Borde jag flytta?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hamnar ofta i dilemmat att det är långt att åka för att uträtta ärenden. Idag misslyckades jag med att byta däck på bilen och närmaste drop-in som jag känner till och som har öppet även röda dagar och helger, ligger i Örebro.

Och tomten är stor och kräver sin insats. Jag har rabatter att rensa och en massa gräsmatta att klippa. Förvisso kan ju det vara trevligt men när jag alltid upplever att jag inte hinner med fast jag vill, så känns det inte kul. Jag drömde liksom om ett paradis med olika växter som harmonierade med varandra och att skapandet av detta skulle ge utlopp för min kreativitet. Men livet känns så fullt av måsten att kreativiteten inte får plats. Sen drömde jag om att leva närmare jorden, att odla min egen mat, i stället för att vara tvungen att åka till Ica och köpa något som någon anonym har odlat och som sedan transporterats till butiken. Det finns ingen skön känsla alls i att åka till Ica och handla mat.

Jag hatar att behöva prioritera. Under vintern har en plåt lossnat från en av vindskivorna. Alla vindskivor behöver bytas för de är ruttna. En knutbräda är också rutten och behöver bytas. Jag mår illa över mina igenväxta rabatter vid entrén. Jag mår illa över ogräsen i rabatterna. Jag hatar att kantskära och vill ha ordentliga rabattkanter så att jag slipper ägna onödig tid till sånt. Jag behöver köpa en garderob. Jag behöver tvätta en matta. Jag behöver förlänga räckvidden på mitt wi-fi.

Jag försöker ta saker och ting pö om pö. Men om jag måste åka till Örebro för att få något uträttat så är orken slut sen. Det finns inte utrymme för något annat den dagen. Att åka till Örebro för att byta däck kostar för mycket av min tid och min ork.

Men var skulle jag i så fall bo? På något tråkigt ställe där alla drömmar dör? Jag skulle inte ens orka rodda med allt som en flytt innebär. Att bo på ett ställe där det inte finns något att göra, skulle tråka ut mig på nolltid. Det är en anledning till att jag inte kan bo i lägenhet. Jag har ingen aning om hur man fördriver tiden i en sådan och skulle nog klättra på väggarna.

Innan jag flyttade hit så drömde jag om att bo i ett litet hus på hjul. Det föll på att jag absolut inte kunde tänka mig kompromissa med att ha indraget vatten och avlopp. Hur man skulle lösa det på ett bra sätt i ett hus på hjul, kunde jag inte komma på. Det måste ju funka på vintern också och då måste det vara nergrävt. Och så behövde jag fiber i huset. Så det blev inget med det. Jag köpte ett riktigt hus i stället.

Men hur f-n hittar man den där nivån "lagom", som jag faktiskt orkar med, som är tillräckligt stimulerande men som inte kör slut på min energi? Just idag har jag ju kört slut på energin när jag inte lyckades byta däck. Det där ligger och stör eftersom jag inte kan lösa problemet snabbt och enkelt, så jag kommer mig inte för att göra något annat ö.h.t. Om jag hade bott nära Örebro hade jag bara åkt och bytt däck, men det är liksom en timme att köra dit, så nu sitter jag fast.

Mvh/ rastlös, irriterad och trött
 

Jag tänkte också på radhus när jag läste! Det finns ju olika lägen och områden, alla har inte grannar på alla sidor. Tänker att det går åt mindre tid åt underhåll och att det finns tid och möjlighet för dig att få känna dig nöjd. Jag följer dina trådar ibland och tycker att det låter som att du får kämpa så med allt och som att du aldrig hinner bli riktigt nöjd för att det är så mycket hela tiden.
Angående självhushåll så kanske kolonilott?
Jag tänker också att du verkligen gillar ditt hus på många sätt, kanske kan du skriva en plus/minuslista på att bo i både hus och radhus? Får du lite mindre du måste ta hand om kanske du hinner få den ordning du vill ha?
Jag har inte råd med radhus. Det finns bara 1 i hela Sverige (med fiber) som jag har råd med och det ser genuint skittrist ut. Jag kräks lite när jag ser den.

En kolonilott uppfyller ingenting. Det är bara produktionsyta och den kreativa delen finns inte. Det går inte att skapa något där. Ingen rosenträdgård, ingen damm, inga skogspartier o.s.v. Man får inte vara ifred där heller. Och hur tillämpar man permakultur på en kolonilott?

Vid mitt förra boende hade jag en trädgård på cirka 40 kvadratmeter. Det ytan gjorde jag i ordning på en sommar. Sen fanns inte mycket kvar att göra och tristessen var ett faktum.

Varför ska livet vara så jobbigt precis hela tiden? Det blir ju aldrig bra!
 
Eftersom du inte vill flytta så får du vända dina tankar och komma fram till hur ska du göra med det boende du har idag. Och lära dig hantera att allt går inte bra, men bara för att du inte kan byta hjul idag så bör du nog lära dig att det kan inte påverka en hel dag. Är det så jobbigt att boka tid, skit i det o kör till Örebro på tisdag. Då har du lördag, söndag och måndag framför dig. Kanske du kan bestämma vad du ska göra då. Fixa rabatter? Eller vad du nu vill. Utomhus, i solen, varmt. Sätt på lite bra musik, ett glas is-vatten/läsk/saft får stå på trappen.
 
Eftersom du inte vill flytta så får du vända dina tankar och komma fram till hur ska du göra med det boende du har idag. Och lära dig hantera att allt går inte bra, men bara för att du inte kan byta hjul idag så bör du nog lära dig att det kan inte påverka en hel dag. Är det så jobbigt att boka tid, skit i det o kör till Örebro på tisdag. Då har du lördag, söndag och måndag framför dig. Kanske du kan bestämma vad du ska göra då. Fixa rabatter? Eller vad du nu vill. Utomhus, i solen, varmt. Sätt på lite bra musik, ett glas is-vatten/läsk/saft får stå på trappen.
Jag måste kunna köra bilen under helgen. I morgon ska jag rida och jag kommer att behöva handla mat.

Jag jobbar på tisdag och har inte tid (och ork) att åka då.

Jag tycker det här är så jobbigt att jag t.o.m. gråtit en skvätt.
 
Jag måste kunna köra bilen under helgen. I morgon ska jag rida och jag kommer att behöva handla mat.

Jag jobbar på tisdag och har inte tid (och ork) att åka då.

Jag tycker det här är så jobbigt att jag t.o.m. gråtit en skvätt.
Om trädgården känns svår att hantera: låt det du inte orkar med bli en äng så hjälper du dessutom bina?
Angående däcken: säg att du ska till Norrland i veckan om du blir stoppad. Då behöver du vinterdäck. Då kommer du undan eventuella böter.
 
Jag måste kunna köra bilen under helgen. I morgon ska jag rida och jag kommer att behöva handla mat.

Jag jobbar på tisdag och har inte tid (och ork) att åka då.

Jag tycker det här är så jobbigt att jag t.o.m. gråtit en skvätt.
Är det dubbdäck du har, eller "bara" vinterdäck?
 
Hur många gånger har du blivit stannad och fått däcken kollade av polisen?

Jag har inte heller fått bytt. I veckan kollade jag på verkstan som har mina däck, första lediga tid var 29 april.

Jag skulle se det som maximal otur om jag åkte dit på däcken.
Jag åkte fast i en rutinkontroll en gång där de gick igenom min bil noggrant. Det är många år sen nu. Bilen var besiktad 2 veckor tidigare, men de pekade på det bästa däcket och sa att de inte godkände det så jag fick föreläggande om att besikta igen.

Om trädgården känns svår att hantera: låt det du inte orkar med bli en äng så hjälper du dessutom bina?
Angående däcken: säg att du ska till Norrland i veckan om du blir stoppad. Då behöver du vinterdäck. Då kommer du undan eventuella böter.
Det går inte att göra det här till en äng. Det fanns ett område förr som inte var klippt av förra ägaren. Det såg förjävligt ut och liknade inte en äng. Jag är ju redan i läget att de miss-skötta rabatterna är fulla av ogräs och jag gör inget åt det. Men jag får blunda när jag går förbi.

Jo, jag har tänkt att jag kan säga att jag ska norrut. Snögränsen är ju inte så långt ifrån. Men jag hatar verkligen att ljuga. Jag vill inte.

Är det dubbdäck du har, eller "bara" vinterdäck?
Prima dubbdäck.
 
Jag tror ändå att det ska mycket till för att du ska åka fast. Jag hade nöjt mig med att boka en tid i veckan som kommer. Man kan nog inte räkna med att verkstäderna har öppet över påskhelgen.
Jag önskar att någon annan kunde göra det där åt mig, både ringa och passa den där tiden. Jag orkar inte riktigt. Det är liksom saker varje vecka jag måste göra och det börjar bli för mycket. Bara att ringa frisören nyligen och boka tid var jobbigt (och ful blev jag som vanligt när jag varit där).
 
Jag önskar att någon annan kunde göra det där åt mig, både ringa och passa den där tiden. Jag orkar inte riktigt. Det är liksom saker varje vecka jag måste göra och det börjar bli för mycket. Bara att ringa frisören nyligen och boka tid var jobbigt (och ful blev jag som vanligt när jag varit där).
Ja, sånt där är skitjobbigt när man är deprimerad. Har man två såna grejer samma vecka så känner man sig FULLBOKAD. Men när man försiktigt betar av först den ena och sedan den andra så brukar man ju känna att äsch, det var ju inte så jobbigt ändå.
 
Jag har inte råd med radhus. Det finns bara 1 i hela Sverige (med fiber) som jag har råd med och det ser genuint skittrist ut. Jag kräks lite när jag ser den.

En kolonilott uppfyller ingenting. Det är bara produktionsyta och den kreativa delen finns inte. Det går inte att skapa något där. Ingen rosenträdgård, ingen damm, inga skogspartier o.s.v. Man får inte vara ifred där heller. Och hur tillämpar man permakultur på en kolonilott?

Vid mitt förra boende hade jag en trädgård på cirka 40 kvadratmeter. Det ytan gjorde jag i ordning på en sommar. Sen fanns inte mycket kvar att göra och tristessen var ett faktum.

Varför ska livet vara så jobbigt precis hela tiden? Det blir ju aldrig bra!
Tror du att du kommer få råd och ork att fixa till dammar och rosenträdgårdar med nuvarande ekonomi och ork? Du kanske måste nöja dig med någon eller några få saker, som du har en ärlig chans att lyckas med? Du sätter ribban ganska högt?
 
Ja, sånt där är skitjobbigt när man är deprimerad. Har man två såna grejer samma vecka så känner man sig FULLBOKAD. Men när man försiktigt betar av först den ena och sedan den andra så brukar man ju känna att äsch, det var ju inte så jobbigt ändå.
Förra veckan hade jag tandläkaren och frisören samma dag. Sen hade jag depressionsskolan en dag också. Det går liksom aldrig en enda vecka utan att jag har minst en sak inbokad utöver jobbet. Jag fattar inte ens hur jag skulle kunna hinna jobba heltid när det är så mycket besök på olika ställen hela tiden.

Och den här dagen blev bara totalt skit. Så jävla värdelöst att spendera en ledig dag med att vara arg och frustrerad och ledsen och gråtig. Och i mitt huvud är jag arg på mamma. Jag önskar att jag aldrig hade blivit född till det här skitlivet.
 
Jo, jag har tänkt att jag kan säga att jag ska norrut. Snögränsen är ju inte så långt ifrån. Men jag hatar verkligen att ljuga. Jag vill inte.

Hade Kirunafolk här igår och de hade barväg hela vägen ner hit, så det känns väl som tveksamt att de släpper däckfrågan bara genom att någon säger att de ska åka Norröver.
 
Förra veckan hade jag tandläkaren och frisören samma dag. Sen hade jag depressionsskolan en dag också. Det går liksom aldrig en enda vecka utan att jag har minst en sak inbokad utöver jobbet. Jag fattar inte ens hur jag skulle kunna hinna jobba heltid när det är så mycket besök på olika ställen hela tiden.

Och den här dagen blev bara totalt skit. Så jävla värdelöst att spendera en ledig dag med att vara arg och frustrerad och ledsen och gråtig. Och i mitt huvud är jag arg på mamma. Jag önskar att jag aldrig hade blivit född till det här skitlivet.
Ja, du svackar. Men det ingår nog i din depression, det går upp och det går ner. I dag är det ner. En annan dag är det lite mer upp igen.
 
Tror du att du kommer få råd och ork att fixa till dammar och rosenträdgårdar med nuvarande ekonomi och ork? Du kanske måste nöja dig med någon eller några få saker, som du har en ärlig chans att lyckas med? Du sätter ribban ganska högt?
Klart jag sätter ribban högt. Jag vill inte gå igenom ett helt liv utan att ha åstadkommit något alls. Något ska jag väl klara av innan det är dags att lägga på locket. Hittills har jag tyvärr mest varit ett jävla mähä.

Jag räknar med att ork och ekonomi kommer att bli bättre. Om det inte blir det så finns det ju ingen vits med något.

Hade Kirunafolk här igår och de hade barväg hela vägen ner hit, så det känns väl som tveksamt att de släpper däckfrågan bara genom att någon säger att de ska åka Norröver.
Så kan det ju vara. Det är ju därför jag är så jävla stressad över att jag inte fått bytt och jag måste verkligen ha en bil jag kan köra.

Ja, du svackar. Men det ingår nog i din depression, det går upp och det går ner. I dag är det ner. En annan dag är det lite mer upp igen.
Jag går liksom varje dag och försöker ha ett liv, men fejkar mest. Inget är kul egentligen. Det är bara mer eller mindre dåligt hela tiden. Och idag är det riktigt dåligt.
 
Förra veckan hade jag tandläkaren och frisören samma dag. Sen hade jag depressionsskolan en dag också. Det går liksom aldrig en enda vecka utan att jag har minst en sak inbokad utöver jobbet. Jag fattar inte ens hur jag skulle kunna hinna jobba heltid när det är så mycket besök på olika ställen hela tiden.
Tandläkaren är du väl snart färdigbehandlad hos?
Hur ofta går du till frisören? Var tredje månad, kanske?
Hjulen byter du två gånger/år.

Ibland känns det bara som om allting hopar sig på en och samma gång. Men som regel går det ju - tack och lov - veckor och till och med månader mellan alla måsten. Just nu har du haft en period när det har varit många besök/måsten på en och samma gång, men snart lättar det också.
 
Tandläkaren är du väl snart färdigbehandlad hos?
Hur ofta går du till frisören? Var tredje månad, kanske?
Hjulen byter du två gånger/år.

Ibland känns det bara som om allting hopar sig på en och samma gång. Men som regel går det ju - tack och lov - veckor och till och med månader mellan alla måsten. Just nu har du haft en period när det har varit många besök/måsten på en och samma gång, men snart lättar det också.
Jag har ett besök kvar hos tandläkaren och sen är den tanden klar. Men det är möjligt att jag har hål också som behöver lagas. Den saken har vi inte ens tittat på än.

Frisören behöver jag besöka varannan månad om inte frisyren ska haverera. Det hade den gjort sist för jag lät det växa då jag ville ha en mjukare frisyr den här gången (men det ser ut som kack i alla fall). Jag skulle väl behöva byta frisör men då blir det för det första dyrare och sen blir det längre att åka.

Vården besöker jag typ en gång i veckan. Jag gick ju ett flertal gånger till en psykolog från slutet av januari och sen var jag till en läkare och sen var jag till gyn veckan efter. Och nu är det depressionsskolan. Det är 3 gånger kvar.
 
Om du ska leta efter annat boende kanske något i annan del av länet kan vara intressant att titta efter?

JAG upplever (kan ha fel så sorry om någon känner annorlunda 🙃😇 ) att kommer man mer söderut i länet är det lite mer känslan av att man verkligen kan bo på landet och i fred men ändå ha allt nära.
Högre upp är det mer avstånd.. kanske lite mer ensligt liksom.


Vi bor på landet södra/västra delen av Närke, men vi har nära till allt. Skulle jag säga. Iaf om man pratar om att bo på landet ’på riktigt’. Finns inte det man behöver i trakten så har man det tjugo minuter bort.


Här är bostäderna jämförelsevis billiga, rätt attraktiva- mycket säljs på kontakter. Trevliga lagoma hus finns absolut.
20min till alla nödvändigheter med frisör/verkstad/mat/resturang osv.
30 min till några olika städer.
Två större städer som ligger under timmen bort.

Vi har fiber. På många plaster omkring är det på g om det inte redan finns.
Kanske 2,5-3 h till Sthlm i bil eller mycket smidigt med tåg om man hellre vill det.
 
Jag har inte hittat någon drop-in närmare som kan byta under helgen. Jag vill slippa krångla med tidsbokning och jag vill få det bytt nu så jag kan köra lagligt. Att vänta till tisdag känns inte som ett alternativ.
Med tanke på att det varit olagligt sen den 15 april så kunde du ju bytt tidigare eller bokat en tid till i början på veckan som varit.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 047
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 901
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 692
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok Har sysslat med hästar i över 30 år och varit en riktig hästnörd större delen av dem. Hade ett uppehåll efter gymnasiet på 6 år och...
2
Svar
30
· Visningar
4 171
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp