Situationen är väl lite som : -sitt still i båten, gunga inte så kanske det hela går över.
Samtidigt som spelarna positionerar sig inför det kommande ovädret.
Frankfurts o Londons börser är sammanslagna. Från början skulle väl ledningscentralen ligga i London men nu diskuteras en EU stad istället.

Storbritannien klarar med all säkerhet att rida ut stormen. Men stora grupper av dem som röstade för Brexit är bland dem som får betala det högsta priset.
Man har eller kommer att kraftigt sänka bolagsskatter i syfte att göra landet smakligare för kapitalet.
Det fungerar säkert, men det innebär även att det sociala skyddsnätet får mindre resurser vilket kommer att drabba låginkomsttagare o lågutbildade.arbetslösa. Man har redan idag tämligen låga krav för arbetsgivare att avskeda arbetare. Den ribban riskerar att sänkas till samma nivå som i Storbritannien, för hela Europa.. Allt för att i de olika länderna behålla jobben.

Svaret från EU riskerar att bli detsamma. Så risken är uppenbar att vi får se samma nedåtgående spiral vad det gäller det sociala skyddsnätet i EU som vi tidigare sett på villkor o förmåner för flyktingar.
 
Då var det klart för Brexit med klar majoritet 498 mot 114 vilket ger May fullmakt att dra igång tillställningen:bump:. Nu ska etablissemanget sättas på plats:banana:
 
Hmm, Brexit har blivit en riktig soppa med, för Storbritannien, historiska beslut. Man har väl tom vädjat till drottningen vilket aldrig skett förut. Dessutom är det troligt att May nu kommer begära att skjuta upp Brexit till 30 juni för att komma till något slags avtal. Men EU verkar inte vara så pigga på det, utan det finns en stor chans att SB brakar ur EU i mars utan avtal. Vilket kommer få stora konsekvenser.

Nu har också Labour börja humma och haaa om en ny folkomröstning. Mycket av knäckfrågan är Irland och där verkar sidorna inte närma sig, samtidigt som May är beroende av DUP för att fortsätta regera. https://www.theguardian.com/politic...king-for-long-article-extension-politics-live Det är uppenbart att EU blir alltmer irriterade och intressant att Juncker sagt att en förlängning till 23 maj inte 30 juni som May vill är möjligt och bara om hon kan garantera den lösning som redan röstats ner 2 ggr i Parlamentet. Samt då att Speaker of the Commons har förbjudit en tredje omröstning om inte viktiga ändringar har gjorts från tidigare förslag.

https://www.theguardian.com/politic...king-for-long-article-extension-politics-live

To be continued...
 
Hmm, Brexit har blivit en riktig soppa med, för Storbritannien, historiska beslut. Man har väl tom vädjat till drottningen vilket aldrig skett förut. Dessutom är det troligt att May nu kommer begära att skjuta upp Brexit till 30 juni för att komma till något slags avtal. Men EU verkar inte vara så pigga på det, utan det finns en stor chans att SB brakar ur EU i mars utan avtal. Vilket kommer få stora konsekvenser.

Nu har också Labour börja humma och haaa om en ny folkomröstning. Mycket av knäckfrågan är Irland och där verkar sidorna inte närma sig, samtidigt som May är beroende av DUP för att fortsätta regera. https://www.theguardian.com/politic...king-for-long-article-extension-politics-live Det är uppenbart att EU blir alltmer irriterade och intressant att Juncker sagt att en förlängning till 23 maj inte 30 juni som May vill är möjligt och bara om hon kan garantera den lösning som redan röstats ner 2 ggr i Parlamentet. Samt då att Speaker of the Commons har förbjudit en tredje omröstning om inte viktiga ändringar har gjorts från tidigare förslag.

https://www.theguardian.com/politic...king-for-long-article-extension-politics-live

To be continued...
SL på 2an (Forum) just nu.
 
Herreguuuuud vad jag är trött på Brexit. Jag säger som en av mina favoritkomiker (fritt citerat ur minnet):

Can we not just stop all this rubbish and simply pretend like it never happened? I bet you 99% of the people down in Westminster wish that we could. Let's just stop talking about it, stop trying to reach some sort of agreement, and just get on with our lives. Then when the EU asks a few weeks down the line "But hey, I thought you guys were leaving?" we can just act utterly surprised and shocked like "What?! Leave?! The EU?! Us?! Naaaah, we would never! You must be joking!"
 
Herreguuuuud vad jag är trött på Brexit. Jag säger som en av mina favoritkomiker:

Can we not just stop all this rubbish and simply pretend like it never happened? I bet you 99% of the people down in Westminster wish that we could. Let's just stop talking about it, stop trying to reach some sort of agreement, and just get on with our lives. Then when EU asks a few weeks down the line "But hey, I thought you guys were leaving?" we can just act utterly surprised and shocked like "What?! Leave?! The EU?! Us?! Naaaah, we would never! You must be joking!"

Hur går det för dig? Är du brittisk medborgare? Du har väl en äkta engelsk/skotte till sambo eller man?
 
Hur går det för dig? Är du brittisk medborgare? Du har väl en äkta engelsk/skotte till sambo eller man?
Nä, medborgare orkar jag inte bli, det är en dyr och komplicerad process och det faktum att jag inte är gift med min sambo (som mycket riktigt är skotte) skulle komplicera saker ytterligare. Men jag har bott här i mer än 5 år, har betalat skatt i mer än 2 år och har ett fast heltidsjobb här, så jag sitter relativt säkert. Kommer att behöva ansöka om Settled Status-visum senast vid slutet av 2020/2021 (eller ännu senare, beroende på hur de nu ska ha det) men det är en ren formalitet som skotska staten dessutom sponsrar (det hade kostat en slant annars). Det enda jag har gjort i övrigt är att byta in mitt svenska körkort eftersom det var tal om att man skulle behöva ta körkort på nytt här annars. De har dock ändrat sig på den punkten nu...

Så jag är inte särskilt orolig alls för egen del faktiskt, men jag lider enormt med alla andra oskyldiga människor som det här drabbar på ett eller annat sätt. Och det gör mig ont att se hur det har förstört, och sannolikt kommer att fortsätta förstöra, landet.
 
Jag har för mig att merparten utlandssvenskar bor i England ffa i London. Undrar hur det går med dem och även de som studerar i UK. De kan antagligen fortsätta få CSN men risken är att de nu måste betala samma avgifter som alla andra icke-brittiska studenter gör. Och det är sannerligen inte billigt att plugga i England om du måste betala för det.
 
Det kommer inte bli någon Brexit. Jag har sagt det hela tiden och jag fortsätter att säga det. Det kommer inte hända. Hur de löser detta problemet återstår att se, men någon Brexit kommer det inte att bli. Det var inte genomtänkt från början så de har ingen plan för hur en exit ska gå till.
 
cat-whats-your-opinion-on-the-uk-leaving-the-eu-3033241.png


:laugh:
copypejstar fotot från citatet, känns minst lika aktuellt nu...

26954
 
Det kommer inte bli någon Brexit. Jag har sagt det hela tiden och jag fortsätter att säga det. Det kommer inte hända. Hur de löser detta problemet återstår att se, men någon Brexit kommer det inte att bli. Det var inte genomtänkt från början så de har ingen plan för hur en exit ska gå till.

Det faktum att det inte finns någon plan verkar inte nödvändigtvis vara ett problem..
Jag hoppas du har rätt, men blir inte det minsta förvånad om vi accelererar rakt över klippkanten!
 
Det faktum att det inte finns någon plan verkar inte nödvändigtvis vara ett problem..
Fast det är klart att det är ett problem. Gränsen mellan Nordirland och republiken måste lösas innan de utträder, annars fallerar ju hela grejen bara där. Och republiken Irland kommer ju aldrig gå ut ur EU då de är helt beroende av EU för mängder med saker, men framför allt jordbruket och den mesta infrastrukturen, så den frågan kommer inte lösa sig själv för UK.

Sen kommer EU inte vilja vara de som pushar på Brexit, vilket innebär att UK kommer få mängder med tidsfrister och uppskov. De kommer kanske försöka förhandla om avtalet, men någonstans här kommer Frankrike och några av de andra med kortare temperament säga nej och där kommer UK tvingas till en ny folkomrösning och det kommer att bli en annan utgång än sist. Här kommer UK igen att försöka förhandla till sig en bättre lösning än vad alla andra EU-länder har, precis som de har idag och så kommer denna cirkus vara igång igen.

Men UK kommer inte lämna EU utan ett avtal. Skulle de lämna kommer de ändå vara kvar i EES och förhandla till sig bra frihandelsavtal mm. Men jag sätter min högra hand på att det inte blir något Brexit. De har för mycket att förlora. Istället kommer de välja att vara kvar, men möjligtvis förhandla och påverka EU om den fria rörligheten av människor.
 
Fast det är klart att det är ett problem. Gränsen mellan Nordirland och republiken måste lösas innan de utträder, annars fallerar ju hela grejen bara där. Och republiken Irland kommer ju aldrig gå ut ur EU då de är helt beroende av EU för mängder med saker, men framför allt jordbruket och den mesta infrastrukturen, så den frågan kommer inte lösa sig själv för UK.

Sen kommer EU inte vilja vara de som pushar på Brexit, vilket innebär att UK kommer få mängder med tidsfrister och uppskov. De kommer kanske försöka förhandla om avtalet, men någonstans här kommer Frankrike och några av de andra med kortare temperament säga nej och där kommer UK tvingas till en ny folkomrösning och det kommer att bli en annan utgång än sist. Här kommer UK igen att försöka förhandla till sig en bättre lösning än vad alla andra EU-länder har, precis som de har idag och så kommer denna cirkus vara igång igen.

Men UK kommer inte lämna EU utan ett avtal. Skulle de lämna kommer de ändå vara kvar i EES och förhandla till sig bra frihandelsavtal mm. Men jag sätter min högra hand på att det inte blir något Brexit. De har för mycket att förlora. Istället kommer de välja att vara kvar, men möjligtvis förhandla och påverka EU om den fria rörligheten av människor.

Vad du säger är logiskt, och som sagt, jag hoppas du har rätt, men jag har inte sett mycket till konselvenstänk och ansvarstagande över de senaste två åren, så ingen utkomst skulle förvåna mig.
 
Jag har för mig att merparten utlandssvenskar bor i England ffa i London. Undrar hur det går med dem och även de som studerar i UK. De kan antagligen fortsätta få CSN men risken är att de nu måste betala samma avgifter som alla andra icke-brittiska studenter gör. Och det är sannerligen inte billigt att plugga i England om du måste betala för det.
Ja London är typ Sveriges största stad utanför Sverige, eller hur de nu brukar uttrycka det. Personligen tror mest att det är 1) studenter 2) egenföretagare 3) de som har jobbat här under en väldigt kort period 4) de som är anställda utomlands men jobbar här 5) de som är anställda för internationella företag som har få kopplingar till UK och 6) de som jobbar inom industrier som är väldigt beroende av exporter/importer från EU-länder som har anledning till oro.

Och sedan ska vi inte glömma att det görs skillnad på invandrare och invandrare även här. Jag och mina skandinaviska kompisar har knappt märkt av något alls, medan både min kroatiska kollega och min polska väninna fått ta emot skit från diverse människor efter Brexit eftersom att de är "fel" sorts invandrare och den "sorten" som leave voters vill bli av med.
Fast det är klart att det är ett problem. Gränsen mellan Nordirland och republiken måste lösas innan de utträder, annars fallerar ju hela grejen bara där. Och republiken Irland kommer ju aldrig gå ut ur EU då de är helt beroende av EU för mängder med saker, men framför allt jordbruket och den mesta infrastrukturen, så den frågan kommer inte lösa sig själv för UK.

Sen kommer EU inte vilja vara de som pushar på Brexit, vilket innebär att UK kommer få mängder med tidsfrister och uppskov. De kommer kanske försöka förhandla om avtalet, men någonstans här kommer Frankrike och några av de andra med kortare temperament säga nej och där kommer UK tvingas till en ny folkomrösning och det kommer att bli en annan utgång än sist. Här kommer UK igen att försöka förhandla till sig en bättre lösning än vad alla andra EU-länder har, precis som de har idag och så kommer denna cirkus vara igång igen.

Men UK kommer inte lämna EU utan ett avtal. Skulle de lämna kommer de ändå vara kvar i EES och förhandla till sig bra frihandelsavtal mm. Men jag sätter min högra hand på att det inte blir något Brexit. De har för mycket att förlora. Istället kommer de välja att vara kvar, men möjligtvis förhandla och påverka EU om den fria rörligheten av människor.
Oj vad jag hoppas att du har rätt!
 
Ja London är typ Sveriges största stad utanför Sverige, eller hur de nu brukar uttrycka det. Personligen tror mest att det är 1) studenter 2) egenföretagare 3) de som har jobbat här under en väldigt kort period 4) de som är anställda utomlands men jobbar här 5) de som är anställda för internationella företag som har få kopplingar till UK och 6) de som jobbar inom industrier som är väldigt beroende av exporter/importer från EU-länder som har anledning till oro.

Och sedan ska vi inte glömma att det görs skillnad på invandrare och invandrare även här. Jag och mina skandinaviska kompisar har knappt märkt av något alls, medan både min kroatiska kollega och min polska väninna fått ta emot skit från diverse människor efter Brexit eftersom att de är "fel" sorts invandrare och den "sorten" som leave voters vill bli av med.

Oj vad jag hoppas att du har rätt!

Ja det blir inte roligt för studenter. Nu är väl Oxford creme de la creme men skillnaden mellan 9000 pund och 24000 pund per år bara i avgifter är ganska saftigt. http://www.ox.ac.uk/admissions/undergraduate/fees-and-funding/course-fees
 
Ja London är typ Sveriges största stad utanför Sverige, eller hur de nu brukar uttrycka det. Personligen tror mest att det är 1) studenter 2) egenföretagare 3) de som har jobbat här under en väldigt kort period 4) de som är anställda utomlands men jobbar här 5) de som är anställda för internationella företag som har få kopplingar till UK och 6) de som jobbar inom industrier som är väldigt beroende av exporter/importer från EU-länder som har anledning till oro.

Och sedan ska vi inte glömma att det görs skillnad på invandrare och invandrare även här. Jag och mina skandinaviska kompisar har knappt märkt av något alls, medan både min kroatiska kollega och min polska väninna fått ta emot skit från diverse människor efter Brexit eftersom att de är "fel" sorts invandrare och den "sorten" som leave voters vill bli av med.

Oj vad jag hoppas att du har rätt!

Det fetade har jag också upplevt och ändå är Skottland väldig tlindrigt jämfört med England och Wales. Majoriteten häruppe röstade ju nej trots allt, men det förekommer ofta på mitt jobb att jag sitter med ett gäng Skottska vänner och de pratar om "The Foreigners" som om jag inte vore en del av den populationen.
De får sig ofta en rätt rejäl verbal känga av mig även om det de uttrycker inte alltid är negativt. jag gillar inte grupperingen.
 
Det fetade har jag också upplevt och ändå är Skottland väldig tlindrigt jämfört med England och Wales. Majoriteten häruppe röstade ju nej trots allt, men det förekommer ofta på mitt jobb att jag sitter med ett gäng Skottska vänner och de pratar om "The Foreigners" som om jag inte vore en del av den populationen.
De får sig ofta en rätt rejäl verbal känga av mig även om det de uttrycker inte alltid är negativt. jag gillar inte grupperingen.
Ja gud ja! Jag har bara hört resonemanget IRL en gång och kontrade då med "Hellooo, there's one of those horrible EU migrants sitting right here!" och fick till svar "Oh but we're not talking about people like you!". :banghead:
 
Ja gud ja! Jag har bara hört resonemanget IRL en gång och kontrade då med "Hellooo, there's one of those horrible EU migrants sitting right here!" och fick till svar "Oh but we're not talking about people like you!". :banghead:
EXAKT så lät det här också.
Det var även en kollega på facebook som delade någon typ av artikel om att "immigranterna" minsann inte skulle få ta del av den sociala välfärden, bidrag och liknande. Jag harklade mig och hon menade samma sak; "But you're not one of them." Det är gräsligt!
Jag jobbar ju intom hospitality och minst 50% av alla medarbetare kommer från andra länder, det är en jäkla trist syn som lyser igenom då och då.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag går i planerna att köpa en lagerhylla. Spånskivor som förvisso är behandlade på något vis, men... På dessa hyllor tänker jag ställa...
Svar
5
· Visningar
565
Senast: tanten
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 813
Senast: TinyWiny
·
Kultur Miraklet i Gullspång finns på svtplay. Ni som har sett den, vad tycker ni? Har ni några teorier? :nailbiting: Vad är er teori om...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 688
Senast: Rosett
·
Samhälle IT-leverantören Tieto är utsatta för ett ransomwareangrepp. Jag kunde inte bry mig mindre om Tieto själva, men de har en stor mängd...
Svar
15
· Visningar
1 263
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp