Bukefalos 28 år!

Börjar bli rädd för hatet som finns

Jag vet inte om media ger oss en sne bild förstås, men varför är det så att våra pensionärer som byggt upp detta land har så dåligt ställt och de som kommer hit får det bättre ställt?

Jag har då inte läst att pensionärer som grupp har det dåligt ställt. Min mamma t ex, har betydligt högre pension än genomsnittliga inkomsten i Sverige. Media brukar väl ofta beskriva 40-talisterna (som nu har gått i pension de senaste åren) som de pensionärer som kommer ha det allra bäst.

Däremot finns det grupper av pensionärer som har det dåligt ställt. T ex gäller detta kvinnor som har varit hemmafruar eller sjukskrivna en stor del av sitt liv. Det har inget med invandrare att göra. Dessutom borde det göra alla svenskar oroliga att så många har dålig koll på sin egen pension (t ex vid val att jobba deltid), så att de riskerar att försätta sig själv i en dålig sits som pensionär. Det har inte heller med invandrare att göra, det har med information och att ta ansvar för sin egen framtid att göra
 
Men är det inte tråkigt om en tråd om hatet urartar till det vanliga gnället om att det bara är SD som bara pratar invandring? Kan inte de som vill prata om det starta en egen tråd om just det?

För övrigt är det inte sant. Alla partier gör det. Men de flesta försöker att inte göra det på SD:s ofta vidriga vis.
Det är nog det som är farligt att råka nämna ordet SD, my bad. :grin:
 
Men är det inte tråkigt om en tråd om hatet urartar till det vanliga gnället om att det bara är SD som bara pratar invandring? Kan inte de som vill prata om det starta en egen tråd om just det?

För övrigt är det inte sant. Alla partier gör det. Men de flesta försöker att inte göra det på SD:s ofta vidriga vis.

Jag håller med. Det märkliga är att den "konspirations"-uppfattningen är så vanlig bland de som sympatiserar med SDs sätt att hantera frågan: Att de andra egentligen tycker likadant, men vågar bara inte framföra det. Som om man inte fattat nåt alls de senaste 20 åren. Som om man inte alls fattat vilken politik SD föreslår.

För mig är det precis tvärtom; vi ska vara mycket stolta över ett ganska unikt Sverige där så många partier vågar stå upp för sina egna idéer och inte dras med i den mörka, främlingsfientliga, medeltida och nationalistiska vind som sveper över Europa.
 
Men är det inte tråkigt om en tråd om hatet urartar till det vanliga gnället om att det bara är SD som bara pratar invandring? Kan inte de som vill prata om det starta en egen tråd om just det?

För övrigt är det inte sant. Alla partier gör det. Men de flesta försöker att inte göra det på SD:s ofta vidriga vis.

Tyvärr verkar det vara oundvikligen denna tid...
Jag tycker dock att hatet och hotet på sociala medier i allmänhet är värt lika mycket uppmärksamhet. Jag ska precis påbörja läsningen av en bok om hat- och hotkulturen mot kvinnliga skribenter, det är skrämmande.
 
För övrigt är jag också rädd för det hat som riktas mot de allra, allra svagaste som finns i vårt samhälle. Dåden mot romer är utslag av något som inte anstår ett modernt samhälle. Ett hat som frodas i högerextrema SD-kopplade forum och nu allt oftare tar sig uttryck i verkliga hatbrott. SDs partiledning går frekvent ut med tweets för att späda på hatet och se till att fler dåd begås. Och de sitter i riksdagen!

Jag kommer aldrig någonsin att förstå hur någon tycker att Kent Ekeroth hör hemma i någon slags maktposition.
 
Jag håller med. Det märkliga är att den "konspirations"-uppfattningen är så vanlig bland de som sympatiserar med SDs sätt att hantera frågan: Att de andra egentligen tycker likadant, men vågar bara inte framföra det. Som om man inte fattat nåt alls de senaste 20 åren. Som om man inte alls fattat vilken politik SD föreslår.

För mig är det precis tvärtom; vi ska vara mycket stolta över ett ganska unikt Sverige där så många partier vågar stå upp för sina egna idéer och inte dras med i den mörka, främlingsfientliga, medeltida och nationalistiska vind som sveper över Europa.
Det allvarliga är när en del av de övriga parterna öppnar mot SD-väljarna med förslag som ligger närmare SD:s politik än deras egen. Som när en del moderater börjar prata om tiggeriförbud. Ynkligt röstfiske, i mina ögon.
 
Pricken över i:et, precis vad jag också tänkt.

Jag tror också pga detta så växer stödet för SD, för att de andra partierna blundar för problemen och inte vill ta tag i dom. Det är inte konstigt att SD då drar nytta av det och får röster.

Jag tror det är dags att "stänga gränserna" för invandring tills Sverige fått ordning på sitt eget land och sluta vara så mesiga, de invandrare som kommer hit och sköter sig, låt de stanna, men utvisa dom som missköter sig. Jag tror det ställer till det lite i och med att Sverige är med i EU.

Om du tittar var pengarna i vården går är det inte tll sk invandrare utan till riskkapitalistbolag som håvar in enorma vinster och inte ens skattar för pengarna eftersom huvudkontoret ligger på Malta. Däremot skulle vård och hemtjänst inte fungera om alla 'invandrare' försvann från Sverige eftersom det primärt är utlandsfödda kvinnor som arbetar inom dessa tunga, stressiga och sjukt underbetalda yrken. De enda som 'vinner' på asylsökande är de bolag, ägt av svenskar, som tar ut ockerprisor i hyror och alla de företag som vuxit upp med, det goda, syftet att hjälpa nyanlända att anpassa sig och integrera sig men som också tar ut rejäla vinster. De går inte till nyanlända.

Och vilka brott skulle föransaka utvisning? Snatteri, bedrägeri, grova våldsbrott, inte betalt traffikbot? I grova brott så yrkar i princip alltid åklagaren på utvisning efter avtjänat straff och om det inte finns extraordinära omständigheter så dömer de flesta domstolar till det. Så ja det finns redan. Däremot kan du inte utvisas om du är svensk medborgare, eftersom Sverige de facto är ditt hemland.

Jag har för mig att du jobbar med transporter med lastbil? Om Sverige går ut ur EU så kommer mängden asylsökande antagligen ung halveras, det var de siffror Sverige hade innnan inträdet,. Men export och import till Sverige kommer att minska betydligt, det blir dyrare och jobbigare för export och importindustrin med tullar och gränser och med en så liten marknad som Sverige är, och att vi alltid varit ett export land så kommer de flesta EU länder inte tycka att den svenska marknaden är värd ökade transportkostnader och tullproblem., Så´du slipper utländska förare, men också en stor del av varorna du transporterar kommer att bli mycket dyrare för dig och oss alla andra och kommer att minska i volym. Din bransch kommer att minska.

Mindre lönsamhet inom bl.a export innebär minskat skatteunderlag för staten = ännu färre resurser till skola, (äldre)vård, omsorg. Betydligt färre läkare på VC och tre månaders gränserna kan du vinka by by till.

Sverige slipper alla billiga polska och litauiska hantverkare som renoverar kök, badrum och bygger hus. Slippar alla de underbetalda takröjare som gör att kommunskatterna inte behöver höjas för att medge en ökad snöbudget. Det finns hur många exempel som helst på hur 'vanliga' svenskar drar nytta av den öppna rörligheten i EU.

Du kan aldrig ta russinen ur kakan, säga ja men vi vill vara med i EU och dra all nytta av den, men vi vill inte att asylsökande ska kunna komma till Sverige för det blir jobbigt och dyrt. Antingen eller. Väg för och nackdelar och om du genuint tycker att alla de ekonomiska, sociala och internationella nackdelarna med att bli ett litet isolerat land med begränsad tillgång till den största exportmarknaden Sverige har, börja då verka för ett utträde ur EU. Men fråga gärna din arbetsgivare och han/hon vill träda ur EU. Det finns skäl till varför i princip hela den privata sektorn drev på ett EU inträde. Money talks ;)
 
För övrigt är jag också rädd för det hat som riktas mot de allra, allra svagaste som finns i vårt samhälle. Dåden mot romer är utslag av något som inte anstår ett modernt samhälle. Ett hat som frodas i högerextrema SD-kopplade forum och nu allt oftare tar sig uttryck i verkliga hatbrott. SDs partiledning går frekvent ut med tweets för att späda på hatet och se till att fler dåd begås. Och de sitter i riksdagen!

Jag kommer aldrig någonsin att förstå hur någon tycker att Kent Ekeroth hör hemma i någon slags maktposition.
Kunde inte hålla med mer.
 
Det allvarliga är när en del av de övriga parterna öppnar mot SD-väljarna med förslag som ligger närmare SD:s politik än deras egen. Som när en del moderater börjar prata om tiggeriförbud. Ynkligt röstfiske, i mina ögon.

Jag menar att vi varit ganska förskonade från det jämfört med våra grannländer i Europa, där debatten ofta är hårresande. Men jag ser också att det sprider sig och hoppas att vi klarar att hålla emot.
 
Vad är det du inte förstår? :confused:

Varför du framför ett av SD:s allra mest förekommande slagträ i debatten, och sen inte vill ta ansvar för det du skrivit. För att det inte är ditt problem. Samtidigt som du kritiserar andra för att de inte vill diskutera problemet. Som du själv alltså inte vill diskutera. Det känns som att du precis har svarat på din tidigare fråga själv (om varför SD ökar). En anledning till att SD har ökat är att många människor tycker att det är okej att presentera en politik som inte är genomförbar, likaså att slänga ur sig populistiska oneliners på internet som man sen inte behöver ta ansvar för. Varför det har blivit så okej vet jag däremot inte, jag hoppas på att trenden går att vända.
 
Om bara något annat parti vågat diskutera även problem med invandringen (jo, de finns också) så är jag övertygad om att SD inte fått alla dessa röster.

Nu läggs locket på, folks missnöje växer och så går de och lägger sina röster på Åkesson och hans gäng i ren frustration.
Suck. Sorry men jag måste sucka.
ALLA andra partier har åsikter, argument och förslag för det här landet. Inklusive allt som rör dem som flyr hit.

Det finns inget "lock". Har aldrig funnits.

Att hävda att SD har ensamrätt på diskussionen är en grov anklagelse. Det enda som SD är ensamma om är att föreslå att vi inte ska ta emot människor som inte är födda här och att vi ska göra skillnad på folk beroende på födelseort.

Själv är jag stark i min övertygelse om alla människors lika rätt och värde.

Dessutom härstammar vi alla från samma urfäder och urmödrar.
 
Vad menar du då? Du sprider en myt att det finns något vi inte får prata om i det här landet, gällande problem relaterade till invandring. Samtidigt så vill du själv inte delta i denna diskussion. Är inte det en smula inkonsekvent, tycker du?
Måste man mena något hela tiden? Vad är det som är en myt? Är det något fel på att inte vilja delta i en diskussion? Varför är det bara dina åsikter som verkar gälla?
 
Det vet inte jag. Det får du fråga dessa personer - kanske dig själv eftersom du själv förmedlade den bilden.
Jag vet inte heller, då mycket kommer via sociala media eller media över lag, förvisso är mycket som delas på sociala media inte ens sant utan påhittade historier för att skapa åsikter/reaktioner... hm... hade visst glömt bort det, my bad. :grin:
 
Måste man mena något hela tiden? Vad är det som är en myt? Är det något fel på att inte vilja delta i en diskussion? Varför är det bara dina åsikter som verkar gälla?

Vanligtvis menar man något med det man säger och skriver. Annars skulle ord komma ut helt slumpmässigt, och så är det inte för de flesta.

Det är en myt, menar jag, att man inte får prata om problem relaterade till invandring. Detta är ett vanligt påstående från SD, på Avpixlat, på Flashback m.fl. Det är helt enkelt inte sant, det pratas om detta hela tiden, i alla partier och ute i samhället. Det som är sant, som jag skrev till dig tidigare, är att SD är ensamma om att se mer eller mindre stängda gränser som lösningen på problemen. Att inte få prata om problemen är en helt annan sak än att det bara är en lösning på problemet som är accepterat. "Man får inte prata om problemen" är alltså en myt, "Inget annat parti har samma lösning" är inte en myt, jag hoppas du ser skillnaden.

Det är inget fel med att delta i diskussionen, tvärtom! Det jag tycker du är inkonsekvent i är att du återkommande sprider SD:s myt om att ingen annan pratar om problem med invandring, samtidigt som du själv inte vill diskutera lösningen på dessa. Du kritiserar alltså andra för något du gör själv.

Det är inte bara mina åsikter som gäller, jag deltar i en diskussion :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 462
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 446
Senast: sorbifolia
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 440
Senast: cirkus
·
Tjatter Doktor John Watson återvänder psykiskt och fysiskt invalidiserad till London efter en tid som militärläkare i Afghanistan. Efter att ha...
33 34 35
Svar
696
· Visningar
29 527
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp