Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men släpps folk IN på sjukhuset utan munskydd alltså? Är det ingen som kontrollerar?!

Jag, som bor i England, har varit på akuten 3 gånger senaste veckan med min dotter som visade sig ha blindtarmsinflammation, sedan lades hon in tre dagar och opererades under den tiden. Dörren till akuten är låst och det sitter en sköterska precis innanför. När man kommer fram öppnar hon dörren, tar tempen, ger handsprit och ett munskydd (man får alltså inte ha sitt eget utan får ett nytt av sjukhuset). Sen får man gå in. Sedan upprepas proceduren för nästa person. Alla under 18 får ha EN vuxen med sig, alla över 18 måste gå själva.
Jag såg inte EN enda person utan munskydd under alla de timmar jag spenderade på sjukhuset, förutom patienter då som inte alltid kunde ha det beroende på vad problemet var. Men de covidtestas ju så antar att det inte är ett problem.
Sist jag var på sjukhuset (nån månad sen) så var det ingen kontroll eller så för att gå in. I receptionen till "min" avdelning så delade de dock ut munskydd och sa att det skulle vara på tills jag kom ut från sjukhuset igen. Sen fick jag gå tillbaka en bit för att ta hissen till avdelningen.

På avdelningen har de haft visir eller munskydd länge. Likaså har bvc haft visir sen årsskiftet.
 
Tack för alla svar och reflektioner angående munskydd!

Jag är väl ganska negativt inställd, just för att som jag skrev människor tenderar efter vad jag sett hantera det fel, samt att det blir falsk trygghet.

Jag tror verkligen i exempelvis butiker, att hålls avstånd ordentligt så är risken att smittas av någon där ganska låg.
Som sagt, jag går inte in i en affär som kräver munskydd, då handlar jag nån annanstans. I sjukvården är jag som sagt tvungen och respekterar det. Kollektivt har jag inte åkt på över ett år.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag använder munskydd när de säger att jag ska använda det. Hittills sjukhus och VC. Jag gör det för att de ber mig om det. Kollektivtrafik har jag inte åkt sen pandemin började. Inte för att jag aktivt undvikit det utan för att jag sällan åker kollektivt om jag inte aktivt väljer det. Till jobbet tar jag bilen då jag skulle förlora alldeles förmycket tid på att åka kollektivt. Inom stan cyklar jag och hästen står på landet och det hade tagit alldeles för lång tid att åka kollektivt plus en ganska lång promenad från närmsta hållplats till stallet. Så mycket tid har jag inte.

Jag åker annars mest kollektivt på väg till konserter, restaurangbesök i andra städer och liknande tillfällen som jag nu undvikit/varit inställda p.g.a. pandemin.
 
Jag använder också munskydd i de situationer där det rekommenderas/krävs. I mitt fall på jobbet när jag är med patienter och de fåtal gånger jag åker kollektivtrafik. Inte annars, håller avstånd och undviker att träffa folk.
 
Jag använder munskydd i kollektivtrafik , butiker, på apotek och vårdinrättningar. Håller inte sämre avstånd för det men det känns som allmänt hyfs när rekommendationerna nu är som de är.

Blev förvånad när jag besökt karolinska Huddinge vid två tillfällen i vår och en större andel inte använder munskydd trots uppmaningar i kallelse och på plats. Ignorant och ohyfsat är vad det är. I synnerhet på ett sjukhus.
 
Vår Bundeskanzler sa idag att när alla som vill är vaccinerade (slutet av juni ska alla ha fått första sprutan enl plan) så ska vi kunna återgå till ett "normalt" liv igen. Jag känner mig väldigt tveksam till att alla ska vara "nomalt", vad det nu är, redan i slutet av sommaren. Men vad jag längtar och hoppas att det kan bli så.
 
Nån som haft covid som har problem med tårna och fötterna efter?
Jag har så ont i tålederns på höger fot och det känns som jag är skinflådd under foten och under tårna.
Vilket är skitjobbigt för jag måste ju gå på fötterna
 
Nån som haft covid som har problem med tårna och fötterna efter?
Jag har så ont i tålederns på höger fot och det känns som jag är skinflådd under foten och under tårna.
Vilket är skitjobbigt för jag måste ju gå på fötterna
Kanske inte svar men jag har många vänner som fått ledproblem efter Covid, på olika ställen.
 
Jag jobbar som medicinsk sekreterare och där jag jobbar delar vi också ut munskydd till patienterna. Vi själv har munskyddskrav, vi ska egentligen ha det inte bara i patientnära arbete utan även när vi sitter i samma rum som kollegorna. Så vi som delar rum ska använda munskydd hela tiden. Vi ska ha det i korridorer och fikarum, men får förstås ta av det när vi äter. Dock har jag inte det när jag sitter i mitt rum med min kollega, det har nog ingen.

Generellt finns väl inget absolut MÅSTE vad gäller att patienterna bär munskydd, utan det är väl mer ett starkt bör gissar jag- vägrar dem blir de ju insläppta ändå, men man räcker ju över det i receptionen i alla fall och vad jag ser där så använder alla det.
Jag jobbar ju också som medicinsk sekreterare och där jag jobbar har vi låst ytterdörr och ställer frågor till patienten innan de släpps in. " har du hosta feber eller huvudvärk? ont i halsen ont i magen eller jobbigt att andas? Har du eller någon i ditt hushåll rest utomlands den senaste tiden?" Förhoppningsvis svarar de nej på alla frågor, släpps in, kommer fram till receptionen, spritar händerna och får ett munskydd.
I receptionen sitter vi bakom plexiglas och har inte munskydd men så fort vi lämnar receptionen och är bland patienterna har vi det. Vi skall också ha det när vi är nära våra kollegor typ möten o dylikt. :)
 
Har anvander vi fortfarande munskydd i affarer och nar vi traffar folk. I dag blev jag sa sugen pa kaffe och bulle att jag stannade pa en lanthandel (dar jag visste att de har kaffe och goda bullar) nar jag korde forbi. Jag vandrade runt och hittade flera godsaker men nar jag kom fram till kassan insag jag att jag glomt min mask nar jag sag kassorskans. Nar jag satte handerna framfor ansiktet for att jag glomt fragade hon om jag var vaccinerad och nar jag svarade ja sa hon attdet var helt okay da.
Uppenbart har vissa accepterat CDCs nya restrictioner.
 
Nån som haft covid som har problem med tårna och fötterna efter?
Jag har så ont i tålederns på höger fot och det känns som jag är skinflådd under foten och under tårna.
Vilket är skitjobbigt för jag måste ju gå på fötterna
Mamma pratade nyligen med en person vars värsta corona-symtom hade varit fruktansvärt ont i benen. Så illa att man nästan ville skrika, sa hon....
 
Jag jobbar ju också som medicinsk sekreterare och där jag jobbar har vi låst ytterdörr och ställer frågor till patienten innan de släpps in. " har du hosta feber eller huvudvärk? ont i halsen ont i magen eller jobbigt att andas? Har du eller någon i ditt hushåll rest utomlands den senaste tiden?" Förhoppningsvis svarar de nej på alla frågor, släpps in, kommer fram till receptionen, spritar händerna och får ett munskydd.
I receptionen sitter vi bakom plexiglas och har inte munskydd men så fort vi lämnar receptionen och är bland patienterna har vi det. Vi skall också ha det när vi är nära våra kollegor typ möten o dylikt. :)
Jag tror det är mest vid den ingången som kallas infektionsmottagningen på vc (som är låst) som man möts i dörren och får tusen frågor, på andra sidan får man gå fritt in till receptionen och får munskydd och handsprit där.

Sitter inte i receptionen själv, vi har receptionister, så har inte helt koll på den biten exakt, men vet att vi inte får ta ett steg ut ur våra rum utan munskydd. Skitdrygt! :angel: Det pratades lite om att MAL skulle kolla om det kunde finnas några lättnader kring det nu när vi alla är vaccinerade på jobbet, alltså inför varandra, men tyvärr, det blir inte så. Nähäpp, bara att hoppas på att regionen kommer på bättre tankar och att smittspridningen sjunker en jävla massa då istället :D
 
Jag tror det är mest vid den ingången som kallas infektionsmottagningen på vc (som är låst) som man möts i dörren och får tusen frågor, på andra sidan får man gå fritt in till receptionen och får munskydd och handsprit där.

Sitter inte i receptionen själv, vi har receptionister, så har inte helt koll på den biten exakt, men vet att vi inte får ta ett steg ut ur våra rum utan munskydd. Skitdrygt! :angel: Det pratades lite om att MAL skulle kolla om det kunde finnas några lättnader kring det nu när vi alla är vaccinerade på jobbet, alltså inför varandra, men tyvärr, det blir inte så. Nähäpp, bara att hoppas på att regionen kommer på bättre tankar och att smittspridningen sjunker en jävla massa då istället :D
Aha! Vi har tyvärr bara en ingång (som är samma som utgången) så det är ett evigt svarande i telefonen och hojtande "vänta ni får inte gå ut förrän hen kommit in" och "tryck på knappen!" :D vi har också receptionister men vi byter av dom för fika och lunch samt vissa tider när det är för mkt patienter för att de ska hinna med själva, då går en sekreterare dit och svarar i telefonen. Som vi önskar att vi hade haft separata in/ut-gångar!!
 
Aha! Vi har tyvärr bara en ingång (som är samma som utgången) så det är ett evigt svarande i telefonen och hojtande "vänta ni får inte gå ut förrän hen kommit in" och "tryck på knappen!" :D vi har också receptionister men vi byter av dom för fika och lunch samt vissa tider när det är för mkt patienter för att de ska hinna med själva, då går en sekreterare dit och svarar i telefonen. Som vi önskar att vi hade haft separata in/ut-gångar!!
Där jag jobbar har personalingången omvandlats till ”coronaingång”. Vanliga ingången är för patienter som inte har några förkylningssymptom 😊
 
Aha! Vi har tyvärr bara en ingång (som är samma som utgången) så det är ett evigt svarande i telefonen och hojtande "vänta ni får inte gå ut förrän hen kommit in" och "tryck på knappen!" :D vi har också receptionister men vi byter av dom för fika och lunch samt vissa tider när det är för mkt patienter för att de ska hinna med själva, då går en sekreterare dit och svarar i telefonen. Som vi önskar att vi hade haft separata in/ut-gångar!!
Vi har nog egentligen en ingång också i grunden, men det byggs om där jag jobbar så det hela är lite rörigt. Har tydligen varit en vanlig vc del och en den som kallades infektionsmottagning, men man använde samma stora ingång så att säga. Men för några månader sedan så flyttades infektionen till en del i andra änden och fick egen ingång (sedan flyttade den andra receptionen till andra änden fast annat plan...). TROOOOOR att från förra veckan så är infektionen tillbaka på sin gamla plats, men är lite osäker på det. Som sagt, rörigt! Det blir nog bra när allt är klart dock, och då blir det ju samma ingång för infektion och andra patienter, men olika receptioner och korridorer samt att MVC och BVC är på annat plan, som nu.

Jag är glad att vi slipper receptionen faktiskt, enda gångerna jag suttit i receptionen har varit på mina LIA-perioder, så har ingen träning i det, men det verkar så stressigt! Föredrar all den andra stressen! :angel:
 
Här är en artikel om att jämföra dödligheten mellan länder med olika grader av lockdown/restriktioner:

https://www.hd.se/2021-05-23/lockdown-fortfarande-en-oppen-fraga-om-liv-eller-dod

Slutsatsen forskarna kommit fram till hittills verkar vara:

”Strängheten i de åtgärder som vidtogs för att bekämpa pandemin, inklusive lockdown, har inte visat sig ha något samband med dödligheten.”

Intressant tycker jag att forskare som sitterpå statistiken om det det här inte har kunnat hitta nåt samband. De gav länderna en poäng baserat på de restriktioner/lockdown man infört. Sen har man gjrt en lista över överdödligheten och dessa två listor har inte mycket gemensamt. Om lockdown/restriktioner har en effekt på överdödligheten så borde Frankrike och Polen (som fick mest lockdownpoäng) vara de länder med lägst överdödlighet. Vilket de inte är. Samtidigt borde de nordiska länderna som fick låga lockdownpoäng ha hög överdödlighet, vilket de inte har. Då blir slutsatsen att lockdown och restriktioner inte har så stor effekt på överdödligheten som man trott.
 
Här är en artikel om att jämföra dödligheten mellan länder med olika grader av lockdown/restriktioner:

https://www.hd.se/2021-05-23/lockdown-fortfarande-en-oppen-fraga-om-liv-eller-dod

Slutsatsen forskarna kommit fram till hittills verkar vara:

”Strängheten i de åtgärder som vidtogs för att bekämpa pandemin, inklusive lockdown, har inte visat sig ha något samband med dödligheten.”

Intressant tycker jag att forskare som sitterpå statistiken om det det här inte har kunnat hitta nåt samband. De gav länderna en poäng baserat på de restriktioner/lockdown man infört. Sen har man gjrt en lista över överdödligheten och dessa två listor har inte mycket gemensamt. Om lockdown/restriktioner har en effekt på överdödligheten så borde Frankrike och Polen (som fick mest lockdownpoäng) vara de länder med lägst överdödlighet. Vilket de inte är. Samtidigt borde de nordiska länderna som fick låga lockdownpoäng ha hög överdödlighet, vilket de inte har. Då blir slutsatsen att lockdown och restriktioner inte har så stor effekt på överdödligheten som man trott.
Har länge hävdat att skillnad på corona-effekten i olika länder och regioner till allra största delen beror på ren och skär tur.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
75 719
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
30 645
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tvillingdräktighet
  • Tungband
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp