Bonden plöjde och sådde min mark!

Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Lite off topic men jag är nyfiken: hinner man få två skördar hö i Bollstabruk? Jag har varit med och slagit hö några mil söder om Östersund, som borde vara ungefär lika långt norrut, dock inlandsklimat, och där är det inte tal om mer än en skörd när det är torrhö så vitt jag varit med. Ensilage hinner de få två av, men då tas ju första skörden tidigare än vad man gör med hästhö.

Tråkigt nog finns det väl risk för att du inte kan använda marken till bete heller nästa höst, förstaårsvall har ofta inte hunnit få tillräcklig grässvål för att tåla hovar särskilt bra och det brukar ju vara en fördel om man ska slå nästa år att inte marken blivit för bucklig - men har du egna maskiner vet du förstås det där. Hoppas nu att det löser sig så gott det går.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Riktigt bra gjort! :bow: Modigt av dig att stå på dig och kämpa för din sak. Verkligen en mardrömsstart för er, helt otroligt säger jag bara... Som du säger, rätt ska vara rätt - det är ju helt galet vad bonden har gjort (och grannen?). Ingen kan säga emot det!

Hoppas det löser sig till det bästa! Heja dig!
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Nej, att FÅ stödrätter ur nationella reserven är svårt - men det är alls inte lika svårt att KÖPA stödrätter från de som lägger ner jordbruk.

Det går även att hyra stödrätter - det finns mao flera alternativ till nationella reserven.

Och nej, det rättar inte automatiskt till saker och ting men bonden får en hel del att förklara och mister åtaganden etc och kan bli återbetalningskyldig om ägaren söker på samma mark och det inte finns arrendeavtal.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Och nej, det rättar inte automatiskt till saker och ting men bonden får en hel del att förklara och mister åtaganden etc och kan bli återbetalningskyldig om ägaren söker på samma mark och det inte finns arrendeavtal.

Jag tror faktiskt inte det händer något särskilt för 1,5 ha.

Och inte "en hel del" att förklara.

Vad mister han för åtaganden menar du?
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Jag förstår att du känner dig lurad och tycker bonden är en skurk men det är kanske inte helt omöjligt att han helt enkelt misstagit sig.. 1,5 hektar är en liten plätt i hans värld men för dig är det mycket.

Om vallen var gammal och dålig tycker jag nästan du ska vara glad att han kommer återställa den och så in nytt åt dig. Mycket olika maskiner som ska till för det. Diesel och frö är inte heller gratis i dagsläget.

Att få in hö för så mycke pengar som du skrev låter helt osannolikt i mina öron på så liten areal men jag bor ju mer söderut och det kanske växer sämre här.

Om jag satt i din sits skulle jag försöka bli vän med bonden och stryka ett streck över det hela. Han sår i så du får fin vall istället för den gamla och har du tur så kommer han att vara hjälpsam och trevlig tillbaks och det har du mycket nytta av om du inte äger alla redskap som behövs för att bruka marken..

Ibland får man ge först och sen får man tillbaks...
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Håller faktiskt med dig där att man i sådana här fall vinner mer på att vara lite flexibel. Men samtidigt måste ju TS markera att det blivit fel, om hon sedan släpper lite på sina krav kommer hon framstå som den goda i grannars ögon. För eftersom hon är nyinflyttad kommer hon för en lång tid framöver vara en utböling, och grannar håller ihop. Speciellt i små byar på landet. Det är mycket troligt att bonden och hans allierade äger mycket mark tillsammans och det kan ju vara roligt att få tillgång till diverse ridvägar också i framtiden.

Men det löser ju tyvärr inte problemet att hon nu står utan vinterfoder till sina hästar, men bonden kanske känner nån som har pressat hö??
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

knapp

Har inga råd att ge dej TS, men jag håller tummar och tår för att detta slutar "bra" för alla parter - Dej som bonden! :)
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Hur mycket ska man stjäla och förstöra för att det ska vara legitimt för en "utböldning" att bli förbannad för åverkan?

Jag tycker du har ett mycket märkligt synsätt.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Vallen var inte på något vis gammal och dålig utan max ett par åt gammal, det var tjockt fint gräs med massor av timotej och ytterst lite klöver - perfekt för mina hästar.
Jag är född och uppvuxen på landet och har full koll på hur mycket hö jag får av en viss areal med en viss växtkraft, jag har dessutom räknat lågt när jag diskuterat med honom.
Häromkring finns istorsett ingen alls som pressar småbalshö - därmed är det mkt svårt att få tag på och priserna ligger därefter.

Jag kommer defintivt aldrig övergå till att "bli glad" för att han begått egenmäktigt förfarande på min mark. Han visste mycket väl att marken hörde till den här fastigheten, men valde att - trots att den blivit såld och han sett att folk använt den andra delen av marken - bara köra på sitt eget race.

Jag är inte ute efter att bli osams med någon, men rätt ska vara rätt. Säg att någon knallat in i din trädgård och sågat ned dina 8 äppelträd (vars skörd skulle gett dig en inkomst/låtit dig slippa en utgift på ett femsiffrigt belopp) och gjort ved av dem. Skulle du då känna att "Äsch, vi stryker ett streck över det - för jag kan ju behöva hans hjälp senare?" - knappast troligt. Snarare skulle du nog känna som jag att "Han får fasiken ersätta det han förstört, inkl. den skörd som jag nu förlorat - SEN stryker vi ett streck över det hela."

Elllgir: Flexibel hade jag kunnat vara om han kunnat komma till mig direkt och förklarat läget och bett om ursäkt, då ser jag en hel rad med olika sätt vi kunnat komma överens - nu är det värre då säsongen för att skörda hö är över och jag dessutom redan hittat ett annat som jag köpt.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Nixehen - Helt rätt. Stå på dig. Det var urfräckt av bonden att göra som han gjorde.

Om du vill lätta upp stämningen mellan er, efter att ni är överens om 'skadeersättning' är det ju bara att säga att det är inget som hindrar att ni i fortsättningen kan ha god grannsämja och är det så att han är i behov av mark som du kan avvara så är det bara att fråga och att ni ev kan utbyta 'tjänster' isf.

Det är min erfarenhet att bönder är väldigt intresserade av tjänster och gentjänster och har man någon gång gjort en bonde en tjänst utan att denne ens frågat efter den har man i regel en vän för livet. Fast det finns ju undantag...

En som är uppvuxen på landet...
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Tycker du gör rätt!

Varför ska du stå åt sidan och stryka ett streck över en sak som en annan gjort fel. Han får väl vacker stå sitt kast och betala om han gjort ett sådant misstag.

Han får väl lära sig att fråga eller ha skrivna kontrakt som gäller.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Det är väl inte utpressning? Det är ju att ge honom en chans att lösa frågan innan man går till polisen? Jag skulle gärna se att någon som skulle känna sig oförrättad av mig kontaktade mig innan de gick till polisen. 95% av alla sådana saker går ju att lösa i bästa samförstånd utan att dra igång någon idiotsak som kostar samhället resurser i multum..
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Kl
Jag tycker det är så jäkla roligt att så många tror att så fort en "hästtjej" köper en gård så antas hon ha noll koll på lantbruk och vara en stadsbo som inbillar sig att hon ska leka bonde.
Lite fördomsfullt.

Hejja Nixehen.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Ja de är möjligt att jag är lite märklig. Har själv en gård i en by jag inte bott i från början och vet hur det kan vara.

Om min märklighet är det som gjort att jag och min närmaste granne som är bonde är bra vänner så är jag glad för det. Vi lånbyter saker och mark och jag skulle inte vilja vara utan honom. Fick höra innan jag flyttade hit att Han var grinig men det här jag aldrig märkt av..

Alla gör som man själv vill och ts ska självklart anmäla om hon tycker att det blir bättre så men jag själv är inte mycket för att polisanmäla., många gånger är det missförstånd och såna dumma grejer som är med och styr och inte att någon gör en sak enbart för att ställa till det och förstöra för andra. Men visst, det händer ju det med

Önskar ts lycka till iaf.. :-)
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Men din granne kanske inte har stulit och förstört för dig?

Jag har extremt svårt för alla människor som inte respekterar mitt och ditt, som dessutom är fega skitar och inte kan konfronteras med vad de ställt till med (som strulpellen i ts fall - bullshit att han inte hållt sig undan, självklart har han gjort det).

Grannsämja handlar inte om att man ska ta en massa skit för att inte grannen ska bli sur. Det handlar om att man inte ska stjäla och förstöra för sina grannar - FÖR DÅ BLIR DE SURA. Det är ju ts strulputte som i det här fallet förstört alla möjligheter till god grannsämja. Genom att först sabba för ts, sedan hålla sig undan och nu dessutom inte erkänna och försöka ställa till rätta.

Grannsämjan hänger INTE på ts. Den hänger på den part som ställt till det.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Jag läste det inlägget där ts skrev att de fått kontakt och att han hade förklaringar till varför det blivit som det blev. Det han säger kan ju faktiskt vara rätt, och att den andra parten har ändrat sin version i efterhand om det blev lite obekvämt eller att bonden helt enkelt missuppfattat.

Det finns alltid två versioner av ett händelseförlopp, ibland många fler..
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

I det här fallet var det ju snarare flera versioner hos samme man. Allt för att inte själv behöva ta på sig någon skuld.

Självklart erbjuder man sig att ställa till rätta när man inser att man ställt till det för någon. Inte som ts strulputte, försöka skylla över på alla andra.

Det är bara att ta ansvar för sina handlingar. Svårare är det inte. Det enda som är fullkomligen klart är att det inte ska drabba ts.
 
Sv: Bonden plöjde och sådde min mark!

Och du läste hela tråden innan du hoppade in o var spydig o "lilla gumman" attityd gentemot TS?
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 874
Gnägg Jag tog beslutet att ta bort min ponny nu i höst. I onsdags fick hon vandra vidare utan mig… Hon var 22. Jag har har haft henne i 15...
Svar
7
· Visningar
1 332
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 788
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 687
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp