Bronikt/astma

Det jag har fått utskrivet i tabletter är prednisolon Alternova 5mg och Ronaxan 20 mg. Varför föreslår inte veterinären Prednicortone när jag helt ärligt grät i telefonen över att detta inte funkar?

tyvärr föreslår många veterinärer inte det då de inte är uppdaterade att det finns.
 
Ok, jag får jaga vidare på måndag då.

Tror inte du ska behöva jaga : ring din veterinär och säg att du fått till dig att det mer välsmakande likvärdiga preparatet finns och be denne skriva ut det. Om veterinären inte känner till varianten kommer denne läsa på om det för att se om det är likvärdigt . Är det det, kommer den skriva ut .
 
Tror inte du ska behöva jaga : ring din veterinär och säg att du fått till dig att det mer välsmakande likvärdiga preparatet finns och be denne skriva ut det. Om veterinären inte känner till varianten kommer denne läsa på om det för att se om det är likvärdigt . Är det det, kommer den skriva ut .
Känns som jag behöver jaga, tre olika veterinärer som har tagit hand om ärendet än så länge :( Hade varit skönt med en som jag kände. Men det är väl så det funkar på de större djursjukhusen. Detta är Blå Stjärnan i Göteborg. Min vanliga vet kunde inte ta emot oss förra fredagen på jourtid. Jag ringer på måndag igen, tack för din hjälp!
 
Känns som jag behöver jaga, tre olika veterinärer som har tagit hand om ärendet än så länge :( Hade varit skönt med en som jag kände. Men det är väl så det funkar på de större djursjukhusen. Detta är Blå Stjärnan i Göteborg. Min vanliga vet kunde inte ta emot oss förra fredagen på jourtid. Jag ringer på måndag igen, tack för din hjälp!

nä fy att ni haft olika hela tiden 😔 Tyvärr blir det ju så om det är akut man åker in iof. Men vid bokade besök känns det mycket och spretigt. Även om duktiga kliniker och veterinärer givetvis kan hantera samma fall .

håller tummarna för er och att medicineringen kan bli okomplicerad och utan stress för både matte och kisse 💜 Hoppas du vill uppdatera hur det går för er.
 
Känns som jag behöver jaga, tre olika veterinärer som har tagit hand om ärendet än så länge :( Hade varit skönt med en som jag kände. Men det är väl så det funkar på de större djursjukhusen. Detta är Blå Stjärnan i Göteborg. Min vanliga vet kunde inte ta emot oss förra fredagen på jourtid. Jag ringer på måndag igen, tack för din hjälp!

Blå stjärnan är akutbemannad över helgdagarna, men tror nog att de kan skriva ut Prednicortone till dig. Det är inget nytt preparat för dem och har de skrivit ut prednisolon till dig tidigare är det inga konstigheter att skriva ut Prednicortone. Ring och säg att du inte får i katten prednisolon och vill prova Prednicortone. Det fixar akutveterinärerna i mån av tid.
 
Jagade land och rike runt efter Easy Pill idag, kom hem med det jag fick tag i på granngården. Rullade en boll och erbjöd honom. Han tittade på mig, luktade och gick sin väg. Då hade jag inte ens stoppat i medicin i bollen utan testade först utan. Blicken han gav mig va "tror du jag e så lättlurad". Vi puffade på med inhalatorn istället. Den funkar ju utan problem. Ringer Blå Stjärna på måndag och frågar efter Prednicotone, men hur jag skall lura i honom dem vet jag inte.
Fortsättning följer,,,
 
@Babe som sagt - prova annat som smör , ost, malt osv helt förutsättningslöst precis som du provade detta . Vissa kattter gillar även tex kaviar, räkost etc.

det är inte så konstigt att katten är icke intresserad precis i samband med stressen ni haft att få i medicin/tvingande av det osv senaste tiden. Den mår ju säkert inte tio topp heller i sak, utifrån diagnosen . Det spelar ju även stor roll tyvärr .
 
@Babe som sagt - prova annat som smör , ost, malt osv helt förutsättningslöst precis som du provade detta .

det är inte så konstigt att katten är icke intresserad precis i samband med stressen ni haft att få i medicin/tvingande av det osv senaste tiden.
Provade smör igår, ost är han helt ointresserad av. Tyvärr är detta den enda av mina katter som inte motiveras av någon mat alls. Hade varit så mycket enklare om det va ex Fru Nio, henne kan jag muta till vad som helst. Detta är en katt som typ e omöjlig att avmaska med tablett. Vad menar du med malt? Han har äntligen verkat lugna sig här hemma, när han kom hem i söndags kväll var han jättestressad och förvirrad? efter vistelsen på sjukhuset.
/B
 
@Babe som sagt - prova annat som smör , ost, malt osv helt förutsättningslöst precis som du provade detta . Vissa kattter gillar även tex kaviar, räkost etc.

det är inte så konstigt att katten är icke intresserad precis i samband med stressen ni haft att få i medicin/tvingande av det osv senaste tiden. Den mår ju säkert inte tio topp heller i sak, utifrån diagnosen . Det spelar ju även stor roll tyvärr .
Tycker du inte att inhalatorn är tillräcklig? Veterinären sa att det tar längre tid att få resultat, men att det sen kan funka lika bra som tabletter? Är du av annan mening? Tacksam för att ha dig som bollträ, behöver det nu!
 
@Babe malt = kattmalt. Du hittar på nätet. Men som sagt - prova även räkost, kaviar osv. Utan stress .
Många katter går inte att ge piller med ingivare/i handduk med tvång osv. Då får man prova annat och om du får ett smakligare kortison blir det självklart lättare också - försök hitta ett ”godis” nu under helgen som kan funka - utan att medicinering/association till medicinering finns för kisse 😄
 
Tycker du inte att inhalatorn är tillräcklig? Veterinären sa att det tar längre tid att få resultat, men att det sen kan funka lika bra som tabletter? Är du av annan mening? Tacksam för att ha dig som bollträ, behöver det nu!

oj . Nej gällande kattens problematik och hur den bör medicineras kan jag absolut inte svara - jag är inte veterinär !
 
Min använder också bara inhalator. Men fick som sagt tabletter i början, troligen för att dämpa det akuta. Tabletterna gjorde ingen skillnad på lungorna enligt röntgen, det var först när vi satte in inhalatorn som det blev bättre.
 
Undrar varför man inte automatiskt skriver ut Prednicortone till åtminstone katt nu när den finns? Katter är ju relativt ofta svårlurade när det gäller tabletter, så det borde vara förstahandsvalet tycker jag.
 
Undrar varför man inte automatiskt skriver ut Prednicortone till åtminstone katt nu när den finns? Katter är ju relativt ofta svårlurade när det gäller tabletter, så det borde vara förstahandsvalet tycker jag.

Kan vara så att veterinären inte är uppdaterad. Det är omöjligt att hålla koll på alla mediciner som kommer ut, oftast får man tips av en kollega, en djurägare, ser en annons någonstans eller träffar en läkemedelsrepresentant :)
Dock är veterinärer tvungna att i första hand skriva ut djurläkemedel före humanläkemedel, enligt kaskadprincipen. Men prednicortone har inte funnits jättelänge så det förvånar mig inte att vissa ej känner till det. Tyckte jag såg häromdagen att det kommit någon mer kortisontablett för djur men kan ha sett fel.
Det kan också vara andra orsaker som gör att det inte förskrivs eller väljs bort (pris, storlek på tablett, innehåll, styrka etc).
 
Lite uppdatering, vi puffar på med inhalatorn, den accepterar han utan problem. Skall ha avstämning med veterinären i morgon. Skall höra om vi skall fortsätta så här eller testa det ner väl smakande prednicortone som ni föreslagit.

/B
 
Lånar tråd!

Någon som vet om man får mortla antibiotika-tabletter?

Mvh slagsmål med katten
 
Nu verkar det ju löst sig med inhalator istället. Men jag vill annars generellt slå ett slag för ingivare. Här gick fullskaligt krig till "vaf.. Jaha okej då" när jag gick över till ingivare. Jag ger innan mat eller godis och gör iordning det först. Sen en tablett inskjuten med ingivare och godis.

Ger också kortison, prednisolon.

Innan vi provade ingivare var jag ärligt beredd låta katten somna hellre än bråka och kriga varje dag. Går inte lura i via mat här heller, inte en suck
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 326
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
1 791
Senast: Lime
·
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 883
Senast: MiaMia
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp