Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
på vårt sjukhus finns inget munskyddskrav för besökare (patienter), men personalen bär visir och/eller munskydd när de har kontakt med patienter
 
Väntar på kontakt från sjukhuset om svågerns tillstånd. Förstår att läkarna och personalen har mycket att göra, men det så frustrerande när man inte får någon information.
Senaste kontakten var i måndags kväll när sambon fick tag på en sjuksköterska som bara kunde berätta att de gjort ny lungröntgen som inte så speciellt bra ut och att de skulle ha läkarkonferens på tisdagen. Sen har vi inte fått kontakt med avdelningen och ingen har ringt.
Svärmor gav upp hoppet helt igår 😞
 
I sjukvården här behöver du ha munskydd överallt numera. I höstas var det inte så som jag minns det, men nu måste man det.
Jag har dock inte behövt det när jag legat inne på avdelning, men å andra sidan tog de covid-test varannan dag på oss och personalen hade munskydd.

Jag förstår såklart grejen med munskydd, men tycker det är svårt när vårdpersonal har det. Kommunikationen blir svårare när man inte kan se mimik på samma sätt. Känns som att något går förlorat i samtalet.
 
Men släpps folk IN på sjukhuset utan munskydd alltså? Är det ingen som kontrollerar?!

Jag, som bor i England, har varit på akuten 3 gånger senaste veckan med min dotter som visade sig ha blindtarmsinflammation, sedan lades hon in tre dagar och opererades under den tiden. Dörren till akuten är låst och det sitter en sköterska precis innanför. När man kommer fram öppnar hon dörren, tar tempen, ger handsprit och ett munskydd (man får alltså inte ha sitt eget utan får ett nytt av sjukhuset). Sen får man gå in. Sedan upprepas proceduren för nästa person. Alla under 18 får ha EN vuxen med sig, alla över 18 måste gå själva.
Jag såg inte EN enda person utan munskydd under alla de timmar jag spenderade på sjukhuset, förutom patienter då som inte alltid kunde ha det beroende på vad problemet var. Men de covidtestas ju så antar att det inte är ett problem.
På de sjukhus jag varit senaste månaderna (Huddinge, Solna, Nyköping) finns munskydd att ta i kassan/receptionen. Det sitter en lapp i entrén om munskyddskrav och inga medföljande för vuxna. Ibland har jag sett att de som kommer utan munskydd ges ett i handen och ombeds ta på det, ibland är det helt frivilligt.

På min vc finns inga krav på munskydd för pat och en hyrläkare jag träffade gick riktigt nära, klappade mig på huvudet och sa ”ett sådant där munskydd hjälper dig ändå inte lilla vän” (om ett vanligt IIR).” Suck!

Jag blir glad att läsa om andra ställen i Sverige som verkar lite mer uppstyrda.
 
Har inte varit i vanliga vården men på vaccinationsstället. Där är det obligatoriskt att använda munskydd och det ska vara deras eget som du får på plats. Delas ut ihop med handsprit samtidigt som de prickar av namnet på bokningslistan och instruerar tills man placerat det riktigt.

Vi har utökade regionala rekommendationer om munskydd i offentliga inomhus miljöer med risk för trängsel. Samt den kryptiska formuleringen "I vård- och omsorgsmiljö gäller särskilda rekommendationer kring munskydd." Jag misstänker det betyder att de har befogenheten att kräva, men möjligheten att vara flexibel att välja utifrån vilka vårdsituationer som det fungerar i och inte.
 
Jag bor i VGR (norra Skaraborg) och när jag fick dropp i höstas så hade sköterskor munskydd och visir i större utsträckning än innan, men inget krav på mask för patienter. Det var inte heller vakter utanför ingången, som det var under våren 2020. När jag var på sjukhuset för MR senast så var det dock vakter utanför, som delade ut munskydd till de som inte redan bar (det var nog bara jag som redan hade ett på, vad jag kunde se) och handsprit. Sedan fick jag såklart inte ha munskydd på mig i MR-maskinen, men fick ett nytt efteråt. Bra, tycker jag. Känns lite tryggare.
 
Jag va på akuten för ett par veckor sedan och jag behövde inte ha munskydd på mig men jag möttes i dörren och fick svara på frågor om covid symptom (hade skadat axeln så hade inga sådana) alla som jobbade inne på sjukhuset hade munskydd och de flesta hade munskydd+ visir, jag fick snabbt ett eget rum. Nu åkte jag dock in där vid 3 på natten och det var bara jag i väntrummet så möjligt att det hade varit lite andra regler om jag åkt in på eftermiddagen tex
 
Var på sjukhuset för provtagning i förra veckan, och tvingades då ha munskydd. Fine, rättar in mig i ledet och följer reglerna.

Jag tänker på hur det lät här på buke i höstas och förra sommaren, då var de flesta inte särskilt positiva till att använda munskydd. Är det rekommendationerna som fått er som bytt inställning att ändra er?

Självklart tog jag på mig munskydd hos doktorn och följde anvisningarna, men jag såg då och ser fortfarande många jag möter i affären och på andra ställen som har på sig munskydd som gärna går väldigt nära andra människor. Medan jag tycker de flesta utan faktiskt tenderar hålla bättre avstånd (även om det såklart varierar). Så jag tror ändå att munskydd ger många falsk trygghet.

I en annan butik var det krav på munskydd. Jag skippade att gå in där. Dom hade tryckt in långt fler människor än jag tyckte var rimligt ändå, och det kändes som att det var därför de krävde munskydd, för att kunna göra det. Detta var dock innan pandemilagen.

En annan aspekt är alla kasserade munskydd som fladdrar runt ute. Naturskyddsföreningen (tror jag det var, minns inte exakt då det var ett inslag på nyheterna) gick ut och belyste detta. Jag är inte förvånad att det blivit så.
 
Nu har jag ju inte ändrat inställning om munskydden. De kan säkert göra nytta vid vissa specifika tillfällen, men...
Så jag tror ändå att munskydd ger många falsk trygghet.
Jag tror också att det är så.
Och, efter att ha tillbringat ett antal veckor på ett apotek (praktik) och har sett alla tänkbara varianter av hur munskudden sitter (max hälften satt som de skulle), t.ex under hakan eller nedanför näsan, så blir jag mest bara trött...
 
Var på sjukhuset för provtagning i förra veckan, och tvingades då ha munskydd. Fine, rättar in mig i ledet och följer reglerna.

Jag tänker på hur det lät här på buke i höstas och förra sommaren, då var de flesta inte särskilt positiva till att använda munskydd. Är det rekommendationerna som fått er som bytt inställning att ändra er?

Självklart tog jag på mig munskydd hos doktorn och följde anvisningarna, men jag såg då och ser fortfarande många jag möter i affären och på andra ställen som har på sig munskydd som gärna går väldigt nära andra människor. Medan jag tycker de flesta utan faktiskt tenderar hålla bättre avstånd (även om det såklart varierar). Så jag tror ändå att munskydd ger många falsk trygghet.

I en annan butik var det krav på munskydd. Jag skippade att gå in där. Dom hade tryckt in långt fler människor än jag tyckte var rimligt ändå, och det kändes som att det var därför de krävde munskydd, för att kunna göra det. Detta var dock innan pandemilagen.

En annan aspekt är alla kasserade munskydd som fladdrar runt ute. Naturskyddsföreningen (tror jag det var, minns inte exakt då det var ett inslag på nyheterna) gick ut och belyste detta. Jag är inte förvånad att det blivit så.
Jag tror det är få på bukefalos som varit emot munskydd i specifika situationer såsom på sjukhus. Det jag är och har varit emot är att att använda dem urskillningslöst då folk återanvänder/använder tygtrasor mm, inte vet hur man använder dem/använder dem medvetet felaktig, tar av och på dem och effekten är begränsad. Jag har svårt att tänka mig att random munskydd gör nytta utomhus eller i en livsmedelsaffär (utom om det är mycket trångt) men ett nytt utdelat godkänt tidigare icke använt munskydd på en vårdinrättning kan fylla en funktion.
 
Var på sjukhuset för provtagning i förra veckan, och tvingades då ha munskydd. Fine, rättar in mig i ledet och följer reglerna.

Jag tänker på hur det lät här på buke i höstas och förra sommaren, då var de flesta inte särskilt positiva till att använda munskydd. Är det rekommendationerna som fått er som bytt inställning att ändra er?

Självklart tog jag på mig munskydd hos doktorn och följde anvisningarna, men jag såg då och ser fortfarande många jag möter i affären och på andra ställen som har på sig munskydd som gärna går väldigt nära andra människor. Medan jag tycker de flesta utan faktiskt tenderar hålla bättre avstånd (även om det såklart varierar). Så jag tror ändå att munskydd ger många falsk trygghet.

I en annan butik var det krav på munskydd. Jag skippade att gå in där. Dom hade tryckt in långt fler människor än jag tyckte var rimligt ändå, och det kändes som att det var därför de krävde munskydd, för att kunna göra det. Detta var dock innan pandemilagen.

En annan aspekt är alla kasserade munskydd som fladdrar runt ute. Naturskyddsföreningen (tror jag det var, minns inte exakt då det var ett inslag på nyheterna) gick ut och belyste detta. Jag är inte förvånad att det blivit så.
Jag har nog varit hyfsat positiv till munskyddsanvändande hela tiden, men tyckte att jag kände mig lite "löjlig" innan rekommendationerna. Sedan måste jag säga att det är ganska tvärt om här i obygden, de som inte har munskydd tenderar att strunta i att hålla avstånd överlag och de som har munskydd är mer noga med det mesta. Själv blir jag lite mer påmind om stundens allvar när jag drar på ett skydd, faktiskt. Är liksom möjligt att använda munskydd samtidigt som man håller avstånd. ;)
 
Jag har inte varit på sjukhuset under pandemin, men jag jobbar i samma lokaler som en vårdcentral och det finns inga krav om att patienterna ska ha munskydd. Jag är ju vårdpersonal och jag har munskydd när jag träffar patienter men inte annars. Går inte omkring med munskydd i lokalerna eller när jag är i samma rum som kollegor (under förutsättning att vi kan hålla avstånd såklart).
Jag jobbar som medicinsk sekreterare och där jag jobbar delar vi också ut munskydd till patienterna. Vi själv har munskyddskrav, vi ska egentligen ha det inte bara i patientnära arbete utan även när vi sitter i samma rum som kollegorna. Så vi som delar rum ska använda munskydd hela tiden. Vi ska ha det i korridorer och fikarum, men får förstås ta av det när vi äter. Dock har jag inte det när jag sitter i mitt rum med min kollega, det har nog ingen.

Generellt finns väl inget absolut MÅSTE vad gäller att patienterna bär munskydd, utan det är väl mer ett starkt bör gissar jag- vägrar dem blir de ju insläppta ändå, men man räcker ju över det i receptionen i alla fall och vad jag ser där så använder alla det.
 
I sjukvården här behöver du ha munskydd överallt numera. I höstas var det inte så som jag minns det, men nu måste man det.
Jag har dock inte behövt det när jag legat inne på avdelning, men å andra sidan tog de covid-test varannan dag på oss och personalen hade munskydd.

Jag förstår såklart grejen med munskydd, men tycker det är svårt när vårdpersonal har det. Kommunikationen blir svårare när man inte kan se mimik på samma sätt. Känns som att något går förlorat i samtalet.
Ja väldigt mycket går förlorat, jag tycker att det är jobbigt med alla munskydd, och ser fram emot att de försvinner sedan när så är dags...
 
Var på sjukhuset för provtagning i förra veckan, och tvingades då ha munskydd. Fine, rättar in mig i ledet och följer reglerna.

Jag tänker på hur det lät här på buke i höstas och förra sommaren, då var de flesta inte särskilt positiva till att använda munskydd. Är det rekommendationerna som fått er som bytt inställning att ändra er?

Självklart tog jag på mig munskydd hos doktorn och följde anvisningarna, men jag såg då och ser fortfarande många jag möter i affären och på andra ställen som har på sig munskydd som gärna går väldigt nära andra människor. Medan jag tycker de flesta utan faktiskt tenderar hålla bättre avstånd (även om det såklart varierar). Så jag tror ändå att munskydd ger många falsk trygghet.

I en annan butik var det krav på munskydd. Jag skippade att gå in där. Dom hade tryckt in långt fler människor än jag tyckte var rimligt ändå, och det kändes som att det var därför de krävde munskydd, för att kunna göra det. Detta var dock innan pandemilagen.

En annan aspekt är alla kasserade munskydd som fladdrar runt ute. Naturskyddsföreningen (tror jag det var, minns inte exakt då det var ett inslag på nyheterna) gick ut och belyste detta. Jag är inte förvånad att det blivit så.
Jag har inte ändrat munskyddsinställning, men inser att jag nog skulle tänkt annorlunda om jag själv inte drabbats så hårt (vilket är rejält tankeväckande). Med det sagt har jag alltid varit väldigt följsam gentemot regler, så jag tror jag varit lydig ändå men funnit mindre egenintresse i det.

Ser i min närhet snarare personer med munskydd i miljöer det rekommenderas även följa övriga rekommendationer m avstånd tex bättre än de utan.

Jag pratar mest covid dels i ett internationellt community och dels med andra långsjuka. De tycker alla de svenska rekommendationerna är uppåt väggarna, men tycker det är ganska intressant när jag pratar om vår långtgående rörelsefrihet för medborgarna.
 
Jag bor i VGR (norra Skaraborg) och när jag fick dropp i höstas så hade sköterskor munskydd och visir i större utsträckning än innan, men inget krav på mask för patienter. Det var inte heller vakter utanför ingången, som det var under våren 2020. När jag var på sjukhuset för MR senast så var det dock vakter utanför, som delade ut munskydd till de som inte redan bar (det var nog bara jag som redan hade ett på, vad jag kunde se) och handsprit. Sedan fick jag såklart inte ha munskydd på mig i MR-maskinen, men fick ett nytt efteråt. Bra, tycker jag. Känns lite tryggare.
Jag gjorde MR av hjärnan i februari och fick munskydd utanför sjukhuset av personer där (och sprit, handsprit alltså), sedan fick jag leta mig ner till var MRn skulle genomföras och där fick jag ett nytt utan stålgrejen i, för visst skulle jag ha munskydd inne i maskinen (jag som såg fram emot utan, oh no) i en hel timme! :nailbiting:
 
Var på sjukhuset för provtagning i förra veckan, och tvingades då ha munskydd. Fine, rättar in mig i ledet och följer reglerna.

Jag tänker på hur det lät här på buke i höstas och förra sommaren, då var de flesta inte särskilt positiva till att använda munskydd. Är det rekommendationerna som fått er som bytt inställning att ändra er?

Självklart tog jag på mig munskydd hos doktorn och följde anvisningarna, men jag såg då och ser fortfarande många jag möter i affären och på andra ställen som har på sig munskydd som gärna går väldigt nära andra människor. Medan jag tycker de flesta utan faktiskt tenderar hålla bättre avstånd (även om det såklart varierar). Så jag tror ändå att munskydd ger många falsk trygghet.

I en annan butik var det krav på munskydd. Jag skippade att gå in där. Dom hade tryckt in långt fler människor än jag tyckte var rimligt ändå, och det kändes som att det var därför de krävde munskydd, för att kunna göra det. Detta var dock innan pandemilagen.

En annan aspekt är alla kasserade munskydd som fladdrar runt ute. Naturskyddsföreningen (tror jag det var, minns inte exakt då det var ett inslag på nyheterna) gick ut och belyste detta. Jag är inte förvånad att det blivit så.
Jag var mera positivt inställd till att bära munskydd i början innan vi riktigt visste hur farlig sjukdomen var och hur den spreds. Det är inte så att jag nu är mot men FHM:s agerande och att vi har ett ganska klart begrepp om riskerna har gjort att jag inte bryr mig lika mycket. FHM som myndighet har jag nästan helt tappat förtroende för, åtminstone de ansvariga i ledningen.
 
Jag gjorde MR av hjärnan i februari och fick munskydd utanför sjukhuset av personer där (och sprit, handsprit alltså), sedan fick jag leta mig ner till var MRn skulle genomföras och där fick jag ett nytt utan stålgrejen i, för visst skulle jag ha munskydd inne i maskinen (jag som såg fram emot utan, oh no) i en hel timme! :nailbiting:
Haha, hade inte alls haft något emot att få ett utan ståltråd i (man ligger ju redan väldigt begränsat, rör sig om MR hjärna för mig med) men tänkte inte ens så långt att det faktiskt är något som finns och som kunde delats ut..... :angel:
 
Var på sjukhuset för provtagning i förra veckan, och tvingades då ha munskydd. Fine, rättar in mig i ledet och följer reglerna.

Jag tänker på hur det lät här på buke i höstas och förra sommaren, då var de flesta inte särskilt positiva till att använda munskydd. Är det rekommendationerna som fått er som bytt inställning att ändra er?

Självklart tog jag på mig munskydd hos doktorn och följde anvisningarna, men jag såg då och ser fortfarande många jag möter i affären och på andra ställen som har på sig munskydd som gärna går väldigt nära andra människor. Medan jag tycker de flesta utan faktiskt tenderar hålla bättre avstånd (även om det såklart varierar). Så jag tror ändå att munskydd ger många falsk trygghet.

I en annan butik var det krav på munskydd. Jag skippade att gå in där. Dom hade tryckt in långt fler människor än jag tyckte var rimligt ändå, och det kändes som att det var därför de krävde munskydd, för att kunna göra det. Detta var dock innan pandemilagen.

En annan aspekt är alla kasserade munskydd som fladdrar runt ute. Naturskyddsföreningen (tror jag det var, minns inte exakt då det var ett inslag på nyheterna) gick ut och belyste detta. Jag är inte förvånad att det blivit så.
Jag har samma inställning nu som tidigare, inget är förändrat. Men är rekommendationerna att använda munskydd, som här tex i kollektivtrafiken mellan 7 och 9 och mellan 16 och 18 och i vårdsituationer, så lyder jag snällt. Dock vill jag gärna slippa munskydd, tar hellre en promenad utomhus vid psykologbesöket än sitter där inne och använder munskydd tex.... Använder alltså munskydd när jag "måste" och inte när det inte finns rekommendationer om det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 903
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
30 303
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp