Bröllopsklädsel som inte är kostym: Inspirationstråd

Ska på alla bröllop i sommar som skjutits upp på grund av pandemin. Jag vill inte ha 'vanlig' kostym på mig, det är bara så tröttsamt och obekvämt, och passar helt enkelt inte min personlighet. Men som man är ju alternativen något begränsade. Så jag vill ha all möjlig inspiration kring finkläder som inte är kostym, helt enkelt. Eller ja, jag vill inte heller bara gå helt över och köpa klänning eller kjol, det känns inte riktigt heller som jag. Jag är gärna annorlunda men gillar inte heller att dra alla blickar till mig, och vill absolut inte överglänsa brudparet! Lägger lite bilder nedan på kläder som är min stil/jag gillar, och så får ni spåna fritt:D

73d9207c92f68148c8ce287116425613.jpg

c16c9cb0d0f740259d989dafa012c192.jpg

45f82c9261997773fd7a22312db8d4e8.jpg

de59264da2f95e18074d6e28f38dceb9.jpg

73bcbe451680094a1e8f889843d8a069.jpg

80831ec5cd6aa4a59b8c424e829e8224.jpg



Och om jag skulle ha kostym skulle jag väl ha något sånt här, men jag kan i ärlighetens namn inte bemöda mig att betala så mycket för något som jag inte kommer använda särskilt ofta, plus att ja... de är lite väl mycket. Men blommigt och juvelfärger och svart, det gillar jag!

Går det att piffa upp en vanlig kostym (bara kavajen eller bara byxorna) med annat som är din stil?
T.ex. Den vita skjortan som är sist i ditt inlägg. Eller ha en snygg väst i din stil utanpå en skjorta istället för en traditionell kavaj. Då kan du också ha nåt annat än vanlig slips till för att göra det lite roligare och mer du.
 
Är det plagg som finns att köpa lr är det mer som inspiration? Jag tänker på folkdräkt på den animerade bilden. Finns en del fina folkdräkter men kanske inget man använder så ofta.

Kostymerna som var linkade var riktigt fina. Kanske man kan få sytt en kostym jacka i brokad? Fint och kanske mer användbar än en hel kostym i det? Ser för mig något fint tyg i en djup färg, svart siden skjorta och svarta kostymbyxor till.

Svart är kanske mörkt på bröllop men jag är ett stort fan av det så hade inte gjort mig nått som brud om gäster hade svart.

Enda med blus nr 3 (som är så snygg) är att den är vit och känns väldigt bröllopsklänning aktigt i sitt utförande, kanske det är dumt på ett bröllop?

Den svart vita bilden minner mig om en matros, ser för mig den toppen med ett par utsvängda jeans och trätofflor ^^ nått jag hade kunnat tänka mig att ha iaf ☺️

Massa fint iaf.
 
Alltså jag förstår frustrationen. Festkläder är så extremt könskodade att det är skitsvårt för vissa att få till nåt man trivs i.

Till poängen, jag gillade den med många knappar och också den långa grejen.
 
Ska på alla bröllop i sommar som skjutits upp på grund av pandemin. Jag vill inte ha 'vanlig' kostym på mig, det är bara så tröttsamt och obekvämt, och passar helt enkelt inte min personlighet. Men som man är ju alternativen något begränsade. Så jag vill ha all möjlig inspiration kring finkläder som inte är kostym, helt enkelt. Eller ja, jag vill inte heller bara gå helt över och köpa klänning eller kjol, det känns inte riktigt heller som jag. Jag är gärna annorlunda men gillar inte heller att dra alla blickar till mig, och vill absolut inte överglänsa brudparet! Lägger lite bilder nedan på kläder som är min stil/jag gillar, och så får ni spåna fritt:D

73d9207c92f68148c8ce287116425613.jpg

c16c9cb0d0f740259d989dafa012c192.jpg

45f82c9261997773fd7a22312db8d4e8.jpg

de59264da2f95e18074d6e28f38dceb9.jpg

73bcbe451680094a1e8f889843d8a069.jpg

80831ec5cd6aa4a59b8c424e829e8224.jpg



Och om jag skulle ha kostym skulle jag väl ha något sånt här, men jag kan i ärlighetens namn inte bemöda mig att betala så mycket för något som jag inte kommer använda särskilt ofta, plus att ja... de är lite väl mycket. Men blommigt och juvelfärger och svart, det gillar jag!
Älskade capen, men i den överglänser man alla :love:

En härlig kravatt med spetsar eller plastrong kanske vore ett steg på vägen?

Går det att leka med material? Kanske inte sammet att bli kokt i men.
 
Är det plagg som finns att köpa lr är det mer som inspiration? Jag tänker på folkdräkt på den animerade bilden. Finns en del fina folkdräkter men kanske inget man använder så ofta.

Kostymerna som var linkade var riktigt fina. Kanske man kan få sytt en kostym jacka i brokad? Fint och kanske mer användbar än en hel kostym i det? Ser för mig något fint tyg i en djup färg, svart siden skjorta och svarta kostymbyxor till.

Svart är kanske mörkt på bröllop men jag är ett stort fan av det så hade inte gjort mig nått som brud om gäster hade svart.

Enda med blus nr 3 (som är så snygg) är att den är vit och känns väldigt bröllopsklänning aktigt i sitt utförande, kanske det är dumt på ett bröllop?

Den svart vita bilden minner mig om en matros, ser för mig den toppen med ett par utsvängda jeans och trätofflor ^^ nått jag hade kunnat tänka mig att ha iaf ☺️

Massa fint iaf.
Folkdräkt är ju jättefint, jag håller med! (män har nästan aldrig folkdräkt, har undrat över det länge.)
 
Harry Styles met gala-outfit 2019 gillar jag. Lackskor och dressade byxor med en skir blus blir snyggt utan att ta över hela festen och går att härma rätt bra med det man kan få tag på i vanliga butiker. Blusar av den typen hittar du nog bäst på damavdelningar.
00-story-harry.jpg
 
Ett annat alternativ är att titta på hur män i andra kulturer klär sig till fest. Västerländskt herrmode är ju extremt tråkigt jämfört med det mesta. Jag googlade african suit och fick fram massor av den här typen i alla färger, mönster och varianter. En kostym i annan tappning än de europeiska. Om du inte har afrikanskt påbrå är det bäst att undvika sådant med tydliga traditionella kopplingar i mönstren men det finns väldigt mycket snyggt att hämta utan att det blir kulturell apropriering.
Purple-African-Clothing-for-Men-–-Dashiki-African-Wedding-Suit-for-Men-AFRICA-BLOOMS.jpg
 
Ett annat alternativ är att titta på hur män i andra kulturer klär sig till fest. Västerländskt herrmode är ju extremt tråkigt jämfört med det mesta. Jag googlade african suit och fick fram massor av den här typen i alla färger, mönster och varianter. En kostym i annan tappning än de europeiska. Om du inte har afrikanskt påbrå är det bäst att undvika sådant med tydliga traditionella kopplingar i mönstren men det finns väldigt mycket snyggt att hämta utan att det blir kulturell apropriering.
Visa bifogad fil 90719
Något i den stilen men kanske åt det ljusare hållet skulle ju vara dösnyggt! 😍
 
Nu hittade jag en rolig, tidning? bara för det
https://thechap.co.uk/about-protests/

https://thechap.co.uk/

Jo tydligen
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Chap

The magazine proposes that men everywhere return to a more gentlemanly way of life by rejecting modern vulgarity and careless, shabby or faddish dress sense through the restoration of the lifestyle, habits, manners and traditional fashion sense of a mid-20th century (or earlier) British chap.

Nåja tillbaka till 20-talet. Men tycker den stilen ser nästan mer metrosexuell eller genomtänkt, eller som att man ansträngt sig eller ngt ut än modern faktiskt. Och det var ju ändå kostym du letade efter :)
 
Går det att piffa upp en vanlig kostym (bara kavajen eller bara byxorna) med annat som är din stil?
T.ex. Den vita skjortan som är sist i ditt inlägg. Eller ha en snygg väst i din stil utanpå en skjorta istället för en traditionell kavaj. Då kan du också ha nåt annat än vanlig slips till för att göra det lite roligare och mer du.
Jag skippar helst kavaj/kostym helt, inte för att det inte kan vara snyggt men det känns ofta fel för mig, inte minst för att moderna kostymer är väldigt rörelsebegränsande. Jag vet inte hur många kavajer och kostymbyxor jag rivit sönder på dansgolv alltså :crazy: :laugh:
Är det plagg som finns att köpa lr är det mer som inspiration? Jag tänker på folkdräkt på den animerade bilden. Finns en del fina folkdräkter men kanske inget man använder så ofta.

Kostymerna som var linkade var riktigt fina. Kanske man kan få sytt en kostym jacka i brokad? Fint och kanske mer användbar än en hel kostym i det? Ser för mig något fint tyg i en djup färg, svart siden skjorta och svarta kostymbyxor till.

Svart är kanske mörkt på bröllop men jag är ett stort fan av det så hade inte gjort mig nått som brud om gäster hade svart.

Enda med blus nr 3 (som är så snygg) är att den är vit och känns väldigt bröllopsklänning aktigt i sitt utförande, kanske det är dumt på ett bröllop?

Den svart vita bilden minner mig om en matros, ser för mig den toppen med ett par utsvängda jeans och trätofflor ^^ nått jag hade kunnat tänka mig att ha iaf ☺️

Massa fint iaf.
Vissa av de på bilderna ovan går att köpa men just nu är jag mer ute efter inspiration! Folkdräkt var ett jättebra förslag, om inte annat så för inspiration! För jag gillar verkligen broderier och fina vävar och så. Men jag tror att full-on folkdräkt blir svårt att få tag på och också är lite mycket. Plus att jag har typ tre-fyra olika folkdräkter jag har "rätt" att bära så ändå mycket att välja på:crazy::laugh:
Älskade capen, men i den överglänser man alla :love:

En härlig kravatt med spetsar eller plastrong kanske vore ett steg på vägen?

Går det att leka med material? Kanske inte sammet att bli kokt i men.
Leker gärna med material! Siden på sommaren är ju så skönt. Älskar naturmaterial som lin och gärna högkvalitativa tyger:love:
Harry Styles met gala-outfit 2019 gillar jag. Lackskor och dressade byxor med en skir blus blir snyggt utan att ta över hela festen och går att härma rätt bra med det man kan få tag på i vanliga butiker. Blusar av den typen hittar du nog bäst på damavdelningar. Visa bifogad fil 90718
Gillar skor och byxor, även tunnare skjorta, men krås och rosetter och så är inte riktigt min grej. Snyggt på andra men jag vill vara lite mer skarp och stilren. Smycken kan jag dock tänka mig tror jag. Lägger lite fler inspobilder i ett nytt inlägg!
Ett annat alternativ är att titta på hur män i andra kulturer klär sig till fest. Västerländskt herrmode är ju extremt tråkigt jämfört med det mesta. Jag googlade african suit och fick fram massor av den här typen i alla färger, mönster och varianter. En kostym i annan tappning än de europeiska. Om du inte har afrikanskt påbrå är det bäst att undvika sådant med tydliga traditionella kopplingar i mönstren men det finns väldigt mycket snyggt att hämta utan att det blir kulturell apropriering.
Visa bifogad fil 90719
Men ja! Älskar tunikakonceptet! Tror det är därför jag lade in bild nr 2 i första inlägget (som egentligen är scenkläder för dansare, vilket är typ vad jag känner mig mest hemma i hahah). Känns som att vi är inne på nåt bra här!
Nu hittade jag en rolig, tidning? bara för det
https://thechap.co.uk/about-protests/

https://thechap.co.uk/

Jo tydligen
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Chap



Nåja tillbaka till 20-talet. Men tycker den stilen ser nästan mer metrosexuell eller genomtänkt, eller som att man ansträngt sig eller ngt ut än modern faktiskt. Och det var ju ändå kostym du letade efter :)
Nej, jag letar inte efter kostym:stop: Snyggt kan det verkligen vara men jag känner mig inte som mig själv i det.
 
Jag skippar helst kavaj/kostym helt, inte för att det inte kan vara snyggt men det känns ofta fel för mig, inte minst för att moderna kostymer är väldigt rörelsebegränsande. Jag vet inte hur många kavajer och kostymbyxor jag rivit sönder på dansgolv alltså :crazy: :laugh:

Vissa av de på bilderna ovan går att köpa men just nu är jag mer ute efter inspiration! Folkdräkt var ett jättebra förslag, om inte annat så för inspiration! För jag gillar verkligen broderier och fina vävar och så. Men jag tror att full-on folkdräkt blir svårt att få tag på och också är lite mycket. Plus att jag har typ tre-fyra olika folkdräkter jag har "rätt" att bära så ändå mycket att välja på:crazy::laugh:

Leker gärna med material! Siden på sommaren är ju så skönt. Älskar naturmaterial som lin och gärna högkvalitativa tyger:love:

Gillar skor och byxor, även tunnare skjorta, men krås och rosetter och så är inte riktigt min grej. Snyggt på andra men jag vill vara lite mer skarp och stilren. Smycken kan jag dock tänka mig tror jag. Lägger lite fler inspobilder i ett nytt inlägg!

Men ja! Älskar tunikakonceptet! Tror det är därför jag lade in bild nr 2 i första inlägget (som egentligen är scenkläder för dansare, vilket är typ vad jag känner mig mest hemma i hahah). Känns som att vi är inne på nåt bra här!

Nej, jag letar inte efter kostym:stop: Snyggt kan det verkligen vara men jag känner mig inte som mig själv i det.
Hm inte historiskt då helt enkelt, det blir ju stela jackor ända bak till 1700-talet eller ngt.
 
Lite ledord är typ... stilrent, enkelt, naturnära, mörkt, skarpt. Mer mystisk skogspoet än Oscar Wilde, om ni förstår? Men hur översätter jag det i faktiska kläder som går att ha på sig i normala sammanhang utan att sticka ut för mycket?

Ska försöka fånga lite mer av vad jag gillar nedan:
image_a7261a8d-1a29-46ce-902a-34e6efba8303_530x@2x.jpg

375982d52765b5a99c15ce48d5817e7d.jpg

84b55fe756ecd84bd3c4f31e53104c55.jpg

eb3bab228c5a6356a4e8e5356544dd5f.jpg

957795506a338a6106319d65d5edc216.jpg

17b0aeea2a829414eced0ce5245a354e.jpg

dba5f19a8f2c5ae5805ba2777f801010.jpg

8940b80d394ca1ea03bcf1452383a3d8.jpg

8b2c22cdd0173b63b410b895c3613c4a.jpg

a31955fe0434ce184ba6be9747c76714.jpg

d83e7703f6f78854d4cda160c70e0018.jpg

b96a43dfde6ba322840721fc82c14cfe.jpg

77913e035392488f0a20aed3224832b8.jpg

c5f76b9af1510946c5caf6820c913599.jpg


Hm inte historiskt då helt enkelt, det blir ju stela jackor ända bak till 1700-talet eller ngt.
Jo, gärna historiskt inspirerat, men medeltida eller inte västerländskt tack:D
d28d4ae594c19c2a5282a017e1fc5d05.jpg
34718a63c8ea7840a24873ea21ea2afe.jpg


Visa bifogad fil 90731
Eller något liknande detta? Känns lite modernt folkdräktigt? Det går ju att anpassa färgerna efter tillfället.
Gillas! Folkdräktsinspirerat broderi på en stilren, men lite lösare skjorta + några snygga byxor... Nåt i den stilen kanske, ja! :D
 
Lite ledord är typ... stilrent, enkelt, naturnära, mörkt, skarpt. Mer mystisk skogspoet än Oscar Wilde, om ni förstår? Men hur översätter jag det i faktiska kläder som går att ha på sig i normala sammanhang utan att sticka ut för mycket?

Ska försöka fånga lite mer av vad jag gillar nedan:






8940b80d394ca1ea03bcf1452383a3d8.jpg






Jo, gärna historiskt inspirerat, men medeltida eller inte västerländskt tack:D



Gillas! Folkdräktsinspirerat broderi på en stilren, men lite lösare skjorta + några snygga byxor... Nåt i den stilen kanske, ja! :D
Gillar de broderade armarna!
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vad står det i invitationen anående dress codel? I min bok respekterar man brudparets önskemål.
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 429
Senast: Roheryn
·
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 775
Senast: Buzzter
·
Äldre Tråd nummer ettusensjuhundrahundrasjuttiotre på temat, jag inser det. Men jag behöver lite inspiration! Jag ska nämligen på bröllop i...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
18 229
Senast: Ceta
·
R
Äldre Grymt självutlämnande tråd men here we go. Ska gå på mitt första bröllop här i sommar och känner bara SUCK och STÖN över detta pga vad i...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
22 465
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp