt än att spela spel där man blir ihjälskjuten om man inte trycker rätt snabbt nog.

Men aja, nog om det. I början är det viktigast att få in rätt teknik även om det går långsamt, börja med att bara kolla på skärmen först och låt det ta sin tid. Sen memorerar du automatiskt vart tangenterna sitter och DÅ kan du börja utmana dig själv med att skriva snabbare. Skrivbord på laptops är a pain in the ass förresten, så det är inte konstigt att ni inte kommer bra överens. :p
:laugh::laugh::laugh:
Du skulle se mig när jag tvingar mig att använda rätt fingersättning utan att titta på tangenterna. :crazy::angel:Långsamt räcker inte. Det är som en felkoppling mellan hjärna och hand.
Och det är sant det där med spelandet. MIn sons ringfingrar går som trumpinnar på nån skjuttangent samtidigt som han skriver i ett fönster och pratar i headset och säkert en massa andra manövrar som jag inte hinner uppfatta. Hans rum är som ett jäkla flygledartorn.
 
Om du har en vanlig mus till ditt tangentbord kan det också vara ide att köpa mousetrapper till ett vanligt tangentbord. Då kan man på ett enkelt sätt förflytta markören i texten istället för att sträcka sig efter en mus hela tiden. Tar lite tid att lära sig och finns några olika varianter (själv gillar jag den med rullbar pinne bäst) men det är kanon i längden både för det ergonomiska om du nu skriver som yrke och jag har också blivit ännu snabbare än vad jag har varit innan. Det kostar en del i inköp men sparar axlar o.s.v. genom att man får en bättre ergonomisk ställning. Själv lärde jag mig att skriva jättesnabbt när jag skrev journaler efter diktafon på en mindre läkarmottagning en gång i tiden. Själv skriver jag utan att titta och med korrekt fingersättning utan problem. Det finns många olika sidor på nätet att träna fingersättning och att skriva korrekt. Denna är lite rolig och du tränar stegvis och ser tangentbordet på skärmen: http://www.kunskapsstjarnan.se/tangenttraning.php

Många av mina jobb funkar så att jag ska skriva samtiidgt som jag lyssnar på en inspelning. Det är skriva utan att tänka och därför vill jag ju att det ska gå undan. Jag trodde när jag började att det skulle bli som med dina journaler men det verkar inte hända.
Jag har track pad på min bärbara och det funkar, tycker jag. Jag har redan kört några gånger på kunskapsstjärnan. Tack :up:
 
Åh, herregud. Ett franskt också. Jag kan inte skylla på att jag inte hunnit lära mig ett nytt. Har haft samma hela livet. :nailbiting:

Det hade väl varit helt ok med franskt om de bara hade lagt till lite extra bokstäver, men varför flyttar man på A? Det är väl ungefär den sämsta bokstaven att flytta på.
 
Herregud, jag är precis tvärtom mot alla råd i den här tråden :D

Jag skriver riktigt snabbt och har ingen korrekt fingersättning över huvud taget. Jag kollar aldrig på tangenterna, utan har helt enkelt nött in i muskelminnet var alla tangenter sitter.
Jag avskyr "riktiga" tangentbord också och skriver överlägset snabbast på min Mac Air, eller möjligtvis på ett apple-tangentbord.
PC överlag är ju döden för hastighet, även när det gäller att skriva på tangentbordet :p
 
Jag gör det när jag ska skriva på svenska, eftersom den svenska layouten sitter i ryggmärgen. Förutom när jag stannar upp och funderar, kastar en blick på tangentbordet och blir fullständigt vilse...

Men eftersom jag skriver mycket på franska tyckte jag det kunde vara värt att prova att ha ett tangentbord som är anpassat till det språket. Fördelen är att jag har flera "specialbokstäver" (a och e med accenter och c-cedilj) som separata knappar, istället för att behöva göra kombinerade knapptryckningar. Nackdelen är att vissa vanliga bokstäver och tecken har flyttat runt. Och att ändra ett qwerty till fransk layout är dömt att misslyckas, eftersom jag ännu inte har hittat logiken i placeringen av "specialbokstäverna".

Om du har bärbara tangentbord, kan du inte bara byta om du vet att du ska skriva mycket på det ena eller andra språket? :)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 188
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb Jag får börja med att jag trivs ypperligt med mitt nuvarande yrkesval! Jag jobbar som medicinsk sekreterare och favoritsysslan där är...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 548
Senast: Enya
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
21 022
Senast: LenaH
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 379
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp