Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

Innan gilla-knappen fanns var det inte ovanligt att skriva "+1 på den" eller "letar efter gilla-knappen". Att det verkligen finns en gilla-knapp tar bort behovet av sådana inlägg. (Medan jag skrev det här gjorde @Gnist ett historiskt experiment och visade hur det brukade se ut.:D)

Själv använder jag "gilla" lite ojämnt. Eftersom jag är intresserad av svenska språket kan jag gilla ett inlägg inte enbart för vad som skrivs utan även hur det skrivs. Om jag håller med i sak plus att det är skrivet på ett sätt som jag tycker var bra uttryckt så använder jag "gilla". Därför kan två inlägg med samma innehåll behandlas olika av mig. Det finns väl inga direkta regler om hur "gilla" ska användas utan det är upp till användarna att tolka.
 
Det ser man på antalet gilla, inte så svårt att se egentligen. Ju fler gilla en person får desto mer populär är den.
Populär kan även ses som någon många håller med om och de icke populära har avvikande åsikter som många inte håller med om och då blir de icke populära.
Hmm...jag undrar var jag står på Poppis-listan? :idea::meh:
Kan någon tala om för mig om jag är poppis eller inte?
 
Det ser man på antalet gilla, inte så svårt att se egentligen. Ju fler gilla en person får desto mer populär är den.
Populär kan även ses som någon många håller med om och de icke populära har avvikande åsikter som många inte håller med om och då blir de icke populära.

Är Lisa populär för att många gillar hennes inlägg eller gillar man Lisas inlägg för att hon är populär? Jag förstår inte riktigt.

Det innebär ju i princip att en mainstream åsikt kan göra Stina populär, eftersom många gillar hennes inlägg. Och då blir hon invald i klubben Populära?
 
Nej, men TS skrev ju om Bukefalos som ett forum för nätmobbing. Då undrar jag vad popularitet har med saken att göra (i och med att du tar upp popularitet).
För att popularitet och nätmobbning går hand i hand. De som inte är populära blir mobbade. Alltid varit så, bara att titta hur det var i skolorna. Var man inte populär, ja då blev man mobbad. Ingen skillnad på nätet, bara att det sker via text istället. Beteendet finns ändå kvar.
 
Jag gillar inlägg av många anledningar och har ingen urskiljning på vems inlägg jag gillar. Jag har dessutom varit "osams" med några som jag inte tyckt om hur de har uttryckt sig alls, för att i senare, eller tidigare inlägg gillat vad de sagt.
Är det läge för gillaknappen så skiter jag fullständigt i om det är en jag inte tyckt om förr (inte som person utan som inläggare). Ibland kan jag vänta med att gilla om jag fortfarande hyser lite agg men det är både sällan och går över när jag får lite perspektiv eller lugnat mig och tar nästa inlägg fritt från förra.

Jag kan se att jag ofta tycker lika som vissa personer och det gör att de då blir "populära" hos mig vilket egentligen inte är något jag bryr mig om. Inte heller om någon annan också har dem som "populära".

För mig är gillaknappen:

- Tack för ditt svar
-Tack för att du påpekade att jag har fel (troligen också på ett bra sätt)
-Tack för att du förtydligade
-Tack för att du förstår vad jag menar
-Jag gillar hur du uttrycker dig
-Jag gillar ditt inlägg
-Jag tycker som du

Och säkert fler saker.
 
De som inte blir populära blir mobbade?
Tycker du verkligen det är så här?
Japp, jag ser det faktiskt så att blunda och säga att det inte händer är bara naivt, för visst förekommer det. Sen är det inte alla som råkar ut för det och som jag skrev tidigare, nätmobbningen här är väldigt tam i jämförelse med andra ställen på nätet.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Aha jag försökte en gång ta reda på vilka det är...
Jag har för mig att @Hyacinth erkände att hen hade en suppleantpost ett tag... Eller var det någon annan...
Annars tror jag bukemaffian är nåt sorts väsen. Alla vet att den finns men ingen har sett den.

Men jag har förstått att den är välkänd - och mycket mäktig!
 
För att popularitet och nätmobbning går hand i hand. De som inte är populära blir mobbade. Alltid varit så, bara att titta hur det var i skolorna. Var man inte populär, ja då blev man mobbad. Ingen skillnad på nätet, bara att det sker via text istället. Beteendet finns ändå kvar.

Jag var inte populär och blev inte mobbad i skolan. Det finns definitivt ett antal mellanlägen.
 
När jag har sett användare som gång på gång går väldigt hårt på någon annan i en tråd och idiot-/dumförklarar andra så har jag tryckt på ignore-knappen. På så vis kan man ju själv moderera lite när ens egen åsikt om hur modereringen borde vara skiljer sig från moderatorns linje. Läsupplevelsen blir mycket trevligare när diskussionen hålls på en högre men fortfarande bitsk nivå. Då slipper man också se alla likes personen får för sina hånfulla inlägg. Jag ignorerar självklart inte systematiskt folk som inte tycker som jag, utan har gjort det några få gånger.

En gång ignorerade jag en medlem som annars brukar skriva en massa intressant men som uppförde sig väldigt hånfullt i en tråd och då av-ignorerade jag hen när tråden dött och har efter det igen fått trevlig läsning av denna medlem.
 
Alltså.. det här med att gilla och inte gilla inlägg..
Om två personer skriver i princip samma sak i varsitt inlägg efter varandra, men den ena uttrycker sig på ett sätt som jag tycker är bättre, då kan det mycket väl hända att jag bara gillar det ena inlägget. Alltså, HUR inläggen är skrivna påverkar åtminstone mig en hel del. Det betyder dock inte att jag ogillar den som uttrycker sig mindre tjusigt.

Jag lägger ingen som helst tanke kring vilka som är populära eller inte, däremot är det ju inte konstigt att en person får massvis av "gilla" på sina inlägg om denne allt som oftast kommer med välformulerade inlägg där ett flertal personer delar bukefalistens åsikt.

Jag ser mig gärna som en person som reagerar snabbt på om andra blir respektlöst behandlade, mobbade eller liknande. Hittills har jag i princip aldrig sett sådant på buke MEN det finns utan tvekan personer som lätt tar "jag håller inte med dig" som "Du är ett extremt jävla pucko som borde gå och dö!". När moderator sedan inte håller med om att någon mobbat eller pysslat med personliga påhopp, ja då är även moderatorerna elaka och hela bukefalos är fyllt av elaka näthatare... Vid sådana tillfällen vore det kanske bra att granska sig själv lite och fundera på om det är en själv som överreagerar.
 

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 568
Senast: Nahar
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 472
Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 097
Senast: Gunnar
·
Äldre Tråden om hundträningen (eller vad det nu var) spårade ur men jag tycker det kan ha sin poäng att seriöst fortsätta diskussionen på de...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 887
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp