Bygga en hage för lösdrift; vad ska man tänka på?

Rhodugune

Trådstartare
Har haft min häst uppstallad på ett flertal olika ställen de senaste åren för att vi har flyttat runt en del. Och det har alltid varit lika krångligt och stressigt att få tag på något nytt.

För man får ta vad man får tag på, och då får man alltid kompromisa med hur man vill ha det, med foderrutiner, foder osv. För att inte tala om den sociala biten med de andra som håller till på samma ställe, man ska vara glad om det funkar, eller hur? hehe :angel:
Nu är det dags att byta ställe igen, och jag har börjat fundera på att ha henne hemma hos mig istället, på lösdrift.
Det finns både tillgång både till ängsmark och skog runt huset jag bor i, har i det här läget inte ens kommit så långt att jag ens frågat markägaren om det skulle kunna vara ok, funderar som sagt bara på vad man måste tänka på som;

Storlek på hage, finns det regler för det?
Vindskydd/ligghall, hur ska den se ut?
Något annat som jag inte ens tänkt på? :)

Hon har gått på lösdrift med andra hästar de senaste 2 åren så jag vet att hon verkligen trivs med det.
Jag skulle i såfall skaffa henne sällskap, en liten shettis eller så.
Så hagen och vindskyddet/ligghallen behöver vara anpassad efter minst två hästar.

Vore tacksam för tankar och idéer från någon som har erfarenhet från vad man ska tänka på innan man sätter igång.

Och så drömmer jag om att kunna se min goa tjej från köksfönstret och kunna gå ut prata med henne precis så många gånger jag känner för under dagen! :love:
 
Sv: Bygga en hage för lösdrift; vad ska man tänka på?

Dels så måste du ha tillgång till uppvärmingsbar box om du har hästen på lösdrift. Så det räcker inte med bara hage och vindskydd.
Det finns än så länge inga gällande regler för hur stor en hage måste vara men när de kommer är det bara skrivet att hästen ska kunna röra sig i alla sina naturliga gångarter. Så hur stor en hage måste vara kommer att beror på hur stor häst och hur hagen ser ut.

Vindskyddet ska vara utformat så att alla hästar kan komma in i det samtidigt och måtten kommer att bero på hur stora hästarna är. Titta på jordbruksverkets hemsida på reglerna för hästhållning.
 
Sv: Bygga en hage för lösdrift; vad ska man tänka på?

Tack för svaret, det där med uppvärmingsbox var jag inte medveten om, men det är ju sunt förnuft att om det blir monsteroväder kan ju hästarna inte vara ute. :)
 
Sv: Bygga en hage för lösdrift; vad ska man tänka på?

Vilken underbar tanke att kunna ha hästen utanför köksfönstret. :bow: Jag hoppas att det ska fungera för dig att ta hem din häst.

Storlek på hage, finns det regler för det?
Det finns inga regler för vad jag vet men rekomendationerna från jordbruksverket är 2 hektar för första hästen och sen 1 hektar/häst. Så för 2 hästar bör du ha 3 hektar. Personligen tycker jag att 2 hektar/häst är minimum men är det en shettis du ska ha så kanske det går bra ändå. Man ska dock veta att om du vill att hagen håller året runt ska man räkna med att det krävs lite mer mark än vad som rekomenderas i regel, men det beror ju på kvaliten på marken osv. Skogsmark är ngt som jag rekomenderar iaf i vinterhagen då det ofta är hård och tålig mark som inte blir leråker.

Vindskydd/ligghall, hur ska den se ut?
Det som rekomenderas är att den ska ha snedtak som lutar så att avsinningen hamnar bakom hallen. Man rekomenderar att ha 3 hela väggar och 1 öppen vägg, eller flera ingångar. Jag föredrar själv att ha två ingångar på långsidan, hellre än att ha en helöppen långsida. Men det är en smaksak. Det finns dock inga regler för hur den ska se ut sålänge du följer de allmänna reglerna för hästhållning.

Måttbestämmelser kan du hitta här: http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...estammelser.4.394d9f45113e42376618000676.html

Något annat som jag inte ens tänkt på?
Det finns ganska mkt man måste tänka på.

Vad gäller box såg jag att Masse skriver att man måste ha tillgång till uppvärmd box. Den informationen jag fått säger att man ska ha tillgång till sjukbox - det är alltså tillåtet att ha en vanlig utebox, ett kallstall eller ha en sjukbox i ligghallen. En provisorisk sjukbox är också tillåtet att ha - dvs att man har möjlighet att enkelt ställa upp en sjukbox vid behov, men den behöver inte nödvändigtvis vara monterad ständigt. Kontakta kommunen ang dessa frågor så att du är helt säker på vad som gäller hos er, just nu.

Du behöver inte förpröva ligghall/box såvida du endast håller 4 hästar eller färre på "anläggningen". Dock ska den såklart uppnå kraven som ställs av jordbruksverket ändå. Men som sagt behövs ingen förprövning.

Du kommer att behöva el av ngt slag efter som att hästarna måste ha tillgång till vatten även vintertid när det är frysgrader. Sen vet jag inte hur det är med stängsel, om det måste vara el i tråden eller ej av säkerhetsskäl. Kolla upp det.

En thermobar eller liknande som hindrar vattnet från att frysa vintertid måste du ha.

Förvaringutrymme för foder måste finnas. Hösilagebalar kan stå ute i alla väder men räkna inte med att du kan ha dem i hagen, hästar öppnar gärna balar trots att de har mat och en öppen bal = en förstörd bal i många fall om den inte går åt i tid. Inte värt risken. Dessutom äter 2 hästar troligtvis inte upp en storbal hösilage på 1 vecka (vilket är enl. mig längsta rekomenderade tid att ha en bal öppen) så du får troligtvis köpa in mindra balar, vilket kanske blir ngt dyrare. Det behöver inte ha ngn betydelse men kan vara bra att veta.

Foderbord eller liknande kan bli ett måste om hagen blir lerig på vintern - vilket kan vara svårt att avgöra i förtid men troligtvis blir den det iaf där du utfodrar hästarna. Det går att bygga billiga hölådor men som sagt så ska det göras också.

Du ska placera mat och vatten så långt ifrån ligghallen som möjligt om du inte vill att ligghallen börjar användas som toalett. Det är dessutom bra att placera ut saker och ting så spritt som möjligt så att hästarna använder hela hagen = mindre slitage på markerna.

Kolla också upp att det är ok med ridning i omgivningarna. Och att det är tillåtet att hålla häst där om det inte är en gård eller liknande - så att inte folk som bor i närheten börjar klaga. Ring kommunen och fråga detta.

Sånt som handlar om placering, tips och råd kring bygge osv, kanske dock är ngt du kan fundera på sen. Till att börja med är det viktigt att du tar reda på att kommunen tillåter hästhållning på markerna, att det är tillåtet att rida i omgivningarna, att markerna är stora nog, att det finns el i anslutning och att du har tid, råd och ork att driva en lösdrift. Trots att den är liten kan ju alltid saker och ting gå sönder osv. Inköp av foder, reparationer, skötsel, stängsling osv.

Jag tycker själv att det är värt det men det är ibland mer att tänka på än vad man räknat med. :)
 
Sv: Bygga en hage för lösdrift; vad ska man tänka på?

Hästarna kan gott o väl vara ute i monsterväder. De brukar dessutom föredra det. Det är endast vid skada/sjukdom eller annan anledning där hästen riskerar att fara illa, som den behöver stå inne. Det är sällan vi MÅSTE använda box regelmässigt på vår lösdrift.

Däremot kan jag rekomendera att alltid ha box tillgänglig. Du kanske behöver låta hästen torka efter ett ridpass, vill att den ska stå inne en natt när det regnat 3 veckor i sträck eller så kanske hästen måste få lugnande vid veterinärbesök och måste få piggna till nånstans. Alltid bekvämt att stå inne o borsta också. :)
 
Sv: Bygga en hage för lösdrift; vad ska man tänka på?

Angående monsterväder så är jag från norrland, skämt och sido... :D .. så med det menar jag typ stormen Gudrun väder eller liknande. Hästar ser på det har med väder på ett helt annat sätt än vi människor har jag märkt, särskilt mig som är en riktig fryslort! ;) Så jag kan inte annat än hålla med.
 
Sv: Bygga en hage för lösdrift; vad ska man tänka på?

Vilken underbar tanke att kunna ha hästen utanför köksfönstret. :bow: Jag hoppas att det ska fungera för dig att ta hem din häst.

Storlek på hage, finns det regler för det?
Det finns inga regler för vad jag vet men rekomendationerna från jordbruksverket är 2 hektar för första hästen och sen 1 hektar/häst. Så för 2 hästar bör du ha 3 hektar. Personligen tycker jag att 2 hektar/häst är minimum men är det en shettis du ska ha så kanske det går bra ändå. Man ska dock veta att om du vill att hagen håller året runt ska man räkna med att det krävs lite mer mark än vad som rekomenderas i regel, men det beror ju på kvaliten på marken osv. Skogsmark är ngt som jag rekomenderar iaf i vinterhagen då det ofta är hård och tålig mark som inte blir leråker.

Vindskydd/ligghall, hur ska den se ut?
Det som rekomenderas är att den ska ha snedtak som lutar så att avsinningen hamnar bakom hallen. Man rekomenderar att ha 3 hela väggar och 1 öppen vägg, eller flera ingångar. Jag föredrar själv att ha två ingångar på långsidan, hellre än att ha en helöppen långsida. Men det är en smaksak. Det finns dock inga regler för hur den ska se ut sålänge du följer de allmänna reglerna för hästhållning.

Måttbestämmelser kan du hitta här: http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...estammelser.4.394d9f45113e42376618000676.html

Något annat som jag inte ens tänkt på?
Det finns ganska mkt man måste tänka på.

Vad gäller box såg jag att Masse skriver att man måste ha tillgång till uppvärmd box. Den informationen jag fått säger att man ska ha tillgång till sjukbox - det är alltså tillåtet att ha en vanlig utebox, ett kallstall eller ha en sjukbox i ligghallen. En provisorisk sjukbox är också tillåtet att ha - dvs att man har möjlighet att enkelt ställa upp en sjukbox vid behov, men den behöver inte nödvändigtvis vara monterad ständigt. Kontakta kommunen ang dessa frågor så att du är helt säker på vad som gäller hos er, just nu.

Du behöver inte förpröva ligghall/box såvida du endast håller 4 hästar eller färre på "anläggningen". Dock ska den såklart uppnå kraven som ställs av jordbruksverket ändå. Men som sagt behövs ingen förprövning.

Du kommer att behöva el av ngt slag efter som att hästarna måste ha tillgång till vatten även vintertid när det är frysgrader. Sen vet jag inte hur det är med stängsel, om det måste vara el i tråden eller ej av säkerhetsskäl. Kolla upp det.

En thermobar eller liknande som hindrar vattnet från att frysa vintertid måste du ha.

Förvaringutrymme för foder måste finnas. Hösilagebalar kan stå ute i alla väder men räkna inte med att du kan ha dem i hagen, hästar öppnar gärna balar trots att de har mat och en öppen bal = en förstörd bal i många fall om den inte går åt i tid. Inte värt risken. Dessutom äter 2 hästar troligtvis inte upp en storbal hösilage på 1 vecka (vilket är enl. mig längsta rekomenderade tid att ha en bal öppen) så du får troligtvis köpa in mindra balar, vilket kanske blir ngt dyrare. Det behöver inte ha ngn betydelse men kan vara bra att veta.

Foderbord eller liknande kan bli ett måste om hagen blir lerig på vintern - vilket kan vara svårt att avgöra i förtid men troligtvis blir den det iaf där du utfodrar hästarna. Det går att bygga billiga hölådor men som sagt så ska det göras också.

Du ska placera mat och vatten så långt ifrån ligghallen som möjligt om du inte vill att ligghallen börjar användas som toalett. Det är dessutom bra att placera ut saker och ting så spritt som möjligt så att hästarna använder hela hagen = mindre slitage på markerna.

Kolla också upp att det är ok med ridning i omgivningarna. Och att det är tillåtet att hålla häst där om det inte är en gård eller liknande - så att inte folk som bor i närheten börjar klaga. Ring kommunen och fråga detta.

Sånt som handlar om placering, tips och råd kring bygge osv, kanske dock är ngt du kan fundera på sen. Till att börja med är det viktigt att du tar reda på att kommunen tillåter hästhållning på markerna, att det är tillåtet att rida i omgivningarna, att markerna är stora nog, att det finns el i anslutning och att du har tid, råd och ork att driva en lösdrift. Trots att den är liten kan ju alltid saker och ting gå sönder osv. Inköp av foder, reparationer, skötsel, stängsling osv.

Jag tycker själv att det är värt det men det är ibland mer att tänka på än vad man räknat med. :)

Tack så hemskt mycket för det detaljerade svaret. Ska genast börja mäta, räkna och kolla upp med tillstånd och så för att se om det funkar. Då vet jag också vad jag ska ska fråga om lov för hos markägaren.

Jag hade häst när jag bodde hemma tills jag var en 15 år, och var inte all insatt i hur allt det ekonomiska funkade. :angel: Man det är så trevligt att ha sin häst "hemma". det blir en helt annat sak känner jag, hästen blir åtkomligare och de ger en större samhörighet. Så det är värt det om jag kan få alla delarna att fungera.
 
Sv: Bygga en hage för lösdrift; vad ska man tänka på?

Okej, jag håller tummarna. :) Måste vara fantastiskt att ha hästen hemma.

Ja om det blir oväder ála Gudrun så kanske det kan vara en ide att ta in hästen ev. :angel:
 
Sv: Bygga en hage för lösdrift; vad ska man tänka på?

Det skall helst vara dränerat och grusat runt och i ligghallen.
Är det gräshage så blir det gyttja och grisigt runt ligghallen med strålröta och allmänt jobbigt för hästarna.
Vi hade tur och fick en hagen asfalterad utanför ligghallen.
När dom jobbade på vägen utanför för länge sen så asfalterade dom en bit in där hagen ligger nu för att ställa fordon.
Vi har en ny ligghall i en annan hage med gräs som inte går att använda nu pga gyttjan runt ligghallen.
Unghästar har lättare att stå många i ligghall än äldre.
Min gillade inte lösdrift när det var för många hästar i hagen.
Rent teoretiskt så fick alla plats men så funkade det inte.
Det vara bara dom kaxiga som stod därinne, de andra fick stå utanför.
Var det hästar ute som inte krävde så mycket plats så gick han in.
 
Sv: Bygga en hage för lösdrift; vad ska man tänka på?

Tack för tipset, det finns en liten höjd där hagen kan vara, ska kolla om det är en bra plats ha ligghallen på. :)
 
Sv: Bygga en hage för lösdrift; vad ska man tänka på?

Kl
Nu flinker jag in och frågar lite.
Nu då denna härligaa finaskris hägrar och inga jobb finns har jag lyckats fixa sommarjobb ev länge på hemmaplan (mor och far), till detta hör att hästen (varmblod) + sällskap )kan bli liten ponny till varmblod, ej klart) kommer följa med hem och då kommer jag bygga förutom stora sommarhagar även vinter hagen + ligghall för vintern då det blir billigast, samt en "vår hage"där de får gå och vänja in sig för betet.

Nu kommer den hagen ligga mellan två skogar på en ganska smal åker fast ganska lång, så det blir i princip i lä för blåst och snö, finns även skog att stängsla in om jag vill. (vinterhage och "vår" hagen går att kombinera till en och samma om så vills.)


Jag fundarade på detta med box, att gör sektioner man kan flytta in i ligghallens ena hörn blir det praktiskt? Jag kommer att ringa kommunen att höra vad de säger om allt i veckan. Nu har jag så pass många täcken så jag kan byta om de bli blöta samt ett pannrum som torka täcken på ett dygn, så jag hoppas att slippa frusna hästar här i norrland.

Jag har ridskola 1 mil bort dit jag kan flytta hästarna vid kris om så måstes.
Sen funderar jag vad som är bästa storleken, i min tanke känna 4x5 i minsta laget, fast det är nästan 5 kvadratmeter större än vad som står.

Vad tycker ni?
 
Sv: Bygga en hage för lösdrift; vad ska man tänka på?

Nu ska vi se. Där ska gå 2 hästar, 1 vbl och ev 1 till. Mkh under 160 eller över?

Om vi utgår från att de är båda under 160cm. En box för en sådan häst ska vara minst 8kvm. Och 80%av den ytan är 6,4kvm. Så 12,8 kvm ska hallen vara minst åt dessa 2 hästar.

Källa måttbestämmelser: http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...estammelser.4.394d9f45113e42376618000676.html

Ska du kunna ställa upp boxar för dina hästar i hallen, så måste den dock vara större. Efter som att en box måste vara 8kvm/häst och din hall ovan endast tillåter att delas av i 6,4x2. Gör du en fullstor box på 8kvm, så blir det för lite utrymme över för den hästen som går kvar på lösdrift och måste ha ligghall enl. lag. Så om du vill kunna göra boxar av hallen så föreslår jag att du gör en hall som är minst 8x2, dvs 16kvm. Då har du möjlighet att göra 2 sjukboxar av hallen. 4x5 som du skrev låter som en bra stl. Om det var jag så hade jag garanterat gjort minst 16kvm hall PLUS att jag gjort en sjukbox i hallen på 8-9kvm som alltid står klar (dvs 25kvm sammanlagt). Då har man en skyddad plats att stå och göra ordning hästen på och man slipper krångla med "boxbygge" om ngt skulle hända. Hästen kanske blir skadad hastigt. Man kan vilja ställa in den efter att den fått lugnande vid en vanlig tandundersökning bara för några timmar eller vad som helst. En box kommer till användning, det kan jag lova. Om inte annat så om hästen måste stå inne o torka efter att ett täcke läckt igenom.

Jag vet inte om sjukboxen måste vara skyddad ifrån drag eller liknande. Kallstall/Utebox är ju tillåtna så det tror jag inte, men kolla för säkerhets skull när du ändå ringer kommunen.

Förprövning är inte nödvändigt om du endast kommer att hålla 4 hästar eller färre på lösdriften.

Tänk på att om hästarna ska skos/verkas måste man nästan ha en plan yta att kunna ställa upp dem på så att hovis ser hästens vinklar ordentligt. Det behöver ju inte vara i hallen men nånstans, gärna med skydd för väder och vind, är nästan ett måste att ha tillgängligt nånstans.

Tips är att strunta i täcke på sällskapshästen om den inte är en frussen en som lätt blir kall. Det kommer att underlätta mycket för dig.


Nu vet jag inte hur du tänkt det med vårhagen men ett tips är att hallen är placerad så att den går att komma in i både från vinterhagen och från vårhagen. Sommartid kommer hästarna också att behöva den, mest av allt, om de inte har tillgång till skog eller annan skugga i sommarhagen, men o andra sidan kan du ju göra så att de har tillgång till vinterdelen vintertid, vårdelen vid invänjning och sen både sommar- och vårhagen på sommaren, och därmed också hallen.
 
Sv: Bygga en hage för lösdrift; vad ska man tänka på?

Nu kommer båda nog vara över men då räcker det att hallen var 14,8 typ fast min kommer bli mycket större än så.
Jag vill kunna ha två boxar i hallen samt att de ska kunna stå utanför under tak utan problem. Jag vill kunna fixa så jag kan göra om hallen till uteboxar om jag så vill. Så troligen blir den 6x6.

Nu har jag tillgång till ett stort garage som jag kommer använda vid skoning så min hovslagare får bra lyse och se vad den gör.

Nu kommer jag bara kunna ha denna hall placerad så den används i vår och vinterhagen. Mina sommarhagar ligger flera km bort och jag har 2-3 sommarhagar som används. Nu kommer jag ha skog eller någon byggnad som gör att det blir skugga och skydd för hästarna att gömma sig i finnas i alla sommarhagar.
 
Sv: Bygga en hage för lösdrift; vad ska man tänka på?

Nu har jag inte läst igenom svaren, så jag kanske bara upprepar vad andra har sagt :S

Sjukbox måste du ha, miljöförvaltningen har varit här och kollat mig (bor på gård) fick allt godkänt, utom sjukbox. Måste erkänna att jag hade inte en tanke på sjukbox :O Men eftersom min ligghall utan problem rymmer mina 2 hästar så var det godkänt att bygga en box av en del av ligghallen i sådana fall.

Förvaring av foder (Hö+hinkfoder), underlag (ev spån+halm) och sadlar odyl. Tänk igenom det innan. Jag får ha foder, sadlar och täckeshängare i källaren i huset som tur är, för foder och läder håller sig inte fräscht i våran fuktiga ladugård!

Och glöm inte att ha sommarhagar så det räcker. Vi har egentligen inte det. Våran sommarhage räcker i 3 veckor om den är rejält växt när jag släpper ut hästarna. Som tur är har vi MÄNGDER med hagar som våra grannar inte använder :bow: Så istället hinner hästarna inte ens äta upp gräset i alla hagar XD

En foderring av något slag skulle jag vilja rekommendera också. Det kan bli oväntat lerigt ibland, då är det skönt att kunna lägga fodret någonstans.

Och att ha nära från huset till vattenhinkarna är bra, så man kan fylla på med varmvatten under vintern.

Och jag själv har skaffat en shettis till min häst, som sällskap på lösdriften här hemma. Men det kan vara svårt att matcha in deras olika behov. Framför allt på sommaren. Just nu önskar jag att jag hade haft råd med 2 stora hästar, så man slapp tänka på fångrisker m.m..

Nu fick jag det säkert att låta jättejobbigt, men det behöver det inte vara. Det är en fröjd att ropa godmorgon och godnatt till hästarna från sovrumsfönstret!
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 692
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 596
Senast: TinyWiny
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 393
Senast: sthu
·
Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 044
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp