Blodgivarutmaningen!

Jag är med i donorregistret. Jättelätt att bli det, man går bara in på en sida och registrerar sig. Om någon vill ha mitt kadaver så är de mer än välkomna till det. Jag använder det inte längre.
 
Nästa uppmaning är att se till att man registrerat sitt önskemål gällande organdonation. I och med att vi har ett opt-in system är det extremt viktigt att man stoppar in svaret i systemet. Det är en tragedi varje gång anhöriga tvekar för länge för att de inte är säkra och ett organ eller flera går till spillo. Det är när man är i en ålder där man lätt tänker ”det kan jag göra sedan” som organ är allra mest värdefulla vid en olycka med tragisk utgång.

https://www.socialstyrelsen.se/ansok-och-anmal/donationsregistret/

Och vill man inte donera är det också viktigt att registrera, besparar de anhöriga beslutsångest.
 
Försökte för första gången tidigare i år men jag hade tydligen för täta kontroller av cellförändringar efter en konisering då. Nu är cellförändringarna tillbaka så det lär dröja ett tag till innan jag får ge. Hoppas på att få ge i framtiden.

Glöm inte tobiasregistret också, ni som inte hunnit bli äldre än 35 än :)
 
Jag blev blodgivare så fort jag hade åldern inne och körde på i några år. Men fick tillslut ge upp för jag blir så himla dålig efter. Förstår inte riktigt varför, jag är inte ett dugg rädd eller så. Men jag blir yr, spyr och svimmar. Ska prova igen någon gång och se om det går bättre då, för det är ju en så bra grej. Men jag har ganska långt till närmsta blodcentral och känner att jag inte kan fortsätta svimma på tuben (nej, ingen erbjuder en sittplats bara för att man svimmar..) eller rusa av för att spy i närmsta soptunna :crazy:
 
Liite surt att det står på hemsidan att man får 90 min gratis parkering i Odenplansgaraget när man lämnar blod, jag fick lösa ut mig för 180 kr. :cautious:
Vad har de för rutin för att markera parkering för blodgivare?
Där jag ger blod får givaren knappa in sitt registreringsnummer i P-bolagets app inne på mottagningen.
(Tidigare fick man en lapp att lägga i rutan när kallelsen kom.)
Jag tycker att du borde kunna få tillbaka dina pengar med ett intyg från Blodcentralen.
 
Vad har de för rutin för att markera parkering för blodgivare?
Där jag ger blod får givaren knappa in sitt registreringsnummer i P-bolagets app inne på mottagningen.
(Tidigare fick man en lapp att lägga i rutan när kallelsen kom.)
Jag tycker att du borde kunna få tillbaka dina pengar med ett intyg från Blodcentralen.
Man får en parkeringsbiljett som man ska stoppa i automaten när man ska köra ut.
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 119
Senast: Acto
·
Relationer För nån några dagar sen hade sambon lagt in sommar däcken i bilen och jag fick uppgiften att åka till däckfirman för att få skifta...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
9 945
Senast: Sel
·
Samhälle I Sverige då... Jag vill med 4 pers åka från Malmö till Umeå. Kollat flyg vilket skulle gå på 20 000 kr tur och retur. Det är inte...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 748
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Jag har lite lösa funderingar kring sjukperiod och krav på sjukintyg (från dag 8). Vilka frånvarodagar räknas? Vad jag förstår räknas...
Svar
4
· Visningar
632

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp