Bra att hästen inte går i hagen så lång tid under dagen?

Argumentet att man älskar sina hästar, därför skulle man inte skada dem, tycker jag är konstigt. Kunskap om hästens naturliga beteende är väl det viktigaste? Och precis som nån sa, jordkolik kan väl undvikas med bord eller häck eller nåt kreativt om man nu är orolig för det? Sen till det här med att relatera till sig själv, nej jag vill inte ha blöta kläder på mig, men jag är människa ett rovdjur och en häst är ett bytesdjur. Det behöver inte i sig betyda att hästar gillar att bli svettiga, men det vet jag inte så därför frågar jag om det finns några studier kring detta. Det är samma sak med sömn, rovdjur tenderar att vilja ha det mysig, trångt och varmt (jmför varglya eller våra sängar) medan hästar är anpassade för ett liv på savannen och vill ha stora vidder att sova på så att de kan upptäcka rovdjur, alltså precis tvärtom mot vad vi människor vill ha. Generellt tycker jag att vi är för snabba med att utgå från oss rovdjursmänniskor istället för dessa bytesdjur. Samma sak med utfodring, vi människor eller t ex hundar äter flera stora mål (när vi fått tag i ett "byte") och inte som hästar, som äter hela tiden. Därför är det förkastligt att utfodra hästar såsom vi människor vill ha det, frukost lunch middag. Hästar svälter faktiskt mellan målen, de vill ha ett jämnt flöde av mat. Sen till det här med tävlingshästar. Jag tycker att ska man tävla med sin häst är man skyldig den att låta den leva ett så hästriktigt liv som möjligt mellan tävlingarna. Om det inte är går, vad är viktigast, prestige, status tävlingsresultat eller att hästen ska må bra? Nu vet jag givetvis att de flesta tävlingshästar mår bra eller gör de det? Fast nu spårar jag ur från ämnet. Samma sak med väder, vi människor vill in i "varglyan" när det är uselt väder, medan hästarna på sin "savann" vill vara ute och kolla läget så att säga. Och detta går ju inte att avla bort så lätt, utan har utvecklats under miljoner av år. Därför ska vi låta våra pållar vara ute på sin savann och njuta sitt otium så får vi så mycket nöjdare och gladare hästar!
 
Eftersom att hästen är född vild så ska den gå ute mycket. Förr fanns aldrig stall eller vindskydd till hästarna (vildhästar då).

Mina går ute ungefär 10-12 timmar per dygn. Om det inte är för taskigt väder. Då vi inte har några träd eller vindskydd i vinter hagarna.

Bor på ett naturresevat så vi får inte sätta upp vindskydd.

På sommrarna går dom ute dygnet runt.
 
Mina följer ljuset :).
Nu på vintern går mina ute från 6 till mellan 16 och 18 beroende på väder och när nån har möjlighet att släppa in dem, hellst går de ute till 18.
Sommaren går de ute till 21-23 någongång.. är det Kanonväder kan de få gå ute..

Dels så är mitt halvblod vävare och behöver gå ute mycket, men dels så trivs de ju mycket bättre ute än inne.
Hade jag möjliget (dvs råd) skulle jag bygga om endel av stallet till lösdrift där de skulle kunna gå större delen av året, och ha andra delen av stallet om de skulle bli sjuka eller vid extremt dåligt väder om de inte var "förståndiga" nog att gå in.
 
Nej inte såååååååååå :crazy:
Men titta på nattarbetare (människor)de är oftare sjuka då de inte får tillräkligt men ljus etc. Sedan så är det ju betydligt lättsammare att mocka om de inte varit inne 20 tim. :bump:
 
OTROLIGT sund inställning för att vara halvblodsägare. :bow:
De brukar lätt bli nojjiga :crazy: tycker jag även om jag oxå tillhör den gruppen. :) Skydd och täcken så hästen knapps syns ,typ, överreklamerat. :bump:
 
Man skaffar sig en häst som inte gillar att vara smutsig så behöver man inte oroa sig för att hästen ska gegga ner sig under natten. :idea:

Ponnyn kommer att få vara på lösdrift så länge det är praktiskt möjligt. Kommer vara tvungen att spårklippa henne och så småningom kanske lägga på ett täcke.

Hon VILL vara ute, vad annars kan det betyda när hon snusar gott i leran i regnet BREDVID ligghallen? (Hon är flockledare så det är inte för att hon inte vågar gå in).

(Inte bara till fio)
 
Om pengarna är mer värt skaffa en antik porslinshäst!

Tyvarr hoppar ju de flesta av dessa inte nagra hojder, eller kan ga i piaff och passage!!

Jag tycker att det handlar om sunt fornuft nar man har sina djur ute. Nar man slapper ut dem har de egentligen ingenting att saga till om, de far stanna dar tills nagon tar in dem igen. Jag anser att vadret samt hagarna ska vara helt ratt for att hastarna ska fa ga ute hela dagen.

Jag tror helt klart att hastarna mar battre utav att sta inne en dag, istallet for att sta i en lerig hage och fa mugg och andra grejer.
Det finns mycket varre saker man kan gora mot sin hast an att lata den sta inne ett par timmar extra.

Och om nagon undrar sa gar ALLA mina hastar ute varje dag, om det inte sporegnar eller ar snostorm. Men ibland maste man kompromissa pa vad man egentligen vill och vad som fungerar och ar praktiskt.
 
Från ca mitten av maj till slutet av augusti så går våra hästar på sommarbete dygnet runt. När de är uppstallade går de ut vid 8.00 och in 16-17.00. Jag tycker att det fungerar mkt bra. Frukorsthö i hagen vid utsläpp och middaghö i hagen vid 12-13 och sen är det lagom att fodra inne vid 16-17.

Oftast rider jag min häst efter insläpp och jag tycker att det är skönt att hon har fått komma in och stå och äta sin mat i lugn och ro innan jag rider. Visst händer det ibland att jag tar in henne vid 15.00 och rider el åker iväg och tränar och då får hon ju inte gå ut i hagen igen.

Min häst vet jag med all säkerhet sover bättre inne i sin box och tycker att det är skönt med lite vila från de andra hästarna över natten!

Och våra hästar VILL gå in vid 16-tiden, speciellt om det är blåsigt och regn. Ändå har vi kanonhagar med mkt träd att stå under. Shettisen äter inte ens upp sin all mat utan ställer sig och sover i boxen.
 
Mina hästar (en shettis och ett halvblod) gár ut vid 7 pá morgonen. De äter sitt morgonhö i hagen och har gräs hela dagen.
De kommer in vid 22-23 pá kvällen för att äta och sova. Báda hästarna kommer dá frivilligt, men ingen av de stár vid grinden.
Báda tvá sover liggandes pá natten och resten av tiden äter de hö/halm och kan titta ut frán sina öppna boxar.
Halvblodet har täcke.
För mig och hästarna fungerar detta jätte bra. :D
M V H Lotta
 
:D jovisst kan de stå inne extra om det är dåligt väder men inte bara vara ute ett par timmar varje dag, det är skillnad!!
 
Har vi våra ridhästar ute i 20 timmar, har vi hästar som sprungit som dårar i 15 timmar, då dom vill in. Dessutom får vi lägga ca 1 timme per häst på att göra dom rena :smirk:.
Men det finns också nattarbetare som mår bättre av att jobba natt än att jobba dag :).
 
Vad gäller hurvida hästen gillar att gå ut svettig eller fryser av det, så kan jag säga att jag sett hästar frysa. T ex på vintern och man kört hästarna svettiga. Jag har som vana att sela av hästarna utanför stallet, och kommer jag tillbaks från ett träningspass och det blåser kallt, så syns det att hästarna "fryser" (dvs skakar), men så länge de är i rörelse så brukar det inte se ut som det.
Samma sak när det regnar och blåser ordentligt, då brukar de vända rumpan mot vinden och skaka i kroppen.

Sen är det kanske en annan sak man ska beakta. I vilka klimat har vildhästar levt? T ex motsvarande ett halvblod, var har de funnits i vilt tillstånd? Vi vet att det funnits vildhästar i kalla områden, men vad har de haft för egenskaper som gjort att de klarat sig bra där? Jag tycker man kan se klara skillnader mellan en nordsvensk och ett varmblod. Tänderna och matsmältningen, en nordsvensk kan utvinna mer näring ur maten än ett varmblod. Underhudsfettet är större, vilket borde göra de mer lämpliga för ett kallare klimat. Eftersom man säger att evolutionen inte kan ha hunnit förändra hästen så mycket att dessa skillnader skulle kunna bero domesticering eller avel, så torde det tyda på vildhästar har haft egenskaper anpassade till ett visst klimat och födo tillgång. Varmblodet härstammar ju från USA till största delen, och kanske strövade i de södra delarna under vinter tid? Vad vet jag? Men poängen är att även om jag håller med om att utevistelse är bra för hästen, så måste man nog ta lite hänsyn till rasens ursprung och medfödda egenskaper oxå. Vi har ingen savann i sverige heller för den delen..... Det var kanske bara nordsvensken som levde i "Sverige klimat" för 5000 år sedan? :confused: ;)
 
Mina hästar släpps sut vid halv 8 och kommer in vid halv 5-halv 6 på eftermiddagen och de älskar att vara ute så länge. De går i en stor gräshage och busar med sina kompisar! Om jag däremot inte hade något annat alternativ än små rasthagar i sand skulle jag inte vilja ha dem ute så länge i sträck utan då hade jag velat ha in dem två timmar mitt på dagen och ge dem ett mål mat o massa hö ute i hagen för att sysslesätta dem. Jag anser att de ska vara ute så länge som möjligt!
 
Javisst, det finns ingen savann i Sverige, men vad jag förstår så går det att ha t ex PRE och lusitano och araber tex på lösdrift, de sätter den päls som de behöver och de kommer ju från ett varmt klimat. Men sen till det här med skakningar, fryser verkligen en häst när den skakar? Jag läste nånstans att det inte var så, men kommer ej ihåg detaljerna. Jag kan ha fel. Mitt resonemang byggde på att försöka förklara att människan är ett rovdjur och hästen ett bytesdjur, vilket ger en enorm skillnad i tankesätt och funktioner! Och jag tror att vi måste börja anpassa oss till hästen och inte som i traditionell hästhållning till människan.
 
förstår inte alls varför det skulle vara bra att hästen stod inne större delen av dygnet... min häst skulle bli otroligt deppig och grinig om hon tvingades stå inne hela tiden.

i vårt stall går hästarna ute dygnet runt 10 maj- början av oktober (iaf i år) och nu under vinterhalvåret är de ute hela den ljusa perioden av dygnet.

vissa kanske skyller på skaderisken när hästarna är ute mycket i stora hagar, men våra går i OERHÖRT kuperad terräng med backar, diken m.m. och busar och lever och har sig, vi har inte haft en halt häst på evigheter...
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
617
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 369
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp