Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såklart, men om man inte längre råder folk till att hålla avstånd alls så... just handhygien har jag själv inte riktigt tyckt varit lösningen, men mask verkar ju internationellt sett ses som en vettig grej.
Fast det blir ologiskt att rekommendera något man inte gjort tidigare när man lättar på restriktionerna och chansen att någon större andel använder mask blir därefter. Det är inget som hindrar att den som känner sig utsatt använder andningsskydd.
 
Fast det blir ologiskt att rekommendera något man inte gjort tidigare när man lättar på restriktionerna och chansen att någon större andel använder mask blir därefter. Det är inget som hindrar att den som känner sig utsatt använder andningsskydd.
Jag undrar lite varför så många verkar tro att "vi rekommenderar inte ..." betyder "du får absolut inte använda ..."
 
Fast det blir ologiskt att rekommendera något man inte gjort tidigare när man lättar på restriktionerna och chansen att någon större andel använder mask blir därefter. Det är inget som hindrar att den som känner sig utsatt använder andningsskydd.
Nej, såklart hindrar det inte den som känner sig utsatt att ha mask - men problemet är att mask framförallt är effektivt vad gäller att sprida snarare än att bli smittad.
 
Nej, såklart hindrar det inte den som känner sig utsatt att ha mask - men problemet är att mask framförallt är effektivt vad gäller att sprida snarare än att bli smittad.
Det var därför jag föreslog andningsmask. De skyddar den som bär dem, de vanliga mynskydden skyddar inte mycket men andningsmaskerna ger bäraren ett visst skydd
 
Fast är det en relevant jämförelse?
Om man ser till att länken mellan antalet fall och trycket på vården inte är bruten, så tycker jag nog det. Sedan menar många att det är tondövt att häva restriktionerna när det börjar bli säsong för att viruset sprids mer under höst/vinter.
 
Jag syftade på att att det var lägre tryck på IVA och vården, vilket jag uppfattat som det viktigaste eftersom vi inte kommer bli av med covid.
Jag håller med om att det är det viktigaste, och att vi inte kommer bli av med covid. Men i texten du länkar till står det också att smittskyddsläkaren tycker att det är för tidigt med hävda restriktioner. I texten jag länkade till fanns det ju också en jämförelse med just trycket på vården från ifjol, och det är ganska stor skillnad vad gäller inneliggande patienter även om det minskat lite senaste veckan.
 
Jag håller med om att det är det viktigaste, och att vi inte kommer bli av med covid. Men i texten du länkar till står det också att smittskyddsläkaren tycker att det är för tidigt med hävda restriktioner. I texten jag länkade till fanns det ju också en jämförelse med just trycket på vården från ifjol, och det är ganska stor skillnad vad gäller inneliggande patienter även om det minskat lite senaste veckan.
Yes, såg att han tycker det var för tidigt. Sen finns det uppenbarligen andra som gör andra bedömningar. Det var inte syftet för mig med dela artikeln. Jag blev ändå glad att det minskat, och jag ser inget fel i att se det positiva, också!
 
Yes, såg att han tycker det var för tidigt. Sen finns det uppenbarligen andra som gör andra bedömningar. Det var inte syftet för mig med dela artikeln. Jag blev ändå glad att det minskat, och jag ser inget fel i att se det positiva, också!
Nej, men när hälften av artikeln består av att smittläkaren tycker så, känns det konstigt att tolka den enbart positivt.
 
Nej, men när hälften av artikeln består av att smittläkaren tycker så, känns det konstigt att tolka den enbart positivt.

Jag sa inte att jag tolkade enbart positivt, det var bara det jag valde att fokusera på. Ser inget fel i det.
Sen förstår jag att han är beläst på sitt ämne, men han är fortfarande en person, och folkhälsomyndigheten har gjort en annan bedömning, för nu. Och som jag skrivit tidigare väljer jag att lita på dom snarare än en enskild person.
Men det är en annan diskussion tycker jag :)
 
Om man ser till att länken mellan antalet fall och trycket på vården inte är bruten, så tycker jag nog det. Sedan menar många att det är tondövt att häva restriktionerna när det börjar bli säsong för att viruset sprids mer under höst/vinter.

Med tanke på att vaccinationerna inleddes i januari i år kan jag nog tycka att det är relevant?
Det jag menar är snarare att om man tar exakt för ett år sedan, så hade vi haft sjunkande bekräftat antal smittade fram till slutet av augusti (på ett ungefär), och först från början av september ser man ökande antal. Nu har vi istället haft ett ökande antal smittade sedan slutet av juni.

Tidigare omgångar med stigande smittade i två månader, så hade vi flera tusen bekräftade fall om dagen, jämfört med runt 1000 just nu.
 
Det jag menar är snarare att om man tar exakt för ett år sedan, så hade vi haft sjunkande bekräftat antal smittade fram till slutet av augusti (på ett ungefär), och först från början av september ser man ökande antal. Nu har vi istället haft ett ökande antal smittade sedan slutet av juni.

Tidigare omgångar med stigande smittade i två månader, så hade vi flera tusen bekräftade fall om dagen, jämfört med runt 1000 just nu.
Absolut, det ser annorlunda ut gällande takten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 758
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 497
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 534
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
944
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp