Bukefalos 28 år!

Bokföra häst?

Helga

Trådstartare
Om ett företag äger stall och hästar, lite dyrare hästar för ett par 100 000.
Vad bokför man dessa som?? hur funkar det?
En häst kanske ena året är värd 500 000 nästa år är den skadad och värd 20 000?
 
Lager, generellt sett. Inventarier om de genererar pengar. Men tråden ska nog ligga på Hästmänniska.
 
Om ett företag äger stall och hästar, lite dyrare hästar för ett par 100 000.
Vad bokför man dessa som?? hur funkar det?
En häst kanske ena året är värd 500 000 nästa år är den skadad och värd 20 000?
Är det avelsdjur så är det inventarier. Är det hästar som ska säljas så är det lagertillgångar.Oavsett vilket så justeras värdet normalt inte under innehav utan först när hästen säljs.
 
Är det avelsdjur så är det inventarier. Är det hästar som ska säljas så är det lagertillgångar.Oavsett vilket så justeras värdet normalt inte under innehav utan först när hästen säljs.

Om värderingen sjunker på det sätt TS beskriver kan det finnas stor anledning att justera värdet vid bokstängning. Det spelar roll om varulager innehåller miljoner eller bara tiotusen. Man har till exempel skattat för den fiktiva vinst som uppstod när hästen lades in i lagret.

En sådan omvärdering bör göras med hjälp av externt underlag.
 
Om värderingen sjunker på det sätt TS beskriver kan det finnas stor anledning att justera värdet vid bokstängning. Det spelar roll om varulager innehåller miljoner eller bara tiotusen. Man har till exempel skattat för den fiktiva vinst som uppstod när hästen lades in i lagret.

En sådan omvärdering bör göras med hjälp av externt underlag.

Hur menar du skattat för den fiktiva vinst när du lagt in varan i lager. Det är ju ingen resultatpåverkan alls förrän varan säljs och därmed heller ingen skatt. Det kan j likväl isf vara en fiktiv förlust eftersom det är lpngt ifrån säkert att hästen går att sälja för inköpspriset, den kan ju lika gärna sjunka i värde.

Om TS menar att hästen är permanent skadad så den aldrig går upp i sitt värde igen är det klart att en justering behöver göras, då med tex veterinärintyg som underlag. Men om prognosen är att den ska bli bra och återfå sitt grundvärde så ska ju ingen justering göras.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 728
Senast: Dentaku
·
Fordon Jag ska sälja min citroen och enligt blocket är den värd 10 000 kronor. Om jag däremot kollar på biluppgifter.se så hamnar priset på 19...
2
Svar
30
· Visningar
1 591
Senast: mars
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 204
Senast: Bee
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 272
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp