Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
En fundering jag har på tal om Sveriges "metod" jämfört med de med mest strikta restriktioner; hur tänker de med total lockdown göra sen? Vad är nästa steg? Bara släppa ut alla igen eller stegvis? Känns ju helt orimligt att det inte skulle blossa upp igen? Eller tänker jag fel? 🤔
Det där funderar jag också på! Så länge viruset inte är utrotat eller det finns ett vaccin känns det som att det kommer blossa upp i stor skala den dag man släpper på lockdown om man inte gör det tillräckligt långsamt? Kommer folk verkligen acceptera att några får komma ut och andra inte i så fall? Och hur långt bort i tid bort ligger det? För ett vaccin är det väl 12-18 månader bort minst. Utrota tror jag är omöjligt så som världen ser ut. I det avseendet tror jag mer på den ”svenska linjen”. För det här känns ändå görbart under lång tid framöver.
 
Detta är ju något FHM tagit upp som en av motiveringarna till sin linje, att hitta en nivå som går att hålla länge. Där folk kan fortsätta leva och hålla landet igång, samtidigt som det minskar spridningen. Tror det var på en fråga på pressträffen igår de pratade om det.
Ja universitet tex skulle ju kunna ha distansundervisning länge känns det som. Det är väl under praktik som det kan bli knepigt, men jag tänker att samma regler inte borde gälla då, eftersom den inte utförs på skolan.

Att det sedan är dödstråkigt att inte få gå på föreläsningar är ju en annan sak. Men det överlever vi ju.

Jag hoppas ju att antikroppstest ska finnas i stor skala så småningom, då kan man ju börja leva normalt om det är visat att man redan är immun.
 
Hörde idag på radion att man talade om att höga halter av pollen kan bidra till att viruset blir värre .. Känns sådär med tanke på att vi brukar kunna ha höga halter av pollen här omkring iaf. Hoppas de kommer mer forskning vad de lider, min lillebror är till exempel extremt allergisk vid den här årstiden så tänker att han borde kunna vara mera utsatt med tanke på att kroppen redan jobbar på högvarv med att klara av allergin trots mediciner.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7440420
 
Hörde idag på radion att man talade om att höga halter av pollen kan bidra till att viruset blir värre .. Känns sådär med tanke på att vi brukar kunna ha höga halter av pollen här omkring iaf. Hoppas de kommer mer forskning vad de lider, min lillebror är till exempel extremt allergisk vid den här årstiden så tänker att han borde kunna vara mera utsatt med tanke på att kroppen redan jobbar på högvarv med att klara av allergin trots mediciner.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7440420
Jag tänker att det där nog kan vara ett ganska lättlöst problem för de som är hemma av olika orsaker. Luftrenare kommer sälja som smör i solsken om det där visar sig vara korrekt!

Så länge man är inomhus så kan man ju faktiskt göra något åt det om man har ekonomin för det. Så just den saken känns inte jätteoroande för "den stora massan" iaf. Jättejobbigt om man är allergisk såklart, då blir det ju lite dubbelt upp.

Jag har själv tittat på luftrenare innan men inte gjort slag i saken än. Har din bror provat någon sådan? Tänker att det kan lindra besvären annars med, och inte bara vid coronarisk.
 
Hörde idag på radion att man talade om att höga halter av pollen kan bidra till att viruset blir värre .. Känns sådär med tanke på att vi brukar kunna ha höga halter av pollen här omkring iaf. Hoppas de kommer mer forskning vad de lider, min lillebror är till exempel extremt allergisk vid den här årstiden så tänker att han borde kunna vara mera utsatt med tanke på att kroppen redan jobbar på högvarv med att klara av allergin trots mediciner.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7440420
Ja är man allergisk mot pollen så - givetvis kan allt som försämrar luftvägarna om du dessutom smittas av Corona bli en extra faktor. Det är samma info .
 
Jag tänker att det där nog kan vara ett ganska lättlöst problem för de som är hemma av olika orsaker. Luftrenare kommer sälja som smör i solsken om det där visar sig vara korrekt!

Så länge man är inomhus så kan man ju faktiskt göra något åt det om man har ekonomin för det. Så just den saken känns inte jätteoroande för "den stora massan" iaf. Jättejobbigt om man är allergisk såklart, då blir det ju lite dubbelt upp.

Jag har själv tittat på luftrenare innan men inte gjort slag i saken än. Har din bror provat någon sådan? Tänker att det kan lindra besvären annars med, och inte bara vid coronarisk.
Ja min mor har köpt en sådan som han får använda i sitt rum hela sommarhalvåret eller ja redan från nu utöver alla mediciner han måste ta. Han är inte bara allergisk mot pollen utan gräs osv. Så han har de ju redan tufft så att säga .. Känner själv redan av pollen och är inte ens hälften så allergisk som han! Sätter sig direkt på luftrören på mig.
 
Det där funderar jag också på! Så länge viruset inte är utrotat eller det finns ett vaccin känns det som att det kommer blossa upp i stor skala den dag man släpper på lockdown om man inte gör det tillräckligt långsamt? Kommer folk verkligen acceptera att några får komma ut och andra inte i så fall? Och hur långt bort i tid bort ligger det? För ett vaccin är det väl 12-18 månader bort minst. Utrota tror jag är omöjligt så som världen ser ut. I det avseendet tror jag mer på den ”svenska linjen”. För det här känns ändå görbart under lång tid framöver.
Känns verkligen som en tveksam plan att släppa ut vissa i taget, det lär ju bli ramaskri från folk som tycker just de ska komma ut först. Plus att man måste väl vänta minst 14 dagar efter att man släppt ut varje grupp för att kunna se hur det verkar gå innan man kan släppa ut nästa...:down:
 
Tyskland planerar en stegvis lättnad. Först dom yngre då de inte verkar smittas/drabbas så hårt och för att man vill ha igång skolorna så man kan köra slutproven annars får en hel årskull inga slutbetyg (eftersom man här har ett annat system med ett stort slutprov i ett par utvalda ämnen.)
Då måste man väl som sagt låta de vara ute i minst 14 dagar innan man kan avgöra om man kan fortsätta släppa ut..?
 
Andrew Cuomo, New York State's guvenör och hans senaste pressbriefing;
(återigen har jag fetat det jag tycker är allra viktigast för oss i Sverige att veta)


2020.03.28
Everything we do now (procure ventilators etc) is in preparation for possible apex (when curve hits the highest point)

Apex in New York is estimated in 14-21 days from now

We'll keep COVID-19 patients separated from the other patients in hospitals

We can now test for antibodies to determine whether a person had COVID-19. This is a blood test

172 new ICU admission in the last day, vs. 374 in the preceding day, may indicate a decline in the growth rate

155,934 people tested in New York State

We need a faster testing process. Can't wait 5 days as it is now. Other countries now also have home tests. We should do the same
 
Andrew Cuomo, New York State's guvenör och hans senaste pressbriefing;
(återigen har jag fetat det jag tycker är allra viktigast för oss i Sverige att veta)


2020.03.28
Everything we do now (procure ventilators etc) is in preparation for possible apex (when curve hits the highest point)

Apex in New York is estimated in 14-21 days from now

We'll keep COVID-19 patients separated from the other patients in hospitals

We can now test for antibodies to determine whether a person had COVID-19. This is a blood test

172 new ICU admission in the last day, vs. 374 in the preceding day, may indicate a decline in the growth rate

155,934 people tested in New York State

We need a faster testing process. Can't wait 5 days as it is now. Other countries now also have home tests. We should do the same

Vilka länder har hemtest för antikroppar/immunitet ? Vore oerhört intressant att ta del av utifrån det hela. Mig veterligen är det flera veckor framåt innan sådant kan vara möjligt i Sverige, och då gäller det som förtydligande inte allmän testning och hemmatest.
 
Vilka länder har hemtest för antikroppar/immunitet ? Vore oerhört intressant att ta del av utifrån det hela. Mig veterligen är det flera veckor framåt innan sådant kan vara möjligt i Sverige, och då gäller det som förtydligande inte allnän testning och hemmatest.

Det vore ju fantastiskt om det redan fanns!

Här ska man börja skicka ut hemtest ( först till key workers) via post som de sedan kan skicka tillbaka själva, men det är testkit för själva viruset, inte antikroppar.
 
Lätt att glömma att många faktiskt fysiskt måste infinna sig på sina arbetsplatser och det i tid. Erfarenhet visar att om en buss är full är alla bussar med samma destination under samma tidrymd också fulla - dvs vägra gå ombord på bussen = vägra åka till jobbet = svika sina arbetskamrater + risk att faktiskt förlora sitt jobb.

Det är lätt för oss som kan jobba hemma att tycka att folk borde ta eget ansvar och inte gå ombord på bussen. Människor har också en benägenhet att tro det som får deras rutiner att fungera.
Jag har en vän som trots att hon rent tekniskt kan jobba hemifrån, inte får göra det oftare än vanligt just nu. Jag själv och de andra på mitt jobb måste vara på plats. Hade en diskussion på facebook om just det här med att Skånetrafiken planerar att dra in på antal buss- och tågavgångar eftersom det åker färre personer nu. Det har då skapats en protestlista mot det eftersom det anses kontraproduktivt med tanke på smittorisken- och varför göra samma misstag som Stockholm liksom.... Personerna jag diskuterade med ansåg att all kollektivtrafik ska stängas ner helt för det är en smitthärd och att hur man tar sig till jobbet är ens eget ansvar, man ska liksom tänka på de äldre och andra i riskgrupperna. Jag frågade flera gånger hur det var tänkt att jag som inte alls har något annat sätt att ta mig till jobbet på ska göra det, men fick inget svar, bara babbel om att det finns ju en anledning till att man bara får vara två i en bil i Spanien och att Sjukresor i Skåne kör med samma maxantal osv. Någon annan fick rådet att cykla.

Jag är ledsen. Jag måste jobba. Jag kan inte jobba hemifrån. Om jag väljer att stanna hemma blir min provanställning definitivt inget mer än så, vem vill ha någon som inte tänker jobba liksom?! Vad säger Arbetsförmedlingen då, som hjälper till att betala min lön och arbetshjälpmedel för många tusenlappar? Jag får nog kalla handen och blir avstängd. Vad säger socialtjänsten när jag kommer och säger "jag vill ha försörjningsstöd för mig och barnen för jag förlorade jobbet jag hade för att jag inte ville ta tåget dit trots att det är enda sättet för mig att ta mig till jobbet"? Det blir nog ett klart nej, i alla fall i , vad är det, tre månader, som straff. Vad säger A-kassan när jag själv har orsakat att min anställning upphörde?Inget där att hämta på ett långt tag i alla fall, strafftid! Behöver jag skriva att hyresvärden inte blir så glad när hyran inte lär bli betald? Och blir det inte en utredning hos socialen för att se hur mitt omdöme egentligen är när det gäller barnen, som jag är skyldig att försörja på bästa sätt? Att medvetet orsaka att jag förlorar jobbet när jag har oerhört svårt att få jobb pga mina funktionsnedsättningar, och därmed riskera att förlora vårt hem och sätta oss på gatan när bostadsmarknaden ser ut som den gör i dag, hur vettigt är det på en skala?

Nej att vägra kliva på bussen för att den är full eller stanna hemma för att kollektivtrafiken anses vara en smittohärd är inte riktigt så lätt som en del verkar tro. Jag tycker rent av att man är lite blond om man tror det. Hade jag kunnat jobba hemifrån hade jag gjort det. Hade jag kunnat ta bilen till jobbet hade jag gjort det. Vem väljer tåg och buss i dagens läge om man har tillgång till egen bil och de billiga bensinpriserna?
 
Jag har en vän som trots att hon rent tekniskt kan jobba hemifrån, inte får göra det oftare än vanligt just nu. Jag själv och de andra på mitt jobb måste vara på plats. Hade en diskussion på facebook om just det här med att Skånetrafiken planerar att dra in på antal buss- och tågavgångar eftersom det åker färre personer nu. Det har då skapats en protestlista mot det eftersom det anses kontraproduktivt med tanke på smittorisken- och varför göra samma misstag som Stockholm liksom.... Personerna jag diskuterade med ansåg att all kollektivtrafik ska stängas ner helt för det är en smitthärd och att hur man tar sig till jobbet är ens eget ansvar, man ska liksom tänka på de äldre och andra i riskgrupperna. Jag frågade flera gånger hur det var tänkt att jag som inte alls har något annat sätt att ta mig till jobbet på ska göra det, men fick inget svar, bara babbel om att det finns ju en anledning till att man bara får vara två i en bil i Spanien och att Sjukresor i Skåne kör med samma maxantal osv. Någon annan fick rådet att cykla.

Jag är ledsen. Jag måste jobba. Jag kan inte jobba hemifrån. Om jag väljer att stanna hemma blir min provanställning definitivt inget mer än så, vem vill ha någon som inte tänker jobba liksom?! Vad säger Arbetsförmedlingen då, som hjälper till att betala min lön och arbetshjälpmedel för många tusenlappar? Jag får nog kalla handen och blir avstängd. Vad säger socialtjänsten när jag kommer och säger "jag vill ha försörjningsstöd för mig och barnen för jag förlorade jobbet jag hade för att jag inte ville ta tåget dit trots att det är enda sättet för mig att ta mig till jobbet"? Det blir nog ett klart nej, i alla fall i , vad är det, tre månader, som straff. Vad säger A-kassan när jag själv har orsakat att min anställning upphörde?Inget där att hämta på ett långt tag i alla fall, strafftid! Behöver jag skriva att hyresvärden inte blir så glad när hyran inte lär bli betald? Och blir det inte en utredning hos socialen för att se hur mitt omdöme egentligen är när det gäller barnen, som jag är skyldig att försörja på bästa sätt? Att medvetet orsaka att jag förlorar jobbet när jag har oerhört svårt att få jobb pga mina funktionsnedsättningar, och därmed riskera att förlora vårt hem och sätta oss på gatan när bostadsmarknaden ser ut som den gör i dag, hur vettigt är det på en skala?

Nej att vägra kliva på bussen för att den är full eller stanna hemma för att kollektivtrafiken anses vara en smittohärd är inte riktigt så lätt som en del verkar tro. Jag tycker rent av att man är lite blond om man tror det. Hade jag kunnat jobba hemifrån hade jag gjort det. Hade jag kunnat ta bilen till jobbet hade jag gjort det. Vem väljer tåg och buss i dagens läge om man har tillgång till egen bil och de billiga bensinpriserna?

Just utifrån det här så är det oerhört allvarligt med SL’s miss.
 
Senast ändrad:
Fast de fåtal 100-åringar och äldre som eventuellt förlorade någon släkting runt åren de föddes kommer ju inte ihåg dem iaf?

Det var ett dåligt exempel att blanda in Spanska Sjukan utifrån årtalet även om flera levande finns som förlorat familj i den osv - det håller jag med om.
 
Det var ett dåligt exempel att blanda in Spanska Sjukan utifrån årtalet även om flera levande finns som förlorat familj i den osv - det håller jag med om.
TBC grasserade under WW2 och många dog av den, min morfar låg inlagd i flera månader och mormor kämpade med två småbarn och en gård att sköta själv.
 
TBC grasserade under WW2 och många dog av den, min morfar låg inlagd i flera månader och mormor kämpade med två småbarn och en gård att sköta själv.

ja som sagt - min morfar var bland de första att faktiskt tillfriskna från TBC . Allt var bortstädat när han kom hem för det var ”säkert” att han skulle dö. Han fick dricka ren grädde då han bara var skinn och ben.
Min mormor hade som sagt även haft polio så hon hade nedsatt funktion i ett ben.

nu är vi möjligen OT - men som svar på ditt inlägg 😄
 
Just utifrån det här så är det oerhört allvarligt med SL’s miss.
Ja, och att Skånetrafiken är beredd på att göra samma för att biljettintäkterna inte är som de brukar är för jävligt. Skånetrafiken har gjort en del dåliga beslut de senaste månaderna vilket får mig att fundera på vem fan som sitter och tänker där. Inte är det någon med långsiktigt tänkande, den delen av personen/personernas hjärna är inte utvecklad i alla fall.
 
Ja, och att Skånetrafiken är beredd på att göra samma för att biljettintäkterna inte är som de brukar är för jävligt. Skånetrafiken har gjort en del dåliga beslut de senaste månaderna vilket får mig att fundera på vem fan som sitter och tänker där. Inte är det någon med långsiktigt tänkande, den delen av personen/personernas hjärna är inte utvecklad i alla fall.

Privatisering = vinstkrav = beslut grundade i ekonomiska faktorer
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 732
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 099
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 136
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp