Bukefalos 28 år!

Börjar bli rädd för hatet som finns

Då kan du ju kolla, ett permanent uppehållstillstånd är just det. Permanent!
Passa sedan på att kolla vilka länder förutom Sverige som automatiskt delar ut permanenta tillstånd till vissa flyktingar.

Sedan kan vi diskutera hur orättvist och jävligt det Svenska systemet är.
Så är det tyvärr inte. I teorin kanske, men jag möter människor flera gånger i månaden (syriska, sudanska, afghanska, somaliska) som blivit av med sitt put. Ett put kan ändras av olika anledningar. En är givetvis att man begår grova brott, ett annat är att det kommer fram nya uppgitfer, ett put ger inte per automatik medborgarskap om du nu trodde det. Vi ska även ha i betänkelsen att Sverige många gånger gör en betydligt grundligare utredning än många andra länder, ensamkommande som kommer hit har oftast inte gått igenom de utredningar som enligt dublinkonvetionen ska göras i det första europeiska land de kommer till - därför gör man det här istället och det tar tid - lång tid - medan det i andra länder kan räcka med någon månads utredning för att sedan få ett uppehållstillstånd. Knappast att föredra.

Som sagt, jag tycker du ska åka till Malta och se hur det fungerar där. Malta är litet så det är lätt att följa hur det fungerar. De tar dessutom in betydligt fler flyktingar per capita än Sverige. Där ger man för ett år i taget, liksom i Sverige hänger inte heller arbetstillstånd ihop med uppehållstillståndet vilket gör att ytterst få människor väljer att skaffa jobb och betala skatt. Människor är fruktansvärt otrygga över sin livssituation och faktum är att få människor återvänder till sina länder när det ska förlängas eller inte förlängas varje år - många blir istället illegala, bland annat i Sverige. Bättre? Nä, skulle inte tro det.
 
Så är det tyvärr inte. I teorin kanske, men jag möter människor flera gånger i månaden (syriska, sudanska, afghanska, somaliska) som blivit av med sitt put. Ett put kan ändras av olika anledningar. En är givetvis att man begår grova brott, ett annat är att det kommer fram nya uppgitfer, ett put ger inte per automatik medborgarskap om du nu trodde det. Vi ska även ha i betänkelsen att Sverige många gånger gör en betydligt grundligare utredning än många andra länder, ensamkommande som kommer hit har oftast inte gått igenom de utredningar som enligt dublinkonvetionen ska göras i det första europeiska land de kommer till - därför gör man det här istället och det tar tid - lång tid - medan det i andra länder kan räcka med någon månads utredning för att sedan få ett uppehållstillstånd. Knappast att föredra.

Som sagt, jag tycker du ska åka till Malta och se hur det fungerar där. Malta är litet så det är lätt att följa hur det fungerar. De tar dessutom in betydligt fler flyktingar per capita än Sverige. Där ger man för ett år i taget, liksom i Sverige hänger inte heller arbetstillstånd ihop med uppehållstillståndet vilket gör att ytterst få människor väljer att skaffa jobb och betala skatt. Människor är fruktansvärt otrygga över sin livssituation och faktum är att få människor återvänder till sina länder när det ska förlängas eller inte förlängas varje år - många blir istället illegala, bland annat i Sverige. Bättre? Nä, skulle inte tro det.
Självklart ska ett put förverkas om det kommit till stånd på oriktiga uppgifter, eller om innehavaren bryter mot svensk lag.
Enligt verket så:
"Ditt permanenta uppehållstillstånd kan återkallas om du flyttar från Sverige. Om du däremot anmäler att få behålla ditt permanenta uppehållstillstånd senast en vecka innan du reser från Sverige kan du vara borta i upp till två år utan att ditt tillstånd blir påverkat av det. Om du inte bosätter dig i Sverige på nytt efter två år kan ditt uppehållstillstånd komma att återkallas. Det kan också återkallas om du uppgav en falsk identitet när du ansökte om uppehållstillstånd, eller om du inte berättat eller medvetet ljugit om något som hade betydelse för ditt uppehållstillstånd.

Om du döms för ett brott kan domstolen besluta att du ska utvisas och att ditt uppehållstillstånd ska återkallas.

Ditt uppehållstillstånd kan återkallas även om det gått flera år sedan du fick det.
"

Helt OK!

Men för en person med permanent uppehållstillstånd som sköter sig och som inte talat med kluven tunga eller förtigit fakta vid ansökan så ligger väl tillståndet fast eller hur?
 
Självklart ska ett put förverkas om det kommit till stånd på oriktiga uppgifter, eller om innehavaren bryter mot svensk lag.
Enligt verket så:
"Ditt permanenta uppehållstillstånd kan återkallas om du flyttar från Sverige. Om du däremot anmäler att få behålla ditt permanenta uppehållstillstånd senast en vecka innan du reser från Sverige kan du vara borta i upp till två år utan att ditt tillstånd blir påverkat av det. Om du inte bosätter dig i Sverige på nytt efter två år kan ditt uppehållstillstånd komma att återkallas. Det kan också återkallas om du uppgav en falsk identitet när du ansökte om uppehållstillstånd, eller om du inte berättat eller medvetet ljugit om något som hade betydelse för ditt uppehållstillstånd.

Om du döms för ett brott kan domstolen besluta att du ska utvisas och att ditt uppehållstillstånd ska återkallas.

Ditt uppehållstillstånd kan återkallas även om det gått flera år sedan du fick det.
"

Helt OK!

Men för en person med permanent uppehållstillstånd som sköter sig och som inte talat med kluven tunga eller förtigit fakta vid ansökan så ligger väl tillståndet fast eller hur?
Vad det sedan gäller personer som rör sig inom EU med uppehållstillstånd eller utgångna sådana så är saken tämligen klar.
Tillstånd ska förnyas i de länder man först registrerades i. Man har väl sedan , med tillståndet rätt att röra sig i hela EU inkl Sverige. Skaffa jobb o bostad. Men Sverige är och ska inte vara skyldiga att ge dessa individer tillstånd. Väljer man sedan att bryta mot regelverket så ska man naturligtvis inte heller kunna få tillstånd.
 
OK du vill inte svara på i vilka verser det står.
att vi i väst har kunnat sola o bada halvnakna är för att vi inte ser en annans kropp som ens tillhörighet. De flesta är där för att njuta av sol o bad och vi har alla olika kroppar. Tolerans. Inget konstigt alls. Alla sorter. Vi gillar olika eller hur var det?
På lika villkor o därför fungerar det.

I badhuset är vi bara i vattnet där synligheten är liten.

24 och 30 står det att både män och kvinnor ska täcka sig själva, skydda sina privata delar och inte titta motsvarande kön i ögonen. Haditherna är ju mer kapitel, gäller att vara oerhört kunnig om man ska kunna tolka dem, det är inte du på det sätt som du skriver, inte ens jag som då är gift med en muslim försöker tolka koranen eller de heliga texterna, varför skulle jag göra det? Jag tycker bara det blir löjligt när en sekulär svensk försöker tolka religiösa texter till sin fördel.

Sedan är jag mycket väl insatt i alla tre abrahamitiska religioner tack vare mina studier, och jag är väl insatt i judarnas förföljelse, jag vet inte riktigt vad den har att göra med att troende kvinnor inom judendomen döljer sitt hår?

Tycker du har konstig erfarenhet av islam, min man tittar inte ens på andra brudar på stranden, under ramadan följde han inte ens med till stranden (för övrigt ser jag många människor som inte är nakna på stranden utan som kan ligga och läsa en bok eller vad som helst, på Malta är det definitivt inte konstigt, själv är jag inte överförstjust i att varken bada eller sola, ska jag då hålla mig i lägenheten hela dagarna för att sådana som du tror att man inte kan gå till stranden utan att vilja bada eller sola, jag kan sola naken om det är så, jag skulle aldrig komma på tanken, det handlar definitivt inte om att min man skulle tro att han äger mig, jag var likadan när jag levde med en svensk?

Du drar alla muslimer över en kant, du har inte tänkt på att muslimer, liksom kristna, tolkar sina texter olika? Att muslimer, liksom kristna, kan vara olika djupt religiösa? Att de allra flesta muslimer sköter sig och sitt liv exemplariskt och är nöjda med det, både kvinnor och män, trots att de inte lever som du? Jag känner ett flertal muslimska kvinnor, en del har hijab, endel inte, endel ber fem gånger om dagen med sina män, en del dricker, en del inte, de flesta tycker sitt mode är bättre än det västerländska. Vem är du att döma det???
 
Att skyla sin kropp i respekt för en kyrka, moské eller synagoga är helt ok.
Att tvinga andra att skyla sin kropp därför att man själv inte klarar av sina egna lustar visar ju vilken erbarmlig självkontroll man har.

Flyttar jag till en konservativt land så anammar jag naturligtvis de konservativa koderna.
Flyttar jag till ett liberalt land så gör jag ju naturligtvis det med, anpassar mig.
Om jag inte gör det så får jag ju acceptera de nackdelar det medför.
 
Vad det sedan gäller personer som rör sig inom EU med uppehållstillstånd eller utgångna sådana så är saken tämligen klar.
Tillstånd ska förnyas i de länder man först registrerades i. Man har väl sedan , med tillståndet rätt att röra sig i hela EU inkl Sverige. Skaffa jobb o bostad. Men Sverige är och ska inte vara skyldiga att ge dessa individer tillstånd. Väljer man sedan att bryta mot regelverket så ska man naturligtvis inte heller kunna få tillstånd.
Och faktum är - så funkar det idag (genom de regler och tillstånd och lagar som finns). Var det inte det du menade skulle följas?
Att skyla sin kropp i respekt för en kyrka, moské eller synagoga är helt ok.
Att tvinga andra att skyla sin kropp därför att man själv inte klarar av sina egna lustar visar ju vilken erbarmlig självkontroll man har.

Flyttar jag till en konservativt land så anammar jag naturligtvis de konservativa koderna.
Flyttar jag till ett liberalt land så gör jag ju naturligtvis det med, anpassar mig.
Om jag inte gör det så får jag ju acceptera de nackdelar det medför.
Fast jag känner flera kvinnor som vill skyla sin kropp - jag gör det själv på stranden, dels för att jag är känslig för sol, dels för att jag inte gillar min kropp som den blivit, inte lika extremt kanske, varför ska jag bära bikini bara för att vårt mode säger det? Måste jag verkligen menar du bära det för att anpassa mig? Eller hur menar du?
 
Och faktum är - så funkar det idag (genom de regler och tillstånd och lagar som finns). Var det inte det du menade skulle följas?

Fast jag känner flera kvinnor som vill skyla sin kropp - jag gör det själv på stranden, dels för att jag är känslig för sol, dels för att jag inte gillar min kropp som den blivit, inte lika extremt kanske, varför ska jag bära bikini bara för att vårt mode säger det? Måste jag verkligen menar du bära det för att anpassa mig? Eller hur menar du?
Det faktum att så många går under jorden visar ju att så många är beredda att inte följa regelverket.

Att du väljer att skyla din kropp är ju din ensak. Det ska respekteras i lika hög grad som det val de träffar som väljer att inte skyla sin kropp.
 
Mördaren på IKEA skickas inte tillbaka till Eritrea även fast landet ej har varit i krig sedan i början av 90-talet, men blir kvar fast han har fått asyl i Italien o för att Eritrea är en diktatur. Hur går det ihop?

I vilka verser?

Få kristna tror att Jesus ville bestämma hur de frälsta skulle klä sig efter 2000 år :banghead:. . Hijab är ett modern fenomen i både Iran o Egypten. kom med ayatollorna på 80-talet. Innan det var det västerländskt klädselkod i båda länderna. Libanon var kristet o där har kriget mot dessa pågått tills det nu är erövrat till att vara nästan helt muslimskt.
Alla muslimer är inte bokstavstroende o därav klarar av att sekulära sig såvida inte trycket av omgivningen puttar på.
Jag har muslimska vänner från Bosnien som inte är religiösa alls.De trivs med friheten att kunna bestämma själva. Nej jag drar inte alla över en o samma kam!

Ang. M V så har de stor press på att skynda på ärendena och i o m att alla syrier på PUT fastän de inte har ID papper. Ensamkommande unga män blir bara fler o fler för att vi inte får kontrollera åldern som man gör i alla andra länder. IS krigare påstås vara ibland dem. Kristna Syrier känner igen dem här. Förstår du hur fruktansvärt det måste vara:eek:
Därför att vederbörande har ett tillstånd från Italien och skulle väl skickas dit. Nu uppstår väl den intrikata frågan, efter avtjänat straff, ska han då till Italien eller Eritrea
 
Det faktum att så många går under jorden visar ju att så många är beredda att inte följa regelverket.

Att du väljer att skyla din kropp är ju din ensak. Det ska respekteras i lika hög grad som det val de träffar som väljer att inte skyla sin kropp.
Och min uppfattning är att så ofta görs. Islam har mycket att jobba med (se länkade källorna om du vill läsa mer, skrivna av forskare från just mellanöstern, varför räknas inte de kvinnors röst vi faktiskt pratar om in i det här?) när det kommer till jämnställdhet och feminism etc, men huruvida att använda slöja eller inte är inte dess största fråga men dessvärre det som alla svenskar stör sig på.

Och inte följa regelverket - du vänder och vrider då allt till din fördel du. Jag förstår att vissa väljer att försvinna med det regelverket. Desperata människor tar till desperata handlingar. Hade jag vetat att jag blir tillbakaskickad till döden hade jag gjort detsamma. Och, hur stör det dig? De som går under jord får ju varken bidrag eller har arbetstillstånd. Jag skulle säga istället att det faktum att folk går under jorden visar just på att regelverket, det du vill ha, inte fungerar, eller hur?
 
Självklart varierar graden av religiositet o konservatism bland de inkommande på samma vis som hos oss bofasta.
Men egentligen är det väl inte det det handlar om. Det handlar om , anser jag, om hur vi ska hjälpa och i vilken omfattning vi ska hjälpa samt vilka vi ska hjälpa.

Och till skillnad från de flesta här på forumet anser jag att vår, dvs Sveriges ekonomi har en grundläggande betydelse på vår förmåga att hjälpa.

Och genom att dels verkligen hålla koll på vad som kostar och hur mycket det kostar så kan vi avgöra var vi måste sätta gränser.

Det är ok för dem som anser att det inte kostar, att vilja öppna gränserna för alla som vill komma. Men då det i verkliga livet tar både praktiska och ekonomiska resurser i anspråk så.....
 
Självklart varierar graden av religiositet o konservatism bland de inkommande på samma vis som hos oss bofasta.
Men egentligen är det väl inte det det handlar om. Det handlar om , anser jag, om hur vi ska hjälpa och i vilken omfattning vi ska hjälpa samt vilka vi ska hjälpa.

Och till skillnad från de flesta här på forumet anser jag att vår, dvs Sveriges ekonomi har en grundläggande betydelse på vår förmåga att hjälpa.

Och genom att dels verkligen hålla koll på vad som kostar och hur mycket det kostar så kan vi avgöra var vi måste sätta gränser.

Det är ok för dem som anser att det inte kostar, att vilja öppna gränserna för alla som vill komma. Men då det i verkliga livet tar både praktiska och ekonomiska resurser i anspråk så.....
Vi har inte så mycket val inför de lagar och regler som vi förbundit oss att faktiskt följa, vilket Sverige försöker följa. Att andra länder inte följer det är en dålig ursäkt att sluta följa det. Sedan handlade väl tråden om just hat - och då var det väl just det frågan handlade om.
 
Och min uppfattning är att så ofta görs. Islam har mycket att jobba med (se länkade källorna om du vill läsa mer, skrivna av forskare från just mellanöstern, varför räknas inte de kvinnors röst vi faktiskt pratar om in i det här?) när det kommer till jämnställdhet och feminism etc, men huruvida att använda slöja eller inte är inte dess största fråga men dessvärre det som alla svenskar stör sig på.

Och inte följa regelverket - du vänder och vrider då allt till din fördel du. Jag förstår att vissa väljer att försvinna med det regelverket. Desperata människor tar till desperata handlingar. Hade jag vetat att jag blir tillbakaskickad till döden hade jag gjort detsamma. Och, hur stör det dig? De som går under jord får ju varken bidrag eller har arbetstillstånd. Jag skulle säga istället att det faktum att folk går under jorden visar just på att regelverket, det du vill ha, inte fungerar, eller hur?
Väljer man att inte följa regelverket så ska naturligtvis inte bli förvånad om regelverket bits.
De som går under jorden, eftersom de inte accepterar det regelverk vi som samhälle satt upp, måste ju äta, skita och sova. Det finns bara tre sätt att skaffa dessa resurser om man gått under jorden.
1 allmosor
2 begå brott, vilket även omfattar svartjobb.

Detta göder den kriminella verksamheten.

Vi har en lagstiftning i Sverige, visar förekomsten av brott att den inte fungerar.

Majoriteten som kommer till Sverige idag döljer det faktum att man kommit till annat EU land först.
Ska alltså söka o registrera i det landet...men Sverige o Tyskland är attraktivare av ekonomiska orsaker eller hur?
 
Väljer man att inte följa regelverket så ska naturligtvis inte bli förvånad om regelverket bits.
De som går under jorden, eftersom de inte accepterar det regelverk vi som samhälle satt upp, måste ju äta, skita och sova. Det finns bara tre sätt att skaffa dessa resurser om man gått under jorden.
1 allmosor
2 begå brott, vilket även omfattar svartjobb.

Detta göder den kriminella verksamheten.

Vi har en lagstiftning i Sverige, visar förekomsten av brott att den inte fungerar.

Majoriteten som kommer till Sverige idag döljer det faktum att man kommit till annat EU land först.
Ska alltså söka o registrera i det landet...men Sverige o Tyskland är attraktivare av ekonomiska orsaker eller hur?
Och de som blir tagna blir ju hemskickade. Och vad är det som gör att du tror att det skulle kosta mindre att ha folk på ettårsvisum, det kommer ju inte bli bättre? Folk kommer skita i att åka tillbaka till sina hemländer ändå - och inte ens bry sig om att överhuvudtaget försöka komma in i samhället med jobb och lära sig språket och allt det innebär, för varför skulle de om de ändå inte har en möjlighet att behålla det liv de skapat? Det ser vi ju ganska klart och tydligt på andra länder. Blir det billigare? Nej. Blir det mindre kriminellt? Nej. Åker folk hem? Nej. Så det fungerar liksom inte i praktiken hur bra det än låter i din teori.
 
Och de som blir tagna blir ju hemskickade. Och vad är det som gör att du tror att det skulle kosta mindre att ha folk på ettårsvisum, det kommer ju inte bli bättre? Folk kommer skita i att åka tillbaka till sina hemländer ändå - och inte ens bry sig om att överhuvudtaget försöka komma in i samhället med jobb och lära sig språket och allt det innebär, för varför skulle de om de ändå inte har en möjlighet att behålla det liv de skapat? Det ser vi ju ganska klart och tydligt på andra länder. Blir det billigare? Nej. Blir det mindre kriminellt? Nej. Åker folk hem? Nej. Så det fungerar liksom inte i praktiken hur bra det än låter i din teori.
Att ha uppehållstillstånd (UT)som är tidsbegränsade visar ju klart vad det handlar om. Folk kommer hit och söker skydd undan en konflikt.
UT:t förlängs automatiskt situationen i hemlandet inte förbättras. = 100% trygghet för det beträffade. När Situationen ordnar sig så återvänder man.
De som intrigerats, har jobb o egen bostad ska då ha möjlighet att söka tillstånd att stanna för gott.

Den som efter det att det preliminära tillståndet dragits in får då försörja sig själv. Begår han bott så oker han tids nog dit och kan då avvisas .

Alternativet vore ju att ge dem som bryter mot regler rätt och belöna dem
 
Jag vill bara säga att jag är glad att denna tråden finns. Glad att fler än jag ser på strömningarna i samhället, coh jag är oerhört rädd för vart vi är påväg. Hemmasnickrade halvsanningar sprids över hela samhället (nätet, fikarummet, stallet, you name it).

Jag skäms över att jag inte tar striden varje gång jag ser det. Skäms över mig själv för att jag därmed sviker det jag faktiskt tror på - allas lika rätt, oavsett kultur, sexualitet, ålder, könstillhörighet, färg eller val av byxor.

Vad jag däremot har lovat mig själv är att inte lockas in i samma tankebanor, oavsett hur populistiska de är, oavsett hur vanliga de blir.
 
Att ha uppehållstillstånd (UT)som är tidsbegränsade visar ju klart vad det handlar om. Folk kommer hit och söker skydd undan en konflikt.
UT:t förlängs automatiskt situationen i hemlandet inte förbättras. = 100% trygghet för det beträffade. När Situationen ordnar sig så återvänder man.
De som intrigerats, har jobb o egen bostad ska då ha möjlighet att söka tillstånd att stanna för gott.

Den som efter det att det preliminära tillståndet dragits in får då försörja sig själv. Begår han bott så oker han tids nog dit och kan då avvisas .

Alternativet vore ju att ge dem som bryter mot regler rätt och belöna dem
Som sagt, i teorin låter det ju bra. I praktiken är det fortfarande inte så att PUT kommer i cornflakespaketet och sedan får man bli svensk medborgare. Det är inte så lätt att få det där fasta uppehållstillståndet som du utgår från att det är. Ett exempel är till exempel att TVÅ killar på alla år som blivit placerade på vår kommuns flyktingförläggning har fått PUT direkt och deras skäl var då mycket ömmande. Resterande har fått någon form av temporärt tillstånd innan de fått PUT och sedan eventuellt svenskt medborgarskap. Som anhöriginvandring har man alltid krav på sig att man kunna försörja personen som kommer in. Det har inte jag som svensk dock - i teorin ska de inte kunna neka min man uppehållstillstånd. Men det fungerar inte heller i praktiken. Det är lite krångligare än så...
 
Ånej.. Ett nytt knivdåd..

Istället för att prata om invandring skulle jag vilja prata om vården i Sverige.
Nu ber jag inga exakta detaljer om just detta...
Men det finns uppenbarligen många som inte mår bra.... Har många jag hört säga att det är väldigt svårt att få hjälp om man mår dåligt..
Det tycker jag man måste fokusera på också istället för att beskylla invandringen för allt..,

Jag blir livrädd av att höra hur min väns man är självmordsbenägen men inte får hjälp. Jag blir livrädd när jag hör hur de får kriga...jag blir livrädd när kollegans dotter blir hemskickad trots hens mående.
Nu menar jag inte att någon som är självmordsbenägen kommer begå våldsbrott.
Det gör mig riktigt rädd att man kan må så dåligt men vården fångar inte upp.
 
Senast ändrad:
Kan det verkligen kallas för makt när 13% blir tystade och 4% får säga alldeles för mycket?

Ja, jag tycker att det helt klart innebär makt att ha rösträtt i ett land som Sverige. Däremot är det inte säkert att alla röstande får sin vilja igenom, naturligtvis. Det krävs att fler vill likadant, så att de tillsammans kan få sin vilja igenom. I Sverige har vi av tradition haft en riksdag som samarbetar så som de vill, i de formationer som de har hittat samarbetspartners. Därmed så är det inte alltid de största partierna som regerat tillsammans, utan ofta har det varit små och stora partier som ligger närmre varandra åsiktsmässigt än de största partierna, som samarbetat.

Tycker du att vi ska införa att partierna måste bilda samarbetskoalitioner efter deras storlek i riksdagen/kommunfullmäktige/landstingsfullmäktige?
 
Nä, jag märker inte av det IRL, det är ingen skillnad IRL för mig hur det var när jag växte upp. Däremot nätet ser man det, dock inte FB i min feed tack och lov, fast övriga nätet så finns det, likaså olika grupper på fb osv.

Då har du tur. Jag bor i en stor stad, och går dessutom gärna på seminarier och annat med samhällsinriktning, och jag märker absolut att det finns hat där (i olika grad då, "hat" som ord är oerhört starkt för mig och som jag skrev tidigare så tror jag att de flesta som uttrycker sig illa om tiggare/invandrare/homosexuella eller andra inte genuint hatar, men uttrycken innehåller hat i större grad idag än för några år sedan). Förutom Facebook då, vilket väl är ett mellanting här, även om jag läser deras åsikter på internet så är det ju personer jag känner IRL.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 450
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 412
Senast: sorbifolia
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 415
Senast: cirkus
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
29 480
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp