Bukefalos 28 år!

Covid-19 del 13

Om du är intresserad så kan du ta en titt på hur kurvorna i New York ser ut, vad gäller antal smittade i relation till dödsfall och inläggningar. Det ser inte lovande ut. Men å andra sidan ser det bättre ut i London.
Har de haft omicron mycket längre än oss?
Om det är artikeln i New York Times som åsyftas, så var deras poäng att de tre städerna (New York, Boston, Chicago) som de visade statistik på, så hade alla en rejäl och tidig förstavåg, och inte så kraftiga vågor därefter.
Dvs mycket immunitet i städerna var gammal, och därför slår Omicron hårdare.
 
Nej det är jag inte, och inte vill jag acceptera isolering, bristande utbildning mm som har varit följden av några års isolering/halvisolering. Jag tror att det i längden kostar betydligt fler liv med att leva i olika former av karantän. Rent krasst måste vi alla dö, om det är Corona, influensa eller vinterkräksjuka spelar mindre roll och jag föredrar att folk verkligen får leva din tid vi har.

Din tur...
I väntan på mindre allvarliga varianter så är det i mina ögon rimligt att försöka hålla nere smittotalen och ha någon form av restriktioner.

Förhoppningsvis kommer också uppdaterade vaccin som kommer vara ännu bättre, och framförallt så vore det bra med fler antivirala behandlingar som fungerar bra. De senare skulle kunna göra enormt stor skillnad för riskgrupper med dåligt vaccinsvar, redan idag så kan man rekommenderas att det sätts in vid positiv diagnos oavsett om symtomen är lindriga. Men då krävs det också att man fortsätter att testa och upprätthålla den kapaciteten, så att det skyddet finns där. Förbättras detta finns det mindre skäl för ingripande restriktioner skulle jag tro. Att råda folk att skydda sig ordentligt mot en luftburen smitta med andningsskydd och bättre ventilation skulle förmodligen också kunna hjälpa till, det i kombination med att vaccinera fler barn skulle förmodligen på sikt kunna göra att skolor kan hålla öppet. Vidare så är väl det allmänna rådet att undvika trängsel i kollektivtrafik något som jag inte ser något problem med att ha kvar under tid. Sådana mindre ingripande saker borde kunna påverka möjligheten för att hålla igång mycket av samhället över tid.
 
I väntan på mindre allvarliga varianter så är det i mina ögon rimligt att försöka hålla nere smittotalen och ha någon form av restriktioner.

Förhoppningsvis kommer också uppdaterade vaccin som kommer vara ännu bättre, och framförallt så vore det bra med fler antivirala behandlingar som fungerar bra. De senare skulle kunna göra enormt stor skillnad för riskgrupper med dåligt vaccinsvar, redan idag så kan man rekommenderas att det sätts in vid positiv diagnos oavsett om symtomen är lindriga. Men då krävs det också att man fortsätter att testa och upprätthålla den kapaciteten, så att det skyddet finns där. Förbättras detta finns det mindre skäl för ingripande restriktioner skulle jag tro. Att råda folk att skydda sig ordentligt mot en luftburen smitta med andningsskydd och bättre ventilation skulle förmodligen också kunna hjälpa till, det i kombination med att vaccinera fler barn skulle förmodligen på sikt kunna göra att skolor kan hålla öppet. Vidare så är väl det allmänna rådet att undvika trängsel i kollektivtrafik något som jag inte ser något problem med att ha kvar under tid. Sådana mindre ingripande saker borde kunna påverka möjligheten för att hålla igång mycket av samhället över tid.
Så du vill att vi ska fortsätta med restriktioner i ett obestämt antal år, kanske 1 kanske 10 tio år eller så för alltid. Det där med att virus brukar mutera mot lindrigare versioner behöver inte ske alls för Covid.

Som det är nu har vi ingen överdödlighet så frågan är om vi ens sparar några liv.
 
Så du vill att vi ska fortsätta med restriktioner i ett obestämt antal år, kanske 1 kanske 10 tio år eller så för alltid. Det där med att virus brukar mutera mot lindrigare versioner behöver inte ske alls för Covid.

Som det är nu har vi ingen överdödlighet så frågan är om vi ens sparar några liv.
Om det inte alls sker och sjukdomen fortsätter att vara illa, så ja. Men som sagt så kommer säkert vaccin/antiviral behandling bli mer träffsäkert.
 
Om det inte alls sker och sjukdomen fortsätter att vara illa, så ja. Men som sagt så kommer säkert vaccin/antiviral behandling bli mer träffsäkert.
Eller så muterar viruset och blir värre.

Hur länge menar du att folk ska leva på halvfart? Och hur länge tror du att folk accepterar det? Följsamhet är ju sisådär när det gäller restriktionerna som det är nu.
 
Eller så muterar viruset och blir värre.

Hur länge menar du att folk ska leva på halvfart? Och hur länge tror du att folk accepterar det? Följsamhet är ju sisådär när det gäller restriktionerna som det är nu.
Så om det blir ännu värre så så ser du absolut inga skäl till restriktioner? :confused:
 
Så om det blir ännu värre så så ser du absolut inga skäl till restriktioner? :confused:

Så hur länge ska vi ha restriktioner, är det okej att ha dem för alltid, så vi skyddar de svagaste och begränsar livet för befolkningen?

Jag är för restriktioner för att klara sjukvården, men inte för att allas liv ska begränsas solidariskt istället för att enbart riskgruppers liv begränsas. Jag är inte så solidarisk och skulle aldrig begära det av någon annan.

Vi behöver anpassa sjukvården efter behoven, inte behoven efter sjukvården.
 
Så hur länge ska vi ha restriktioner, är det okej att ha dem för alltid, så vi skyddar de svagaste och begränsar livet för befolkningen?

Jag är för restriktioner för att klara sjukvården, men inte för att allas liv ska begränsas solidariskt istället för att enbart riskgruppers liv begränsas. Jag är inte så solidarisk och skulle aldrig begära det av någon annan.

Vi behöver anpassa sjukvården efter behoven, inte behoven efter sjukvården.
Fast om det nu muterar till en värre variant, som du föreslog, så kommer det inte bara vara riskgrupper som riskerar att råka illa ut?

Jag tycker också att vi ska anpassa sjukvården efter behovet? Men det tar tid. Och när du drog ett exempel om värre mutationer så blir ju potentiellt allas risk mer märkbar igen.

Det är en sak att lära sig att leva med en pandemi om man faktiskt lär sig att hantera den på ett sätt som minskar riskerna för att låta samhället vara öppet. Men det är en annan sak att låtsas som att den inte fortfarande finns och strunta i att göra något alls.
 
Om det inte alls sker och sjukdomen fortsätter att vara illa, så ja. Men som sagt så kommer säkert vaccin/antiviral behandling bli mer träffsäkert.
"Riskgrupper" består av olika individer beroende på situation. Likväl som en del är mer känsliga för virus kan andra vara mer känsliga för restriktioner. Till exempel:

- Barn/ungdomar/studenter som kommer från dysfunktionella hem och/eller inte har det så lätt för sig och därför behöver extra stöd av sina kamrater/lärare i sina utbildningar.
- Människor som har sitt sociala liv utanför den traditionella familjen.
- Kvinnor (oftast) och barn som lever med våld i en nära relation.
- Människor som använder t ex kulturliv, resor, konserter, restaurangupplevelser och sportevenemang för att balansera sitt psykiska mående.
- Människor som lever av det jag nämnde i punkten ovan.

Det är inte så enkelt att restriktionerna kan skärpas och så får alla bara tugga i sig det. Vissa kan inte tugga i sig det längre, lika lite som att andra inte kommer att klara en Covid-infektion utan bli allvarligt sjuka.
 
Fast om det nu muterar till en värre variant, som du föreslog, så kommer det inte bara vara riskgrupper som riskerar att råka illa ut?

Jag tycker också att vi ska anpassa sjukvården efter behovet? Men det tar tid. Och när du drog ett exempel om värre mutationer så blir ju potentiellt allas risk mer märkbar igen.

Det är en sak att lära sig att leva med en pandemi om man faktiskt lär sig att hantera den på ett sätt som minskar riskerna för att låta samhället vara öppet. Men det är en annan sak att låtsas som att den inte fortfarande finns och strunta i att göra något alls.
Att minska riskerna är det samma som att begränsa livsrummet .

Det är inte säkert att värre symptom leder till fler dödsfall. Om det blir en version där alla känner symptom om de blir sjuka så kan fler riskera att dö om de blir sjuka men smittspridningen begränsas. Smittsamheten kan öka men risken att dö minska, det finns många versioner.

Knäckfrågan för mig är hur mycket man förväntas begränsa sitt liv för att skydda ett fåtal, Corona har kommit för att stanna. Och jag vill inte leva i halvisolering i resten av mitt liv. Och inte vill jag ha en Corona generation som knappt vet att man kan krama andra än mamma.
 
"Riskgrupper" består av olika individer beroende på situation. Likväl som en del är mer känsliga för virus kan andra vara mer känsliga för restriktioner. Till exempel:

- Barn/ungdomar/studenter som kommer från dysfunktionella hem och/eller inte har det så lätt för sig och därför behöver extra stöd av sina kamrater/lärare i sina utbildningar.
- Människor som har sitt sociala liv utanför den traditionella familjen.
- Kvinnor (oftast) och barn som lever med våld i en nära relation.
- Människor som använder t ex kulturliv, resor, konserter, restaurangupplevelser och sportevenemang för att balansera sitt psykiska mående.
- Människor som lever av det jag nämnde i punkten ovan.

Det är inte så enkelt att restriktionerna kan skärpas och så får alla bara tugga i sig det. Vissa kan inte tugga i sig det längre, lika lite som att andra inte kommer att klara en Covid-infektion utan bli allvarligt sjuka.
Och alla grupper du nämnde kan också bestå av en person som kan bli svårt sjuk? Ödets ironi liksom. Det går inte att blanda äpplen med päron, den reella risken för infektion försvinner inte för att andra risker också finns?

Jag argumenterar inte för att samhället skall stängas ner, eller att skolor ska göra det. Det är inte roligt med deltagartak och när kulturlivet inte kan vara lika öppet, det borde kanske förekommas med andra mindre restriktioner som inte påverkar livet lika stort.
 
Samtidigt så sjönk medlivslängden 2020: https://www.scb.se/hitta-statistik/artiklar/2021/stor-minskning-av-medellivslangden-under-2020/

Men visst, det har som tur är sett bättre ut 2021. Men det har också fastslagits att covid kom in på äldreboenden under våren 2020 pga. den höga samhällspridningen, nu börjar det hända igen. Spelar inte det någon roll?
Ja den sjönk framförallt för folk över 65, år med ganska knappt ett år efter att ha stigit året innan, den verkar påverkas av hur många som dör i influensa och nu börjar Corona gå in med samma funktion. Få äldre som dör ett år och det är fler som dör nästa år, att dö är liksom en del av livet.
 
Och alla grupper du nämnde kan också bestå av en person som kan bli svårt sjuk? Ödets ironi liksom. Det går inte att blanda äpplen med päron, den reella risken för infektion försvinner inte för att andra risker också finns?

Jag argumenterar inte för att samhället skall stängas ner, eller att skolor ska göra det. Det är inte roligt med deltagartak och när kulturlivet inte kan vara lika öppet, det borde kanske förekommas med andra mindre restriktioner som inte påverkar livet lika stort.
Vilka restriktioner länder än tagit så har man inte lyckats stoppa smittspridningen mer än tillfälligt. När man släpper på restriktionerna börjar viruset sprida sig mer eller så kommer en mer gynnsam säsong för viruset. Det vi måste göra är att hålla emot så sjukvården klarar sitt uppdrag, men smittade blir folk oavsett. Frågan är mest om vi får en brant kort kurva eller en flackare lång.
 
Ja den sjönk framförallt för folk över 65, år med ganska knappt ett år efter att ha stigit året innan, den verkar påverkas av hur många som dör i influensa och nu börjar Corona gå in med samma funktion. Få äldre som dör ett år och det är fler som dör nästa år, att dö är liksom en del av livet.
Notera att det står att den sänktes "ovanligt mycket" och är största minskningen sedan 1931.
 
Ja något år ska vara värst och att det inledande året under en pandemi året efter ett lugnt influensa år inte är inte direkt konstigt. Nu lär vi inte se i närheten av samma sak 2021, jag har inte koll men kanske är det rent utav en ökning av medellivslängden.
Men sedan 1931....? Och ja, det ser bättre ut 2021!
 
Vi behöver anpassa sjukvården efter behoven, inte behoven efter sjukvården.
Det här håller jag verkligen med om!
Varför i hela friden har det inte hänt något inom vården på dessa 2 år?

Intressant krönika på ämnet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/...vi-later-vinterkraksjuka-inskranka-demokratin
Notera gärna siffrorna covid - influensa...

Jag (som är riskgrupp) börjar också ifrågasätta om all isolering och nedstängning är rätt väg att gå? Det finns ju ett problem som börjar bli problematiskt med all isolering och det är att man inte exponeras för några sjukdomar alls, vilket i längden kommer att leda till att man blir ännu sjukare av t.ex en vanlig förkylning än tidigare. Men eftersom vårdbehovet då också blir större igen, men vården har inte hängt med, vad händer då med de som blir sjukare än vanligt?
 
"Riskgrupper" består av olika individer beroende på situation. Likväl som en del är mer känsliga för virus kan andra vara mer känsliga för restriktioner. Till exempel:

- Barn/ungdomar/studenter som kommer från dysfunktionella hem och/eller inte har det så lätt för sig och därför behöver extra stöd av sina kamrater/lärare i sina utbildningar.
- Människor som har sitt sociala liv utanför den traditionella familjen.
- Kvinnor (oftast) och barn som lever med våld i en nära relation.
- Människor som använder t ex kulturliv, resor, konserter, restaurangupplevelser och sportevenemang för att balansera sitt psykiska mående.
- Människor som lever av det jag nämnde i punkten ovan.

Det är inte så enkelt att restriktionerna kan skärpas och så får alla bara tugga i sig det. Vissa kan inte tugga i sig det längre, lika lite som att andra inte kommer att klara en Covid-infektion utan bli allvarligt sjuka.
Alltså detta! Jag kan ta mina morföräldrar som exempel. De mår så otroligt dåligt av denna isolering och min mormors stundande demens har accelererar något så otroligt efter corona. Fine, de har inte blivit sjuka i corona, men de har fått massor av följdsjukdomar/påsnabbat åldrande pga isolering.

Jag har mest vänner inom besöksnäring och restaurang. Vi fick alltså uppmana folk att höra av sig och hålla koll på varandra för att det var så många som gick in i djup depression eller fick självmordstankar när hela deras liv, identitet och livsstil bara raserades.
Visst, de har inte fått covid, men sitter nu med skulder upp över öronen när de blivit arbetslösa och/eller deras livsverk gått i konkurs.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
102 908
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 311
Senast: Sedna
·
  • Låst
Kropp & Själ Bara en liten påminnelse: Varje år, år efter år, så dör det ca 2.500.000 personer av diarrésjukdomar i världen, varav är ca 1.500.000...
98 99 100
Svar
1 993
· Visningar
105 833
Senast: ameo
·
Samhälle becknarväska liten mag- eller midjeväska bolundare komplementbyggnad som får vara högst 30 kvadratmeter stor och som inte kräver...
2
Svar
20
· Visningar
1 839
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp