Bukefalos 28 år!

Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

Men förisjuttsingen.
Ni ville ha exempel på vad som menas med drevet. Jag gav exempel.
Ni vill att man ska säga till direkt i tråden. Jag gjorde det.
Nä, jag anmälde inte något i tråden. Det fanns ingen anledning.
Kan ni @vallhund, @Mia_R och säkert någon mer bara sluta gnälla och acceptera att ni inte kommer att förstå?
Ni vill kunna vara er själva. Var det då.
Men jag och fler kommer att säga ifrån när det slås in redan öppna fönster.


Nu blir jag förvirrad, om du nu tycker att det inte finns anledning att anmäla tråden, vad anser du då är problemet?

Ja drev skapas som många har samma åsikt det är ingen nyhet eller något konstigt. Hur tycker du att det ska hanteras i ett forum? Liknade är snarast ett fenomen för stora forum än för Bukefalos.
 
Nu blir jag förvirrad, om du nu tycker att det inte finns anledning att anmäla tråden, vad anser du då är problemet?

Ja drev skapas som många har samma åsikt det är ingen nyhet eller något konstigt. Hur tycker du att det ska hanteras i ett forum? Liknade är snarast ett fenomen för stora forum än för Bukefalos.

Just det här fenomenet tror jag handlar om, som någon annan redan kommenterat, att många känner sig motiverade eller manade att svara utifrån inlägg ganska tidigt i tråden. Man har inte läst hela trådens alla inlägg och därmed inte noterat att flertalet likartade inlägg redan finns.
Jag "råkade ut för" i just den tråden att skriva svar på något inlägg, men där mitt svar blev synnerligen inaktuellt där det hamnade sist i tråden - eftersom jag hade för bråttom att svara på ett inlägg och inte sett att situationen var löst (vilket jag också fick tydlig kritik för av någon som uppfattade det som om jag ville tjata; verkligheten var att jag när jag skrev svaret inte visste om sådan information som dök upp senare i tråden).
Den typ av "drev" som uppstod i den tråden tycker inte jag är mobbning även om det förstås kan kännas väldigt överväldigande för i detta fall TS. Jag kan dock också helt klart förstå om det uppfattas som tjat och hårt eftersom det är flera skribenter som reagerat på trådstarten.
Därefter har någon annan användare påpekat att TS tydligen har en psykisk problematik; kännedom om den detaljen hade antagligen fått många av skribenterna att omformulera sina/våra svar.

I en optimal värld skulle alla användare läsa varje inlägg i en tråd innan man skriver ett svar, men så fungerar vi ju många gånger inte (kollektivt avsett vi, ja, som inte syftar på någon särskild grupp utan syftar på att inkludera de flesta som skriver i diskussionsfora) utan vi (jag och många med mig) svarar på det inlägg vi har framför ögonen och läser därefter vidare i tråden.
Det är större sannolikhet för den typen av misstag i trådar där det snabbt blir många inlägg.
 
Just det här fenomenet tror jag handlar om, som någon annan redan kommenterat, att många känner sig motiverade eller manade att svara utifrån inlägg ganska tidigt i tråden. Man har inte läst hela trådens alla inlägg och därmed inte noterat att flertalet likartade inlägg redan finns.
Jag "råkade ut för" i just den tråden att skriva svar på något inlägg, men där mitt svar blev synnerligen inaktuellt där det hamnade sist i tråden - eftersom jag hade för bråttom att svara på ett inlägg och inte sett att situationen var löst (vilket jag också fick tydlig kritik för av någon som uppfattade det som om jag ville tjata; verkligheten var att jag när jag skrev svaret inte visste om sådan information som dök upp senare i tråden).
Den typ av "drev" som uppstod i den tråden tycker inte jag är mobbning även om det förstås kan kännas väldigt överväldigande för i detta fall TS. Jag kan dock också helt klart förstå om det uppfattas som tjat och hårt eftersom det är flera skribenter som reagerat på trådstarten.
Därefter har någon annan användare påpekat att TS tydligen har en psykisk problematik; kännedom om den detaljen hade antagligen fått många av skribenterna att omformulera sina/våra svar.

I en optimal värld skulle alla användare läsa varje inlägg i en tråd innan man skriver ett svar, men så fungerar vi ju många gånger inte (kollektivt avsett vi, ja, som inte syftar på någon särskild grupp utan syftar på att inkludera de flesta som skriver i diskussionsfora) utan vi (jag och många med mig) svarar på det inlägg vi har framför ögonen och läser därefter vidare i tråden.
Det är större sannolikhet för den typen av misstag i trådar där det snabbt blir många inlägg.

Det är det jag menar (skrev det tidigare). Är det detta folk menar med drev vet jag inte om det går att undvika det. Skriver man i värsta snöovädret att man ska köra 20 mil med sommardäck så blir det ofelbart en folkstorm. Nu var detta mycket tydligt men det händer ofta att folk har samma åsikt och ger uttryck för det och alla är inte ett under av smidighet. Man kan liksom inte förbjuda folk att ge uttryck för sin åsikt för att 20 gjort det tidigare och det lär inte hjälpa att ta bort gilla knappen, då ökar svaren ännu mer då en del som nöjet sig med likes svarar istället.
 
Det är det jag menar (skrev det tidigare). Är det detta folk menar med drev vet jag inte om det går att undvika det. Skriver man i värsta snöovädret att man ska köra 20 mil med sommardäck så blir det ofelbart en folkstorm. Nu var detta mycket tydligt men det händer ofta att folk har samma åsikt och ger uttryck för det och alla är inte ett under av smidighet. Man kan liksom inte förbjuda folk att ge uttryck för sin åsikt för att 20 gjort det tidigare och det lär inte hjälpa att ta bort gilla knappen, då ökar svaren ännu mer då en del som nöjet sig med likes svarar istället.

Skillnaden är, som @honung så klokt skrev - om någon i "innegänget" hade skapat tråden så hade folk istället försökt hjälpa.

Jag kan inte för mitt liv förstå att så många fortsätter att förneka fenomenet. Till och med Gunnar har ju varit inne i tråden och konstaterat att det (mobbing - sätt vilket ord som helst) förekommer och att vi (alla) måste bli bättre på att se och försöka stävja. Det är väl ändå skittrist att folk lämnar buke. Jag har gjort det, more or less, och detta är ju den enda anledningen.
 
Skillnaden är, som @honung så klokt skrev - om någon i "innegänget" hade skapat tråden så hade folk istället försökt hjälpa.

Jag kan inte för mitt liv förstå att så många fortsätter att förneka fenomenet. Till och med Gunnar har ju varit inne i tråden och konstaterat att det (mobbing - sätt vilket ord som helst) förekommer och att vi (alla) måste bli bättre på att se och försöka stävja. Det är väl ändå skittrist att folk lämnar buke. Jag har gjort det, more or less, och detta är ju den enda anledningen.


En skillnad kan ju vara att känner man igen användaren känns det enklare att åka en bit för att hjälpa än om man inte gör det.
Jag hjälper gärna om jag kan, men jag vill inte åka 10 mil och konstatera att den för vars skull jag åkt har ångrat sig.
 
Skillnaden är, som @honung så klokt skrev - om någon i "innegänget" hade skapat tråden så hade folk istället försökt hjälpa.

Jag kan inte för mitt liv förstå att så många fortsätter att förneka fenomenet. Till och med Gunnar har ju varit inne i tråden och konstaterat att det (mobbing - sätt vilket ord som helst) förekommer och att vi (alla) måste bli bättre på att se och försöka stävja. Det är väl ändå skittrist att folk lämnar buke. Jag har gjort det, more or less, och detta är ju den enda anledningen.
Istället försökt hjälpa? Det är uppenbart att du inte läst tråden överhuvudtaget? Den är full med folk som försökte hjälpa
 
Skillnaden är, som @honung så klokt skrev - om någon i "innegänget" hade skapat tråden så hade folk istället försökt hjälpa.

Jag kan inte för mitt liv förstå att så många fortsätter att förneka fenomenet. Till och med Gunnar har ju varit inne i tråden och konstaterat att det (mobbing - sätt vilket ord som helst) förekommer och att vi (alla) måste bli bättre på att se och försöka stävja. Det är väl ändå skittrist att folk lämnar buke. Jag har gjort det, more or less, och detta är ju den enda anledningen.
Fast folk försökte väl hjälpa med förslag?
Dessutom är det i mina ögon stor hjälp att avråda folk att åka på sommardäck i vinterväglag. Det kan rädda liv!
Sen var det en otrevlig ton i tråden det förnekar jag inte.
 
Men du har väl ingen aning om vad jag gör till vardags, om jag hjälper folk. Nu sveper du. Jag tar bara ansvar för vad jag tycker och gör.
Och du skrev detta;
"Och då är den självklara frågan, @Luff använder tråden som avskräckande exempel, har hon anmält tråden eller bara använder den för att gnälla här?"
Tror du jag har dig på ignonera? Du tilltalar mig men vill inte ha svar?
Det var inte dig jag tilltalade, om du ser efter ser du att det var @athena jag svarade. Jag duar ju inte dig om jag svarar någon annan. :confused:
 
Man kan liksom inte förbjuda folk att ge uttryck för sin åsikt för att 20 gjort det tidigare
Nej, givetvis kan man inte förbjuda det. Men ärligt talat, kan folk på fullaste allvar inte tänka lite jävla själva och se att om åtta personer redan sagt samma sak så kanske det inte är helt nödvändigt att vara den nionde?

Det är en sak om exempelvis jag hade startat tråden och fått 20 svar som alla rapar samma visa men alla är faktiskt inte lika buke-luttrade. För mig är det obegripligt att man ens vill vara den femtioelfte personen att hacka om samma sak på en användare som kanske inte är den tuffaste.

Som sagt, allt ska inte behöva stå i reglerna. Vissa saker vore det finfint om bukefalister kunde fatta själva.
 
Nej, givetvis kan man inte förbjuda det. Men ärligt talat, kan folk på fullaste allvar inte tänka lite jävla själva och se att om åtta personer redan sagt samma sak så kanske det inte är helt nödvändigt att vara den nionde?

Det är en sak om exempelvis jag hade startat tråden och fått 20 svar som alla rapar samma visa men alla är faktiskt inte lika buke-luttrade. För mig är det obegripligt att man ens vill vara den femtioelfte personen att hacka om samma sak på en användare som kanske inte är den tuffaste.

Som sagt, allt ska inte behöva stå i reglerna. Vissa saker vore det finfint om bukefalister kunde fatta själva.

Ja det stör mig lite oxå, men jag tror inte folk läser trådarna faktiskt för just detta att det kommer 20 liknande svar är ju inte helt ovanligt!
 
Ja det stör mig lite oxå, men jag tror inte folk läser trådarna faktiskt för just detta att det kommer 20 liknande svar är ju inte helt ovanligt!
Eller att helt ovidkommande poster plötsligt tar upp utrymme i trådar. Det är milt sagt vansinnigt intressedödande.
 
Det är ett drev ja, jag gissar att många läser första inlägget och reagerar.

Jag tror det är typ omöjligt att undvika något sådant i situationen när många suttit timmar i bilköer och blotta tanken på att någon tänker ge sig ut med sommardäck eldar upp dem. Jag såg nog ut så här :eek: (efter 2,5 h för att köra 17 km), när jag såg frågan.

Håller med där. Jag reagerade också väldigt starkt när jag såg frågan. Särskilt efter att ha suttit i bilen flera timmar idag och bland annat fått information om att ambulanser har fått poliseskort för att komma fram snabbt. Sen skrev jag aldrig. Jag var bra sugen men andra var ganska hårda i sina ord så jag behövde inte direkt förstärka det.
 
Ja det stör mig lite oxå, men jag tror inte folk läser trådarna faktiskt för just detta att det kommer 20 liknande svar är ju inte helt ovanligt!
Ja, alltså ibland är det nog så. Ibland får jag dock känslan att man vill vara så jävla duktig bara och liksom tvåla till nån som redan blivit tilltvålad fyrtio gånger redan.
 
Håller med där. Jag reagerade också väldigt starkt när jag såg frågan. Särskilt efter att ha suttit i bilen flera timmar idag och bland annat fått information om att ambulanser har fått poliseskort för att komma fram snabbt. Sen skrev jag aldrig. Jag var bra sugen men andra var ganska hårda i sina ord så jag behövde inte direkt förstärka det.

Jag tycker också det är galet att ge sig ut med sommardäck nu. Men det var liksom inte issuen, utan snarare folks totala oförmåga att läsa av TS. Och det eviga möljandet efter att flera ganska tydligt konstaterat att TS inte hade några direkt enkla lösningar.
 
Jag tycker också det är galet att ge sig ut med sommardäck nu. Men det var liksom inte issuen, utan snarare folks totala oförmåga att läsa av TS. Och det eviga möljandet efter att flera ganska tydligt konstaterat att TS inte hade några direkt enkla lösningar.
Så långt läste jag inte riktigt :p läste första kanske 2-3 sidorna och så kanske lika många på slutet. Man såg ju åt vilket håll det gick. Det var ju stora piskan direkt.
 
Nej, givetvis kan man inte förbjuda det. Men ärligt talat, kan folk på fullaste allvar inte tänka lite jävla själva och se att om åtta personer redan sagt samma sak så kanske det inte är helt nödvändigt att vara den nionde?

Det är en sak om exempelvis jag hade startat tråden och fått 20 svar som alla rapar samma visa men alla är faktiskt inte lika buke-luttrade. För mig är det obegripligt att man ens vill vara den femtioelfte personen att hacka om samma sak på en användare som kanske inte är den tuffaste.

Som sagt, allt ska inte behöva stå i reglerna. Vissa saker vore det finfint om bukefalister kunde fatta själva.
Uppenbarligen inte. Och uppenbarligen kan folk inte diskutera fenomenet utan att svära. Varför ställa krav på folk i sommardäckstråden om deras brist på hyfs. Det slår dig inte att andra irriterar sig minst lika mycket på svordomar. Jag antar att de som skriver i tråden tycker det är okej beteende, liksom du tycker det är okej att svära.

Vi har alla var svagheter och hang-ups. Ingen är perfekt :).
 
Och uppenbarligen kan folk inte diskutera fenomenet utan att svära.
Jättebra argumentationsteknik, verkligen.

Det är verkligen sånt här som får en att känna vilket finfint forum det här är.

För att bemöta det andra du har skrivit: Uppenbarligen anser människorna som skriver det fyrtiofjärde inlägget i raden att de tycker att det är OK. Det säger ju sig självt. Jag vänder mig alltså MOT deras uppfattning om att det är OK beteende. Jag tror alltså inte att folk beter sig, upprepade gånger, på ett sätt de själva anser vara fel. Jag tror att de anser det vara OK, trots att jag inte gör det. Jag trodde att detta var en självklarhet.

Slutligen: Jag svär när jag blir upprörd. Jag blev upprörd av att se hur bukefalisterna uppförde sig i den tråden. Att du stör dig mer på ett par "jävla" än att man i grupp hackar på en ensam person sida upp och sida ner - det får stå för dig.
 

Liknande trådar

Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
12 572
Senast: Nahar
·
Samhälle Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 472
Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 097
Senast: Gunnar
·
Äldre Tråden om hundträningen (eller vad det nu var) spårade ur men jag tycker det kan ha sin poäng att seriöst fortsätta diskussionen på de...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 888
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp