Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nyvaken efter nattjobb, läser nyhet efter nyhet om tumult, våld, dansande ministrar, megagruppkramar, svimmningar i köer, folk'fester'., somliga svar här i tråden...har världen blivit helt galen? Hur chockerande coronapandemin än var när hell broke loose - så var det lättare att ta in än vad som nu händer.
Jag fattar inte. Jag fattar verkligen inte. :crazy:
 
Nyvaken efter nattjobb, läser nyhet efter nyhet om tumult, våld, dansande ministrar, megagruppkramar, svimmningar i köer, folk'fester'., somliga svar här i tråden...har världen blivit helt galen? Hur chockerande coronapandemin än var när hell broke loose - så var det lättare att ta in än vad som nu händer.
Jag fattar inte. Jag fattar verkligen inte. :crazy:

Nu kan man inte ens skylla på att kunskapsläget är svårt. Fattar inte heller. Under tiden slås rekord i antal smittade och antal döda i världen.

Det är kanske nu man ska gå i personlig lockdown, innan man blir smittad både av galenskap och covid-19.
 
För att kunskap är makt. Har man inga antikroppar är det ju jättebra att veta det. Och att kunna rapportera in det!
Har man antikroppar behöver man inte oroa sig.
Så enkelt är det inte, har man nedsatt immunförsvar så är det viss risk att antikropparna blir lägre över tid (alltså snabbare än för andra).
 
Nyvaken efter nattjobb, läser nyhet efter nyhet om tumult, våld, dansande ministrar, megagruppkramar, svimmningar i köer, folk'fester'., somliga svar här i tråden...har världen blivit helt galen? Hur chockerande coronapandemin än var när hell broke loose - så var det lättare att ta in än vad som nu händer.
Jag fattar inte. Jag fattar verkligen inte. :crazy:

Jag förstår. Folk är så otroligt trötta på att inte få träffas och inte få ha roligt med andra människor. För en vuxen frisk person är inte covidhotet så hotande. Speciellt inte om man redan haft covid och dessutom vaccinerat sig.
 
Covid är som vilken annan sjukdom som helst som du inte har antikroppar mot, de med svagt immunförsvar har alltid större risk än andra att bli smittade. Det är tråkigt och en del av sjukdomsbilden, men världen kan inte sluta leva för att skydda alla som är utsatta på diverse vis. Om inte annat så kommer folk inte att respektera det.

Nu när så pass många är vaccinerade så har risken för en massiv påverkan på samhället sjunkit och någon gång måste vi släppa på restriktionerna. Jovisst vi kunde ha restriktionerna kvar i månader eller år till men till vilket pris? Det finns andra i samhället förutom de med svagt immunförsvar att ta hänsyn till. Och när ska vi släppa dem i så fall? vaccineffekten börjar så smått försvinna för de som vaccinerades först, visst vi kan vaccinera om och om igen men det blir inte högre andel som väljer vaccinet nästa år.
Man borde ändå ge personer med svagt immunförsvar en chans att skydda sig, med att ge vettiga råd till dem eller vidta åtgärder för att de enklare ska kunna jobba hemma etc. Eller ens följa upp vaccinationssvar inom vården för dem, annat än till studier.
 
Covid är som vilken annan sjukdom som helst som du inte har antikroppar mot, de med svagt immunförsvar har alltid större risk än andra att bli smittade. Det är tråkigt och en del av sjukdomsbilden, men världen kan inte sluta leva för att skydda alla som är utsatta på diverse vis. Om inte annat så kommer folk inte att respektera det.

Nu när så pass många är vaccinerade så har risken för en massiv påverkan på samhället sjunkit och någon gång måste vi släppa på restriktionerna. Jovisst vi kunde ha restriktionerna kvar i månader eller år till men till vilket pris? Det finns andra i samhället förutom de med svagt immunförsvar att ta hänsyn till. Och när ska vi släppa dem i så fall? vaccineffekten börjar så smått försvinna för de som vaccinerades först, visst vi kan vaccinera om och om igen men det blir inte högre andel som väljer vaccinet nästa år.
Kolla på aktuellt från i veckan med Soo Aleman som pratade om en studie som gjorts vid KI om sämre immunsvar på vaccination för dessa individer (om du inte redan gjort det). Hon fick svara på en fråga i still med ditt påstående här, är inte det alltid en risk för immunförsvagade att bli smittade vad det än må gälla för sjukdom. Hennes svar att dödligheten är betydligt större nu, ungefär. Så tycker det låter lite kallt att bara kasta dessa personer under bussen.
 
Låt oss notera dagens läge i Norge. 96 inlagda på sjukhus (30 för fem veckor sedan) men har minskat senaste veckan. 28 norrmän på intensiven.

Om 10 dagar, runt 6 oktober får vi första indikationen på hur bra det var att maximera riskerna i ett fint firande med maximal klem-faktor.
 
Kolla på aktuellt från i veckan med Soo Aleman som pratade om en studie som gjorts vid KI om sämre immunsvar på vaccination för dessa individer (om du inte redan gjort det). Hon fick svara på en fråga i still med ditt påstående här, är inte det alltid en risk för immunförsvagade att bli smittade vad det än må gälla för sjukdom. Hennes svar att dödligheten är betydligt större nu, ungefär. Så tycker det låter lite kallt att bara kasta dessa personer under bussen.
Vad tycker du vi ska göra?

Leva med restriktioner i all framtid? Covid lär inte försvinna?
 
Vad tycker du vi ska göra?

Leva med restriktioner i all framtid? Covid lär inte försvinna?
Först och främst tycker jag att det är viktigt att man inte pratar i termer av att alla kan leva som vanligt nu i stort sett, utan att adressera de med sänkt immunförsvar som inte svarat på vaccinationen och inte bara prata om ovaccinerade vs. vaccinerade och säga att det viktigaste rådet till riskgrupper är att vaccinera sig. Man måste ta tag i problemet att vissa inte svarar på vaccinet, och kanske inte gör det efter en tredje eller fjärde dos. Kanske ge dem möjligheter att jobba hemma lättare. Och att ge dem möjlighet att följa upp på vaccinationssvaret inom vården. För det här är ju en grupp som kommer påverkas om smittspridningen blir större.
 
Först och främst tycker jag att det är viktigt att man inte pratar i termer av att alla kan leva som vanligt nu i stort sett, utan att adressera de med sänkt immunförsvar som inte svarat på vaccinationen och inte bara prata om ovaccinerade vs. vaccinerade och säga att det viktigaste rådet till riskgrupper är att vaccinera sig. Man måste ta tag i problemet att vissa inte svarar på vaccinet, och kanske inte gör det efter en tredje eller fjärde dos. Kanske ge dem möjligheter att jobba hemma lättare. Och att ge dem möjlighet att följa upp på vaccinationssvaret inom vården. För det här är ju en grupp som kommer påverkas om smittspridningen blir större.
Det finns alltid undantag och för tydlighetens skull kan man inte räkna upp alla under presskonferenserna, det blir inte effektiv kommunikation. De som har sämre immunförsvar och vet detta har rimligen fått information om hur de bör hantera det tidigare. När det gäller arbete på distans så är det säkert många grupper som önskar undantag, det är inte bara de med dåligt immunsvar som gärna jobbar hem ifrån och när det gäller privata arbetsgivare har FHM/regeringen inte mycket att säga, det är upp till arbetsgivarna.

Man har tagit tag i problemet med en 3:e dos. för de som har dåligt immunförsvar och håller på att ge det. För att börja med fler doser än så bör man utvärdera först. Angående att följa upp immunsvaret känns det lite som det är behandlande läkares sak att bestämma, inte myndigheterna. Det kan väl inte behöva beslut från FHM/regeringen för att göra det men visst det kanske kan behövas.
 
Det finns alltid undantag och för tydlighetens skull kan man inte räkna upp alla under presskonferenserna, det blir inte effektiv kommunikation. De som har sämre immunförsvar och vet detta har rimligen fått information om hur de bör hantera det tidigare. När det gäller arbete på distans så är det säkert många grupper som önskar undantag, det är inte bara de med dåligt immunsvar som gärna jobbar hem ifrån och när det gäller privata arbetsgivare har FHM/regeringen inte mycket att säga, det är upp till arbetsgivarna.

Man har tagit tag i problemet med en 3:e dos. för de som har dåligt immunförsvar och håller på att ge det. För att börja med fler doser än så bör man utvärdera först. Angående att följa upp immunsvaret känns det lite som det är behandlande läkares sak att bestämma, inte myndigheterna. Det kan väl inte behöva beslut från FHM/regeringen för att göra det men visst det kanske kan behövas.
Jag menar inte bara under presskonferenser nu, det finns begränsat med råd till personer med svagt vaccinationssvar på FHMs sida alls.

Lägger till att jag vet ganska många på immunmodulerande behandling som inte fått information om att de beräknas svara dåligt på vaccinationen.

Fast den tråkiga sanningen är att många hamnat i kläm där. Beroende på var du bor så har du inte kallats till en tredje dos, och mångas erfarenheter från tiden med pandemin överlag är att behandlande läkare inte kunnat göra så mycket om det inte funnits riktlinjer uppifrån. Samma sak med vaccinationssvar. För många så har det inte blivit gjort pga. att man inte rekommenderat det i stort.
 
Man måste ta tag i problemet att vissa inte svarar på vaccinet, och kanske inte gör det efter en tredje eller fjärde dos. Kanske ge dem möjligheter att jobba hemma lättare.
Det kommer väl till en punkt där det blir en fråga om att anpassa arbetsmiljön för personer med särskilda behov. Därmed annat regelverk och andra ansvariga myndigheter än när det är en pandemi-folkhälsofråga och ett behov för hela befolkningen.
 
Helt oberoende på när det skulle öppnas är det väl inte, höst/vinter är väl överlag årstider då både coronavirus, influensa och förkylningar trivs lite extra i. Det går såklart inte att vänta med att öppna enkom av det skälet, men ändå.
I normala fall ja, nu är det inte normala fall då mycket färre fått dom två senaste infuenserna.
 
Den oron slipper du om du gör ett antikroppstest med jämna mellanrum. Kostar typ 500:-.
Måste lägga till en sak, eftersom att jag läste en text om det. Nu rör det här specifikt MS, men jag kan tänka mig att andra behandlande läkare som ordinerar immunmodulerande behandling egentligen åtminstone borde resonera liknande. Neuro (stort patientförbund) har varit i samtal med Svenska MS-registret (samarbete mellan neurologiska kliniker i Sverige för att bygga upp en gemensam struktur. Dvs. legit). De säger såhär om antikroppstest: "Neurologmottagningen bör alltid bistå med att ta antikroppstest eftersom det är neurologen som är ansvarig för behandlingen med immunsänkande läkemedel. Ett antikroppstest är inte dyrt och dessutom ganska lätt att göra så det ska inte finnas invändningar mot detta. Däremot är det mer komplicerat med tester för T-cellsimmunitet. Observera att antikroppstest bör göras genom vården och INTE vara ett enklare "gör det själv test" som finns i handeln." Dvs. råds man INTE att använda sig av självtestning som man kan köpa.
 
Noterade en detalj så väl inte kommer spela så stor roll i praktiken, men intensivvårdsregistret ska ha ett planerat driftstopp i sin servermiljö från 30 september till tredje oktober. Det känns lite olustigt att man planerar in det i samma veva som man öppnar upp samhället, lite på samma vis som dödstalsuppdateringarna var efter pga. uppdateringar i samband med när man beslutade för att öppna upp samhället. Nu kommer väl inte eventuella ökade inläggningar på grund av öppnandet synas förrän efter ungefär tio dagar, men ändå. Illa tajming.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
25 264
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 865
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 678
Senast: Mabuse
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
993
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp