Borde personen få stanna i Sverige?

Bukefalos 30 år!

Vet inte om Bukefalos hör till ett undantag. Men tycker att det överallt annars både på internet och irl är majoriteten av åsikterna att de som begår brott ska utvisas. Oavsett hur länge man bott här.
Tycker också man mest hör det. Sen absolut @Badger har en poäng att varför ska vi dumpa kriminella på andra länder. Men om jag flyttar till annat land, bor där i 30+ år och sen börjar mörda och våldta tycker jag det är självklart att jag ska utvisas till Sverige.

Nja.. i hennes fall handlar det om en längtan härifrån. Till det land som inte ens finns längde så som hon minns det.
Eftersom alla länder utvecklas. Det man lämnade är inte samma sen efter x antal år.

Det där är intressant. Jag har en kompis vars föräldrar flydde från Chile efter Pinochets kupp, båda var aktiva politiskt och stödde Allende. I Sverige umgicks det med många andra exil Chilener. Mycket få såg Sverige som ett permanent hem utan de väntade på att de skulle kunna återvända när Chile blev en demokrati.

En del återvände också till Chile när det blev en demokrati, men de flesta flyttade hem till Sverige igen eftersom landet de drömt om och idealiserat inte fanns längre och de insåg att Sverige var hemma.

Har man ett välordnat liv om man våldtar och misshandlar?
Nu är inte våldtäkter och misshandel de enda brott som existerar i brottsbalken, och inlägget jag svarade på specificerade inte typen av brott.

Men jag anser nog att även någon som blir dömd för en våldtäkt eller misshandel kan ha eller ha haft ett välordnat liv. Att det finns brott är en del av vår mänskliga tillvaro och vi har ett system för att hantera det. Som inte bör innehålla "skyffla under mattan" eller skyffla över ansvaret på något annat samhälle.

Nu är inte våldtäkter och misshandel de enda brott som existerar i brottsbalken, och inlägget jag svarade på specificerade inte typen av brott.

Men jag anser nog att även någon som blir dömd för en våldtäkt eller misshandel kan ha eller ha haft ett välordnat liv. Att det finns brott är en del av vår mänskliga tillvaro och vi har ett system för att hantera det. Som inte bör innehålla "skyffla under mattan" eller skyffla över ansvaret på något annat samhälle.
Jag står fast vid att ett välordnat liv innehåller varken våldtäkt eller misshandel, eller andra ”grova” brott. Fortkörning eller liknande ”mindre” brott blir knappast någon utvisad för vad jag vet.

Men vad ska folk från andra kulturer tro när det avslöjades nyligen att en imam i Sverige predikade att det var okej att slå sin fru?
Min make hörde för några år sedan en då 75-årig gubbe på ett lokalt cafe vara arg för lagen om våldtäkt inom äktenskapet då det enligt honom är "omöjligt". Min gamla klasskompis farsa faktiskt. Allt medan hans fru satt bredvid och såg obekväm ut. Han lät också min klasskompis supa sig full hemma regelbundet när vi gick på högstadiet. Mysig gubbe. Hans kulturella ursprung? Supersvensk. Skithögar får vi dras med oavsett ursprung.

Jag står fast vid att ett välordnat liv innehåller varken våldtäkt eller misshandel, eller andra ”grova” brott. Fortkörning eller liknande ”mindre” brott blir knappast någon utvisad för vad jag vet.

Ok, jag har inte en lika svartvit bild av vad alla som blir dömda för att knuffa till en aggressiv person i krogkön har för liv i övrigt. Nånting är ofta på tok, men att det skulle innebära utvisning för alla per automatik verkar helt bisarrt.

Min make hörde för några år sedan en då 75-årig gubbe på ett lokalt cafe vara arg för lagen om våldtäkt inom äktenskapet då det enligt honom är "omöjligt". Min gamla klasskompis farsa faktiskt. Allt medan hans fru satt bredvid och såg obekväm ut. Han lät också min klasskompis supa sig full hemma regelbundet när vi gick på högstadiet. Mysig gubbe. Hans kulturella ursprung? Supersvensk. Skithögar får vi dras med oavsett ursprung.
Men ew vilken äckel-gubbe. Hoppas din man markerade.

Misshandel, våldtäkt och mord är väl just exakt sådant som borde ligga till grund för en utvisning? Och även systematiskt eko brott.
Inte att man kör några km för fort eller sånt.

Men ew vilken äckel-gubbe. Hoppas din man markerade.
Han tar många sådana samtal med gubbsen därnere. Speciellt med dom som är smygrasister. Ibland får han pausa fikandet för han orkar inte med all skit dom häver ur sig. Den gången satt han dock några bord bort och kunde inget säga.

Misshandel, våldtäkt och mord är väl just exakt sådant som borde ligga till grund för en utvisning? Och även systematiskt eko brott.
Inte att man kör några km för fort eller sånt.
Jag tycker motfrågan blir varför vi inte ska ta ansvar för att hantera brott och konsekvenserna av brott som begås i vårt samhälle begångna av personer som har sitt liv i vårt samhälle och har haft länge? Varför ska <Någon Annan>TM ta hand om det?

Att det finns brott är en del av vår mänskliga tillvaro och vi har ett system för att hantera det.
Precis och där ingår att enligt lag utvisa människor som begår grova brott. I framtiden kommer det att krävas mindre än idag för att bli tvångsutvisad pga att man begår brott mot andra medborgare eller är ett hot mot nationen. Utvisning är ett av flera sätt att skydda en eller flera medborgare och Statens ansvar är att skydda medborgarna.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka