Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan inte se att det har så stor betydelse att förfarandet varierar, det är ju bara att läsa instruktionen innan man börjar.
Sen tror jag dom flesta testar sig på samma ställe vid varje tillfälle och då är det ju av än mindre betydelse.
 
Jag är en vetgirig och jag funderar mycket och är inte alltid sams med google som verkar tycka att jag är besvärlig ibland...och jag vill veta, vill veta... jag skulle vilja veta med hur stor säkerhet dessa tester med olika förfaringssätt identifierar Sars-Cov-2 från andra vanliga corona-förkylningsvirus? 🤔 Tänker att man ju sekvenserar för att jämföra virusets DNA/RNA, hur kan dessa enkla topsnings-test visa ett isolerat sars-cov-2 resultat? PCR-tekniken kan enligt fhm inte kan skilja på virus med förmåga att infektera celler och virus som har oskadliggjorts av immunförsvaret - hur kan det då skilja på corona och corona? 🤔
 
Jag är en vetgirig och jag funderar mycket och är inte alltid sams med google som verkar tycka att jag är besvärlig ibland...och jag vill veta, vill veta... jag skulle vilja veta med hur stor säkerhet dessa tester med olika förfaringssätt identifierar Sars-Cov-2 från andra vanliga corona-förkylningsvirus? 🤔 Tänker att man ju sekvenserar för att jämföra virusets DNA/RNA, hur kan dessa enkla topsnings-test visa ett isolerat sars-cov-2 resultat? PCR-tekniken kan enligt fhm inte kan skilja på virus med förmåga att infektera celler och virus som har oskadliggjorts av immunförsvaret - hur kan det då skilja på corona och corona? 🤔
Standard PCR-test kollar bara att man får en multiplicering av DNA-strängar som matchar den primer man använder, och skiljer därmed troligtvis inte på aktivt eller inaktivt material. Men beroende på hur stor skillnad det är mellan SARS-CoV-2 och andra corona-varianter, så skulle det kunna vara så att man valt en primer som bara funkar på den förra, men inte på den senare.

Snabbtesten går ju på antigen, och även där skulle det ju kunna vara så att det är tillräcklig skillnad mellan olika virustyper.
 
Och DÄR öppnade USA gränserna för resande från EU och England! Samtidigt som covid-fallen ökar hejdlöst i inte minst Florida. Man får hoppas att de dubbelvaccinerade inte tar med sig virus hem till Sverige igen, muterade virus kanske....
 
Jag är en vetgirig och jag funderar mycket och är inte alltid sams med google som verkar tycka att jag är besvärlig ibland...och jag vill veta, vill veta... jag skulle vilja veta med hur stor säkerhet dessa tester med olika förfaringssätt identifierar Sars-Cov-2 från andra vanliga corona-förkylningsvirus? 🤔 Tänker att man ju sekvenserar för att jämföra virusets DNA/RNA, hur kan dessa enkla topsnings-test visa ett isolerat sars-cov-2 resultat? PCR-tekniken kan enligt fhm inte kan skilja på virus med förmåga att infektera celler och virus som har oskadliggjorts av immunförsvaret - hur kan det då skilja på corona och corona? 🤔
Det har jag ocksa funderat pa men inte hittat tydliga svar pa förutom fran "covidförnekare" som menar att testerna inte gör ngn skillnad. Det jag har hittat är som Sharpless skrev att det inte skiljer pa levande och dött virusmaterial, alltsa kan det ge positivt svar även om viuset inte lever längre och man inte längre är smittsamt (det är dock ett ar sen jag läste om det sa vet inte om det gäller längre).
 
Senaste veckan har jag träffat mer folk (skolstart=föräldamöten, inskolning pa förskola) och därmed hört fler samtal mellan människor än jag gjort pa över ett ar.
Det är intressant och "otäckt" hur folk pratar om vaccinet. Har nu hört vid flera tillfällen fran olika människor att man inte vaccinerar sig för att man inte vill känna sig tvingad till det, folk som inte i vanliga fall är emot vaccin väljer alltsa bort det nu för att de känner att staten tvingar personer till att vaccinera sig och det tänker vissa inte ga med pa.

Som det är här i Österrike är det mkt svarare och besvärligare om man inte är vaccinerad (eller har varit sjuk senaste 6 manaderna). Eftersom det krävs vaccin, tillfrisknad eller test för att komma in pa de flesta saker som där fler människor samlas sa är det ju helt klart smidigare att vara vaccinerad eftersom man kan vara mer spontan. Fler och fler förbjuder nu ocksa de enkla hemmatesten vilket gör att det krävs att besök hos läkare/apotek/teststation.

I grunden tänker jag att det är rätt med dom reglera vi har men om det innebär att folk later bli att vaccinera sig som "trots" mot det sa verkar det inte vara en bra strategi.

En granne (som är vaccinmotstandare och "anti-covid" generellt) berättade att en vän till henne är covidsjuk just nu och grannen hade varit där för att lämna lite böcker och filmer. Grannen menade att hon helst av allt hade velat krama om vännen för att bli smittad och därmed ha 6 manader "lugnt" med testandet. Nu hade hon en sak nästa helg som hon inte vill missa därför lät hon bli krama vännen. Jag visste inte vad jag skulle svara när hon berättade det. Hur kan man ens tänka sa?
 
Det har jag ocksa funderat pa men inte hittat tydliga svar pa förutom fran "covidförnekare" som menar att testerna inte gör ngn skillnad. Det jag har hittat är som Sharpless skrev att det inte skiljer pa levande och dött virusmaterial, alltsa kan det ge positivt svar även om viuset inte lever längre och man inte längre är smittsamt (det är dock ett ar sen jag läste om det sa vet inte om det gäller längre).
Ja, det var ju såna sidor jag hamnade på när jag googlade, verkar inte finnas någon myndighetsinformation om detta. Lite synd tycker jag, även om det handlar om avancerad teknik skulle det vara bra med informativ öppenhet så att inte avsaknaden av beskrivning av medicintekniken bäddar för konspirationsteoretikerna. Idag när 'alla' är hobbyepidemiologer kan jag tycka att sån beskrivning skulle behövas.
 
Okej, FHM har uppdaterat sina föreskrifter med vad som gäller efter 29 september nu. Det här hittade jag först när jag sökte på information till vårdpersonal.... (om vaccination med en tredje dos till patienter med immunbrist):

"Effekt och säkerhet vid en extra dos
Vissa individer i ovan grupper kommer inte heller att svara med ett adekvat immunsvar på en extra dos och det är därför viktigt att nära anhöriga uppmanas fullfölja sin covid-19 vaccination och att samtliga följer de allmänna rekommendationerna för en minskad smittspridning även om man erhållit en extra dos. "
https://www.folkhalsomyndigheten.se...upad-information-om-vaccination-mot-covid-19/

Vi patienter som berörs får ju inte någon direkt information till oss om detta, åtminstone inte de flesta jag talat med. Ingen ges väl inte heller utrymme att skydda personer som är utsatta nu.
 
Och här är alltså vad som ska gälla för allmänheten, hade liksom inte kostat något att råda folk till handhygien/mask eller att undvika trängsel. Men nej då.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...det-har-galler-fran-och-med-den-29-september/
Så dumt! Så vi som är riskgrupp ska ha en skylt på huvudet så att de andra kan se att man är det och hålla avstånd, eller för den delen kan skylten säga att man är 70+ :mad:
Det hade inte varit så dumt att ha "fortsätt hålla avstånd" till alla du inte är "nära" med istället!
 
Och här är alltså vad som ska gälla för allmänheten, hade liksom inte kostat något att råda folk till handhygien/mask eller att undvika trängsel. Men nej då.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...det-har-galler-fran-och-med-den-29-september/
Förstod jag rätt när det är så att man ska stanna hemma och testa sig även fortsättningsvis om man har symptom som kan vara covid-19 (förkylningssymptom typ...)? Eller är det bara ovaccinerade?
 
Jag räknar ju inte riktigt med något svar, men jag skrev ett mail till svarstjänst på folkhälsomyndigheten (fick det ju förklarat för mig här att myndigheter väl överlag svarar på frågor).

"Om nya allmänna råd och patienter på immunmodulerande behandling som inte beräknas ha ett adekvat vaccinationssvar efter en tredje dos.

Hej,

som en patient som står på immunmodulerande behandling (anti-cd20) som hör till gruppen som förväntas svara dåligt på vaccination generellt, undrar varför detta inte adresseras under allmänna råd efter 29 september? Information återfinns däremot i informationen riktad till vårdpersonal som uppdaterats idag:

"Effekt och säkerhet vid en extra dos
Vissa individer i ovan grupper kommer inte heller att svara med ett adekvat immunsvar på en extra dos och det är därför viktigt att nära anhöriga uppmanas fullfölja sin covid-19 vaccination och att samtliga följer de allmänna rekommendationerna för en minskad smittspridning även om man erhållit en extra dos. "

Hur är det tänkt att informationen ska nå ut till berörda patienter och deras omgivning? Och hur kan man anses vara trygg om möjligheterna att minska smittspridning, utöver vaccination, tas bort?

// Mitt fullständiga namn, MS-patient boende i VGR."
 
Och här är alltså vad som ska gälla för allmänheten, hade liksom inte kostat något att råda folk till handhygien/mask eller att undvika trängsel. Men nej då.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...det-har-galler-fran-och-med-den-29-september/
Handhygien har liten effekt på Covid, i synnerhet ute i samhället. Klart det skadar aldrig att tvätta händerna men det är genom luften och med droppar smittan sprids i de allra flesta fall.

Det verkar direkt underligt att börja råda folk att använda mask när man under hela pandemin legat lågt med det och det är bara i kollektivtrafiken som rådet funnits under en kortare period.
 
Handhygien har liten effekt på Covid, i synnerhet ute i samhället. Klart det skadar aldrig att tvätta händerna men det är genom luften och med droppar smittan sprids i de allra flesta fall.

Det verkar direkt underligt att börja råda folk att använda mask när man under hela pandemin legat lågt med det och det är bara i kollektivtrafiken som rådet funnits under en kortare period.
Såklart, men om man inte längre råder folk till att hålla avstånd alls så... just handhygien har jag själv inte riktigt tyckt varit lösningen, men mask verkar ju internationellt sett ses som en vettig grej.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 756
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 497
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 534
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
944
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp