Bonden plöjde och sådde min mark!

Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Jag har inga råd att ge men fy tusan vad arg jag hade blivit :mad: Vilken skitgubbe rent ut sagt :mad:
Jag beklagar verkligen att eran dröm om en egen gård började så fel. Du gör helt rätt som först försöker lösa det utan polisanmälan för det är inte roligt att bo någonstans där man inte får hjälp av grannen vid behov. Men självklart ska du anmäla om han inte gör rätt för sig. Annars lär det bli fel på andra sätt.

Et stort lycka till! Hoppas allt löser sig till det bästa.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Ts har inte stödrätter vad det verkar och skulle då inte kunna söka, även om det vore 4 ha- tilldelning ur nationella reserven inte trolig då det delas ut till jordbruksföretag.

Bäst att tillägga- då hade det fått bli köp, kostar pengar.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Föreslå bonden som använt marken - när du får tag i honom - att du får ta lika stor areal av hans vall att få hö och använda som höstbete. Och informera om att det han gjort är olagligt och att du helst gör upp i godo på det här sättet i stället för att bråka.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Du har all rätt att bli arg :mad: och irriterad!!

Jag tycker du ska ta kontaktmed bonden där och förklara hur det ligger till. Man kan inte göra så där och bara ta för givet att man får slå annans mark.

Kanske ni kan göra upp om att du får balar av honom, om han får skörda det han sått. Det blir ju byteshandel då detta år. Motsätter han sig byte eller inte har balar att kunna byta, skicka en faktura då till honom. För du ska ju inte behöva få en merkostna för hans "misstag".

Jag är emot att vara en "besvärlig granne/bybo" men det finns gränser mellan vad man ska tolerera och stå ut med. Har man försökt vara trevlig och tillmötesgående så finns ingen annledning att dalta på. Oförskämt tilltag!!:mad:
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Okej, tar det från början.
I mars i år var jag och min (då blivande) sambo och kikade på en gård här i Västernorrland, en liten gård med ca 3ha åkermark, vall - precis lagom för mina tre hästar att ha som sommarbete.
Jag hörde mig noggrant för så att inga arrendeavtal fanns - varken muntliga eller skriftliga, men nejdå - det var grönt enligt både ägaren och mäklaren. Fine!
Vi köpte gården och fick tillträde 1 juni, då var vi upp. Jag stängslade in hälften av marken och vi fixade runt huset (klippte gräs, rensade rabatter, hissade vimpel i flaggstången, satte upp gardiner inne etc.), då hade huset stått tomt sedan 2005 så skillnaden var ganska enorm.
Den 6 juni åkte vi hem till Uppsala igen för att packa ihop det sista osv och den 21 juni återvände jag upp hit med flyttlass och hästar i släptåg. Inser när jag svänger upp på gården att någon slagit gräset i den ostängslade längan, plöjt den och SÅTT in någon form av säd. Detta gjort då under den tidsperiod då jag var hemma...

Pratar med en granne och får efter många om och men ett namn och ett nummer till bonden som gjort det. Men grannen ställer sig också frågande till min irritation:
"Vadå, skulle du ha den då?"
"Eh ja, det var väl liksom därför jag köpte gården med MARK?"
"Ja men du får ju tillbaka den sedan när han skördat.."
"Ja men då är den ju inte till mycket nytta för mig, där var hela vinterns hö för mina hästar (två skördar) och höstens bete! Vad ska jag med en stubbåker till? Det var ju vallen som jag ville ha!"
"Jaha ja... ja... men ingen har ju använt den där marken på flera år, så han visste nog inte att det var sålt... Jag hade arrende på den innan och sen har Bonden använt den då och då..."

Det sista är rent bullshit då det här är en mkt liten by och ALLA vet om det unga paret som köpt "Eivors stuga". Dessutom måste han passera huset med ungefär 10meters avstånd och den nystängslade hagen ligger före den andra längan på vägen till den mark som han nu snott.

Grannen - som jag misstänker är den som lovat ut marken - håller sig nu undan. Något arrende har han aldrig haft enligt säljaren till gården, utan isåfall har han använt den olovandes.
Bonden i fråga svarar inte i telefon och det är ingen hemma när jag varit förbi, har försökt ett stort antal gånger under sommaren - alltifrån tidigt på morgonen till sent på kvällen. Men det är helt enkelt ingen som svarar.

Ett samtal till mäklaren har jag gjort förstås, han var förfärad men kunde naturligtvis inte hjälpa mig mer än med att kontakta säljaren av gården och höra en extra gång ang. avtal - samt upplysa mig om att det går under "Egenmäktigt förfarande" det bonden har gjort.
En äldre släkting till mig hävdar att jag bör och måste polisanmäla - själv är jag tveksam, liten by och man vill liksom inte komma på kant med alla redan från början... *suck*

Att bonden inte vet att jag jagar honom är också ganska otänkbart, jag har pratat med alla jag träffat på om saken och sagt att om de pratar med honom så be honom ringa mig. Djungeltrumman har givetvis gått för han har inte synts till på hela sommaren för att gödsla eller se till sin gröda.

För mig handlar det ändå om ett 20'000-talet kronor som jag nu måste lägga på foder istället för att slå eget som planerat. Dessutom står jag utan bete nu till hösten och måste stödfodra (ännu mer foderkostnader) och således också utan bete nästa sommar eftersom en vall inte hinner återhämta sig till dess även om den sås in nu.

Nu står jag liksom uppgivet och stampar. Vad gör jag? Jag tänker inte vända andra kinden till - intrånget är för stort och för fult för det, annat hade det varit om han kommit med "mössan i hand" och bett om ursäkt, eller ens svarat på mina samtal.
Vad gör jag? Ringer polisen och gör en anmälan?
*suck*

Enkelt. Lämna honom följande ultimatum:

Jag behöver hö, du har förstört min vall. Om du köper den mängd hö som vallen normalt avkastar minus skördekostnader så får du ta det härårets skörd + att du sår in vall till nästa år.
Alternativet blir en polisanmälan..egenmäktigt förfarande.
Och informera även säljaren eftersom bonden kan hävda god tro, att han fått löfte, och då är det säljaren så tar över ansvaret.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Föreslå bonden som använt marken - när du får tag i honom - att du får ta lika stor areal av hans vall att få hö och använda som höstbete. Och informera om att det han gjort är olagligt och att du helst gör upp i godo på det här sättet i stället för att bråka.

Att börja sköra hö på motsvarande areal i (tidigast) september kan inte vara särskilt intressant. Dessutom tycker jag inte det verkar som om bondens areal ligger i direkt anslutning till den köpa gården vilket innebär en hel del merarbete om hästarna ska gå där.

TS
Jag gissar att bonden har en brevlåda och att lämna ett meddelande där att han snarast bör ta kontakt för att diskutera situationen borde vara ett steg som inte kan störa grannsämjan. Om inte annat behöver väl bonden själv reda ut hur det ska gå med den sådda grödan, ingen tjänar ju på om bonden håller sig undan så den inte blir skördad.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

sicket elände...
Jag hade nog provat att göra upp med bonden först. Kanske har han någon mark där du kan ta ditt foder, eller så tar han redan foder som du kan få i inbyte för det du förlorar?
I annat fall hade jag försökt få kompensation i pengar. I tredje hand hade jag polisanmält.
Att rådfråga LRF konsult eller liknande är i vilket fall bra oavsett.

Sedan får du nog vara lite mer tålmodig i att försöka få kontakt- vänta ut honom eller kanske komma på cykel eller gåendes så han inte hinner gömma sig så att säga, eller mer burdus, dvs någongång är han väl ute på åkrarna med traktorn, eller behöver göra andra liknande sysslor hemma på gården, kliv in och ta kontakt då.
Annars får det bli rek brev...

Givetvis vill jag göra upp i godo - men hur ska jag kunna göra det när han helt sonika skiter i att höra av sig/svara?
Jag förstår inte riktigt hur jag ska kunna vara mer tålmodig? Jag har försökt att på både egen hand och via kontakter på kontakt med honom hela sommaren. Nu närmar sig hösten här och det är alldeles för sent att ta något hö...

Du har rätt- då ska man ta kontakt med ngn som känner honom och via kontakt gå dit med bullar och komma överrens. Det måste vara jobbigt för hela byn och det kan faktiskt vara en fördel om en man tar hela diskussionen om det är en man som gjort bort sig...

Så har du en kille eller bror du kan blanda in gör det. Speiellt om du nu frågat alla du kommit åt i byn om detta och ingen har hjälp dig än...
`

Hade det funnits några kontakter som faktiskt VILL hjälpa mig att få tag på honom så hade det varit en enkel sak att göra. Men jag fick tjata hemskt länge innan jag ens fick ett namn på bonden - DET satt långt inne...

Och vad gör det för skillnad om jag blandar in min sambo eller inte? :confused:

Ska man leja arbetet blir den kostnaden ganska stor så på 1,5 ha får man knappast foder för netto 20 000 kr.

Jag skulle erbjuda bonden att betala för 1 skörd med hö samt att så in vallfrö till våren- det borde du bett honom göra direkt- någon gång är han såklart hemma där han bor- åk dit.

Det står ingenstans att jag inte har egna maskiner? Eller haft en annan lösning på arbetet?
Och givetvis "borde jag gjort det direkt" men hur ska jag kunna göra det - när jag inte kommer i kontakt med honom? Det är ju det som är det centrala i hela problemet...

Föreslå bonden som använt marken - när du får tag i honom - att du får ta lika stor areal av hans vall att få hö och använda som höstbete. Och informera om att det han gjort är olagligt och att du helst gör upp i godo på det här sättet i stället för att bråka.

Hade jag fått tag på honom för ett par månader sedan hade det varit ett alternativ, nu är det inte det då det är för sent att skörda. Dessutom är jag inte alls intresserad av att köra iväg mina hästar någon annanstan för bete, när jag köpt mark för att kunna ha dem hemma..

Jag tycker du ska ta kontaktmed bonden där och förklara hur det ligger till. Man kan inte göra så där och bara ta för givet att man får slå annans mark.

Kanske ni kan göra upp om att du får balar av honom, om han får skörda det han sått. Det blir ju byteshandel då detta år. Motsätter han sig byte eller inte har balar att kunna byta, skicka en faktura då till honom. För du ska ju inte behöva få en merkostna för hans "misstag".

Det går inte att ta kontakt, som sagt - det är det centrala i hela problemet..

Jag hade gärna tagit emot fodret direkt av honom, dock är jag inte det minsta intresserad av silage på storbal - vilket verkar vara det som de flesta häromkring tar.
Själv hade jag pressat småbalar med torrhö.

*Kl

Alla ni som tycker att jag "ska ta kontakt med honom" - snälla, läs igenom första inlägget igen.

Det jag vill ha är följande:
För det första vill jag ha ersättning för det gräs som helt enkelt inte hamnat i magen på mina hästar, varken som bete eller som hö. Här vill jag ha ekonomisk kompensation - hö har jag nu ordnat på annat håll, så det tåget har gått för hans del.
Jag vill också att han sår in ny vall i höst, så att jag - med en jäkligt stor gnutta tur - kan ta en skörd nästa år, eller kanske släppa på höstbete då.

Allra helst skulle jag vilja att han pressar halmen från min åker till mig nu efter skörden, som plåster på såren. Men det kan jag väl se mig i stjärnorna efter antar jag.

Jag är inte ute efter att bråka, men jag kommer inte att bara låta det vara heller. Jag anser att han fått gott om tid på sig att reparera skadan och komma till en överenskommelse - han har bara struntat i det. Hur upptagen han än är som bonde, så finns det några minuter över att ta kontakt med mig. :cool:

Nu på morgonen har jag skickat ett sms till honom, i trevlig - men affärsmässig ton - där jag förklarar att jag nu gör ett sista försök att få kontakt med honom, han kan nå mig på det numret det skickats ifrån eller är välkommen hit så vi kan reda ut saken. Men att jag i annat fall kommer att göra en polisanmälan.

Vi får väl se hur det utvecklar sig... :(
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Att börja sköra hö på motsvarande areal i (tidigast) september kan inte vara särskilt intressant. Dessutom tycker jag inte det verkar som om bondens areal ligger i direkt anslutning till den köpa gården vilket innebär en hel del merarbete om hästarna ska gå där.

TS
Jag gissar att bonden har en brevlåda och att lämna ett meddelande där att han snarast bör ta kontakt för att diskutera situationen borde vara ett steg som inte kan störa grannsämjan. Om inte annat behöver väl bonden själv reda ut hur det ska gå med den sådda grödan, ingen tjänar ju på om bonden håller sig undan så den inte blir skördad.

Exakt, ett septemberhö känns ganska så ointressant faktiskt.

Jag skickade ett sms i morse - även om folk inte vet hur man sms:ar så tror jag inte att det är någon som inte vet hur man läser dem. Hoppas att han hör av sig och vill lösa situationen helt enkelt.
Precis vad jag också tänker, min åker ligger i anslutning till en annan som han brukar, så allt som allt så handlar det om mycket korn som isåfall går till spillo!
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Det finns massor av människor som inte läser sms...

Testa att ta kontakt med LRF:s lokalavdelning eller ngn tjänsteman på länsförbundet.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Kan du se hur många balar han fått? (om dom står kvar) kan man inte räkna ut beroende på hur många balar det är hur mkt torrhö det skulle blivit. Sedan får du väl köpa samma mångd då och skicka räkningen till bonden!:devil:

Nä, försök få tag på bonden så får han betala. Så där som han gjort gör man bara inte!!
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Sådär ja!
Mitt sms tog uppenbarligen skruv för nu har jag precis haft mitt första samtal med mannen som i min telefon går under namnet "Bondjäkeln".
Han hade en miljon ursäkter och ingenting var ju hans fel, att jag inte fått tag på honom var enligt honom mycket underligt eftersom han alltid var hemma. Jag svarade då att om han alltid var hemma så var det ju mycket underligt att han så smidigt undvikit just mina samtal och besök.

Han började sedan prata om att gräset jag tänkt slå inte var mycket att ha - varvid jag svarade att det är helt irrelevant i frågan vad han anser om det gräs som jag skulle slå, min plan var att slå hö av det och hade det visat sig att det inte gick - då hade det varit mitt problem att lösa.
Nästa ursäkt var att det var någon tant som påstått att marken var hennes och att det var helt okej att han odlade den. Jag svarade då att han var välkommen över så kunde vi kika på fastighetskartan tillsammans, men nej då hade han redan kollar på gps:en och det jag sa stämde ju... :grin:
Sedan hade han minsann övertagit ett arrende från Grannen (vi kan kalla honom X) när X lade ned sitt jordbruk. Jag förklarade då att X aldrig haft ett sådant arrende utan att han fått lov av säljaren att låna marken EN sommar för att ha sina kalvar på, allt utöver det har han gjort på eget bevåg och olovandes. Det hade ju inte bonden en aaaaning om förstås, men jag gav honom numret till säljaren och sa att det går bra att få ringa och prata med säljaren själv om saken. Motvilligt tog han emot det men sa att han skulle ringa X och "kolla hur det egentligen ligger till".
Förklarade att jag vill ha kompensation för höet som jag blev utan i år, samt att marken ska sås in till vall i höst. Han menade då på att man inte kan så in i höst utan måste göra det till våren. Okej sa jag, jag har ingen nytta av en insådd vall i vinter i vilket fall så det spelar mig liksom ingen roll och att jag oavsett inte kommer kunna använda marken nästa sommar. Han svarade då att jag ju kunde ta en andra skörd nästa sommar (alltså en av två) varvid jag påpekade att det blir en skörd av fyra som jag planerat på dessa två år. Och ifrågasatte om han förstod mitt problem. Det gjorde han ju, men han ansåg ändå inte att det var han som gjort fel utan X som lovat ut marken. Jag menade på att det inte spelar någon roll om X lovar ut marken för att det ändå är bonden som har det yttersta ansvaret för att se till att den mark han planerar att bruka är lovlig för honom att bruka.
Jag sa också att jag inte vill göra mig osams med någon, men att rätt ska vara rätt och jag inte tänker backa undan i det här. Och att jag "i ärlighetens namn skiter i från vem ersättningen kommer, men ersättning ska jag ha för våldförelsen på min mark."

Han skullle försöka få tag i X och säljaren och sedan återkomma. Jag krävde att han skulle återkomma under dagen, vi får väl se.:grin:

Känns som att jag fått min ståndpunkt klargjord i allafall och att han fattat att jag inte låter mig köras över. De har försökt en fuling med helt fel person helt enkelt. :cool:

Pust! Tack för pepp och input! :bow:
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Men Jesus vilket sätt! Har inget råd vad du kan göra men jag hoppas verkligen du får ordning på situationen och att bonden hör av sig med mössan i hand!
Än en gång blir man förvånad över hur (lite) människor tänker :crazy:
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Vi sår in vall på hösten, det går jättebra. Men kanske inte så långt norrut??
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Vi sår in vall på hösten, det går jättebra. Men kanske inte så långt norrut??

Där jag kommer ifrån också (Uppsala), men jag kan ta att det inte görs förrän till våren här - bara det görs liksom. :)
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Är inte ett dugg insatt i hur allt sånt här fungerar men har följt tråden och vill bara säga heja heja!:D


Hade det hänt mig hade jag nog blivit lite skogstokig:angel:
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Det står ingenstans att jag inte har egna maskiner? Eller haft en annan lösning på arbetet?
Och givetvis "borde jag gjort det direkt" men hur ska jag kunna göra det - när jag inte kommer i kontakt med honom? Det är ju det som är det centrala i hela problemet...

Varför köpa traktor om du redan har- jag tolkar det som du inte har?

Egentligen bryr jag mig inte ett smack om vad andra tycker och tänker eller om jag/vi "Kommer på kant med byn". Men tänker man ett steg till så inser man att det kan sätta ganska stora käppar i hjulet för ens vardag - är man osams med grannen som plogar, då får man köpa sig en egen traktor (ännu en stor utgift pga bonden), är man osams med den som äger markerna runt omkring - ja då har man plötsligen ingenstans att rida.


Menar du att plogmannen aldrig är hemma?:eek:
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Tack! :)

Jag är och har varit skogstokig i perioder denna sommaren, frustationen över att inte få tag i människan, ilskan över hur någon kan göra en sådan sak och sedan inte bry sig alls, ännu mer frustratuion över att grannarna försökt vifta bort saken och tyckt att "Äsch, du får ju tillbaka't sen..".
Samtidigt har så lång tid gått att jag hunnit samla mig någorlunda inför samtalet som äntligen ägde rum idag, jag kunde hålla mig saklig och kall, och undvika att bita huvudet av honom (som annars är mer likt mig och mitt humör.)

Nu är det bara att hoppas att han faktiskt tar sitt ansvar och att det löser sig. Jag är verkligen INTE sugen på hela processen med polisanmälan och så vidare.. *suck*
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 874
Gnägg Jag tog beslutet att ta bort min ponny nu i höst. I onsdags fick hon vandra vidare utan mig… Hon var 22. Jag har har haft henne i 15...
Svar
7
· Visningar
1 332
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 786
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 687
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp