Bra att hästen inte går i hagen så lång tid under dagen?

När mina hästar gått sitt dagspass vill de vara inne och vila. Inte bli utsläpade i en kall hage.
Det är ganska vanligt att hästarna vill det. Men efter ett par timmar så kvicknar de till och vill gå ut igen. Är du där då och släpper ut din häst? Eller har du redan åkt hem då?
 
Jag hade tänkt mig att bli upplyst om stallets fördelar.
Det är bra att ställa hästen mycket på stall om den är lat och man vill ha en pigg häst att rida. Hästen har då mera energi till ridningen än om den gick ute hela tiden.

Obs. BRA för ryttaren alltså. För hästen är det nog inte så kul. Men vi har ju oftast våra hästar för att rida och kanske tälva, så då får man ju göra sådana eftergifter. Man får sedan på olika vis försöka att kompensera hästarna för det obehag och den otrivsel som man utsätter dem för.
 
När mina hästar gått sitt dagspass vill de vara inne och vila. Inte bli utsläpade i en kall hage.

Har du frågat dina hästar om dom vill stå inne efter ditt ridpass??
Det där är bara skitsnacka och det vet du, DU vill att dom skall stå inne inte hästarna!!

Dom kan få äta efterridningsmat och stå inne medans man mockar och donar så dom får låta svetten torka. Sedan kan man släppa ut dom igen med täcken på om man nu vill de så dom inte fryser.

Hästar vill inte stå inne det är bara vi som har fått för oss det och inge annat.
Även om en häst står och häckar utanför grinden är det INTE för den vill in för den fryser eller för den bara vill in . Utan det är för den vill ha KRAFTFODER Kraftfoder är godare än höet det innerhåller socker och morötter och godis socker som är beroendeframkallade så som betfor melass mm.
När hästarna har ätit upp kraftfodret vill dom ut igen och röra på sig men det går ju inte eftersom dom står inne i en box på 3x3 meter.
Har man stora hagar med lite skog och ängar kommer inte hästarna stå och häcka vid grinden.
En hage som är stor vi säger 2 h fast man släpper in för många hästar i den kommer även denna stora hage att bli geggeig och tråkig.
Max 4 hästar per hektar OM man vill att gräset ska kunna växa.
Månag skyller på att dom inte har så mycket hagar i sina stallar. i mina ögon är denna ursäkt nog den sämsta av dom alla man hör. Det är ju bara se till att flytta hästen månag har sina EGNA behov som större än HÄSTENS behov. Det skall vara ridhus varmt i sadelkammaren fikarum toalett och sånt. Men att sätta krav som: stora hagar med växande gräs i stor box med fönster i bluft i stallet.
Utevistelse minst 10 timmar om dagen det verkar inte vara intressant för vissa hästägare!

Jag ställer inte min häst i ett stall där det inte finns hagar som är stora och varierande terräng liite skog och ängar i hagen!
Det skall vara minst 10 timamr ute boxen skall vara minst 3 gånger 3 meter och med fönster i.
Det skall vara bra luft i stallet sedan skiter jag i om det inte finns ridhus och paddock eller varmt fikarum till mig. Jag är inte i stallet för att sitta och fika det kan jag göra hemma!!
Det är som med kanin i bur jag mår så ruskigt dåligt när jag ser sånt en liten kanin som aldrig kommer ut och får bara sitta i denna bur på 40x40 cm livet ut*mår illa*
Min kanin jag hade fick gå fritt i lägenheten den var rumsren sket och kissade bara i lådan han bet inte på några sladdar han var som en hund jag gick ut med han 3 gånger om dagen!
På sommaren åkte han ut til min broder som bor på landet där fick han vara ute dygnet runt i en stor hage han gjorde som var 50 meter lång å 50 meter bred. Där inne fanns det 10 kaniner.
När han dog 10 år gammal visste jag att den höga åldern berodde på att han hade fått de liv han fick! :)
 
Man behöver ju inte överdriva hHELT naturligt går INTE att få våra ridhästar.MEN det finns saker som GÅR att gör mer naturligare.
Som att låta hästarna vara ute i hagen som är stor och där det finns gräs.Bor man i en storstad får amn vackert sätta sig i en bil och åka en bit för att koamm ut på landet där det finns STORA hagar=)
Har man inge bil ska man nog antingen flytta elelr inte skaffa häst förens man kan erbjuda sin häst en stor hagen med gräs i och minst 10 timmar ute=)

Vet många som tävlar uppåt 150 klasser OCH hästarna deras går ute dygnet runt på sommaren ÄVEN när dom tävlas. :)
Hästarna deras går ut 07:00 är ute medans dom mockar och donar sedan tar dom in hästarna för ridning rider släpper ut hästarna igen efteråt tar in en ny häst osv.

Hästarna går i stora hagar med skog och massa gräs i så dom får inge lunch i hagen dom får efterridningsmat ist.
Hästarna kommer in vid 20:00 och man ger dom intagningsmaten dvs kraft och hö.
Sedanre på kvällen runt 23 släpper fodermaskinerna ner hö och kraft igen.
Fiffigt sätt visst det har kostat en slant men det är det värt eftersom HÄSTARNA mår bra ;)
 
Även om en häst står och häckar utanför grinden är det INTE för den vill in för den fryser eller för den bara vill in .
Jodå, det kan det visst vara. Man får lyssna till hästen. Mina hästar får kraftfoder ute i hagen. Men vid riktigt dåligt väder, så kan de vilja gå in i alla fall. Och när de arbetet hårt så brukar de uppskatta att få LIGGA och vila någon timme i lugn och ro i en box.

Jag har mina hästar ute på lösdrift, så jag överdriver inte på något sätt hästarnas stallvistelse. Men en trött och kall häst, den brukar gilla att vila och värma upp sig i några timmar i ett stall under ett varmt täcke. Sedan när de vilat färdigt, så vill de gå ut. Och det får de då också.

Hästar har ett behov av att vara ifred ibland också, och det kan vara svårt att få det i en hage full med andra hästar.
 
Ja har man dom på lösrdrift kan man vist låta dom ligga och vila en stund i en box om nu hästen är sså känslig eller gammal!
MEN då är dom ute iaf 20 timmar :)

Men man ska akta sig för att förmänskliga hästar tror jag dom är hästar och inge annat.Bar för VI fryser när det är -10 grader behöver inte hästen göra det. Men då är det många som säger brrr idag är det kallt dom får nog stå inne idag det är för kallt.
Då är man ju där igen där man inte skall vara jag fryser inte hästen och har man rakad häst ja då finns det täcken :)
Fiffig uppfinning=)
 
Men det är ändå så, att de flesta värnar om sitt/sina djur, och om hästen är ute 6 eller 15 timmar p ga olika skäl, så tycker jag att det är ok, även om jag personligen har vill ha mina ute hellre 15 än 6.

Det jag kan tycka är hemskt är alla extrem fall, på båda håll. Hästar som får gå ute 1 timme eller inte alls och hästar som står utan täcke i ur och skur utan möjlighet att skyla sig. I skåne har vi många hagar vid öppna fält utan vare sig träd eller annat vind skydd.

Sen visst, jag skulle vilja ha den ultimata hästhållningen ur hästens perspektiv, men så länge jag använder mina hästar till trav (gäller ju andra sporter och tävlingsformer med), så får de i viss mån rätta sig efter mig och det jag kräver av dem, och handen på hjärtat, så är det nog för de flesta.
 
Min häst går ute dyngnet runt, året runt. Hon varkar må helbra av detta, ändå är hon senskadad! Självklart med min veterinärs tillåtelse och kontroll. Hon är pigg och vaken och mera "med" tycker jag än när hon stod på box. Hon är ett ungt halvblod och jag tror inte att jag ställer henne på box något mera nånsin.
 
Känner igen att folk stirrar på en när man säger att man har sin häst på lösdrift. Du kan ju inte släååa ut en sån fin häst på lösdrift! ( Vaddå, är det mer okej att släppa ut travare på lösdrift men inte mitt dyra halvblod?!! :crazy:) Men du har ju ingen koll, är den vanligaste kommentaren! Men man hanterar ju dem lika mycket! Jag börjar bli mer och mer skeptisk till den traditionella hästhållningen faktiskt. Ta bara dettta med hö i hagen, en häst äter ca 18 tim per dygn i det fria, alltså bör alla hästar ha FRI tillgång på hö / gräs dygnet runt. Då fryser inte en häst heller. Anledningen till att många hästar vill in från hagen är inte vädret utan att de är hungriga. Jag tycker att det är bra att det finns skjul till hästarna på lösdriften, men om man tänker på russen på Lojsta hed blir det rentav löjligt. Ska vi bygga skjul till älgarna också så att de inte fryser? Suck. Jag tycker att alla hästar skulle få gå på lösdrift oavsett vilken nivå de tävlar på. Då får de leva ett hästriktigt liv och inte bara människovänligt. Jag ska också försöka ha mitt halvblod oskodd så länge det bara går. Naturligt är bäst!
 
Men russen på heden har väl tillgång till träd och buskage att skyla sig vid? De har väl dessutom lång vinterpäls?
Jag håller med dig i sak, men jag kan inte låta mina tävlingshästar ha lång vinterpäls eftersom de ska var hög presterande vilket innbär hårda pass och svettig häst.

Jag har "bara" två hektar barmark fördelat på 3 hagar att erbjuda som hage, därför har de regntäcke och tillgång till skjul i hagen, fri tillgång till gräsfröhalm och de är ute 9-16 timmar beroende på vad de ska göra den dagen.

Men precis som någon annan skrev, jag släpper inte ut hästarna igen om jag tränat dem efter klockan fyra, dels så vill jag ha de torra, vilket tar någon timme, sen vill jag sköta, massera och eventuellt linda benen, det är ytterligare en timme och då är det plötsligt mörkt.

Jag känner mig inte som en dålig matte för det, det syns att mina hästar mår bra och de visar glädje i sina "arbetsuppgifter" :love:
 
Men vilka hästar vill stå inne efter ett par timmar ute ett par timmar är 2 timmar och jag kan inte tänka mig att hästen vill gå in då????
Gräset vid denna årstid har inte mycket näring eller mättnadskänsla utan de behöver hö och får de inte det utan vet att när jag kommer in så väntas en god hög i boxen och givetsvis vill den in.
Att stå inne i 22 tim och om den rids 20 tim tycker jag är plågeri och det får ingen mig att ändra åsikten på oavsett vad hästäg. tycker att hästen tycker.
Nu tänker jag inte diskutera detta mer!!
 
Ärligt talat vet jag nog hur mina hästar fungerar. Bara för att här råkar vara många som så stark förespråkar lösdrift betyder inte det att det alltid är rätt för alla hästar.
Hade vi haft större och roligare hagar hade jag låtit dem gå ute längre men nu hae vi inte det och det är dessutom en hög belastning på de hagar vi har. Däremot går mina hästar ute dygnet runt juni till augusti. De brukar även åka iväg på en vintervila i januari och går då ute nästan hela dagen. Det är tydligen lätt att dömma det man inte vet något om märker jag. Låt alla sköta sig själva om inte hästarna lider.
Mina hästar är glada och glansiga i pälsen= de trivs....
Men det här forumet speglar verkligheten. Många har sina hästar som hobby och det får ni gärna ha men kom då inte och tala om för oss som har tävlingshästar hur vi ska sköta dem. Tävlingshästar blir ofta stimulerade på ett helt annat sätt än skogsmulle hästar.....
 
Du har uppenbarligen inte en aning om vad du talar om.
Dessutom kan man inte ge hö i de hagar som vi har. Hört talas om jordkolik?
De får snällt äta sitt hö i boxen.
Så länge hästarna är glada är det knappast djurplågeri vet du. Dessutom älskar jag mina hästar och skulle aldrig låta dem lida på något sätt....
 
Våra tävlingshästar, föl och unghästar kommer ut innan 9.00 och kommer in vid vid 17.30 då det börjar bli/är mörkt.

De har massa mat i hagen och busar med varandra. En lycklig häst blir en hållbara häst och stället upp på träning och tävling!
 
Fast kolik risken kan man ju avvärja genom att sätta ut hö bord i hagen. :D
 
:bow: :bow: :bow:
Som sagt, alla här är olika & har hästar av olika anledningar, jag förstår inte varför ALLA måste tycka samma sak..? Det gör vi ju aldrig annars..
Jag hade också GÄRNA haft min häst i en stooor gräshage 10 timmar om dagen, men det funkar liksom inte om man står på en "tävlingsanläggning" med rasthagar som är 10x20 m.. Och nu slänger säkert någon ur sig "men flytta då!"..för det är ju hur smidigt som helst..eller?
Acceptera att folk har olika syn på det här, förhoppnigsvis vet hästägaren vad som passar sin häst bäst..
 
om man fodrar ine så vad är det som hindrar en från att fodra utomhus? och man kan ha vatten utomhus på vintern oxå..
 
Ja, det var det jag menade, att russen på Lojsta hed ju har träd och buskar etc så att de klarar sig bra. Däremot undrar jag över denna svettning. För många har ju det argumentet just att hästarna blir så svettiga efter sina arbetspass och då kan de bli förkylda etc ute i hagen om de inte har torkat. Och det låter ju vettigt i och för sig. Men är det verkligen så? Eller klarar en svettig häst med tjock vinterpäls utan täcke torka ändå på lösdrift även när det är minus 30 grader??? Sen så går det ju såklart mode i det här med att klippa sina hästar, det är ju lite svårt att föreställa sig en tysk dressyrryttare med sitt maffiga halvblod med jättetjock vinterpäls... :smirk: Men frågan kvarstår; är det så farligt att låta svettiga hästar gå ute?
 
Ärligt talat vet jag inte, men man relaterar gärna till sig själv, och att gå ut med blöta kläder tycker inte jag är speciellt skönt.. hellre naken :D.

Nu har jag ju själv travare så jag kan bara utgå från deras träningsform.

Men en långhårig häst svettas mer, vilket sänker vätskenivån i kropppen, vilket i sin tur påverkar presationsförmågan om hästen inte hinner kompensera detta mellan träningspassen. Det är därför jag inte vill ha lång vinterpäls, inte av estetiska skäl, för igentligen tycker jag det är jättemysigt med lång päls, det är vackert :love:
 
Den som sagt att hästar skall vara inne större delen av dagen kan ju inte vara riktigt funtade :mad:.
Hästar är ju "vilddjur" och gjorda för att vara ute. De som är inne stora delar av dagen blir ömtåliga så stt säga.
Ut med dem helst från tidig morgon till sen kväll men se till att det finns skydd i hagen mot spöregn och storm.
Om man har tränat sin häst och den är svettig så kan jag förstå att man lämnar den inne men inte annars.
Lika med dem som täckar föl :confused: HALLÅ!!!!!!
De får ju ingen motståndskraft alls. Fölisar behöver bli lite snoriga för att bygga upp sitt imunförsvar.
Så det så :bump:
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
617
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 369
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 150

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp