Bra att hästen inte går i hagen så lång tid under dagen?

Jag ser ingen anledning i att ta in hästen vid 15 som så många stall runt om i landet gör. Min häst är ute minst 11 timmar och måste vara ute så mkt som möjligt då han är vävare. Jag ser bara att utevistelsen är något naturligt och som någn skrev i ett tidigare inlägg, vem f*n vill sitta på dass i 20 timmar? *ryser*
 
kanske ska berätta lite mer utförligt :)

Hästarna får mat tidigt på mrgonen sedan ut vid nio. Mellan kl 12-13 tas dom in för lunch. Seden står de inne till kl 15 oftast. (altså inte mer än ca 2 timmar) Sen rids dom och kl 17 får dom mat sen är det mat kl nitton igen och sista fodergivan kl tio
Ska jag vara ärlig är jag välldigt splittrad i denna fråga å ena sidan tycker jag att alla hästar spec då tävlingshästar :bow: behöver röra på sig mkt i hagen för att hålla igång leder å så och inte stå stilla i allt för många timmar, vilken idrottsman gör det ? :crazy:
Å andra sidan är det skönt såhär på vintern och det är bra för hästarna att äta lite många gånger om dagen istället för tvärtom, Att en häst går ute dygnet runt behöver inte betyda att den mår bra, i min kompis förra stall gick hästarna ut 7 på morgonen efter frukost och fick inte mat nästa gång förrens på kvällen då det togs in...de hästarna stod och hängde hela dagarna vid ingången. Hur kul är det då ? de hade ingen som kunde fodra lunch och de ansåg att vi andra pjoskade så mycket med våra hästar ang maten- att hästarna i det vilda minsann klarade sig osv....är som sagt splittrad i frågan :smirk:
 
Vad är nu detta!!?? "Det finns faktiskt fall då det inte är ekonomiskt försvarbart att hästen går ute i hagen.
Ex. hingst som är värd många pengar, som ryttaren inte äger utan bara tävlar. Man vill inte ringa till ägaren för att berätta att deras hingst bröt benet i hagen och blev avlivad. Det är inte ekonomiskt försvarbart.
" skriver du. Upprörande! Hästen är en levande, tänkande varelse med känslor precis som en människa! Hur i hela hel*ete kan du vara så cynisk så du blandar in ekonomi i detta? Det är inte hästen som fått välja att han skall bo hos dig. DU har valt att ha honom hos dig och då är det din förbannade skyldighet att se till att han har det så bra som det bara går och att han får leva så nära ett riktigt hästliv som det bara är möjligt! Har du inte råd att "ta risken" med att låta hästen gå ute skall du inte ha häst!
//Ulv
 
Till Ulv och övriga som massakerar Fiorano.

Till att börja med finns väl ingen anledning att använda kraftuttryck och dumförklara någon i den här frågan, det gäller ju inte ett livshotande ämne.

Sedan måste jag efterlysa objektivitet och relism i ämnet, alla ni som spottar och fräser för att en häst inte går i hagen 20 timmar per dygn. Om ni innan ni går till attack tar en sekund och tänker efter, så är det oftast en vanesak. En häst som haft en dålig uppväxt och känner sig trygg på stall men inte i hage väljer stall. Det kan man se genom att låta dem välja själva. En häst som står på stall mycket, som alltid stått på stall mycket, tycker att det är ok, de är vanedjur precis som vi människor. Se bara på "mysko's" 08-häst. Den ville in tidigt, den vande sig att gå in sent.

Det finns också tränings och tävlingsstall där hästarna inte är i hage mer än ca. 2 timmar, istället har en skötare hand om ett visst antal hästar, tillräckligt få för att kunna sysselsätta dem i princip hela tiden. Promenad i skogen, motionspass, måltider, grooming, en timme i hagen, en halvtimme i skrittmaskin (travprogram), en till promenad, ytterligare en timme i hagen sedan är det dags att "natta". Är det också dålig hästhållning, det tycker inte jag.

När det kommer till att hästen är värd pengar så ser jag inget konstigt i att den står mycket på stall. Är det en hingst finns ju anledning inte bara för pengarna utan även för hans bästa. Är hingsten avelsaktiv behöver den mer vila än den normala sporthästen. En hingst i hage är sällan avlappnad, utan är på sin vakt och beredd hela tiden, kollar doften av ston mm. Det blir mer påfrestande än att stå i box och kan resultera i stressjukdomar som t.ex. magsår. Då är det ju inte för hästens bästa att gå i hagen.

Det ni alla antistall-människor också bör försöka reflektera över är att vi har det samhälle vi har. Har man hästar för att man älskar dem och vill hålla på med dem på heltid, behöver man också ha en inkomst av dem. Att den ekonomiska frågan spelar in är tråkigt men sant. Att ha en avels- /tävlingshingst kostar en hel del, att riskara den ekonomiska investeringen är inte smart företagande. Ni bör också tänka över att om det BARA var ekonomin som betydde något, så hade hästen inte gått i hage alls. Fodret hade inte varit det bästa utan bara tillräckligt bra, listan kan göras längre.

Jag tänker avsluta inlägget här, utan att beröra massa andra saker som tagits upp.

Jag avtackar mig elaka överilade inlägg som svar på detta. Kan inte diskussionen föras på en civiliserat plan är det ingen idé att försöka.

Jag vill också påpeka att jag inte någonstans skrivit min egen åsikt om stallvistelsens längd, så var vänliga och tolka inte detta så det passar för er att hacka på.

Mvh
 
Jag förmodar att era hästar har mat att äta i princip hela tiden de står inne?

Detta är saxat från barefoothorse.com, sidan Transition, nästan längst ner:

"Here is one observer's estimate of what a wild horse does over 24 hours (from Eva Mueller):

-- 60% eating -- on the move, about 20 miles (30 km.) daily
-- 20% standing around
-- 10% lying down
-- 10% other (play, social activities, sex)

And here is what a stalled horse does over 24 hours:

-- 47% eating -- not moving
-- 40% standing around
-- 10% lying down
-- 3% other (play, social activities, sex)"

Så här ser det alltså i ut för en uppstallad häst. Ni ser själva hur mycket hästens aktiviteter skiljer sig åt. Se särskilt den tid den tillbringar för att äta, mer ätandes ute och dessutom rör den på sig då, jämfört med innevistelse. Viktigt är dock att det finns något för hästen att äta när den är ute.
En uppstallad häst tillbringar betydligt mer tid att stå still, än en häst som går i hagen.

När man rider hästen så rör den ju på sig, men det rör sig om en kort, intensiv period, dessutom i andra gångarter än hästen naturligt skulle göra. Om hästen skulle tillåtas att röra sig hela dygnet, så förbättras cirkulationen. Jämför med vad som tidigare är skrivet om idrottsmän.
 
Se bara på "mysko's" 08-häst. Den ville in tidigt, den vande sig att gå in sent.
Precis det jag menar att man kan vänja hästen till ett normalthästliv!
Min häst har blivit mer lugn, harmonisk,glad och sällskaplig + att hon musklar sig fortare och arbetar mer i träning pga att hon inte har överskottsenergi som bara leder till en stirrig häst som tar längre tid att koncentrera sig på uppgiften den får i träning.
Jag har ingen häst som står och hänger vid grinden längre utan kommer glatt gnäggande och följer med lugnt förväntansfullt med in i stallet, efter att ha fått lite godis i krubban och kopplat av en halvtimma så kliver hon självmant ut och ställer sig i gången för att bli borstad och sadlat då jag öppnar boxdörren.
Innan var hon ett energiknippe som inte kunde stå stilla & var mer okontaktbar & svårare att rida.


Varje hästäg. får göra som den vill för mig men jag tycker att man ska tänka på hästen i första hand och inte äg.möjligheter eller pengar!
 
Tror du att skaderisken minskar om hästen står stilla i en box en stor del av tiden? Jag tror att senor och ligament mår bra av att hästen rör sig så därför blir skaderisken mindre inte större.

Så frågan är om det är ekonomiskt försvarbart att ha hästen inne en stor del av dygnet?
 
Jag håller med Ulv. Hästen väljer inte att bo hos dig. Sen till det här med mat, kan man inte ge mat i hagen? Vara lite kreativ så att den får mat jämt i hagen? Då behöver den ju inte stå på stall för att den ska ha mat som nån skrev. Däremot är många hagar väldigt trista, men har man inte tillräckligt med mark ska man inte heller ha häst. Så krasst är det faktiskt. Dessutom är det så att en häst har medfödd klaustrofobi (det är därför som många krånglar vid transport) mer eller mindre. Sen så är det så att många hästar kanske vill stå på stall för att de är vana vid det, men mår de bra? de kanske de gör, jag vet inte. Men jag undrar över det här med avstängning, vissa hästar "stänger av" för att de ger upp helt enkelt. Men då menar jag INTE att det alltid är så, men jag undrar. Jag tycker också att den här frågan är jättesvår, och ibland önskar jag att min häst står i box i stället för att trava ner i leran och mörkret till lösdriften, men så ser jag henne busa med gammelstona och känner mig ändå nöjd med mitt val! :banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 369
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
507
Senast: Funderarn
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 731
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 445
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundhantering
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp