Bra att hästen inte går i hagen så lång tid under dagen?

Rimfaxe

Trådstartare
Nu vill jag bara ställa frågor kring detta ämne här på detta forum, för jag har inte fått något svar på det förr nämligen. Frågan har debatterats förut, men nu är jag alltså ute efter det som kan tänkas vara bra med följande frågeställningar. Jag vill ha BRA argument! :)

Häromdagen uppfattade jag det som så att det är bra att en häst står inne ganska lång tid, hästen ifråga var utanför stallet i fyra timmar under en dag, den tiden då den reds och då den gick i hagen. Fyra timmar på en dag, hästen spenderade 20 timmar i sin box det dygnet. Vad är det som är bra med det?

Vad är det som är positivt med att stalla upp en häst, dvs den tiden som hästen spenderar inne i stallet, eller i vart fall inte går i hagen. Varför är det bra att hästen går så få timmar som möjligt i hagen? Vad är det som är dåligt med att hästen går i hagen?

Hur många timmar går era hästar ute i hagen om dagarna? Varför går de så länge/så lite tid?
Skulle ni låta dem gå ute längre/kortare under andra omständigheter?
 
Hästar är inte gjorda för att stå inne i en trång box eller spilta flera timmar om dygnet! Det är onaturligt för dom! Är mycket tveksam till om hästar mår bra av detta. Mina går ute dygnet runt, året om med tillgång till ligghall. De ser ut att trivas alldeles utmärkt! Jag tror stenhårt på naturlig hästhållning, man ska inte förmänskliga ett djur som trivs bäst med att vara häst!
 
mina hästar är ute 10 timmar om dygnet jag har två föl plus ett halvblodssto som är i full träning. det stärker hela hästen att få va ute o röra sig det är viktigt!! :banana: :banana:
 
Häromdagen uppfattade jag det som så att det är bra att en häst står inne ganska lång tid, hästen ifråga var utanför stallet i fyra timmar under en dag, den tiden då den reds och då den gick i hagen. Fyra timmar på en dag, hästen spenderade 20 timmar i sin box det dygnet. Vad är det som är bra med det?

Öh.. inget vad jag vet, spendera 20 timmar på en toalett? Det är jämförbart med hur stort utrymme vi har på dassen ungefär..

Mina hästar är ute mellan 9-15 h per dygn. De har visserligen antingen regntäcke eller tillgång till skjul.

Ute så mycket så möjligt är min filosofi, sen finns det alltid undantag tex vid förkylning och konvalecent men normalt sett ute så mycket som möjligt.. och mina hästar mår bra :devil:
 
Håller med Harmonia .

Min häst går ute 8-10 h om dagen på hösten/vintern.
Ute dygnet runt hela sommaren.
 
min kommer ut vid 7.00 och in vid 15.00

Passar bäst så med ridning,mat och allt annat

På sommrarna går de ut igen när de har ätit vid 15.00 och kommer in vid 22.00
 
Våra hästar går ute ca 8h nu på vinter och ca 13h vår och höst + bete(ute dygnet runt)
Att våra hästar går in vid 16 nu på vintern är på grund av väder och vind. På vår och höst är det bättre väder.
Hästar är vanedjur så har med en viss tid dom ska få mat så vet dom det. Jag tycker att en häst skall minst få 7h i hagen, dom är ju födda för att gå ute.

Att del hästar få stå mycket inne kan ju ha lite med att göra om det är en väldigt fin häst "porslinshäst" Dom hästar som är i Eliten går antagligen inte så mycket i hagen, men dom går i stället i skrittmaskin, För att inte skada sig i hagen.
Men en "vanlig" häst tycker jag ska få gå ut mer.
 
Våra hästar går på lösdrift och de trivs kanon och mår utmärkt...tycker hästar ska få vara hästar!
 
våra går ute från 7-19 ungefär, beroende på vädret.
är det sämre väder (storm/snö/spöregn) tas dom in tidigare.
jag skulle helst ha min pålla ute till kvällsfodringen som är kl 20, men då alla andra hästar går in tidigare vill jag inte att hon ska gå själv kvar i hagen.
jag fattar inte varför hästar ska stå inne på dagen, i boxen ska dom stå på natten när det är kallt, annars kan dom gå ute.
 
En häst som inte har det bra ute kanske mår bättre inne, om den bara står i ett hörn i en liten hage i gegga och fryser eller så.

Men i så fall kanske man borde fundera på att förbättra utemiljön i stället.

Själv börjar jag inse mer och mer hur mycket bättre de mår av att få röra sig dygnet runt. Det måste ju bara höja både prestationsförmågan och livskvaliteten?
 
Hallå eller? HÄSTAR ÄR UTEGÅNGSDJUR!!! helst skulle jag ha dem på lösdrift men våra hagar e så dåliga så de står på bete ungefär 5 mån/år, sedan står de ute ungefär från 8-20 på vintern, om det inte spöregnar/snöar!
det finns förvisso sjuka människor (typ en som bor väldigt nära mig...*harkel*) som anser att ex. tävlingshästar, i full kondition, inte kan gå ute för det ä r inte ekonomiskt försvarbart ifall den skulle kada sig...åhh tänkte jag då; när hästen får förslitningsskador för tidigt köper ni en ny "maskin" då eller? folk är dumma i huvet å ser bara till sitt eget "bästa" när djuren inte får komma ut! :mad:
 
den enda fördelen jag kan se med att hästen står i boxen så mycket är att den då kan få mat väldigt ofta. Själv tycker jag, som alla andra här, att det är förkastligt att ha de instängda i box så länge.
 
Svar till er alla som har skrivit:

Jag kommer snart att ha min häst ute dygnet runt/året runt med tillgång till vindskydd och mycket, delvis tät, skog. Jag anser att det är det bästa för hästen, som det är nu går han ute från ca 07.30-21.00 och han står sällan och hänger vid grinden när jag kommer för att släppa in honom.

Däremot så verkar ingen av de andra i stallet intresserade av att deras hästar kan gå ute längre tid, då jag skulle gladeligen kunna ta in dem samtidigt som jag tar in min egen. Ibland kommer hästarna inte ut förräns framåt 10-11 (inte mina utsläppsdagar) och då går en av hästarna in igen, vid 14-15.00. Senaste tiden som de andra hästarna går in är vid 16.30 vanligtvis.

Vad jag har märkt så tar min häst inte skada av vare sig mörker, lite kyla eller regn. Har han tillgång till något att äta bekymrar han sig inte alls.

Jag förstår inte varför folk stirrar på mig som om jag inte vore klok, när jag säger att jag vill ha min häst ute så länge som möjligt. :confused: Som någon skrev; Tänk er själva att sitta inspärrade på en toalett i 20 timmar, hur kul är det? Och då är det människor vi talar om, hästar är födda för ett liv på savannen...
 
Det finns faktiskt fall då det inte är ekonomiskt försvarbart att hästen går ute i hagen.
Ex. hingst som är värd många pengar, som ryttaren inte äger utan bara tävlar. Man vill inte ringa till ägaren för att berätta att deras hingst bröt benet i hagen och blev avlivad. Det är inte ekonomiskt försvarbart.
 
pengar pengar är det det enda ni tänker på :confused: hästar är djur & inga maskiner
Jag blir så ilsk på detta resonemang :mad:
Om pengarna är mer värt skaffa en antik porslinshäst!

Hästarna ska vara ute så mycket som möjligt, helst 24 tim om det är möjligt.
Mina är ute 12 -14 tim, efter ridning får de gå ut igen och tas in senare på kvällen.
Hade jag haft tillgång till liggstall hade dom fått gå ute dygnet runt.
 
:bow: :bow: :bow: :bow:
Absolut, är det på det viset......så är inte hästen i centrum.....bara pengarna.

Och då kanske det är läge att börja med golf eller tennis, i varje fall något som kräver döda ting som partners.
 
Ett argument jag hört från personer som är "HÖGT uppsatta" inom ridsporten är att om hästen inte alls får gå i hagen, alternativt gå enormt lite i hagen, så kommer den anse ridpsset det roligaste som är på dygnet, och då gå mkt bättre.
Jag tror inte det är så, men jag är ju inte klassad som så duktig som de som säger så... :smirk:

Jag tycker inte man ska ha hästar i hagen större delen av dygnet til varje pris!
Är det snöblask hela dagen, över 20 grader kallt och hästen är helklippt osv, så anser jag att hästen behöver inte för att det är sååå naturligt gå ute från 07.00 till 19.00.

Mina hästar går i gräshage, äter morgonhöet utomhus, samt får lunchhö i hagen.
I förra stallet jag stod, så fick de inget hö ute, och stod då LIMMADE på grinden större delen av dagen!
Varför då tvinga dem vara ute? De fick då komma in. Så de gick ute då ungefär 4-5 timmar/dag.

Nu går de ut 06.00 (07.00 på helger), och sedan in när jag kommer från jobbet runt 16.30, för då ska jag rida och ta hand om hästen.
Och de är INTE limmade på grinden nu, utan VILL vara ute!
Men de dagar i vinter när det kommer vara nollgradigt och varva mellan spöregn och snöblask, kommer de få gå in MKT tidigare! Likaså om det är över 20 grader kallt hela dagen.
Jag har en fd tävlingshäst, och en häst jag tävlar och tränar aktivt.
Båda är helklippta och täckta med täcken som INTE läcker igenom väta. De fryser inte annat än om det varit nollgradigt och snöblask i X antal timmar.

Hästar mår bra av att vara i hagen anser jag, om FÖRUTSÄTTNINGARNA för hagvistelse är de rätta! Inga pyttesmå gräspaddockar och utan mat från morgon till sena kvällen! Då mår hästen bättre att vara ute några timmar, och resten av tiden få stå i sin box och få mat!

Likaså om vädret är en :devil: ngn/några dagar. Då mår den kortpälsade hästen som är högt i blod INTE bra att vara ute lika länge som vanligt!
 
:eek: :eek: Innne så mkt som möjligt... :confused:
Nej, nej, dom ska ju ha chansen att vara ute så mkt som möjligt tycker jag, lider med dom hästarna som tex går ut 10 o sedan tar som in dom vid 14. Många häromkring som gör så... :crazy: Tänk att stå på en box resten av tiden... :crazy:
Mina hästar är lugna inne o så, men ser ju ändå att dom tycker det är tråkigt, tex om det varit extremt dåligt väder ute och dom gått ut senare eller in tidigare.
Fjordan som jag har hos pååa går ut 6.00 och in 18.00.
Varmblodet som jag har inhyrt går ut 7.00 och in 16.00.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
617
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 369
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp