Bukefalos 28 år!

Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

Jag tycker ordet "trams" ska bytas mot humor:D
Och jag tycker Lek & Tjatter kunde få byta plats med prefixet Hem & Hobby, så kan ni få humorera hur mycket ni vill på egen forumdel så slipper vi dessa lektrådar och söndertramsade seriösa trådar inne på vuxen. Och någonstans i mitt bakhuvud säger mig i skrivande stund att vi haft den diskussionen tidigare - att tramsgänget förstörde mer än tillförde? Charlie & Co var det då som var tramsgänget...någon som minns bättre än mig? Var det då prefixet kom till för att skilja tramset från andra delar eller hur var det?
 
Seriöst?
Vi skriver i en tråd som handlar om huruvida mobbing förekommer på Bukefalos.
Och du föreslår att de flesta ska välja att ignorera en specifik användare?
Och hävdar att det inte är utfrysning eftersom inte alla skulle vara med på tåget?
Och du gör narr av vederbörande genom att hänvisa till offerkoftor?

(jo, jag tycker också att många inlägg av vederbörande är irriterande och jag väljer många gånger att ignorera inläggen. Precis som jag väljer att avstå från att kommentera många andra inlägg från många andra användare. Men därifrån till att föreslå att agera samfällt så som du föreslår - och har mage att hävda att ditt förslag inte handlar om förslag till mobbing, det är i mina ögon magstarkt)

Håller med. Herregud om man måste svara på alla inlägg så skulle jag bli knäpp, som Facebook då fick man ju ta nätterna till hjälp. Men vissa kanske bara skulle låta bli att läsa eftersom det oftast framgår tydligt vad tråden handlar om i rubriken. Är det ointressant för mig så hoppar jag bara över den tråden.
Kanske en idé fler skulle annamma.
 
Mobbing har en måltavla. Vilket är raka motsatsen till vad som skrivs här, det kan vara riktat mot alla och ingen... (Och verkar vara avsiktligt formulerat just för den effekten. :cautious:)
.

Fast nej, det har inte varit riktat mot allt och alla.

Det står massor av gånger i tråden vad det handlar om, så jag vet inte vad som är oklart.

Det finns en kultur och ett gäng där man har väldigt svårt för att någon har en annan åsikt än just deras. (Och nej, det behöver inte vara några kontroversiella ämnen..)

Då går man medvetet in och missförstår, hånar, raljerar eller tramsar sönder trådar.
Den som trycker till snyggast vinner. Ofta är det samma gäng och ofta trycker man till den "avvikande" i fler trådar.
 
Fast nej, det har inte varit riktat mot allt och alla.

Det står massor av gånger i tråden vad det handlar om, så jag vet inte vad som är oklart.

Det finns en kultur och ett gäng där man har väldigt svårt för att någon har en annan åsikt än just deras. (Och nej, det behöver inte vara några kontroversiella ämnen..)

Då går man medvetet in och missförstår, hånar, raljerar eller tramsar sönder trådar.
Den som trycker till snyggast vinner. Ofta är det samma gäng och ofta trycker man till den "avvikande" i fler trådar.

Men vad du skriver är ju just ett exempel på vad som är så oklart. "Man" gör det (vag beskrivning av "det") mot "den" i "trådar" om "ämnen", pga "gäng" som har "kultur". Och så toppar du upp det med avsiktliga fejk-missförstånd... Det är det som är oklart. Och vinner vad, för i bövelen?!

Jag antar att du och andra som menar att det hela är solklart verkligen tror att det är det. Men det är det inte för oss andra! Det är fullständigt obegripligt, och påståenden om att man vet men låtsas inte förstå är djävulskt otrevliga - antingen fattar man, är elak, eller korkad. Det är de tre val man har. Nå, jag fattar inte! Så korkad eller elak? Eller kanske jag har dubbelbonusen, korkad och elak?

Tanken är väl rimligen att i en diskussion försöker man kommunicera? Inte muttra, snegla och antyda - och sen mena att folk borde minsann fatta för det är självklart alltihop. Jamen dåså! Klart jag fattar! Jag låtsas bara annat, förstås. :banghead:
 
Alltså det är en sån stor härskarteknik att komma med svepande formuleringar, antydningar, mummel, allmänt viskande så det är liksom formulär 1A i hur man splittrar människor och orsakar konflikter i onödan. Så dumt bara. OM man visar konkret det här hände MIG, och JAG upplevde det si och så, då först då, har man en chans att bemöta kritiken på ett konstruktivt sätt.
 
Alltså det är en sån stor härskarteknik att komma med svepande formuleringar, antydningar, mummel, allmänt viskande så det är liksom formulär 1A i hur man splittrar människor och orsakar konflikter i onödan. Så dumt bara. OM man visar konkret det här hände MIG, och JAG upplevde det si och så, då först då, har man en chans att bemöta kritiken på ett konstruktivt sätt.
Tonen sätts redan i #1 där TS skriver:
"Jag har sett det i ett flera trådar tidigare om andra och nu i två trådar där jag själv blev måltavla. I den senare användes ord som "Fy fan" och liknande om mig, jag kallades för kvinnohatare med mera. En obehaglig person som jag aldrig någonsin skriver något vare sig till eller om och som förföljer mig på forumet passade på och påstod att jag skickar anonyma hot till henne. I ett inlägg ansåg moderatorn att näthat är OK så länge det riktas mot män för det kan antas att dessa kvinnor själv blivit utsatta, och så vidare. Samtliga dessa inlägg gillades. Helt sjukt!"
 
Fast nej, det har inte varit riktat mot allt och alla.

Det står massor av gånger i tråden vad det handlar om, så jag vet inte vad som är oklart.

Det finns en kultur och ett gäng där man har väldigt svårt för att någon har en annan åsikt än just deras. (Och nej, det behöver inte vara några kontroversiella ämnen..)

Då går man medvetet in och missförstår, hånar, raljerar eller tramsar sönder trådar.
Den som trycker till snyggast vinner. Ofta är det samma gäng och ofta trycker man till den "avvikande" i fler trådar.

Det jobbiga med att inte vara mer tydlig och ge exempel är att det på något vis blir en anklagelse mot alla som är någorlunda aktiva och som dessutom inte drar sig för att då och då skriva i heta diskussioner, har lärt känna folk, drar internskämt ibland och kanske får många gillanden för en del saker de skriver. Hur vet man om man tillhör ett gäng? Om det man skrivs och vem man gillar räknas till ett drev för att man klumpas ihop med andra utan att man har en aning om det?
 
Fast jag är helt hundra på att det finns de som känner sig träffade.
Gör man inte det så får man väl gå vidare och försöka släppa detta.

Lite hum har man väl förhoppningsvis om hur man beter sig..

(Och jag skulle säga att flera av de användare åtminstone jag har i åtanke inte är med i denna diskussionen överhuvudtaget..)
 
Fast jag är helt hundra på att det finns de som känner sig träffade.
Gör man inte det så får man väl gå vidare och försöka släppa detta.

Lite hum har man väl förhoppningsvis om hur man beter sig..

(Och jag skulle säga att flera av de användare åtminstone jag har i åtanke inte är med i denna diskussionen överhuvudtaget..)

Jo, men det kanske finns ännu fler som känner sig träffade och illa till mods som inte är ett dugg berörda. Det är ju nackdelen med vaga och generella anklagelser, inte sällan är det de som inte har med saken att göra alls som tar åt sig värst och mår sämst trots att det var helt andra personer som åsyftades.
 
Tonen sätts redan i #1 där TS skriver:
"Jag har sett det i ett flera trådar tidigare om andra och nu i två trådar där jag själv blev måltavla. I den senare användes ord som "Fy fan" och liknande om mig, jag kallades för kvinnohatare med mera. En obehaglig person som jag aldrig någonsin skriver något vare sig till eller om och som förföljer mig på forumet passade på och påstod att jag skickar anonyma hot till henne. I ett inlägg ansåg moderatorn att näthat är OK så länge det riktas mot män för det kan antas att dessa kvinnor själv blivit utsatta, och så vidare. Samtliga dessa inlägg gillades. Helt sjukt!"
Av någon underlig anledning så står det att citatet är av mig vilket ju är fel.
Oavsett det borde väl i detta uttalande av labb vara jättelätt att avgöra om man var den som var dum?
 
Men hur löser vi detta i en diskussion när det fortfarande är förbjudet att hänga ut folk?
Ska man inte kunna föra en allmän diskussion för att risken är att någon oskyldig tar åt sig, ja då kan vi ju inte diskutera nätklimat överhuvudtaget. (Eller bankrån, miljöbrott, djurplågeri eller nånting. Det kanske är någon oskyldig som tror att de gjort nåt.. :cautious:)

Jag hoppas och tror att de flesta vet hur de uppför sig på nätet, och vet man inte det får man nog tänka ett varv till.
 
Senast ändrad:
Av någon underlig anledning så står det att citatet är av mig vilket ju är fel.
Oavsett det borde väl i detta uttalande av labb vara jättelätt att avgöra om man var den som var dum?
I första varianten såg det så ut, varför vet jag inte, jag rättade det direkt.

Du förutsätter att TS återger en faktisk händelse när han påstår sig vara stalkad av en kvinna på forumet? Tror du att någon moderator skrivit det han påstår?
 
Kommer absolut inte ihåg hela storyn men att jag upplevde att labb fick skit så det skrek om det för att han ville diskutera sin egen vinkel.
Varför skulle han hitta på att han fått pm? Jag har fått märkliga pm från folk under min tid på buke där andra fått pm med genomskinliga lögner om mig. Finns så mycket konstigt folk.
 
Fast jag är helt hundra på att det finns de som känner sig träffade.
Gör man inte det så får man väl gå vidare och försöka släppa detta.

Lite hum har man väl förhoppningsvis om hur man beter sig..

(Och jag skulle säga att flera av de användare åtminstone jag har i åtanke inte är med i denna diskussionen överhuvudtaget..)

Men tydligen handlar det ju inte om mitt eget hum, det är mottagaren som avgör - och det ska jag ha koll på och rätta mig efter. En hel del av svepen i tråden handlar om att om man inte ser/låtsas om mobbingen så är man själv en del av det och då pekar man ju faktiskt på precis alla som inte ser saken på det sättet... Vilka som hör till "gänget" skulle jag också tro varierar ganska rejält beroende på vem man frågar - och då menar jag i gruppen som till synes håller med varandra i den här tråden om vad problemet är.

Om sen dessutom de i alla fall du anser är problemet inte ens är med i den här tråden, då fattar jag ännu mindre av vad den lyckas med. Den får mig att må dåligt i alla fall, och vad det verkar är det flera som reagerar som jag. Jag känner mig däremot inte som någon mobbare, eller som att jag ska jobba på något med mig själv - istället känns det som att någon dykt upp ur ingenstans för att vara rejält otrevlig och obehaglig och sedan pipit iväg igen. Kanske var det en målsättning tråden lyckats med?
 
Det är också svårt att skriva "hen gillade inte mitt inlägg", "hen tolkade mitt inlägg på ett onödigt negativt sätt" eller "hen skämtade om min åsikt" utan att det låter som om man har världens största offerkofta på sig. Det är också väldigt svårt att bevisa att valfritt inlägg fått ett mer positivt bemötande om det skrivits av en mer populär användare.

Med tanke på att de som påstått sig uppleva problem i den här tråden redan fått höra ungefär lika svepande generaliseringar om att deras problem inte existerar, att de är mobbare själva, att tråden är konstig/onödig och att de kan sticka om det inte passar, samtidigt som deras upplevda problem skrattas åt i andra trådar, förstår jag att ingen vill försöka sig på det.

Jag tror ändå att det är bra för de som känner sig påhoppade att få bekräftat att de inte är ensamma om sin känsla. Det har också givits rätt många anledningar till varför etablerade medlemmar med stort förtroendekapital tenderar att få mer positiv bekräftelse utan att det är någon som helst mobbning inblandat, så jag tycker definitivt att tråden fyllt en funktion.

Jo, men det kanske finns ännu fler som känner sig träffade och illa till mods som inte är ett dugg berörda. Det är ju nackdelen med vaga och generella anklagelser, inte sällan är det de som inte har med saken att göra alls som tar åt sig värst och mår sämst trots att det var helt andra personer som åsyftades.
Det här håller jag med om! Jag tycker mig dock oftast se det i trådar när någon av de med avvikande åsikt beter sig illa eller är onödigt hård i tonen - då svaras det ofta upp med spydiga kommentarer om åsikten. Med rätt stor risk för att andra som delar åsikten tar åt sig.

Jag ska kanske tillägga att ingen varit elak mot mig. Jag baserar mina åsikter på att jag läst (orimligt) mycket på Buke i säkert 5 år innan jag vågade börja skriva saker.:D
 
Om sen dessutom de i alla fall du anser är problemet inte ens är med i den här tråden, då fattar jag ännu mindre av vad den lyckas med. Den får mig att må dåligt i alla fall, och vad det verkar är det flera som reagerar som jag. Jag känner mig däremot inte som någon mobbare, eller som att jag ska jobba på något med mig själv - istället känns det som att någon dykt upp ur ingenstans för att vara rejält otrevlig och obehaglig och sedan pipit iväg igen. Kanske var det en målsättning tråden lyckats med?
Jag också, blir illa till mods och tänker faktiskt hoppa över dessa trådar framöver. Känner mig högst osäker över syftet. Inget forum är perfekt, inte Buke heller såklart men att det skulle se så genomtänkt och systematiskt som vissa verkar mena förstår jag inte alls. Det gör väl mig korkad antar jag, eventuellt elak, tanken att jag skulle tillhöra något slags innegäng vore bara skrattretande. :)
 
Men tydligen handlar det ju inte om mitt eget hum, det är mottagaren som avgör - och det ska jag ha koll på och rätta mig efter. En hel del av svepen i tråden handlar om att om man inte ser/låtsas om mobbingen så är man själv en del av det och då pekar man ju faktiskt på precis alla som inte ser saken på det sättet... Vilka som hör till "gänget" skulle jag också tro varierar ganska rejält beroende på vem man frågar - och då menar jag i gruppen som till synes håller med varandra i den här tråden om vad problemet är.

Om sen dessutom de i alla fall du anser är problemet inte ens är med i den här tråden, då fattar jag ännu mindre av vad den lyckas med. Den får mig att må dåligt i alla fall, och vad det verkar är det flera som reagerar som jag. Jag känner mig däremot inte som någon mobbare, eller som att jag ska jobba på något med mig själv - istället känns det som att någon dykt upp ur ingenstans för att vara rejält otrevlig och obehaglig och sedan pipit iväg igen. Kanske var det en målsättning tråden lyckats med?
Jag kollade på labbs användare. Han är reggad sen 2010 och har tusentals inlägg. Vadå dyka upp och pipa iväg? Jag har ingen aning om vem han är så varför folk antar att han är en lögnare vete sjutton.
 
Men tydligen handlar det ju inte om mitt eget hum, det är mottagaren som avgör - och det ska jag ha koll på och rätta mig efter. En hel del av svepen i tråden handlar om att om man inte ser/låtsas om mobbingen så är man själv en del av det och då pekar man ju faktiskt på precis alla som inte ser saken på det sättet... Vilka som hör till "gänget" skulle jag också tro varierar ganska rejält beroende på vem man frågar - och då menar jag i gruppen som till synes håller med varandra i den här tråden om vad problemet är.

Om sen dessutom de i alla fall du anser är problemet inte ens är med i den här tråden, då fattar jag ännu mindre av vad den lyckas med. Den får mig att må dåligt i alla fall, och vad det verkar är det flera som reagerar som jag. Jag känner mig däremot inte som någon mobbare, eller som att jag ska jobba på något med mig själv - istället känns det som att någon dykt upp ur ingenstans för att vara rejält otrevlig och obehaglig och sedan pipit iväg igen. Kanske var det en målsättning tråden lyckats med?

Jag tänker väl mer att det aldrig är fel med en tråd om nätklimat, speciellt inte när många tycker samma sak.

Jag hävdar inte att man hör till mobbarna om man inte märkt nåt, däremot kanske man bör öppna ögonen lite, eller i alla fall ta de som känner sig utsatta på allvar och inte förringa deras känslor.

Att du mår dåligt över denna tråden (också) när du inte känner dig utpekad förstår jag inte riktigt varför, men det är ju din upplevelse, liksom de som känner sig mobbade, hånade eller förlöjligade.
 

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 614
Senast: Nahar
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 542
Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 103
Senast: Gunnar
·
Äldre Tråden om hundträningen (eller vad det nu var) spårade ur men jag tycker det kan ha sin poäng att seriöst fortsätta diskussionen på de...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 017
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Gräs i näshålan?
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp