Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

kl

Men vad är det för jävla gnäll?

Hur svårt kan det vara? Om man nu vill hjälpa någon grönjöling så är det väl bara att göra det. Jag tex packar alla mina westernprylar, sadlar och träns och åker på ridläger varje år. Ungarna får veta litet om western, prova att rida en trailbana under tävlingsliknande former och får en silverfärgad rosett som jag egenhändigt köper på Hööks. Detta gör jag helt utan ersättning, för att det är kul och kanske, kanske, kanske värvar jag en blivande inbiten westernryttare på kuppen.

Jag kan inte räkna hur många sk lektioner jag hållit gratis för medryttare och vänner bara för att dra westernridningen frammåt. Hur svårt är det att dela med sig?

Skulle det nu vara så att jag skulle vilja rida aqha show med någon av mina quarters så vore det väl inte hela världen i vilken klass jag får starta. Jämför man med proffsen i Usa mot de svenska proffsen så är ändå skillnaden inte direkt jämförbar på kartan alla gånger.

Poängen är att aqha har inte ett skit med svensk westernridning i sverige att göra. Aqha är en RASförening lixom.

TS, det känns som att ditt problem är att du vill tjäna pengar på att träna grönjölingar....
Men börja med att skaffa en Qh. Om du klarar av att rida och utbilda den kan du fundera över resten sen.

mvh Eva
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Ja men det är fortfarande så reglerna ser ut. Det är en amerikansk organisation som vi väljer om vi vill vara med i och tävla i, eller ej. Svårare än så är det ju inte!
Är det verkigen omöjligt att förstå och acceptera att AQHA etc inte har regler som är anpassade för Sverige och att dom inte kan göra specialregler för oss???

Gillar man inte reglerna så blir man inte medlem och/eller så avstår man att tävla AQHA "etc" om det stör en så mycket. Men varför fattar jag inte, när det är som du säger en handfull tränare - resten i Openklasserna är amateurer! Så då får man helt enkelt välja, själva konkurrensen i sig är verkligen inte någon enorm skillnad i många klasser. Man får väga viljan att hålla lektioner mot betalning mot att rida amateur.
Men om det handlar om några gånger om året man vill hjälpa en ny in i westernvärlden så förstår jag inte heller varför man bara inte gör det då utan ersättning om man säger sig vilja hjälpa sporten, så som det funkade förr (när jag, Bew mfl introducerades för westernridning). Om det handlar om mer, ja då är man professionell oavsett om man gör det som extrajobb eller på heltid.


Jag förstår att du, Sasse mfl inte tycker att AQHAs regler passar Sverige. Det har gått fram klart och tydligt. Men långt ifrån alla AQHA medlemmar även här i Sverige håller med er. Även om jag förstår att TS hade önskat och kanske trott att h*n skulle få lite mer stöd för sina åsikter i den här tråden. Diskussionen känns som den har kört fast. Det hjälper liksom inte hur många gånger ni skriver att ni tycker att det är fel.
Är du medlem i AQHA till exempel (eller APHA för den delen) och kommer du då att lägga fram något förslag till förändring där???
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Nej nu får du väl ändå ge dig! Snacka om att jämföra äpplen och päron.

NSBA Scandinavia är en underförening till National Snaffle Bit Association som är en amerikansk organisation och kan alltså inte heller hitta på egna regler!

Det har nada och ingenting med att göra vad vi tycker eller vilka hästar man väljer att rida på. Ska jag sitta o gnälla för att jag inte får rida på Arab SM med mina quarterhästar?
Och inte hade jag börjat lobba för att quarter skulle bli godkända att rida på Arab SM (till exempel) det vore ju absurt.
Det är precis samma sak!

Godkända att tävla i NSBA är hästar registrerade i AQHA, APHA, ApHC, PtHA, IBHA, ABRA, PBHA, POA. I Hunter Under Saddle tillåts även fullblod registrerade i The Jockey Club.

Det står dig faktiskt helt fritt att skapa en egen tävlings/gångarts/western organisation som passar dig och din häst. Inte för att jag förstår vad det är för fel med att jobba i WRAS, dom behöver säkert eldsjälar lika mycket som alla andra organisationer och föreningar.

Nog tog du väl i lite väl?!?! Förstår inte riktigt detta inlägg?

Jag svarade enbart på en annan persons inlägg, som trodde (vilket fler har gjort) att NSBA klasser är öppna för alla raser! Vilket de ju inte är! :angel:

Har tom. ridit för en av de officiella tränarna som hävdat att jag skulle starta NSBA klasser med min häst! Efter denna ganska vanliga missuppfattning, tog jag reda på vad som gällde... Och det var det jag svarade på!

Däremot pikade jag själva formuleringen som bildar missuppfattningen(eftersom den lätt missuppfattas). Då det tidigare stod på deras hemsida att NSBA är öppen för alla Amerikanska raser! (Det kan ju faktiskt lätt missuppfattas! Och den formuleringen skulle ju egentligen gjort oss startberättigade! :angel: )

Nu såg jag dock att det gjort om sin hemsida och preciserat detta, det är ju bra! ;)
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

kl

Men vad är det för jävla gnäll?

Hur svårt kan det vara? Om man nu vill hjälpa någon grönjöling så är det väl bara att göra det. Jag tex packar alla mina westernprylar, sadlar och träns och åker på ridläger varje år. Ungarna får veta litet om western, prova att rida en trailbana under tävlingsliknande former och får en silverfärgad rosett som jag egenhändigt köper på Hööks. Detta gör jag helt utan ersättning, för att det är kul och kanske, kanske, kanske värvar jag en blivande inbiten westernryttare på kuppen.

Jag kan inte räkna hur många sk lektioner jag hållit gratis för medryttare och vänner bara för att dra westernridningen frammåt. Hur svårt är det att dela med sig?

Skulle det nu vara så att jag skulle vilja rida aqha show med någon av mina quarters så vore det väl inte hela världen i vilken klass jag får starta. Jämför man med proffsen i Usa mot de svenska proffsen så är ändå skillnaden inte direkt jämförbar på kartan alla gånger.

Poängen är att aqha har inte ett skit med svensk westernridning i sverige att göra. Aqha är en RASförening lixom.

TS, det känns som att ditt problem är att du vill tjäna pengar på att träna grönjölingar....
Men börja med att skaffa en Qh. Om du klarar av att rida och utbilda den kan du fundera över resten sen.

mvh Eva

:bow::bow::bow:

Denna tråden har fått upp ögonen på mig! Jag inser att det inte alls är som "förr" där ute bland westernklubbarna och jag tror snarare det är oviljan att hjälpa som skrämmer bort gröngölingarna, snarare än att skylla på AQHA som inte har ett dugg med saken att göra.... Blir lite ledsen att klimatet verkar ha blivit så tråkigt, jag har varma minnen från min första tid och mina WRAS-år!
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Nja, snarare är det så att reglerna hårdnade iom att NSBA anslöt sig till NSBA i USA vilket gjordes föra året. Så det är korrekt information som funnits ute. Och än längre tillbaka var alla raser tillåtna.

Sedan svarar jag på det du skriver och inget annat, och även om du skriver till någon annan så tänker jag korrigera faktafel.

Tramserier som "klubb för inbördes beundran" och dylikt är det du själv och andra som har stått för. Det är jag i min fulla rätt att reagera på eftersom det bland annat är mig du riktar dig till då, som glad medlem i flera av dessa organisationer.

Frågar dig också, vad tänker du göra konkret för att få gehör för din sak i AQHA till exempel?
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Alltså, nu begriper jag ingenting?! :confused:

Om man inte har en rashäst som kan tävla i rasklasser, varför bryr man sig ens om rasklasserna? Spela roll vad det är för regler där!
Hos WRAS är alla välkomna och man verkar få bli tränare oavsett nivå. Det enda jag tycker är synd är att det inte finns någon westerntränarutbildning, som vanlig ridlärare fast bara western. Och sen är ju inte western en gren, men ja, ni förstår väl hur jag menar?


Därför att man kanske planerar långsiktigt framåt ;) Jag har förhoppning om att kunna skaffa mig en quarter inom en överskådlig framtid, som så många andra också gör, som blivit westernfrälsta, men börjat sin karriär på det material de hade hemma för tillfället (alltså helt annan ras, av alla de slag!) ;)

Instämmer HELT med att det borde finnas en westerntränarutbildning! :) Men är ändå lite skeptisk till att antalet som skulle vara sugna att gå denna, ändå skulle tveka pga. sina tävlingsambitioner inom just AQHA!?!?! :angel:
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Nu ere ju lite som sa att har WRAS problem, sa far ju WRAS arbeta for att losa det - dvs. locka ut de nyfikna och grona ryttarna! Gora -roliga- saker, langritter med foreningen, grillkvallar, lekkvallar, osv.

WRAS-styrelse kan inte gora det... utan det maste handa i "smaklubbarna", hos vara alskade grasrotter! EWR ar min hemmaklubb, vi sprang pa dom under en marknad nar de stod med ett informationsbas JATTETREVLIGA! Det sporrade ett redan existerande intresse. Lite senare fick vi chansen att prova pa westernridning pa grundskolade hastar, neckreining o tja.. det som ar basic liksom. I jattetrevlig miljo med superharliga manniskor!

Det ar huff... 15 ar sen? De eldsjalar som fick oss att borja ar tyvarr long gone nu. Men de har alltid en plats i mitt hjarta som otroligt bra forebilder, tank om fler manniskor gjorde vad de gjorde! De fick oss att kanna oss sa valkomna, grongolingar som vi var.. och kanske fortfarande ar pa satt och vis.

Jag tror, och det ar min hogst personliga asikt att det ar Mer sant som behovs for att locka gronisar och nyfikna manniskor till wras-klubbarna, tavlingarna och traningarna. Men det kraver tid och engagemang fran medlemmarna i klubbarna. En vilja att sta dar, pa marknader, pa tavlingar, med information och ett brett leende! (Kaffe och kanelbullar hjalper ju alltid till med... ;))

Kanoners!!! :bump: Välkommen upp till Rättviks vårmarknad 4-6 maj!!! Där Western ridningens dag firas i samband med den stora marknaden, den 5 maj... Närmare bestämt i Rättviks Körhall, hyfsat centralt och gångavstånd från Marknaden som har ca. 30.000 besökare! ;)

Kanske inte ska avslöja för mkt. då allt ligger på planeringsstadiet än... Men en vinst till en western lektion (genom utlottning/tipspromenad) endera med egen eller lånad häst för de som inte har... Låter väldigt likt det som ovan beskrivs!?!?! ;)

Allt görs idiellt av "eldsjälar" ;)
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

kl



TS, det känns som att ditt problem är att du vill tjäna pengar på att träna grönjölingar....
Men börja med att skaffa en Qh. Om du klarar av att rida och utbilda den kan du fundera över resten sen.

mvh Eva

Men JEEEESUS!!! Det var inte måtta till påhopp! Men visst... Nu var det inte så överhuvudtaget att jag startade denna tråd för att JAG ville tjäna pengar på grönjölingar... Som jag skrivit upprepade gånger så har jag hjälpt en del gratis!

Problemet som jag ville belysa var snarare att det finns för få "tränare" lokalt som kan hålla lektioner för en rimligare summa! Vilket flertalet härikring efterfrågat! (och jag är bara en av dem som måste säga nej, till att tex. ha organiserade westernlektioner inom ridklubben, där ersättning naturligtvis skulle ingå, eftersom det är en seriös ridklubb!)

För övrigt anser jag att du vet för lite om min bakgrund för att överhuvudtaget ha en anledning att uttrycka dig så nedlåtande!

Och som sagt jag tänker framåt, om... ifall att... osv. och jobbar med mål och delmål för att ta mig dit jag vill! Därav tänker jag inte skaffa mig en quarter och SEDAN komma på att jag lär tävla open!!! ;)
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Är det verkigen omöjligt att förstå och acceptera att AQHA etc inte har regler som är anpassade för Sverige och att dom inte kan göra specialregler för oss???

Den där meningen var en otroligt bra summering! :D Och NEJ, det är inte omöjligt att acceptera och jag har förstått din poäng! Men istället för att hacka hit och dit osv. skulle jag hellre önska att man kanske funderade över möjliga lösningar, alltså bara rent allmänt "brainstormade" lite oavsett om det verkar omöjligt eller ej?!?! :idea:

Hörde på en av våra western sammankomster om en annan tjej som tagit upp liknande fråga rörande AQHA och regler för Open vs. amatör när man tex. är fodervärd på en häst... osv...

I alla fall så hade denna person också sina synpunkter och tyckte att Appaloosa föreningen kommit mycket längre och kommit fram till en väldigt bra lösning på sitt sätt att poäng ge hästarna!

Själv är jag inte insatt där heller, men det lät intressant! :idea:

Jag tänker bara så att tystnad föder ingen förändring!?!?! :angel: Och ingenting är omöjligt....
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Frågar dig också, vad tänker du göra konkret för att få gehör för din sak i AQHA till exempel?

Du har ju gjort fullkomligt klart för mig att det är omöjligt att ens försöka, utan bara att acceptera reglerna oavsett om man tycker de är knasiga eller ej! ;)
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Betalar du min resa sa ja visst!

Nu var det dar faktiskt javligt lagt skrivet Sasse... Jag har personligen nar jag var i sverige gjort vad jag kunnat for att hjalpa min klubb... jag var funktionar, ridit uppvisningar pa roliga satt pa klassiska ridskolor for att visa nagot "annorlunda", svarat pa fragor, forklarat, stallt upp med hastar, tid och valvilja. Statt i ur o skur, stekhett o regn o snorblast som gateman, osv som just ideel eldsjal. Min morsa ar en av de eldsjalar som tagit upp flamman efter de som inveg OSS och hon har varit mktmkt aktiv i var hemmaklubb under en himla lang tid, lagger ner tid och pengar, tankar och engagemang... Vi har pratat om som stodmedlemmar supporta var klubb och om vi kan skicka over lite sponsrade priser till deras klubbmasterskap... :P sen ar det ju javligt svart for mig i dagslaget att gora nagot for att hjalpa wrasklubbarnas stamning att lattas upp sa groningarna vagar sig fram!

:cool:

Sitt inte och tro att bara for att jag ar dar jag ar och har de hastar -vi- har att jag glomt bort min hemmaklubb... eller hur det ar att sta dar o tugga grus, svettas eller frysa som ideel eldsjal.

Men hejja - UT OCH VISA UPP ER MERA! :banana:
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Nja, snarare är det så att reglerna hårdnade iom att NSBA anslöt sig till NSBA i USA vilket gjordes föra året. Så det är korrekt information som funnits ute. Och än längre tillbaka var alla raser tillåtna.

QUOTE]

Infon om alla amerikanska raser och fullblod låg ute förra året! ;) Det var då jag funderade över att starta NSBA och kontaktade dem för att höra vad som verkligen gällde och samtidigt då var det inte tillåtet att starta min häst nej! ;) Med andra ord hamnade jag olyckligtvis kanske mitt i skarven för övergången och därav informations missen?!?! :angel::idea:
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Hörde på en av våra western sammankomster om en annan tjej som tagit upp liknande fråga rörande AQHA och regler för Open vs. amatör när man tex. är fodervärd på en häst... osv...
....



Minns jag ratt finns det en dispans for just leasade hastar... Dar man far dispens for att tavla annans hast under 10 AQHA tavlingar utan att forlora sin amateur status. Sa visst kan man tavla sin foderhast inom AQHA utana tt behova bli open, men man far snallt ansoka om dispensen :)
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

lanar min egen knapp, Sasse_ jag inser att jag laste in mer i ditt inlagg an vad du troligen menade, ber om ursakt for det och den lite frana tonen (inte helt klar i skallen har en tyvarr)
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Du har ju gjort fullkomligt klart för mig att det är omöjligt att ens försöka, utan bara att acceptera reglerna oavsett om man tycker de är knasiga eller ej! ;)

Ja just Amateur regeln tror jag faktiskt är omöjlig att ändra på. Men vad jag VET är att det är 100% omöjligt att ändra på något alls om man inte är medlem och jobbar för sin sak.

Jag är en av väldigt många medlemmar i AQHA som har protesterat mot de nya Incentive Fund reglerna. Det har gett lite resultat, den nya regeln
gjordes om lite och blev iaf bättre. Skillnaden är dock att i princip varenda amerikansk AQHA medlem protesterade och det var inte fråga om att göra en specialregel. Återigen, är man tillräckligt många i en organsiation som vill ha förändring så kan man åstadkomma det. Det är medlemmarna som är organisationen. Men i amateur fallet så är andelen medlemmar som tycker som du så försvinnande liten och de som tycker tvärtom så enormt stor och det är därför det inte kommer att funka.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Infon om alla amerikanska raser och fullblod låg ute förra året! ;) Det var då jag funderade över att starta NSBA och kontaktade dem för att höra vad som verkligen gällde och samtidigt då var det inte tillåtet att starta min häst nej! ;) Med andra ord hamnade jag olyckligtvis kanske mitt i skarven för övergången och därav informations missen?!?! :angel::idea:

NSBA-S bytte hemsida i början på förra året och det var säkert några veckor där då den gamla låg ute. Däremot vet jag att rätt information kom ut ganska snabbt efter att beslut var taget i styrelsen. Jag är tämligen övertygad om det eftesom det var jag som lade ut informationen.

Och det är ju fullt normalt tidsfönster.
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

showing lease form:

http://aqha.com/en/Resources.aspx

Ta-Da,
via detta kan man som ickeagare utav en quarter leasa en hast och tavla inom AQHA och behalla sin amateur status.. ^^

nu loser iofs inte det tankarna om WRAS-tranare som AQHA-amateurs, men det ar iaf en losning for de som vill ut och tavla sin foderhast... :)
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Nej, jag har ingen aning om vem du är.. Borde jag veta det?

Jag är inte nedlåtande, blev endast trött på gnället. Om du känner att det är ett problem med WRAS och tränare så är det väl en jättebra ide att lobba om det inom WRAS.
Genom att sitta här på Bukefalos lär du ju knappast förändra något.

mvh Eva
 
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

Minns jag ratt finns det en dispans for just leasade hastar... Dar man far dispens for att tavla annans hast under 10 AQHA tavlingar utan att forlora sin amateur status. Sa visst kan man tavla sin foderhast inom AQHA utana tt behova bli open, men man far snallt ansoka om dispensen :)

2 shower är det väl? och man får endast tävla openklasser.
Och 10 shower för Novice Amateur men då endast Novice klasser. Kan ha fel här men tror inte det ;) (någon lär ju rätta mig då :angel:)

Och man måste betala alla kostnader för hästen både hemma och kring tävlingen själv (alltså ägaren får inte betala tex) och man får inte några AQHA poäng.
 
Senast ändrad:
Sv: Borde finnas westerntränare för alla nivåer/prisklasser!?!?!

laste inte toknoga om sanningen ska fram.. men det ar ju battre an inget for de som ar intresserade.. leasingen maste vara over ett ar iaf. De som vill veta kan ju ga o lasa.. inte direkt nagot som ar aktuellt for mig i dagslaget om nu ingen kanner for att lease mitt sto i sverige... lol

Klart man far betala allt sjalv... det gor man val under de flesta svenska fodervardskontrakt anda? o0 ..ja... jag ar lite virrig idag... for o uttrycka det milt
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Det här passar inte riktigt någonstans tycker jag och lägger det därför här där jag tycker det passar bäst. Härom veckan satt jag och...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 754
Senast: Speedway
·
Tävling Efterlyser en SERIÖS och sansad och givande diskussion om detta. vad tycker ni om ponny ryttarnas nivå idag - särskilt inom...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 600

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp