Bukefalos 28 år!

Blivit lurad vid försäljning?

Sv: Blivit lurad vid försäljning?

Köparen kanske trodde att utrustningen skulle följa med hästen och när det gick upp för dem att den inte skulle det så ville de därför dra ner på priset?
Inte för att det skulle vara skäl nog men det kanske var så...?

Jag var mycket tydlig vad gällande priset var och vilken utrustning som skulle följa med (träns och ett regntäcke) Det fanns ingen chans att det skulle kunna bli ett missförstånd. Saken var klar att de skulle ta hem henne på prov om hon gick igenom besiktningen. Detta gjorde hon efter en grundlig koll av veterinären. De fick rida lite på henne efter veterinären åkt. Sa att de tyckte mycket om henne. Klämer sen fram att de aldrig tänkt ge mer än 20,000 för hästen eller ngn annan. Skyller på att då hon inte ska gå till avel så har stammen ingen betydelse! Min fråga är då varför de ens kollar på en häst som ska gå för 25,000!??? :eek: De får iaf inte samma sorts häst för under 20,000 iaf :devil:

Jag gjorde fel med att 1. inte skälla ut dem innan och 2, att inte ha allt på papper innan vet bes gjordes. Samtidigt gäller även muntligt avtal!! En sak är säker iaf. De ska betala minst halva om inte hela vet besiktningen och att jag kommer alltid skriva ner allt på papper innan något görs i fortsättningen. :mad:
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

Skrev ett längre svar först, men det tog datorn bort.. Jäkla bredband.. Nåja, hursom helst sa jag aldrig en summa på höjningen, det kanske jag skulle ha gjort för att slippa missförstånd, men 1-3000 över begärt pris är inte ngt galet, när man dessutom kan tänka sig att låna ut hästen på prov, mycket kan hända då! Mvh TD
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

Usch vad fräcka många kan vara! :mad:

Jag tycker du gör rätt i att tala om var du står och hur du ser på saken, det gör du ju genom att begära ersättning för vet.besiktningen.

Jag har precis fått hem en häst som har varit ute i ett år. Hon har haft det bra, så inga fel så. Men vi kom överens om att de skulle köpa efter ett år på prov, det skrevs i kontrakt + summan, om allt stämde. Allt har stämt, de har varit mycket nöjda med henne.

En vecka innan kontraktet gick ut ringde de och ville pruta minst 20.000:- + att sadeln som skulle ingå i priset passade inte längre så den var de inte alls intresserade av och sedan kunde de inte betala förrän i höst!!!!!! Då har de haft ett helt år på sig!!

Lite senare ringde de och erbjöd sig att ha henne kvar och sälja henne åt oss. :eek:

Varför blir man förvånad??

Jag säger som andra sagt tidigare; begär ersättning för besiktningen och sätt sedan ut hästen på annons igen. Sådana människor ska inte ha cred för att de beter sig illa. :mad:
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

Skyller på att då hon inte ska gå till avel så har stammen ingen betydelse!
det är ju deras val så länge hästen inte har defekter som gör att den inte ska/får avlas på. tror du har hittat oseriösa spekulanter
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

Ibland tror jag att en del som köper häst åker och tittar på häst i en prisklass snäppet över vad de har råd med......sen försöker de pruta....det händer oss ibland men då vi har våra ute på annons ända tills kontrakt är skrivet så brukar det gå bra ändå.

Jag har svårt att ge ett bra råd i detta.....hästen kostar dig kanske pengar under tiden när den ej är såld,men en principsak kan ju få kosta eller(?)(Det hade det nog fått för min del iaf)
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

Har också hört detta argument att" vi måste ju köpa utrustning också" det är väl för :devil: inte säljarens problem?? Har man inte räknat med kostnaden för utrustning, så får man väl titta på en billigare häst. Du ska väl inte sponsra deras utrustning? :eek:
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

hehe nej det ska jag defenitivt inte göra.

Har iaf beslutat mig för att "skälla" ut dem för deras beteende och inte sälja till dem. Har ändå redan en annan spekulant som är intresserade. De accepterade även att de skulle betala en handpenning för att de skulle kunna låna hem henne på prov. Frågan är bara hur högt och rimligt handpenningen ska vara...

det är ju deras val så länge hästen inte har defekter som gör att den inte ska/får avlas på. tror du har hittat oseriösa spekulanter

Har varit mkt tydlig med att hon inte kan dia fölen (gammal inflamation som lämnat förhårdnader) Står ngt liknande i annonsen.
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

hehe nej det ska jag defenitivt inte göra.

Har iaf beslutat mig för att "skälla" ut dem för deras beteende och inte sälja till dem. Har ändå redan en annan spekulant som är intresserade. De accepterade även att de skulle betala en handpenning för att de skulle kunna låna hem henne på prov. Frågan är bara hur högt och rimligt handpenningen ska vara...

När jag köpte min pålla för 2 år sedan hade jag "öppet köp" en månad. Dock betalade jag hela köpeskillingen när jag hämtade hästen, men hade allstå en månad på mig ifall hästen inte skulle passa mig.

Annars så är det väl brukligt att ta 10 % av köpeskillingen i handpenning. Pengar som köparen i sånt fall förlorar ifall de inte vill ha hästen.

/Lizzie
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

LÄMNA ABSOLUT INTE UT HÄSTEN UTAN ATT HELA KÖPESUMMAN ÄR BETALD!!!!!!!!!

Ni kan skriva in i kontraktet att prövotid skall gälla och att köparen då återfår köpesumman.

Om köparen endast lagt en del av köpesumman och sedan inte betalar resterande summa, kan det bli mkt svårt att få ut pengarna och man kan inte åka tillbaka och hämta hem "sin" häst eftersom den i lagens mening inte längre är din häst. Har bekanta som råkat ut för detta.
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

LÄMNA ABSOLUT INTE UT HÄSTEN UTAN ATT HELA KÖPESUMMAN ÄR BETALD!!!!!!!!!

Ni kan skriva in i kontraktet att prövotid skall gälla och att köparen då återfår köpesumman.

Om köparen endast lagt en del av köpesumman och sedan inte betalar resterande summa, kan det bli mkt svårt att få ut pengarna och man kan inte åka tillbaka och hämta hem "sin" häst eftersom den i lagens mening inte längre är din häst. Har bekanta som råkat ut för detta.

Håller med.

Varför egentligen lägga handpenning för en prövotid på 2 veckor. Då kan man lika gärna betala hela hästen, köparen ska ju i alla fall ut med pengarna. Vet man som säljare om att köparen har en viss tid på sig att ångra köpet, så sätter man ju inte heller sprätt på pengarna.

/Lizzie
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

varför lämnar du ut på prov?

du vill ha 25 000kr för hästen besiktigad utan anmärkning.

rider spekulanten sönder hästen under de 2 veckorna så får du garanterat inga pengar av dem eftersom dom garanterat inte vill köpa en halt häst.

du lär heller inte få 25 000kr vid försäljning efter dessa två veckor.

så jag har bara ett råd. var inte så dum så att du lämnar ut på prov, det slutar oftast dåligt! även om man har kontrakt...
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

HÅll fast vid ditt pris, kanske svårt att höja igen, om du nu prutat ner till 23 000.
Försök hålla huvudet kallt och skilja på känlsorna och själva affärsuppgörelsen. Har du bestämt din lägstanivå, håll på det. Var lugn och fast.
Spekulanterna körde med en fräckis mot dig. Inte reko, men de vill komma undan så billigt som möjligt förstås...
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

*KL*

Jag kan förstå att man har en budget om 20 000 kr, och ändå tittar på 25 K hästar. det är ju inte alltid omöjligt att pruta. MEN, man må ju göra det 'direkt' då. Eller vara beredd att stretcha budgeten.

Jag hade ju en budget på ynka 15 K de senare två gångerna jag köpte häst. Första damen var utannonserad för 18. Jag tittade, provred etc, och förklarade att jag var intresserad, men att jag tyckte priset var lite högt med tanke på hur grön hästen var och lite andra anledningar och undrade om hon kunde tänka sig 15? Det kunde ägaren efter en stunds funderande, och vi bokade då in tid för vetbes (som jag bekostade, oavsett utfall, det var dock sagt från början och hade gällt även vid 18 K). Hästen gick igenom och kom hem till mig.

Andra hästen var samma budget (livpengarna från ovanstående). Även i detta fall utannonserad för 18. Jag föll som en fura för hästen, och hade kanske kunnat pruta, men jag gav fan faktiskt. För jag ville ha den hästen, och visst jag kunde provat pruta och sen tyckt 'okej då, jag betalar 18' om ägaren tyckt 'nej, det är prutat och klart'. Trots att jag hade god motivering att pruta (akut behov av tandfix). För jag ville INTE riskera att ägaren skulle tycka 'nehe du, vill du pruta så har jag andra köpare minsann'.

SÅ vi bokade til för vetbes, som jag stod för. Hästen gick igenom förutom tänderna, som åtg vid vetbes. Total kostnad för tänder och vetbes var 2800 kr, som jag stod för (där hade jag väl tyckt äg kunde bet tandfix eller dela på det, men säljaren erbjöd inte och jag propsade inte). Så hästen kostade mig alltså nästan 21 K totalt, dvs en hel del över budget. Men det var bara hosta upp pengarna, för det var MIN häst som stod där =)

Hade honom förresten på prov en månad efter vetbes, för att se så han gick ihop med mina andra hästar. Betalade efter provperioden, och om det inte blivit köp hade äg betalat tandfixkostnaden. Jag hade utan problem erlagt handpenning om både 10, 20 och 50% inför provperioden, eller för den delen betalat hela köpesumman innan provperioden, men nu tyckte inte säljaren det behövdes, så det betalades efteråt helt enkelt. Säljaren var med på vetbes, och jag vet att hon 'smygintervjuade' min klinikvet om mig =), och var innan hästen kom hit hit och hälsade på och kollade, och även på besök under provperioden. (Och bryr sig fortf, hör av sig, hälsar på, kollar på träningar och gläds ihop med mig åt framsteg, jättekul med en engagerad säljare)

Nu blev det köp två v in på provperioden och jag är fortfarande lika lycklig över att han är MIN, och säljaren är lycklig att han hamnade hos vad hon tycker är en jättebra ägare. Dvs alla nöjda och glada.

Men om man verkligen vill ha en häst, då är stretcha bufferten med 5 K sällan en omöjlighet, de pengarna lär man ju ha möjlighet att hosta upp för exvis vetvård eller en ny sadel eller annat ändå när man har häst. Och inget ont om folk som prutar, men då gör man det direkt efter provridning,f ör att INTE slösa bort säljarens tid om prutning ej medges och man absolut inte anser hästen är värd mer än det man är villig att ge.

Så skulle backa ur köpet helt, vetintyget kan ju användas ändå.
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

*kl*
Är lite nyfiken vilken ras/utb ståndpunkt etc dessa hästar har som säljs för dessa priser?
 
Sv: Blivit lurad vid försäljning?

Min första. 3årigt fullblodssto. Tränat men inte startat. Köpt direkt från banan. E. Richard of York - Night Shift. Utbstp i ridhästögon så inriden men inte mer.

Andra, 13 årig fblvalack. Fd galoppör men av banan sen ett par år. Löpt många år, tjänat halvmiljonen på banan. Utbstp ridhästmässigt grundriden men inte mer, som ägaren så bar uttrycket det 'Mycket riden, lite utbildad'. irl imp E: Masterclass - Known Fact.

Bägge med lite 'småfix'. Tänder, snedhet, felmuskling etc. Båda vetbes UA. Blev väldigt mycket häst för pengarna efter 'tillfixning'. Finns bilder för intresserade.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 721
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 466
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 384
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 897
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp