Covid-19 del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
”Ska” låter ju som att det är något krav. Det är ju bara den nya prognosen och kan ändras beroende på tillgång till vaccin.
Själv tycker jag att det känts lite löjligt att officiellt hållit hårt vid att det gamla målet, trots att man förstått att tillgången skulle göra det omöjligt.
 
Själv tycker jag att det känts lite löjligt att officiellt hållit hårt vid att det gamla målet, trots att man förstått att tillgången skulle göra det omöjligt.
Jag förstår inte riktigt poängen att prata så hårt om ett måldatum.
Alla får vaccin så fort det kommer och utifrån hur saker förändras kan man ha mer eller mindre träffsäkra prognoser. Varför inte bara hålla det på den nivån?
 
Själv tycker jag att det känts lite löjligt att officiellt hållit hårt vid att det gamla målet, trots att man förstått att tillgången skulle göra det omöjligt.
jag kan å ena sidan hålla med dig
å andra sidan hörde jag i nån intervju med någon av de personer som ansvarar för vaccinplaneringen, att det i princip finns kapacitet för att vaccinera över en miljon personer/vecka utspritt över landet, så om vaccinerna bara börjar ramla in skulle målet fortfarande vara nåbart.
 
jag kan å ena sidan hålla med dig
å andra sidan hörde jag i nån intervju med någon av de personer som ansvarar för vaccinplaneringen, att det i princip finns kapacitet för att vaccinera över en miljon personer/vecka utspritt över landet, så om vaccinerna bara börjar ramla in skulle målet fortfarande vara nåbart.
Ja det är ju vaccinbristen som gör att det drar ut på tiden, inte någon form av dålig planering elelr att det inte finns folk som kan vaccinera fort nog. Så målet som sådant är det ju inte fel på egentligen. Frågan är vad som händer om det plötsligt trillar in jättedoser av vaccin nu och allt sätter i gång ordentligt, kan målet fortfarande hållas? folk väntar ju inte bara på att bli vaccinerade, folk väntar ju på att få vaccinera andra människor.
 
Hur definieras 65, menas det året man fyller 65 år eller måste man ha fyllt 65 år?

Funderar på när min moster kan få sitt vaccin och när min pappas fru kan få det.
En förutsättning för att vi ens ska fundera på Sverigeresa i sommar är att dom som vi vill träffa har fått vaccin. Helst vi också men det dröjer nog.

Vår Bundeskanzler sa igår att han planerar att beställa 1 miljön doser av det ryska vaccinet Sputnik. Han tycker inte att vi har tid att vänta på ett godkännande från EMA. Känner mig väldigt tveksamt till det vaccinet, fast det kan beror på att jag är negativ till allt som har med Putin att göra.
 
Hur definieras 65, menas det året man fyller 65 år eller måste man ha fyllt 65 år?

Funderar på när min moster kan få sitt vaccin och när min pappas fru kan få det.
En förutsättning för att vi ens ska fundera på Sverigeresa i sommar är att dom som vi vill träffa har fått vaccin. Helst vi också men det dröjer nog.

Vår Bundeskanzler sa igår att han planerar att beställa 1 miljön doser av det ryska vaccinet Sputnik. Han tycker inte att vi har tid att vänta på ett godkännande från EMA. Känner mig väldigt tveksamt till det vaccinet, fast det kan beror på att jag är negativ till allt som har med Putin att göra.
Hittills tror jag de gått på vilket år man är född, inte vilken dag man fyller på.
Jag skulle inte göra några planer som bygger på att folk måste ha fått vaccin, helt omöjligt att veta när det kommer bli av.
 
Hittills tror jag de gått på vilket år man är född, inte vilken dag man fyller på.
Jag skulle inte göra några planer som bygger på att folk måste ha fått vaccin, helt omöjligt att veta när det kommer bli av.

Vi planerar inget, planera sommaren när man inte ens vet hur nästa vecka ser ut är iaf omöjligt.

Men en förutsättning för att vi ens ska fundera pa att aka till Sverige i sommar är att vissa personer som vi vill träffa (annars är det ingen ide att aka) är vaccinerade. Min moster fyller 65 nu i slutet av april sa jag hoppas att hon (och hennes man som är i dubbel riskgrupp och närmare 70) far vaccin innan sommaren. Min pappa är 68 men hans sambo fyller 65 först i början av nästa ar (dock är hon i en annan riskgrupp sa hon kanske far tidigare för det).
 
Vi planerar inget, planera sommaren när man inte ens vet hur nästa vecka ser ut är iaf omöjligt.

Men en förutsättning för att vi ens ska fundera pa att aka till Sverige i sommar är att vissa personer som vi vill träffa (annars är det ingen ide att aka) är vaccinerade. Min moster fyller 65 nu i slutet av april sa jag hoppas att hon (och hennes man som är i dubbel riskgrupp och närmare 70) far vaccin innan sommaren. Min pappa är 68 men hans sambo fyller 65 först i början av nästa ar (dock är hon i en annan riskgrupp sa hon kanske far tidigare för det).
Mina föräldrar bor i region Skåne. Mamma (76) fick första sprutan i tisdags, och hon ska få nummer två den 11/5. Pappa (75) ska visst få sitt brev snart så han också kan boka, och få, spruta nummer ett.
 
Mina föräldrar bor i region Skåne. Mamma (76) fick första sprutan i tisdags, och hon ska få nummer två den 11/5. Pappa (75) ska visst få sitt brev snart så han också kan boka, och få, spruta nummer ett.
Mina släktingar bor i Åtvidaberg och i Jönköping. Min mormor bor i Motala men hon är redan vaccinerad.
 
Skolorna är ju inte öppna som vanligt mer än för de minsta barnen.

I den lilla kommun jag jobbar så är det just nu en strid ström av orosanmälningar från sjukvården gällande ungdomar som har försökt eller pratat om att ta livet av sig. Och just bristen på normalitet och att ha något att forma vardagen runt verkar vara en vanlig orsak. Och för en del så försvann det enda trygga stället, andningshålet.

Det påverkar ju oss också, även om det inte är lika hårt som i många andra länder.
 
Nu har en av mina grannar fest. Jag vet inte hur många det är, jag ser 5 st som är ute och röker, så det är ju fullt möjligt att de är under 8 pers.

Kan man ringa polisen om sånthär eller vad gör man? Börjar tröttna rejält på att folk inte tar detta på allvar.
 
Nu har en av mina grannar fest. Jag vet inte hur många det är, jag ser 5 st som är ute och röker, så det är ju fullt möjligt att de är under 8 pers.

Kan man ringa polisen om sånthär eller vad gör man? Börjar tröttna rejält på att folk inte tar detta på allvar.
Ja, polisen är de enda som kan upplösa fester.
 
Nu har en av mina grannar fest. Jag vet inte hur många det är, jag ser 5 st som är ute och röker, så det är ju fullt möjligt att de är under 8 pers.

Kan man ringa polisen om sånthär eller vad gör man? Börjar tröttna rejält på att folk inte tar detta på allvar.
Frågan är dock vad polisen kan göra om personerna inte stör. Det är inte olagligt att var över 8 personer hemma (eller för den del utomhus så länge det inte är en allmän sammankomst). Sen är det såklart helt fel enligt rekommendationerna att ha fest.

Själv skulle jag inte ringt polisen för det du beskriver med tanke på hur underbemmanade polisen verkar vara sett till hur många brottsutredningar lägs ner.
 
Frågan är dock vad polisen kan göra om personerna inte stör. Det är inte olagligt att var över 8 personer hemma (eller för den del utomhus så länge det inte är en allmän sammankomst). Sen är det såklart helt fel enligt rekommendationerna att ha fest.

Själv skulle jag inte ringt polisen för det du beskriver med tanke på hur underbemmanade polisen verkar vara sett till hur många brottsutredningar lägs ner.
Jag tolkade som att de störde?
 
Mkt möjligt. Jag tolkade att @SiZo främst var irriterad över att personerna bröt mot rekommendationerna, vilket är fullt förståeligt. Stör de så kan polisen eventuellt avbryta festen, men det krävs viss nivå av störning/"stökighet"
Jag är mest irriterad över att de bryter rekommendationerna, ja. Sen stör de när de är ute o gapar och skriker när de röker. Men det är typ bara 10-15 min /gång. Det kan jag leva med.
 
Här säger man att man inte har ett fullgott skydd förrän två veckor efter den andra sprutan.

Idag läste jag att endast 200 personer av alla som Sverige vaccinerat hittills har insjuknat i corona mer än 2 veckor efter andra sprutan. Det är tydligen 0,06% av alla som fått två doser. Det är en fantastiskt låg siffra! Det visar ju att vaccinerna som använts hittills fungerar mycket bra!
Om man jämför med tex mässling, hur många får det trots vaccin?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 074
Senast: turbofling
·
Kropp & Själ Funderar lite på det här att så pass många har vägrat AZ och valt att avboka eller inte har för avsikt att vaccinera sig öht. Sverige...
25 26 27
Svar
537
· Visningar
29 860
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp