Bukefalos 28 år!

Bra att hästen inte går i hagen så lång tid under dagen?

Har mina hästar ute 06.00 till ca 18.30-19.00 och det trivs de med. Får mat ute på dagen och kommer in sen för att ytterligare få mat. Hästen jag rider får stå inne lite längre, från ca 17 eftersom den ofta blir svettig (ej klippt). På morgonen vill de ut fortare än fortast och givetvis vill de in på kvällen eftersom de vet att de har mat som väntar...
Flera dressyrmänniskor här omkring har sina hästar ute ca 1-2 tim/dag i en liten "sjukhage", de är värdefulla de djuren...
 
Det som kan vara bra med det är att hästens fjoliga ägare tror att hon är snäll mot sin häst och när hon stänger in hästen på några kvadratmeter.. :confused: :cool: :devil:

(ironi)
 
Ja det är något sådant som jag befarar att ägaren tror. Men jag skulle å andra sidan hävda att ägaren gör sin häst en björntjänst när han får stå inne medans de andra hästarna går ute.
Jag kan för min del ge sakliga argument till varför min häst mår bättre ute än inne, men jag har som sagt inte fått höra varför dennes häst (med andra) skulle må bättre av att vara inne i sin box. När hästen sedan står inne i sin box så ska är den täckt med tjockt fodrat vintertäcke trots att det är 5-10 plusgrader ute. Hästen ifråga är svettig när man tar med handen innanför täcket, och då har den inte gått något träningspass innan. Om den nu har ett täcke, så kunde den väl lika gärna få gå ute? :confused:
 
Visst är det bra att hästar går ute så mycket som möjligt, men det är inte det enda behoven de har. De måste också ha tillgång till mat och vatten. Om de tex går ute mellan 7 och 5 och inte har någon tillgång till mat och vatten tycker jag det är förkastligt. Då är det bättre att hästarna går ute tex 5-6 timmar och sedan får komma in och äta. Sedan kommer förhoppningsvis matte eller husse och rider den också. Ibland kanske man inte kan fodra i hagen, för då äter de hästar som är högst i rang maten, medan de som kanske bättre behöver den får för lite.
 
Och då ska man lägga in...säg 10 kg hö i boxen för att hästen ska ha något att äta? Om den hästen inte får något hö inne då, bara ett kg just när den kommer in? Utan får stå inne, utan mat? Är det fortfarande bättre att ha hästen inne än ute, när tillgången på mat är i alla fall något högre ute än inne?

Varför inte ta ut hästen och lägga ut hö i fler högar än det finns hästar? (I detta fall tror jag att det inte görs, för att hästen inte ska bli fet.)
 
Jag ville ha utfodring av mina hästar i hagen i stallet där jag förut stod. Så de kunde gå ute längre.
Men det ingick inte! Så det KAN ju vara så jäkligt att rutinerna i det stallet man står i inte är så utformade på det sätt man vill ha!

Jag bytte så småningom stall, att jag inte gjorde det direkt, berodde på att jag inte hittade ngt annat lämpligt!

Jag visste att om jag bad om utfodring i hagen på bättre tider än jag hade, så skulle ca hälften av gångerna leda till att hästarna pga ren SLÖHET inte fick ngn mat alls!
För personalen och de övriga som skötte hästarna kunde lägga maten i boxen, men var oftast för slöa för att gå till hagen med den mer än att ta med en påse med en skvätt i precis vid utsläppet.

Och då fick jag göra det bästa av situationen... :(
 
Hästens livsbetingelser och levnadsmiljö är ju faktiskt ämnen det finns mycket forskning och bra information om och samtidigt har vi ägare många vanföreställningar om just detta... Med detta säger jag inte att jag besitter någon större kunskap, men jag vet att det finns att hämta.

Själv anser jag inte lång uppstallning är positiv i någon bemärkelse, och jag lovar att mina hästar delar den uppfattningen. Just nu - med bra väder - är de ute ca 05.30 till 19.00 vardagar. De är glada och välmående, och har en ganska stor hage med stock, sten, dungar och träd och några små diken att hoppa över. Jag vill att de är ute så mycket som det går, för mörker är inte ett problem för dem.

Är det dåligt väder blir det regntäcke eller insläpp tidigare om så behövs. Skulle någon behöva boxvila så blir det naturligtvis så.

En häst som får ströva och äta och leva i flock blir enligt min åsikt en trevlig kompis - och hur blir inte vi människor om vi inte får följa våra behov?
 
OK du kanske pratar om ett specifikt fall. Jag talar om hästar i allmänhet. Jag tycker också det är bra om hästen får vara ute så mycket som möjligt, men det är också viktigt att den har tillgång till mat en större del av dygnet. Hästar i naturligt tillstånd äter 15 timmar om dygnet och därför tycker jag inte det är OK att ha hästen ute i 10 timmar utan mat.
 
"Min" häst går ute från ca kl 7-8 på morgonen och kommer in 19-20 på kvällen alltså ca 12 timmar/dygn. Då får hon hö & vatten i hagen. Detta passar både henne och mig utmärkt då jag åker till stallet på kvällen efter insläppet och rider, då mår jag bra eftersom jag vet att hon inte behöver stirra in i väggen större delen av dygnet och hon verkar vara nöjd med livet också. (Under sommarbetet går hästarna ute dygnet runt.)

Min förra foderhäst var typen som inte trivdes något vidare i hagen, han var nöjd med några timmar sen ville han in och det med besked! Likadant på sommarbetet, han fann ingen ro och vila utan traskade runt hela tiden och hade ingen ro att äta så han föll ur ganska rejält. Lämnade jag honom ute för länge hade jag dåligt samvete för jag visste att han ville in. Däremot var vi ofta ute på långa ritter i skogen. Det var mitt sätt att försöka kompensera honom för alla timmar han stod inne i boxen.

Jag tycker att hästen ska få så mycket stimulans som möjligt och det är inte stimulerande att stå inne hela dagen. Däremot tror jag inte på att alla hästar ska vara ute dygnet runt. Det funkar för vissa men inte för alla. Var och en får väl avgöra vad som är lämpligast för sin häst och jag tror att dom flesta vill sina hästar väl!
 
Ja, förvisso tänker jag på ett specifikt fall. Men jag undrar om det generellt sett är bättre att ha hästen inne än ute, även fast mattillgången är densamma och vädret milt? :confused:
Vad är det som gör boxen till en bättre plats att vara på, för hästen?
 
MIna går ute från ca 08.00 på mo till ca 20-21 på kvällen.
Under dagen någon gång rids den stora.
De får mat 4 gånger/dag. 2 av gångerna i hagen.
Jag vill ha dem ute mycket för att jag anser att det är bättre för dem.
De har täcken och träd i hagen men är det riktigt busväder och de står och hänger vid grinden så kan de ev få komma in tidiagre.
Vill inte ha dem inne mara än nödvändigt för de stå¨r bara och stelnar till i sina boxar...
 
Nu läser du inte vad jag skriver: Jag tycker det är bättre hästen är ute FÖRUTSATT att den får mat. Kan man inte ordna mattillgången i hagen så är det bättre med en begränsad utevistelse.
 
Jag kan förstå båda resonemangen kring ekonomin och att hästen är gjord för att vara ute. Men eftersom vi har hästar av olika anledning så tycker jag att man skall tänka på vad hästen används till och vilka förutsättningar som finns i stallet. Jag tävlar själv svårklass och mina hästar är ute i stora hagar 6-7 timmar/dag alla dagar i veckan + att det tränas minst en timme 6 dgr/vecka. Hästarna är helklippta men täcks med mycket bra tecken. De får lunch hö i hagen och har fri tillgång på halm och vatten. Alla har en kompis i hagen. Jag tycker att det är viktigt att sysselsätta hästen så mycket som möjligt. Jag har glada och pigga hästar som mår utmärkt. En häst behöver röra på sig och den är oftast mycket trevligare att jobba med om den har rastat av sig i hagen under dagen. jag tycker att vi i möjligaste mån måste se till att hästarna får behålla sitt naturliga beteende. Sen får man modernisera så det passar både den tävlingsinriktade ryttaren och hästen som individ. Det är inte försvarbart att ha hästen inne 24 timmar om dygnet om inte ev konvalesens kräver detta. Unghästar och hästar som inte arbetar ska självklart vara ute så mycket som möjligt med förutsättning att hagarna och fodring är anpassat för det.
 
Det är sant att det finns mycket forskning om hur hästar bör få leva. Jag undrar dock om det är en allmän vedertagen regel, eller hur lyder lagarna om hästars utevistelse kontra innevistelse. Finns det lag på hur lång tid en häst måste få vistas i hage/stall?

Varifrån tas de normer då folk planerar sina hästars utevistelse? Ridskolan? Uppfödare? Egen uppfattning? Jag tycker att det skiljer vitt och brett mellan hur folk låter sina hästar vara inne respektive ute. Jag tycker att trenden i vissa fall går mot att ha hästen ute den tid det är ljust ute (alternativt kortare) och på andra håll går den åt motsatt håll, dvs 24 timmars utevistelse.
Dessutom är det mycket reklam för täcken, som ett slags bevis på att hästen måste ha det för att den "fryser". För om den inte fryser, borde den inte behöva täcke eller? Således borde en häst som är ute mycket också frysa mycket, eftersom hästar enligt reklam behöver täcke? ;) Jag har full förståelse för täckets användande i den mån att hästen t ex är rakad och behöver täcke för att kompensera täckhåren, men först och främst kommer ju energin, till att hålla hästen varm, från stråfoder. Det verkar som om många hellre sätter på ett täcke, än ger hästen stråfoder i hagen. Täcket ersätter alltså den mat som man istället kunde ge en häst.
Eftersom hästen har behov av täcke (den fryser ju annars!) så är det bättre att den får stå stilla i sin box, än att vara ute och röra på sig och därmed få upp värmen? ;) Det verkar som om en täckad häst anses behöva tillbringa större tid i sin box, på många håll.

Borde inte det bästa alternativet vara, oavsett man har täcke eller ej, att hästen får gå ute så länge som möjligt med tillgång till mat? :)
 
Mina hästar går ute dygnet runt - året runt, om det inte är snöstorm eller har regnat i flera dagar. Dom är bara inne när dom görs i ordning för ridtur, eller när hovslagaren eller veterinären kommer. Dom trivs bra i hagen men ibland märks det att dom tycker det är skönt att komma in. Speciellt shettisen kopplar av mer inne i boxen.
 
Mina hästar går ute ca tre timmar im dygnet. Sen tillkommer ridningen. Vi har bara små och tråkiga rasthagar så hästarna vill inte vara ute längre. Men om vi hade haft bra hagar med gräs så hade jag låtit dem vara ute längre.
 
"I förra stallet jag stod, så fick de inget hö ute, och stod då LIMMADE på grinden större delen av dagen!
Varför då tvinga dem vara ute? De fick då komma in. Så de gick ute då ungefär 4-5 timmar/dag."
Klart att de stod vid grinden då, hade dom fått höet i hagen hade de garanterat inte stått vid grinden.
"Är det snöblask hela dagen"
Varför kan dom inte gå ute i snöblask???
"över 20 grader kallt och hästen är helklippt osv,"
Jamen så ofta är det inte -20 grader och då kan dom väl vara ute en stund just den dagen?
"Båda är helklippta och täckta med täcken som INTE läcker igenom väta"
Varför inte köpa rediga täcken från början?
"Då mår den kortpälsade hästen som är högt i blod INTE bra att vara ute lika länge som vanligt!"
Hur vet vi det? och är dom vana från början är et nog inga problem!
 
Våra hästar kommer ut kl. 8 på morgonen och in vid 17-tiden.

JAg tycker dom ska få vara ute så mycket som möjligt, dels för att få lufta sig och röra på sig och sen för att våra hästar HATAR att stå inne mycket..en av pållarna hade boxvila efter en skada i nästan 1vecka...han var TOKIG!!!!!

Ända anledningen till att våra skulle få stå inne är just pga. skada eller om det är full snöstorm.
Är det kallt å regnit kan man lägga på ett täcke ju!!!

KAn tillägga att i dom tävlingsstall jag varit i har ALLA hästar, sto,hingst,föl osv. fått gå ute...visserligen så går topphästarna i egen hage,men dom får gå ut.
 
En rasthage är väl större än boxen/spiltan iaf???

jag förstår inte varför människan ursäktar sig hela tiden med att det är så & si.
Man ska utgå ifrån hästens behov och inte människans tillgångar!!!!!
Har man små rasthagar kan man inte göra dem större då?
Jag anser att en liten rasthage är bättre än att vara inne.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
776
Senast: Cattis_E
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
700
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 707
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 033
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp