Bryr ni er om vad er hästtransport är reggad för?

Givetvis bryr jag mig! Att slippa hålla på med pappersvikter är en anledning till att jag har BE-kort.
Ja, själv har jag utökat B (B96), det kommer man ganska långt på också som tur är, men det hjälper inte om den reggade totalvikten är så låg att den så att säga "käkar" upp vad du får lasta i släpet. Då kan jag ändå inte köra min 600 kg-häst utan att typa om släpet.
 
Är det inte då lättare att byta släp? (Om du nu inte vill typa om det.)
Det var rent hypotetiskt resonerat utifrån att det finns så många stora begagnade släp på marknaden där man ändå inte får lasta en normalstor häst. Jag undrade mest hur det går ihop :confused: Det är inte mitt körkort som sätter gränserna för dessa släp.
 
Det var rent hypotetiskt resonerat utifrån att det finns så många stora begagnade släp på marknaden där man ändå inte får lasta en normalstor häst. Jag undrade mest hur det går ihop :confused: Det är inte mitt körkort som sätter gränserna för dessa släp.

Då förstår jag. Isf tänker jag att det kanske helt enkelt är så att majoriteten av de som säljer släpen har eller har haft ponny eller liten häst. Övriga fuskar säkert.
 
Jag bryr mig absolut och använder också släpvagnskalkylatorn.

Men jag blev lite förvånad när jag körde upp för b96. När jag var klar, och godkänd, då sade trafikläraren att "Nu kör du lagligt också " Alltså va? Han var alltså helt säker på att jag körde runt olagligt innan dess. Så antagligen är det många som gör det annars skulle han väl inte säga en sådan sak.

Jag tog b96 först och EFTER det typade jag om släpet. Kostade 5000 kr, en Cheval.
 
Jag bryr mig, jag har stor suv och BE (mitt förra släp lastade 1640 kg) och nu när jag har mindre hästar har jag ett normalstort som jag lagligt lastar båda hästarna i.
 
Jag bryr mig absolut och använder också släpvagnskalkylatorn.

Men jag blev lite förvånad när jag körde upp för b96. När jag var klar, och godkänd, då sade trafikläraren att "Nu kör du lagligt också " Alltså va? Han var alltså helt säker på att jag körde runt olagligt innan dess. Så antagligen är det många som gör det annars skulle han väl inte säga en sådan sak.

Jag tog b96 först och EFTER det typade jag om släpet. Kostade 5000 kr, en Cheval.
När jag tog mitt BE var det flera på teorikursen (köpte någon sorts kurspaket) som insåg att de kört olagligt i flera år så ja, det verkar vara supervanligt att folk inte har koll på vad de får dra och inte.
 
På den förra hade vi 1400 kg med lastvikt 550 kg men kör bara en i taget (travhästar) i tävlingskonditon. Nu valde vi på den nya att höja till 1800 kg med lite mer marginal när man lastar.
 
Mitt släp är nertypat av förra ägaren. Jag har dock ponnyer, en maxad C-ponny och en shettis, så de väger inte tillsammans lika mycket som en normalbyggd stor häst, så det är inga problem. Kör nästan uteslutande C-ponnyn ensam, eftersom hon är den som tränar och tävlar. Vi har faktiskt aldrig kört båda tillsammans även om det egentligen skulle gå.
 
Bryr mig oerhört, och har tyvärr blivit sittande med ett släp som inte gick att typa upp. Det var regat för 450 kg lastvikt, och vägt utan bommar, vägg och gummimatta. Så ungefär 300 kg fick en lasta lagligt. Fick besked vid köp att det gick att väga upp till 850 kg lastvikt men det gick inte att få loss intyg från grannlandet och det slutade med att släpet såldes till person med små ponnies. Trist.

Nästa släp blev därför ett svensktillverkat som var invägt och sedan nedvägt. Kostade lite i teknisk konstruktionsändring men så värt det att få lasta två hästar lagligt.
 
Skulle aldrig köra olagligt.
Däremot är jag förvånad att folk faktiskt vet vad deras hästar väger. Har man vart på klinik eller på annat ställe och vägt, eller hur vet man vikt?
För om jag skulle fråga folk vad de tror min äldre väger skulle nog många gissa mer än han faktiskt väger (var på klinik 2 ggr och vägt honom på våg)
Jag tror många gissar vikt på sina hästar och tror även väldigt många gissar fel, vilket gör att man kanske kör med övervikt av misstag.
 
Jag är väldigt noga med vikter och last, skulle aldrig lasta för tungt.
Tycker jag hittade många större släp som tog mycket lastvikt när jag kollade annonser i början av året.
 
Jag har en häst på strax över 160 i mkh av kraftig modell som väger knappt 600 kg. när han är som tjockast efter sommarbete. Nu håller jag på att leta efter hästtransport och blir lite fundersam över det finstilta. Jag ser otroligt många stora rejäla släp som är nedtypade till en totalvikt på 1400 kg eller lägre. Eftersom totalvikten är så låg så hamnar den registrerade maxlasten ofta på 3-550 kg. på dessa släp även om själva släpen i sig har kapacitet för mycket mer. Jag förmodar att de är nedtypade för att få köra dem med B-körkort, men jag tycker ändå att det är lite konstigt att så många människor har så stora släp och då endast kör runt på ponnyer. Jag tänker ändå att 550-600 kg eller mer är en ganska så normal vikt på en vuxen häst.

Så handen på hjärtat, lastar "ni" ändå hästar som är tyngre än den registrerade maxlasten på era släp?

Själva släpet är byggt för att klara tyngre last än vad den är reggad för, plus att om man blir stoppad kollas oftast den registrerade totalvikten på bil och släp och det är väldigt ovanligt att man blir kontrollvägd med häst på och allt.
Nej. Jag håller koll. De klassiska lättare svenska släpen som värmlandsvagn och umesläp etc kan få ned vikten på själva kärran och få bättre lastvikt. Vissa släp idag är väldigt tunga. De flesta har väl b-96 körkort idag vilket underlättar.
 
Jag är noga med att lasta laglig vikt - det är en säkerhetsfråga! Båda mina hästar har varit av mindre typ (under 500kg), men jag kollade ändå alltid noga vikterna.
Mitt eget släp (numera sålt, sedan ett antal år) vägde jag också själv med inredning för att försäkra mig om verklig lastvikt. En del släp tycks vara invägda utan inredning, och mitt släp var dessutom i plyfa vilket med tiden kan öka i vikt pga fukt. Jag skulle heller aldrig vilja lasta på marginalen, utan vill ha lite "extra utrymme" i lastvikten (dels för annat som ska med, dels för att hästens vikt trots allt kan svänga lite).
 
Skulle aldrig köra olagligt.
Däremot är jag förvånad att folk faktiskt vet vad deras hästar väger. Har man vart på klinik eller på annat ställe och vägt, eller hur vet man vikt?
För om jag skulle fråga folk vad de tror min äldre väger skulle nog många gissa mer än han faktiskt väger (var på klinik 2 ggr och vägt honom på våg)
Jag tror många gissar vikt på sina hästar och tror även väldigt många gissar fel, vilket gör att man kanske kör med övervikt av misstag.
Det har du nog rätt i! Jag har vägt min på klinik en gång men då var hon yngre så jag höftar lite..
 
Ser också massor med släp med låg lastvikt. Häromdagen ett fint stort släp av poppis märke där man tryckte på att totalvikten var så låg så man bör kunna åka på b-kort.
Lastvikten stod det
i n g e n t i n g om.
350 kilo.....🙃

Och i svaren på endel såna annonser så ser man ju att folk mest är intresserade av totalvikten men inte har en susning om lastvikt och dess betydelse.
 
Skulle aldrig köra olagligt.
Däremot är jag förvånad att folk faktiskt vet vad deras hästar väger. Har man vart på klinik eller på annat ställe och vägt, eller hur vet man vikt?
För om jag skulle fråga folk vad de tror min äldre väger skulle nog många gissa mer än han faktiskt väger (var på klinik 2 ggr och vägt honom på våg)
Jag tror många gissar vikt på sina hästar och tror även väldigt många gissar fel, vilket gör att man kanske kör med övervikt av misstag.

Jag har vägt min på klinik.
Även svängt förbi besiktningen och vägt hela ekipaget med häst i 😊
 
Jag själv har koll på lastvikten och väger mina hästar hos klinik kanske en gång om året. Så lite hum har man ju vart de ligger.
Tycker det är viktigt, har dock vänner och bekanta som ärligt talat tyvärr struntar i sånt. Alternativt inte har en aning.

Har lastat för tung häst nån gång men då var det akut så jag förlåter mej själv lite för det 🙈
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 800
Senast: Mia_R
·
Äldre Jaha... Min volvo 940 ansågs för illa däran för att lagas... :( Så nu letar jag "ny" bil. Har hästar och ett hyfsat lätt släp (totalvikt...
2
Svar
33
· Visningar
2 454
Utrustning Funderar på om jag sak köpa mig en hästtransport, men vet inte hur jag ska tänka. Har idag en bil som får dra 1200 kg och kanske inte är...
2
Svar
34
· Visningar
2 944
Senast: Nielaa
·
Utrustning Går emot strömmen lite och ska byta till ett äldre släp... Har en hel del pengar bundna i mitt släp och nu när jag byggt ridbana hemma...
Svar
8
· Visningar
1 370

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp