Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Haha, hade inte alls haft något emot att få ett utan ståltråd i (man ligger ju redan väldigt begränsat, rör sig om MR hjärna för mig med) men tänkte inte ens så långt att det faktiskt är något som finns och som kunde delats ut..... :angel:
Jag, som ju är fet, borde ha fått tillgång till den med större öppning men det skrevs inte i remissen, såatte... ja, det var ASTRÅNGT så till den grad att jag knappt fick plats, hade jag vägt ett kg till hade jag nog inte kunnat komma ut. Efter en timme var jag stelare än stelast, varm och svettig i mitt munskydd och ville bara ta av det och andas luft, kände mig alldeles yr i pottan! :rofl:

Jag hade heller ingen aning om att det fanns med plastgrej istället, därför tänkte jag innan undersökningen att jag slipper i alla fall munskydd där och kan andas lugnt när det börjar kännas innestängt och jobbigt. Eh, nej, not so much! :nailbiting::nailbiting::rofl:
 
Jag, som ju är fet, borde ha fått tillgång till den med större öppning men det skrevs inte i remissen, såatte... ja, det var ASTRÅNGT så till den grad att jag knappt fick plats, hade jag vägt ett kg till hade jag nog inte kunnat komma ut. Efter en timme var jag stelare än stelast, varm och svettig i mitt munskydd och ville bara ta av det och andas luft, kände mig alldeles yr i pottan! :rofl:

Jag hade heller ingen aning om att det fanns med plastgrej istället, därför tänkte jag innan undersökningen att jag slipper i alla fall munskydd där och kan andas lugnt när det börjar kännas innestängt och jobbigt. Eh, nej, not so much! :nailbiting::nailbiting::rofl:
Haha, själv hade jag det lyxigt i en nyare och större maskin än jag fått "åtnjuta" på sjukhuset tidigare. :DJag är förvisso rätt liten och är inte klaustrofobisk så det spelade kanske inte jättestor roll så sett, men den lät väldigt mycket mindre och upplevelsen var på det hela taget lite enklare. Så... nu får jag nästan dåligt samvete för att jag inte tyckte att en mask hade gjort så stor skillnad, det låter ju inte som det var direkt njutbart för dig.
 
Jag har använt munskydd ett tag på affären och om jag åkt buss
Jag har gjort som man ska med det.
Men jag blev smittad på jobbet
Där har vi inga munskydd (skola)
Nu klarar jag inte av att ha munskydd.
Var riktigt dålig I covid så.
Får absolut inte luft känns det som, det är lite synd, men bara att bita ihop.
Det går väl över snart.
Ska vaccinera mig så fort jag får med
 
Var på sjukhuset för provtagning i förra veckan, och tvingades då ha munskydd. Fine, rättar in mig i ledet och följer reglerna.

Jag tänker på hur det lät här på buke i höstas och förra sommaren, då var de flesta inte särskilt positiva till att använda munskydd. Är det rekommendationerna som fått er som bytt inställning att ändra er?

Självklart tog jag på mig munskydd hos doktorn och följde anvisningarna, men jag såg då och ser fortfarande många jag möter i affären och på andra ställen som har på sig munskydd som gärna går väldigt nära andra människor. Medan jag tycker de flesta utan faktiskt tenderar hålla bättre avstånd (även om det såklart varierar). Så jag tror ändå att munskydd ger många falsk trygghet.

I en annan butik var det krav på munskydd. Jag skippade att gå in där. Dom hade tryckt in långt fler människor än jag tyckte var rimligt ändå, och det kändes som att det var därför de krävde munskydd, för att kunna göra det. Detta var dock innan pandemilagen.

En annan aspekt är alla kasserade munskydd som fladdrar runt ute. Naturskyddsföreningen (tror jag det var, minns inte exakt då det var ett inslag på nyheterna) gick ut och belyste detta. Jag är inte förvånad att det blivit så.
Jag har inte ändrat inställning till munskydden. Håller helt med om att de skapar en falsk trygghet, tycker det skräpar ner och jag tror andra rekommendationer är viktigare och jag tror att munskydd gör att vissa slarvar med avstånd och framförallt är många helt oförmögna att använda det på korrekt sätt och blir därmed helt verkningslöst eller gör att folk pillar sig mer än nödvändigt i ansiktet. Men rekommendationen här är munskydd i matbutiken och i kollektivtrafiken så då tar jag på mig det. På jobbet måste vi ha munskydd eller visir och jag kan inte ha visir på grund av temperaturväxlingarna (=imma på visiret). Jag har dock inte på mig i kollektivtrafiken när jag åker tidigt på morgonen och sitter själv i vagnen även om rekommendationen är alla tider på dygnet. Men jag är så van att ha munskydd att det är liksom ingen grej och är rekommendationerna att ha det så har jag det, oavsett vad jag personligen tryckeri det.
 
Jag gjorde MR av hjärnan i februari och fick munskydd utanför sjukhuset av personer där (och sprit, handsprit alltså), sedan fick jag leta mig ner till var MRn skulle genomföras och där fick jag ett nytt utan stålgrejen i, för visst skulle jag ha munskydd inne i maskinen (jag som såg fram emot utan, oh no) i en hel timme! :nailbiting:
Det var lite overkill! Vem skulle du andats på där inne i maskinen liksom?
 
Nu har jag ju inte ändrat inställning om munskydden. De kan säkert göra nytta vid vissa specifika tillfällen, men...

Jag tror också att det är så.
Och, efter att ha tillbringat ett antal veckor på ett apotek (praktik) och har sett alla tänkbara varianter av hur munskudden sitter (max hälften satt som de skulle), t.ex under hakan eller nedanför näsan, så blir jag mest bara trött...

Jag tror också att munskydd ofta är en falskt trygghet men att de kan hjälpa litegrann... om de används korrekt vilket majoriteten misslyckas med (jag vet inte hur många jag sett som måste vara väldigt rädd om sin haka :grin:).

Men givetvis använder jag munskydd i situationer där det är påbjudet (tex när jag vaccinerade mig).
 
Haha, själv hade jag det lyxigt i en nyare och större maskin än jag fått "åtnjuta" på sjukhuset tidigare. :DJag är förvisso rätt liten och är inte klaustrofobisk så det spelade kanske inte jättestor roll så sett, men den lät väldigt mycket mindre och upplevelsen var på det hela taget lite enklare. Så... nu får jag nästan dåligt samvete för att jag inte tyckte att en mask hade gjort så stor skillnad, det låter ju inte som det var direkt njutbart för dig.
Lyxupplevelse! :D :angel: Jag har hört talas om de där tystare varianterna, så modernt, den jag hamnade var tyvärr inte det, men det var bara att stå ut, jag lyssnade på Mix Megapol (hahahaha, intensivt koncentrerande för att ha något att fokusera och rikta alla känslor mot :nailbiting: ) och överlevde trots trängsel, oljud och munskydd med täppt näsa (munskydd ger mig täppt näsa ovanpå allt) och efter ca 40 minuter började jag snarare fundera på hur illa det skulle vara att komma ut eftersom jag kunde röra rörets "tak" när jag lyfte på mina lillfingrar och armarna satt fast emot röret. Jag var varm och fuktig i huden, att stanna kvar hade nog kunnat vara lite trevligare än att fastna totalt eller bränna armarna....?!:angel: Men jag kom ut med lite hjälp och eget knölande.

Jag tror det tänkte "Hon verkar stabil i psyket, inte optimal situation, men vi kör på och så hoppas vi på att det går bra" :D
 
Jag har jätteproblem med munskydd på andra för jag ser inte vad de säger och då vill man ju gå närmare. Så ring mig hellre...för då kan jag ha högsta volym. 50 procent nedsättning på båda öronen.
Håller mig ifrån ställen så mycket det går
 
Jag tror det är få på bukefalos som varit emot munskydd i specifika situationer såsom på sjukhus. Det jag är och har varit emot är att att använda dem urskillningslöst då folk återanvänder/använder tygtrasor mm, inte vet hur man använder dem/använder dem medvetet felaktig, tar av och på dem och effekten är begränsad. Jag har svårt att tänka mig att random munskydd gör nytta utomhus eller i en livsmedelsaffär (utom om det är mycket trångt) men ett nytt utdelat godkänt tidigare icke använt munskydd på en vårdinrättning kan fylla en funktion.
Jag håller med om att folk inte verkar kunna hantera munskydd särskilt väl. Såg nyligen en som tog av munskyddet utanför en mataffär och knycklade ihop det med båda händerna innan hen slängde det 🤦 Ingen rengöring av händerna heller.

Jag har använt munskydd när jag var på akuten med ena barnet, det var noggrann koll att vi tvättade händerna, spritade och sen tog på munskydd. Sen har jag använt det vid blodgivning, vid vaccination och i mataffären när smittsiffrorna såg väldigt dåliga ut här. Effekten av munskyddet i affären var dock lite rolig - plötsligt höll folk rejält avstånd till mig! Skitbra för mig, munskyddet skyddar ju inte mig utan omgivningen, men helt klart oväntat.
 
När jag var på sjukhuset med coronasymtom (och andra symtom) skulle jag gå in genom huvudentrén som vanligt, utan munskydd... Var tvungen att dubbelkolla att jag förstod rätt, och det gjorde jag. Skulle dock inte anmäla mig i receptionen. När jag sen kom till den gemensamma coronaavdelningen fick jag munskydd där.
 
Nej, jag har inte ändrat åsikt om munskydd.


Jag vaccinerades igår.
För att ta mig in dit var jag tvungen att sprita händer och sätta på mig munskydd.

Men det var första gången jag använt munskydd se'n pandemins början. Istället för munskydd har jag (och samtliga övriga i min bubbla) varit strikta med avstånd.
 
Haha, själv hade jag det lyxigt i en nyare och större maskin än jag fått "åtnjuta" på sjukhuset tidigare. :DJag är förvisso rätt liten och är inte klaustrofobisk så det spelade kanske inte jättestor roll så sett, men den lät väldigt mycket mindre och upplevelsen var på det hela taget lite enklare. Så... nu får jag nästan dåligt samvete för att jag inte tyckte att en mask hade gjort så stor skillnad, det låter ju inte som det var direkt njutbart för dig.
Jag är en sån som har använt munskydd hela tiden när jag rör mig utanför hemmet, vi fick tidigt dom kraven på jobbet också, munskydd eller visir.
Men nu när jag står uppsatt på att få tid för MR på hjärnan så hoppas jag att jag slipper munskyddet i maskinen faktiskt, för jag tycker att det påverkar andningen något hemskt och där inne är det jobbigt ändå tycker jag.
Så håll tummarna på att jag får uppleva samma maskin som du och inte @Enya s erfarenhet, för det verkar ju helhemskt! :(
 
Jag är en sån som har använt munskydd hela tiden när jag rör mig utanför hemmet, vi fick tidigt dom kraven på jobbet också, munskydd eller visir.
Men nu när jag står uppsatt på att få tid för MR på hjärnan så hoppas jag att jag slipper munskyddet i maskinen faktiskt, för jag tycker att det påverkar andningen något hemskt och där inne är det jobbigt ändå tycker jag.
Så håll tummarna på att jag får uppleva samma maskin som du och inte @Enya s erfarenhet, för det verkar ju helhemskt! :(
Jag kommunicerar ofta på forum eller i chatt med personer med samma sjukdom som jag, och alltså gör MR regelbundet och jag är ganska säker på att ingen gnällt om munskydd under röntgen faktiskt. Tänker dels att jag kommit ihåg det för att det låter lite udda, och att folk hade beklagat sig över det om det vore så. Så hoppas du slipper! :heart Edit, menar alltså inte att ifrågasätta @Enya på nåt vis, men hoppas att det inte är så vanligt landet över!
 
Senast ändrad:
Jag uppsöker min vårdcentral med jämna mellanrum. Sedan i höstas finns det en yttre reception där man får frågan om man har bokad tid samt får sprita händerna och ta på munskydd som delas ut av receptionspersonalen. Munskyddet ska sedan sitta på under hela besöket. För övrigt har jag just genomfört ett uppdrag där det var krav på munskydd fast vi var utomhus. Så nu är jag en van munskyddsanvändare. I jobbet använder vi annars endast munskydd när vi åker bil. Våra lokaler är stora och har gott om plats så där kan vi hålla avstånd. De flesta av oss jobbar till 80 % eller mer hemma.

Privat sätter jag på munskydd när jag går in i affärer o dyl. Jag gör framför allt för att visa hänsyn mot butikspersonalen.

Fick första sprutan igår och det var väldigt skönt!
 
Här pratas det om att munykyddskravet ska försvinna vid vissa tillfällen (vid texläkarbesök blir det nog kvar) beslut om det ska tas nästa vecka. Jag längtar efter att se folk folks ansikten igen och att kunna le mot folk man träffar.
 
Nu uttryckte jag mig inte om munskydd när diskussionerna gick heta tidigare, men min bild av det hela är att de som slarvar med munskydden är samma personer som slarvar med allt annat. Så jag tror faktiskt att de gör positivt skillnad för/med oss som använder dem korrekt, och kanske marginellt bättre med någon som använder dem fel (alltid bättre att nysa med något framför näsan än inte, jag tvättar och spritar händer efter jag varit ute men kan ju inte tvätta och sprita inandningsluften liksom).
 
Det som märks mest är nog att de äldre tycks köra folksamlingar igen. Vaccinationsprocessen verkar ge både odödlighetskänsla och minskat bekymmer över smittspridningen som fortfarande dödar varje dag.

Men inga av mina kollegor eller bekanta träffar några utom det allra nödvändigaste (eget hushåll och kollegor när det behövs) . Den bubblan kanske inte representerar det vanliga.

Jag upplever fortfarande stor respekt för avståndsreglerna.

Enligt FHM får du ju till exempel gå till jobbet om du är fullt vaccinerad men råkar ha covid-sjuka hemma så varför skulle man inte kunna tänka sig att man ska kunna röra sig fritt när man är vaccinerad?
Å andra sidan står det att man, trots vaccinationer, ska hålla sig till restriktionerna. Lite dubbla meningar som inte alltid är logiska, tycker jag.

Däremot.........mötande vet inte att man är vaccinerad så man håller på restriktionerna av hänsyn, självklart.
 
Enligt FHM får du ju till exempel gå till jobbet om du är fullt vaccinerad men råkar ha covid-sjuka hemma så varför skulle man inte kunna tänka sig att man ska kunna röra sig fritt när man är vaccinerad?
Å andra sidan står det att man, trots vaccinationer, ska hålla sig till restriktionerna. Lite dubbla meningar som inte alltid är logiska, tycker jag.

Däremot.........mötande vet inte att man är vaccinerad så man håller på restriktionerna av hänsyn, självklart.

Jag tänker att det inte alls finns tillräckliga belägg för att man smittas och smittar extremt mycket mindre som vaccinerad. Beläggen som finns är att skyddet mot svår sjukdom är väldigt bra. Men det skyddet gäller inte den som blir smittad av en vaccinerad, eller den som indirekt blir det.

Så att samtliga ska hålla sig till restriktionerna om avstånd, munskydd och annat tycker jag är självklart. Jag tycker det är lite olyckligt att gå ut med att just vaccinerade ska kunna bete sig annorlunda, så länge vi sitter på Europas högsta smittspridning mitt i en pandemi.
 
Jag tänker att det inte alls finns tillräckliga belägg för att man smittas och smittar extremt mycket mindre som vaccinerad. Beläggen som finns är att skyddet mot svår sjukdom är väldigt bra. Men det skyddet gäller inte den som blir smittad av en vaccinerad, eller den som indirekt blir det.

Så att samtliga ska hålla sig till restriktionerna om avstånd, munskydd och annat tycker jag är självklart. Jag tycker det är lite olyckligt att gå ut med att just vaccinerade ska kunna bete sig annorlunda, så länge vi sitter på Europas högsta smittspridning mitt i en pandemi.

Ja, det är det jag tycke är så konstigt. Antingen eller liksom. Men, båda står på FH´s sida.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 729
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
30 239
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp