Bröst - Före och Efter

Sv: Bröst - Före och Efter

Läste nu mitt eget inlägg och ser att jag skrivit väldigt luddigt.

Min kompis som har migrän fick svårare migrän efter sin förlossning (Höll i sig i 3 veckor)

Mina andra kompisar, användare på familjeliv och här på buke har fått vanlig huvudvärk efter EDAn. Och det är också det jag har läst att man får bara huvudvärk om de sticker fel. Men då borde ju alla mina kompisar som fått EDA blivit felstuckna.

Förstår du mitt inlägg bättre nu?

Nu hittade jag efter lite sökning på google.

Svår huvudvärk efter ryggbedövning beror oftast på så kallad durapunktion vilket innebär att epiduralnålen oavsiktligt orsakat ett hål i den hårda ryggmärgshinnan. Detta inträffar en gång av 100 och ungefär hälften av dessa kvinnor får huvudvärk.

Typiskt för denna huvudvärk är att den kommer i stående eller sittande men försvinner i liggande. Den är ofta intensiv och om den inte går över med hjälp av att dricka rikligt med vätska och värktabletter inom ett dygn brukar behandling med så kallad blood-patch rekommenderas. Blood-patch innebär att lite av kvinnans eget blod sprutas in i epiduralrummet för att täta hålet i ryggmärgshinnan. Lindringen brukar komma snabbt och är vanligen god. I enstaka fall kan behandlingen behöva upprepas.



Sen lite urklipp ur "google svaren"

Undrar också om någon vet vad "ryggläckage" är man kan få efter EDA? ... Det jag har hört är att man kan få en fruktansvärd huvudvärk. ...

komplikationer, svårighet att kissa även efter förlossningen, huvudvärk, ryggvärk och ... få sina problem förvärrade av en EDA och bör inte ha en sådan. ...

EDA? Tog du epidural vid förlossningen? Den kan man få huvudvärk av, som dessutom kan sitta kvar i månader. =( Fast det kan ju vara sömnbrist också kanske? ...

EDA/TEDA- kateter ligger med sin spets i epidurala rummet utanför spinal-. kanalen. .... Svår huvudvärk, nackvärk, ryggvärk eller nackstelhet. ...

Epiduralbedövning, EDA, som innebär att man får bedövningsmedel .... Man kan då få en speciell och svår form av huvudvärk som är värst när man står eller ...


Eftersom jag inte tagit EDA själv, så grundar jag min uppfattning av EDA på det mina vänner berättar och som jag läser på internet.
 
Senast ändrad:
Sv: Bröst - Före och Efter

Jag har nu ett anfall var tredje dag, det blir bara värre o värre o just nu lever jag i min egna mardröm, tror faktiskt inte jag skulle märka någon skillnad på att få det efter en bedövning för förmodligen skulle jag ha det ändå.

Nej, för man får det inte av ryggbedövning.
 
Sv: Bröst - Före och Efter

Svår huvudvärk efter ryggbedövning beror oftast på så kallad durapunktion vilket innebär att epiduralnålen oavsiktligt orsakat ett hål i den hårda ryggmärgshinnan. Detta inträffar en gång av 100 och ungefär hälften av dessa kvinnor får huvudvärk.

---

Eftersom jag inte tagit EDA själv, så grundar jag min uppfattning av EDA på det mina vänner berättar och som jag läser på internet.

Det innebär att en av 200 kvinnor kan få spinal huvudvärk.

Min uppfattning grundar jag dels på egen erfarenhet, dels på mina kunskaper och erfarenheter inom mitt yrke. Jag tror de är lite bättre grundade än det man hittar på google.
 
Sv: Bröst - Före och Efter

Beror väl var på google man söker, letar man på polisens hemsida eller på Fass så hoppas jag verkligen att man får korrekt information.

Många utdrag ur fass ligger ju tex på google.

Jag har lite svårt att lite på sjukhuspersonal :( oftast säger de att "det här fgör inte ont alls " o sen gör det så ont /är så obehagligt att man svimmar (som att tex sätta in en spiral, det går INTE med en alvedon på varken mig eller mina kompisar).

Så jag läser jätteofta hur människor/patienter själva upplevt behandlingen de fått.

Ta del av båda dera är väl bäst!
 
Sv: Bröst - Före och Efter

Och det är 1/100 som blir gravida trots p-piller ;)

Skriver eller säger någon "jag fick huvudvärk" så tror jag faktiskt på den personen, det är faktiskt väldigt lätt att kolla upp källan på sina söksvar.
 
Sv: Bröst - Före och Efter

Den som fick huvudvärk fick absolut huvudvärk, men därifrån kan man inte dra slutsatsen att de flesta som får EDA drabbas av spinal huvudvärk (eller migrän!).
 
Sv: Bröst - Före och Efter

Jag är en sådan där person som drabbas av migrän lite nu och då - inte på långa vägar så som Humlantrocadero men nog så jobbigt när anfallen väl kommer (äter bl.a Maxalt för att få bukt med anfallen).

Jag tog EDA vid min första förlossning, mot min vilja egentligen men eftersom förlossningen drog ut på tiden så var jag till slut beredd att ta vad f-n som helst för att få sova en liten stund....
Vad jag minns så fick jag några ganska svåra anfall en tid efteråt och även djävulsk ryggvärk. Hade ett stort blåmärke där de stuckit och det var bra ömt ca 15 cm i diameter runt sticket i ca en månads tid.

Vid min andra förlossning födde jag helt utan smärtlindring och fick inga migränattacker efteråt.

Om detta sedan beror på EDA eller inte låter jag vara osagt men jag är glad att jag inte tog EDA vid min andra förlossning.
Det är ju liksom trevligt att känna krystvärkarna ordentligt också ;) (gjorde jag INTE med EDA).
 
Sv: Bröst - Före och Efter

Egna upplevelser är fortfarande inget bevis på att någonting alltid eller ofta förekommer.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 859
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 477
Senast: Snurrfian
·
Relationer Det gäller min bror. Varning för rörigt iinlägg Vi i familjen misstänker att han börjat droga eller har något annat "fuffens" för sig...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 242
Senast: lil-sis
·
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
11 633
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp