Bukefalos bokbingo 1 februari till 31 juli 2026

Bukefalos 30 år!

Jag kryssar Read on location med Sätilamannen av Maria Richardsson, inläst av Sofia Berntson.

Boken är den andra i serien Brottstycke Mark, och utspelar sig i Sjuhärad. En man hittas mördad på Lygnerns strand, arrangerad på ett sätt som påminner om ett mord i en bok som utgivits många år tidigare.

Fantastiskt språk och en spännande historia. Jag gillar den här serien.

Jag kryssar En för dig ny författare med Vad hjärtat aldrig glömmer av Kelly Rimmer. En bok som utspelar sig delvis under andra världskriget och delvis i "nutid" där man får följa Alina under den tidiga berättelsen och hennes barnbarn i den i nutid. Där barnbarnet får nysta i mormoderns förflutna. Jag gillade den verkligen. På en nivå där jag nog får lägga till något mer från samma författare i min läslista. Berättelsen är sorglig och tuff men samtidigt varm och kärleksfull. Ett tungt ämne men aldrig för tung att läsa. En vacker historia som jag kommer bära med mig. Jag gillade hur man vävde samman berättelserna och hur man knöt upp och ihop knutar!

Kryssar också Utspelar sig år 1900 och bakåt eller 2100 och framåt med Kalla mig syster av Malin Nordström. Den utspelar sig i alla fall delvis inom ramen för krysset. Halva historien utspelar sig slutet på 1800-talet och halva lite senare på början av 1900-talet så jag hoppas det är ok!

Tror kanske det är någon mer som läst den? Eller om det kanske var i en annan boktråd. Man följer i alla fall en kvinna som reser till England för att bli sjuksköterska och hennes liv där samtidigt som man följer samma kvinna ett gäng år senare men där fokus är på hennes systerdotter som kommer för att bo med henne för att studera. En bok som för mig hade mycket av det som gör en bra bok, historiska delar, känsla, mysigt, sorgligt, lite tufft och starka kvinnliga karaktärer. Jag gillade den verkligen och hoppas på en fortsättning.

Jag ligger lite efter er men kryssar de senaste böckerna jag läst

Read on location får blir Om elden tar oss av Cecilia Ekhem. Det är är en ungdomsbok som handlar om den stora branden i Sundsvall 1888. Läste den tillsammans med sonen som tyckte den var väldigt bra!

Första boken i en serie är A Court of Thorns and Roses av Sarah J Maas. En superhypad fantsy, läste den för jag ville se vad grejen var. Läste del 1 och del två men tappade intresset under del tre...
Plats eller ortsnamn i titeln är Andra sommaren i Storforsen av Anna Keiler. Handlar om den lilla byn Storforsen och människorna där. En helt okej feelgood-serie som jag läser när jag vill ha något lätt som inte kräver allt för mycket tankeverksamhet.

En bok med spårbunden trafik är Färden mot jul av Helena Lindh. Handlar om en familj som ska samlas för att fira jul men det uppstår såklart komplikationer på alla håll och kanter. Mamman i familjen blir av med jobbet och börjar arbeta som tågvärd på ett litet tåg i Östersund så delar av den utspelar sig ju på tåget.

IMG_0330.webp

Kryssar fikarutan för Indignity av Lea Ypi. Den handlar om hennes farmor Leman Ypi som misstänktes för kontrarevolutionär aktivitet i Albanien under kommunistregimen. Barnbarnet Lea gräver i arkiven som öppnades efter kommunistregimens fall och försöker pussla ihop sin farmors liv.
Farmodern brukade träffa sin blivande man, alltså farfar till Lea, på ett cafė.

Bra och läsvärd. Precis som hennes förra. Dock lite svårt att hänga med i de historiska skeendet understundom. Men det beror mest på mina bristande kunskaper om Albanien.

Jag kryssar Kvinna i uniform med Trädgårdsmästaren av Christina Olseni och Micke Hansen, inläst av Anton Körberg.

Boken är den tionde i serien Mord i Falsterbo. Egon och Elisabeth ställer upp i en tävling om Falsterbos finaste trädgård, och när Egon spionerar på konkurrenterna hittar han en av dem död i hans trädgård. Den cyklande polisen Mårten utreder, till hjälp har han polisen Agatha, som är kvinnan i uniform.

Välskriven, riktigt rolig, och fantastiskt skickligt inläst.

Jag kryssar Din favoritförfattares debutbok med ...alla för en av Maria Adolfsson.

Det här var inte helt enkelt eftersom jag redan läst mina favoritförfattares debutböcker. Men så läste jag Sanning, lögn och konsekvens av Maria Adolfsson i vintras och uppskattade den mycket. Av en tillfällighet såg jag att hon släppte en ny bok precis Eget grepp, som jag uppfattade var en uppföljare till ...alla för en. Då tänkte jag vara smart och läsa ...alla för en först. Men nu i efterhand visade det sig att hon nog bara skrivit om ...alla för en? Verkar vara samma plot. Det var lite av en besvikelse.

Men, ändå bra bok! Och rutan är kryssad.

Februari till juli 2026.webp

Jag kryssar Utomeuropeiskt originalspråk med Devils peak av Deon Meyer, inläst av Lars Winclair. Boken är ursprungligen skriven på afrikaans.

Boken är den första i serien om polisen Bennie Griessel. En prostituerad, en KGB- utbildad, före detta soldat, ute efter att hämnas sin adoptivsons död, och en alkoholiserad polis. Det är huvudpersonerna i boken, och det tog ett tag innan jag fattade hur historien hängde ihop.

Bra språk, men lite väl dramatisk.

Inte skönlitteratur - Thailandssvenskarna av Joakim Medin. Journalist som wallraffar i Thailand kopplat till svenska män och prostituerade thailändskor. Intressant, men inte kul att läsa om hur svenska män tycker och tänker - och om det är så många svenska män tänker så är det inte konstigt att åsikterna i samhället är på väg åt olika håll.

original_c2484b7d-9f68-4ff1-956a-379ed5ed0359_IMG_20260605_183011447.webp

Kryssar bokens namn börjar på P. Jag har läst Pennskaftet av Elin Wägner. Den här boken kom ut 1910 och översattes och gavs även ut på danska, ryska och tyska. I Tyskland utkom den två gånger med några års mellanrum med olika titlar. I Sverige såldes den i flera upplagor i över 18000 ex vilket var ovanligt mycket för den här tiden.

Den här boken har fokus på den kvinnliga rösträttsrörelsen.. I fokus står Pennskaftet eller Barbro Magnus som hon heter. Hon är en kvinnlig journalist (Elin var ju själv journalist) och arbetet med den kvinnliga rösträtten står i fokus men också hennes relation med henbes fästman, Dick.De har inte råd att gifta sig.

Hon bröt den tidens konventioner genom att bo ihop med honom i en sommarstuga en period utan att vara övervakade av någon kvinnlig äldre släkting.

Jag tycker boken gav en intressant inblick i tidens stora fråga om den kvinnliga rösträtten och speciellt några scener fsstnsde när de gick ut och sålde tidnkngar om den kvinnliga rösträtten till förmån för rörelsen. De fick utstå mycket spott och spe från männen och det är säkert realistiskt skildrat för tiden.

Jag kryssar Fika eller picknick i boken med Tula hem av Malin Norrback, inläst av Lo Kauppi.

Elin lämnar sin sambo och isolerar sig i parets lilla torp, som saknar både el och vatten. Hon börjar lära känna en äldre granne, och vid ett par tillfällen fikar de tillsammans. Så småningom börjar Elin inse att det hänt fruktansvärda saker på torpet, förr i tiden.

Oerhört välskriven och kuslig debutroman.

Blev tvungen att utnyttja rutan för valfri bok för Wednesday’s Child av Peter Robinson (serien om inspector Banks). Hade hoppats på en eller ett par WPCs för att kunna kryssa kvinnor i uniform men det var dåligt med det.

Den kom ut 96 och tidsperioden verkar vara sent 80-tal/tidigt 90-tal. Det känns såå länge sen. Alla referenser till musik, litteratur och teknik är så hopplöst passé.
Inte minst musik. Det är nåt med brittiska deckare - ingen lyssnar på modern, samtida musik utan gärna klassisk eller möjligen jazz. Anses det fult i UK att gilla modern musik? Är det nån form av klassmarkör?

Apropå klass så är det oxå något med hur under-/arbetarklassen beskrivs som skaver. Om dom inte är kriminella beskrivs dom som hopplöst aningslösa eller rentav korkade.

Trots det gillar jag inspector-Banks-böckerna. Klassiska pusseldeckare

IMG_0330.webp

Jag kryssar Nordisk författare, ej svensk med Glöm mig aldrig av Yrsa Sigurðardottir, inläst av Angela Kovacs. Författaren är isländsk.

Boken är den andra i serien Svart is. Fem gamla vänner träffas på Västmannaöarna för att gå på en begravning. Efter begravningen hittas två döda kroppar på stranden, och det är verkligen inte som det först verkar. Välskriven och spännande, men en smula orealistisk.

Jag kryssar Utspelar sig i ett grannland till där du befinner dig med Bara till naveln av Linea Maj Ernst.

Från förlaget:
Sju vänner samlas i ett sommarhus vid en skogssjö. Det är midsommar och när veckan är slut ska två av dem gifta sig. Under några förtrollade dagar solar sig vännerna i varandras sällskap, de diskuterar, flirtar, badar, spelar smarta, iscensätter överdådiga middagar och grubblar över om man egentligen bör agera på sina förbjudna förälskelser eller inte.

Sylvia är i ett tryggt förhållande med sin flickvän Charlie, men har aldrig riktigt kunnat släppa brudgummen Esben. Kvitten känner sig äntligen hemma i sin kropp och är redo för nästa skogsrejv, men plötsligt finns där barn som ska nattas, och Gry har tagit med sig sin man Adam, som går runt och ser ut som en reklamfilm för heterosexualitet. Karen ser visserligen fram emot att gifta sig, men hon ser ännu mer fram emot att vara tillbaka på jobbet. Och mitt ibland de kvicka samtalen kämpar Gry med känslan av att vara banal i jämförelse med sina excentriska vänner.

En helt ok bok, men jag blev aldrig riktigt fast i den. Jag befinner mig i Sverige och boken utspelar sig i Danmark.

IMG_0330.webp

Läst Junk av Melvin Burgess som är en helt ny författare för mig.
Boken handlar om två tonåringar som rymmer hemifrån och bosätter sig i en squat i Bristol. Där går det raskt utför och båda fastnar i herointräsket.
Egentligen en ungdomsbok men mycket läsvärd om än tung att ta sig igenom. Man vet att det bara blir värre. Jag fick lägga den ifrån mig ibland och liksom hämta andan innan jag fortsatte läsa.

Visa bifogad fil 186413

Läst Junk av Melvin Burgess som är en helt ny författare för mig.
Boken handlar om två tonåringar som rymmer hemifrån och bosätter sig i en squat i Bristol. Där går det raskt utför och båda fastnar i herointräsket.
Egentligen en ungdomsbok men mycket läsvärd om än tung att ta sig igenom. Man vet att det bara blir värre. Jag fick lägga den ifrån mig ibland och liksom hämta andan innan jag fortsatte läsa.
Vi var tvingade att läsa den i engelskan i gymnasiet, och jag räknar fortfarande den som den boken jag läst som jag minst gillat :p Den drog ner mitt betyg i engelskan det året, eftersom jag tyckte så illa om den så mycket att jag inte var intresserad av att göra t.ex. recensionen särskilt ordentligt 😅
(och jag älskade att läsa böcker, det allmänt, men inte den boken)

Jag passar på att kryssa En karaktär befinner sig på vatten (behöver ej vara hela boken) med Fury Bound av Sable Sorensen.

Andra delen i serien, en romantasy. Jag gillade verkligen första boken i serien som jag lyssnade på i våras. Jag gillade denna också men kanske inte riktigt lika mycket. Jag tycker ettan följde an röd tråd lite mer men summa summarum bra. Jag ville inte lägga ner den och var väldigt investerad :) vid ett tillfälle är huvudkaraktären och ett gäng andra på en båt för att resa mellan olika platser.

Jag vet inte varför men jag hade fått för mig att serien bestod av 2 böcker men slutet fick mig att känna annorlunda. Så jag har troligen blandat ihop den med någon annan serie och antar att i denna kommer det minst en bok till.

Jag kryssar Utspelar sig år 1900 och bakåt eller år 2100 och framåt eftersom jag äntligen fick tummen ur och läste färdigt Död mans kvinna av Katarina Wennstam.

Det är den andra boken i Sekelskiftesmorden och handlar om 4 kvinnor från olika samhällsklasser i stockholm som blir vänner och som möter olika utmaningar baserat på hur det var att leva som kvinna på den tiden.

Jag kryssar ortsnamn i serien. Har läst "Granna klenoder och förtäckta lögner" av Ewa Klingberg. Den ingår i Huskvarnaserien.

Den utspelar sig växelvis i nutid och 1912-1916. Jessica som länge jobbat för läkare utan gränser bestämmer sig för att nu stanna i Sverige och Huskvarna där hon har sin dotter Ebba som bor med hennes ex. Hon hittar en bostad hos Solveig som hyr ut övervåningen i sitt stora hus. Solveig har koplingar tilll den historia som utspelar sig i dåtid.

År 1912 lämnar Albert trakten för att söka lyckan lyckan i Amerika. Planen är att kärestan Mabel snart ska komma efter så att de kan gifta sig utan att Alberts familj lägger sig i. När Mabel upptäcker att hon är gravid och får höra att skeppet Albert reste med har gått under, tvingas hon hitta en ny lösning för sig och barnet.

Jag tycker boken inte var riktigt lika bra som de tidigare i serien. Det kändes som att det löste sig lite för enkelt ibland för personerna och jag blev inte riktigt engagerad. Helt okej som avkoppling på en sandstrand i sommar som feelgood men lämnar inga djupare spår.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka