Burka i Sverige

Och motmedlet mot den skräcken (hos folk som till största delen aldrig sett en burka) vore att göra burka förbjudet i vårt samhälle?
Man hanterar Hells Angels och Bandidos delvis genom att förbjuda MC-hjälm med visir på allmän plats.
Det är helt jämförbart med att hantera Islamiska Staten, IS, genom att förbjuda burka.

Jag har lika mycket eller litet med Hells Angels att göra som en kvinna i burka har med IS att göra.
Allt som jag vill är att det skall vara lika för alla.
 
Att rädda människor kan bli farliga stämmer. Men att den farliga sortens rädsla skulle komma från ett klädesplagg..?
De Ä R inte ett vilket klädesplagg som helst. Det är ett plagg som symboliserar ofrihet och en extremvariant av Islam som absolut INTE står för människors frihet. Har det gått dig förbi? Jag tycker inte att den sortens extrema religionsutövning skall negligeras eller bagatelliseras....oavsett hur liten gruppen är.....i Sverige
Men inte per automatik farligt.
Jo...den typen av religiös åskådning är riktigt farlig.
Och är det då inte bättre att ta reda på varför folk är rädda och varför folk bär vissa plagg?
Jag gissar att folk är rädda för den typen av religiös tro är för den står för en människoförtryck som inte passar in i vårt samhälle. Dessa människor är även beredda att skada människor och samhällen för att skrämmas.
Att kvinnor väljer att bära de där plaggen är för att demonstrativt visa var de står för . Precis som det är viktigt för Hells Angels medlemmar att alltid ha sina västar på sig ute. De vet vad för signaler det sänder ut och vilken effekt det har på människor.
gulan
 
Jag gissar att folk är rädda för den typen av religiös tro är för den står för en människoförtryck som inte passar in i vårt samhälle.
Oavsett varför burkan skrämmer så kan man ju tycka att det är dumt att skrämma invånarna i det nya hemland som skall ge skydd mot krig och andra fasansfulla saker.
Jag personligen ser det som oerhört oartigt.

Jag skall ha skydd av dig, men du måste stå ut med att vara rädd för mig.
Inte så snällt om du frågar mig.
 
Nej det visste jag inte. Men det är väl kameror på bussarna? Jag tänker att ett bra sätt att försvåra utredningar är att använda sig av religiösa sköldar.......
gulan

Att spränga bussar är väl ofta ett självmordsuppdrag så om det nu är så att folk i burka plötsligt börjar spränga bussar kommer de ju dö själva och gå att identifiera ändå.
 
De Ä R inte ett vilket klädesplagg som helst. Det är ett plagg som symboliserar ofrihet och en extremvariant av Islam som absolut INTE står för människors frihet. Har det gått dig förbi? Jag tycker inte att den sortens extrema religionsutövning skall negligeras eller bagatelliseras....oavsett hur liten gruppen är.....i Sverige

Jo...den typen av religiös åskådning är riktigt farlig.

Jag gissar att folk är rädda för den typen av religiös tro är för den står för en människoförtryck som inte passar in i vårt samhälle. Dessa människor är även beredda att skada människor och samhällen för att skrämmas.
Att kvinnor väljer att bära de där plaggen är för att demonstrativt visa var de står för . Precis som det är viktigt för Hells Angels medlemmar att alltid ha sina västar på sig ute. De vet vad för signaler det sänder ut och vilken effekt det har på människor.
gulan

Menar du att kvinnor som bär burka gör det för att skrämmas?
 
Det är viktigt att prata om hälsa, om kroppsupplevelse, om sexualitet, och frihet. Mindre viktigt att säga "usch så dumt det är att göra nåt sånt!", "usch för att ha såna kläder!", "usch för såna konstiga människor som inte gör som jag!" Det hjälper ingen utan konstruerar bara en ny Andre att identifiera sig (e)mot.
Alltså......Du dyvlar på denna tråd en åsikt som inte finns här. Det är ingen som säger USCH om någonting. Däremot diskuteras det vad kläder symboliserar och står för. Frihet som du själv tycker är viktigt att diskutera. Vad är av fri vilja. När går det över gränsen för att ens vilja blir "andras" viljor? Jag uppfattar det som att du vill tysta här i tråden genom att komma med -varför skall kvinnor alltid skuldbeläggas, vi måste alltid stå till svars för vad vi gör eller säger och bla bla bla. JA som jag tidigare har påtalat i tråden kvinnor är också benägna att upprätthålla mönster, ritualer, kulturellt skit. Det skall diskuteras hela tiden. Annars lär vi fortare än du tror få klättra i berg....förhoppningsvis med livlina.
gulan
 
Du vet mycket väl att den även hade önskad effekt.

Njae blir svaret på den frågan. Jag har inte träffat någon som öppet medger att den hade "önskad effekt" eller att den uppfattades på det sätt den var tänkt. Till och med flera av de Sverigedemokrater jag träffat suckade stort över filmen.

Sedan vet jag också om opinionsframgångarna.
 
Alltså......Du dyvlar på denna tråd en åsikt som inte finns här. Det är ingen som säger USCH om någonting. Däremot diskuteras det vad kläder symboliserar och står för. Frihet som du själv tycker är viktigt att diskutera. Vad är av fri vilja. När går det över gränsen för att ens vilja blir "andras" viljor? Jag uppfattar det som att du vill tysta här i tråden genom att komma med -varför skall kvinnor alltid skuldbeläggas, vi måste alltid stå till svars för vad vi gör eller säger och bla bla bla. JA som jag tidigare har påtalat i tråden kvinnor är också benägna att upprätthålla mönster, ritualer, kulturellt skit. Det skall diskuteras hela tiden. Annars lär vi fortare än du tror få klättra i berg....förhoppningsvis med livlina.
gulan

Jag uppfattade nog @Lager s inlägg lite annorlunda än du gjorde.

Min uppfattning om det inlägget är mer att Lager presenterar sin åsikt att de problem som uppenbarligen finns, bättre hanteras på annat sätt än att förbjuda varken push-up BH eller burka.
Men att problemen finns gällande kvinnors inklämda plats i männens värld och behöver hanteras: oavsett om det handlar om burka eller plastikkirurgi eller andra åtgärder för att passa in i ett visst koncept/visa viss social tillhörighet.

@Lager, tack för din reflektion utifrån mitt inlägg.
 
Nej det tror jag inte. De visar öppet vad det står i sin religiösa åskådning. En extrem ofri och farlig åskådning i mina ögon.
gulan

Jag håller ju med om att anledningen till att burkan används behöver ifrågasättas och att religiös extremism alltid ska bekämpas precis som all annan extremism, men jag tycker att det blir konstigt att förbjuda burka som ett led i detta då det ju inte angriper själva problemet utan bara ett symptom.
 
Nu så är det ju samma rätt att vara dold eller inte som jag argumenterar för.
Så det skall ju inte vara någon skillnad.

Men jag vet att både burka och MC-kläder skrämmer.
Vad gäller burkan så hänvisar jag till den valpropaganda som SD gjorde med burkor.
Den var avsedd att skrämma och lyckades också med det.

Du får ha din hjälm på dig även vid demonstrationer. Om du har det av religiösa skäl. Ärligt talat så låter det som om du argumenterar av ren princip. Som om du bara är missunnsam. Och det mot en grupp i samhället som av allt att döma har det rätt tufft ändå. För utan att faktiskt veta kan jag ändå ana att de flesta som bär burka gör inte det av egen övertygelse.

Dessutom. Hur stort är problemet? Hur ofta har du faktiskt velat åka buss iförd hjälm med nedfällt visir? Ja, eller för den delen velat delta i en demonstration iförd samma huvudbonad?
 
Du får ha din hjälm på dig även vid demonstrationer. Om du har det av religiösa skäl. Ärligt talat så låter det som om du argumenterar av ren princip.
Princip är det.
Min åsikt är att religion inte får stå över de lagar som gäller för andra som inte har en religion.
Det skall vara lika för alla, även för dem utan religion.
Att ha en religion skall inte ge en särställning till att få göra saker som andra inte får göra.
 
Hur ofta har du faktiskt velat åka buss iförd hjälm med nedfällt visir?
Jag har velat köra buss utan att behöva släppa på personer med burka.
Men jag var tvungen att släppa på burkorna p.g.a. de lagar om diskriminering som råder.
Jag skulle aldrig släppa på en HA-medlem med tonad integralhjälm på.
 
Delvis för att jag tror att utestängande från kollektivtrafiken knappast är ett bra sätt att ge en grupp mer utrymme, mer makt, i samhället.
I det här fallet så anser jag att lika för alla är viktigare.
Sverige är ett sekulärt land där kyrkan är skild från staten.

Det skall inte finnas vissa rättigheter bara för de religiösa.
Det skall vara samma rättigheter för alla.
Dels för att det helt enkelt skall vara lika villkor för alla men också för att inte väcka ont blod mellan olika grupper.
Rättvisa är viktigt när man skall samsas ute i samhället.
 
Vad har det för roll om samhället på 80 och 90 talet var mer homogent eller inte? Vad rättfärdigar det att vi skulle återinföra könssegregerade klasser 2015? Du ställer inte bara en massa frågor -du lägger ord i min mun också. Jag har aldrig påstått någonstans att det var bättre förr.

Jag ställer frågor för att jag inte har en massa svar. :) Det var du som drog upp att skolan aldrig hade könsuppdelade grupper förr. Det vet jag inte ens om det är sant. Och är det sant så har jag varken svar på varför det var så, eller om det det självklar var bättre.

Det vet jag. Det är inte sant, för på 90-talet hade vi könsuppdelade klasser i vissa ämnen. Det var definitivt i praktiken bättre för en del av oss, även om det teoretiskt inte skulle behövas.
 

Liknande trådar

Mat Varför ska det vara så svårt o få tag i vettig kvarg i större förpackning i sverige? Jag vill ha en god, lättsötad och smaksatt kvarg i...
2
Svar
33
· Visningar
2 033
Senast: bollen__
·
Mat Fyller 40 om drygt 2 veckor och för att fira detta har jag bjudit mina vänner på bla en picknick nästa helg. 🥳 I gruppen finns bla 2...
Svar
13
· Visningar
1 470
Senast: Tilly_85
·
Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 880
Senast: Fetaost
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
19 963
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp