Burka i Sverige

Det vet jag inte, men ett antal terrordåd har ju utförts av kvinnor, just pga att man i allmänhet är mindre misstänksam mot kvinnor, ser dem inte som potentiella terrorister.
Nu undrade jag specifikt över burka :). Jag kan bara konstatera att behovet av burkaförbud av säkerhetsskäl verkar vara ganska litet med tanke på antalet brott som begås med burka på.
 
Det har argumenterats på Buke att en busschaufför har rätt att kräva att alla på bussen ska gå att identifiera och att de därför har rätt att neka kvinnor med burka att åka med bussen. Detta höll inte SL med om dock när jag mailade dem och frågade.
Nej det var tydligen diskriminering p.g.a. religion.

Varför skall det vara okej i just religionens namn att slippa gå att identifiera?
 
Jag har inte läst igenom exakt hela tråden så jag ber om ursäkt om jag upprepar.

För det första. Många människor som flyttar till en kultur som är helt olik deras egen känner ett starkt behov av att förstärka sitt eget kulturella uttryck. Det är ett allmänmänskligt beteende som har att göra med att man är rädd för att tappa bort sin identitet. Jag tror att om mottagarlandet lyckas skapa en trygg och välkomnande miljö för alla, oavsett kultur och religion, så kommer detta behov att minska av sig själv.

För det andra. Varför problematiseras alltid kvinnor? Oavsett hur mycket vi klär av oss/på oss så ska vi alltid bedömas, anpassas efter manlig norm för vad som är ok. Vi ska klä oss för att inte bli våldtagna, för att tas på allvar, för att vara en god mor, för att ha rätt att ta plats i styrelser osv. Först tillverkas en ryggsäck. Sedan tillverkas en ryggsäck för kvinnor. Jag är trött på den skiten.
 
Det verkar vara mer relevant att förbjuda yllesocka med klippta hål som huvudbonad.

Och nylonstrumpbyxor!

(Inte bara på huvudet alltså, eftersom de också är sjukt irriterande med sin hängande gren när man bär dem på underkroppen :rage:. Tacka vet jag bekväma leggings! På underkroppen det vill säga.)
 
Nej det var tydligen diskriminering p.g.a. religion.

Varför skall det vara okej i just religionens namn att slippa gå att identifiera?
Bortsett från då demonstrationer då religiösa kläder är undantaget så brukar det inte vara nog några problem att kräva identifiktion när det behövs.
Det finns såvitt jag vet ingen lag som säger att du måste gå att identifiera i vardagen.
Jag har gått omkring i ansiktsmask och heltäckande smink till exempel.
 
Jag tror att man bär lägga fokus på att försöka ändra attityder och genom att stärka utsatta personer. Att lägga mer fokus på det faktum att det är olagligt att tvinga folk använda/inte använda vissa kläder än att försöka straffa dom som råkar vara drabbade av tvång genom ett förbud.
 
Jag hat åkt kollektivt maskerad till oigenkännlighet hur många gånger som helst utan problem. Det har aldrig ifrågasatts
Och jag åker ofta med mössa neddragen ordentligt och en stor luva på det. Finns ingen chans att en kamera eller busschaffis skulle kunna identifiera mig i efterhand.
 
Och jag åker ofta med mössa neddragen ordentligt och en stor luva på det. Finns ingen chans att en kamera eller busschaffis skulle kunna identifiera mig i efterhand.

Men det är lugnt, för det är ingen religion bakom det. Eller...? För du vet att om du har någon religiös åskådning som inte är evangeliskt lutherskt sekulärt kristen är du potentiell terrorist och bör gå att identifiera 24/7 oavsett situation och omständighet.
:meh:
 
Men det är lugnt, för det är ingen religion bakom det. Eller...? För du vet att om du har någon religiös åskådning som inte är evangeliskt lutherskt sekulärt kristen är du potentiell terrorist och bör gå att identifiera 24/7 oavsett situation och omständighet.
:meh:
Förlåt jag glömde. Måste va min dumma kvinnliga hjärna.
 
Men det är lugnt, för det är ingen religion bakom det. Eller...? För du vet att om du har någon religiös åskådning som inte är evangeliskt lutherskt sekulärt kristen är du potentiell terrorist och bör gå att identifiera 24/7 oavsett situation och omständighet.
:meh:
Nu så är du larvig.

Jag är agnostiker och gör ingen skillnad på det där.

Men faktum är att burka precis som MC-kläder med integralhjälm skrämmer omgivningen.
Något som inte är så bra att göra, skrämma omgivningen då.
Det slår lätt tillbaka.
Rädda människor blir farliga människor.
 
Nu så är du larvig.

Jag är agnostiker och gör ingen skillnad på det där.

Men faktum är att burka precis som MC-kläder med integralhjälm skrämmer omgivningen.
Något som inte är så bra att göra, skrämma omgivningen då.
Det slår lätt tillbaka.
Rädda människor blir farliga människor.

Well, det var inte riktat mot dig personligen och ja, jag var medvetet lite extra fånig.
Hela grejen är så absurt fånig, varför skulle det vara värre med burka än med halsduk och mössa? Får jag, oavsett min religiösa läggning, vira en sjal runt ansiktet en blåsig novemberdag? Vad är skillnaden mot om jag skulle bära burka?

Att rädda människor kan bli farliga stämmer. Men att den farliga sortens rädsla skulle komma från ett klädesplagg..? Obehagligt, ja. Men inte per automatik farligt. Och är det då inte bättre att ta reda på varför folk är rädda och varför folk bär vissa plagg?
 
varför skulle det vara värre med burka än med halsduk och mössa? Får jag, oavsett min religiösa läggning, vira en sjal runt ansiktet en blåsig novemberdag? Vad är skillnaden mot om jag skulle bära burka?
Nu så är det ju samma rätt att vara dold eller inte som jag argumenterar för.
Så det skall ju inte vara någon skillnad.

Men jag vet att både burka och MC-kläder skrämmer.
Vad gäller burkan så hänvisar jag till den valpropaganda som SD gjorde med burkor.
Den var avsedd att skrämma och lyckades också med det.
 
Intressant inlägg - som i och för sig leder bort från burkan men jag kan inte hålla mig.

Män är kanske fortfarande norm - och som du skriver så håller vi inte på att tjata om mäns kroppar, mäns klädsel.
Men det är - åtminstone i det område/samhälle där jag lever - ovanligare att killar och män klär sig uppenbart utmanande eller framhäver kroppen på det sätt som unga kvinnor gör (nu syftar jag inte på det invandrartäta område där jag jobbar, utan det samhälle där jag lever och det är inte samma sak).

Normen för tjejer/kvinnor verkar vara ännu mer förstärkt i att det är utseendet som räknas. Utbudet av plastikkirurgiska ingrepp och andra utseendeändrande åtgärder (knäpp formulering, men jag tänker på botox, mycket kosmetika, kroppsformande strumbyxor och andra kläder, hårförlängningar med mera) är enormt och ökar med tid.
Det verkar vara allt vanligare att tjejer/kvinnor gör ingrepp för att ändra utseendet.
Många av dem som låtit göra ingrepp hävdar att det är för deras egen skull, de känner sig snyggare och så vidare.

Och kanske är det så: kanske är det viktigt för de flesta (?????) tjejer/kvinnor att känna sig snygg.

Eller så är det helt galet.

Jag tycker att det är helt galet att det är känslan av att vara snygg som ska styra hur tillvaron är (själv är jag definitivt inte snygg, och inte hjälper jag till heller genom klädval, frisyr, kosmetika så det verkar ju handla om ett hopplöst fall).

Men livskvalitet är ju så olika för olika personer.
Och visserligen förstår inte jag behovet av att förstora bröst eller läppar, få håret längre och tjockare, att vara snygg. Men jag är inte helt säker på att det är fel att få känna sig snygg. Så länge det verkligen är sant att man gör det för sin egen skull.

Om man å andra sidan har ett behov av att justera sitt utseende för att passa in och inte bli mobbad, då är det verkligen ett samhällsproblem!

Men som sagt, nu har vi glidit väldigt långt från burkan.


Jag tänker att de flesta fysiska justeringar som människor väljer har någon yttre orsak som grund till beslutet att göra dem. Normalitetsnormen, social press, media, grupptryck... Om det sedan är botox, stora tatueringar, slöja, smink, särskilda kläder, eller något annat är (för mig) faktiskt relativt irrelevant. Det är ett val du gör för att markera grupptillhörighet, markera symbolisk självständighet, bygga självkänsla, eller annat... Det finns säkert lika många orsaker som det finns människor.

Men om jag lever i ett samhälle där kvinnor alltid har byxor, så är ju steget att börja använda kjol längre än om jag lever i ett samhälle där hälften av alla kvinnor använder kjol. Kjolanvändandet blir en möjlighet. En möjlighet som inte gör mig till paria, utan erbjuder ett val. Jag tänker liknande kring all norm och normalitet. Ju fler val jag presenteras inför desto bredare blir min individuella mentala och fysiska färgpalett i livet... typ.

Kvinnors möjligheter ÄR mer begränsande än mäns, i Sverige och globalt. Lägre lön, högre risk för våld av närstående och sexualiserat våld, etc etc. Dessutom som du skriver, ofta högre krav på att vara attraktiva, att vara tillgängliga, att passa in i mallen. Men jag tror inte på att skambelägga kvinnor (ännu mer), att bara skapa en ny normalitet där slöja eller push up-bh inte ingår. Jag tror på att utvidga paletten, inkludera mera. Att män utövar våld emot kvinnor är ett maskulinitetsproblem, som inte löses genom att kvinnor använder särskilda kläder. Att kvinnor har lägre lön är ett jämställdhetsproblem, som inte löses med att kvinnor har särskilda kläder. Att flickor har högre risk för psykisk ohälsa och självskadebeteende är ett samhällsproblem, som inte löses med att kvinnor har särskilda kläder.

Det är viktigt att prata om hälsa, om kroppsupplevelse, om sexualitet, och frihet. Mindre viktigt att säga "usch så dumt det är att göra nåt sånt!", "usch för att ha såna kläder!", "usch för såna konstiga människor som inte gör som jag!" Det hjälper ingen utan konstruerar bara en ny Andre att identifiera sig (e)mot.








.
 
Vad gäller burkan så hänvisar jag till den valpropaganda som SD gjorde med burkor.
Den var avsedd att skrämma och lyckades också med det.

Visst skrämde den som tusan. Hur någon kan vara så in i bombens rasistisk och tokig att man väljer att göra en sådan "valfilm"? Det är skrämmande.
 

Liknande trådar

Mat Varför ska det vara så svårt o få tag i vettig kvarg i större förpackning i sverige? Jag vill ha en god, lättsötad och smaksatt kvarg i...
2
Svar
33
· Visningar
2 034
Senast: bollen__
·
Mat Fyller 40 om drygt 2 veckor och för att fira detta har jag bjudit mina vänner på bla en picknick nästa helg. 🥳 I gruppen finns bla 2...
Svar
13
· Visningar
1 470
Senast: Tilly_85
·
Övr. Hund Spionen har både nosgrimma och halsband när vi är ute på promenad, sele och halsband när vi är i skogen kopplet kopplat i båda...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 880
Senast: Fetaost
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
19 967
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp