Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har sett hela videon du delat utifrån det påstående du gör. Brukar annars inte befatta mig med youtube som ”källor” . Det är totalt sett en miserabel ”källa” du sitter och delar och tycker utifrån att Sverige borde göra annorlunda. Det står jag för och kommer aldrig avvika från.
Jag har inte skrivit att jag tycker något. Jag delade en video och skrev vad han i videon tyckte. Jag skrev inte om jag höll med honom eller inte.

Det enda påstående jag gjorde var att Sverige cirkulerar mycket i media nu.
 
Ang desinformation och skillnaden mellan det och MISSinformation så har både reglering, FHM och övriga etablerade gått ut med MASSOR gällande det, inklusive så i de viktiga presskonferenserna alla uppmanas ta del av.

En enkel summering finns här
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/darfor-sprids-desinformation-om-coronasmittan/

Det ligger ett ansvar på och vädjan till varje individ i Sverige från regeringshåll att INTE sprida desinformation via div oetablerade ”källor” de hittar på nätet där ingen som helst källgranskning existerar. Detta är oerhört viktigt om man, som dessa förmedlare samtidigt tror de verkar för, vill ena samhället och lösa krisen på bästa möjliga sätt. Sluta sprida youtube åsikter, bloggares åsikter och diverse liknande !
Följ direktiven från FHM och regering . Alla måste följa samma linje om det ska kunna bli bättre ang detta. Att vara någon enskild krigare som hyser misstro osv hör inte hemma i kris. Individen vet inte bättre hemma i soffan så sluta upp med det .
 
Det kommer en buss. Stockholmaren får en betingad reflex; "NU-GÅR-BUSSEN-MÅSTE-MED." Ombord på bussen minns man Folkhälsomyndighetens rekommendation. Aj fan. Vad det här en så bra idé? Nej, kanske inte? Vems fel kan det då vara? Det är ju inte mitt, det måste nog vara Anders Tegnells.
Lätt att glömma att många faktiskt fysiskt måste infinna sig på sina arbetsplatser och det i tid. Erfarenhet visar att om en buss är full är alla bussar med samma destination under samma tidrymd också fulla - dvs vägra gå ombord på bussen = vägra åka till jobbet = svika sina arbetskamrater + risk att faktiskt förlora sitt jobb.

Det är lätt för oss som kan jobba hemma att tycka att folk borde ta eget ansvar och inte gå ombord på bussen. Människor har också en benägenhet att tro det som får deras rutiner att fungera.
 
En fundering jag har på tal om Sveriges "metod" jämfört med de med mest strikta restriktioner; hur tänker de med total lockdown göra sen? Vad är nästa steg? Bara släppa ut alla igen eller stegvis? Känns ju helt orimligt att det inte skulle blossa upp igen? Eller tänker jag fel? 🤔
 
Också kollat videon nu. Alltså, var det Ungern som hade på förslag att bötfälla eller tom fängelse för de som sprider felaktig information nu. Känns ju som att det hade varit användbart här. Det där var ju helt hemskt att se hur oinformerad han var om Sverige.
 
En fundering jag har på tal om Sveriges "metod" jämfört med de med mest strikta restriktioner; hur tänker de med total lockdown göra sen? Vad är nästa steg? Bara släppa ut alla igen eller stegvis? Känns ju helt orimligt att det inte skulle blossa upp igen? Eller tänker jag fel? 🤔

Det där sitter jag härhemma och funderar på någon gång om dagen också. Eller tänker de hålla oss inspärrade tills det finns ett vaccin?
 
Jag tycker Sveriges sätt är bra och lagom (såklart som svensk ;)) men också realistiskt. Att stänga ner alla skolor osv kommer att skapa problem när stora delar av arbetskraften tvingas stanna hemma, samtidigt som +70 inte kommer sluta gå och handla, fika och umgås. Vad ska myndigheterna göra? Skicka in polis med munskydd och skyddsutrustning för att skingra ett gäng pensionärer som sitter och fikar? Vet inte om just svenska +70 är ovanligt envisa eller dumdristiga.

Kanske för att Sverige inte har upplevt en stor nationell kris som våra grannländer under WWII så har äldre aldrig upplevt skarpt läge och beteendet allmänt är lite annorlunda. Jag vill inte ha tillbaka covid igen när karantänen avslutas, utan hårt nog, om de är så dumma att riskgrupperna inte bryr sig (jag är själv i en) så bryr jag mig inte om dom, ärligt. Det kan inte direkt ha undgått någon som inte redan är en prepper och lever i en bunker i skogen i Norrland att det finns corona i Sverige just nu och vilka regler som gäller. Särskilt inte gammalsvenskar som kan tala, läsa och skriva svenska flytande.

De äldre i Sverige har upplevt ”Nationell kris” ang pandemi - Spanska sjukan. Men samhället ser annorlunda ut å det grövsta nu och jag kan hålla med om att Sverige är ett ovant land gällande Nationell Kris. Det framkommer även vid undersökningar gällande hur folk tagit till sig utskicket från regeringen år 2018 ”om kriget eller krisen kommer” . Helt ovetande om kriser är inte den lite yngre generationen heller iof. Vi har haft både stora katastrofer (Estonia, Gudrun, Tsumamin) och även Terroratentat senaste decenniet.
 
De äldre i Sverige har upplevt ”Nationell kris” ang pandemi - Spanska sjukan. Men samhället ser annorlunda ut å det grövsta nu och jag kan hålla med om att Sverige är ett ovant land gällande Nationell Kris. Det framkommer även vid undersökningar gällande hur folk tagit till sig utskicket från regeringen år 2018 ”om kriget eller krisen kommer” . Helt ovetande om kriser är inte den lite yngre generationen heller iof. Vi har haft både stora katastrofer (Estonia, Gudrun, Tsumamin) och även Terroratentat senaste decenniet.


Fast spanska sjukan härjade ju 1918-1920. Tror inte de finns så många levande åldringar som kommer ihåg den
 
De äldre i Sverige har upplevt ”Nationell kris” ang pandemi - Spanska sjukan. Men samhället ser annorlunda ut å det grövsta nu och jag kan hålla med om att Sverige är ett ovant land gällande Nationell Kris. Det framkommer även vid undersökningar gällande hur folk tagit till sig utskicket från regeringen år 2018 ”om kriget eller krisen kommer” .
Eftersom spanska sjukan härjade för 100 år sedan är det väldigt få människor vid liv som minns spanska sjukan och de flesta var små barn vid tiden och kanske inte riktigt har någon uppfattning om den kris som var då.
 
De äldre i Sverige har upplevt ”Nationell kris” ang pandemi - Spanska sjukan. Men samhället ser annorlunda ut å det grövsta nu och jag kan hålla med om att Sverige är ett ovant land gällande Nationell Kris. Det framkommer även vid undersökningar gällande hur folk tagit till sig utskicket från regeringen år 2018 ”om kriget eller krisen kommer” . Helt ovetande om kriser är inte den lite yngre generationen heller iof. Vi har haft både stora katastrofer (Estonia, Gudrun Tsumamin) och även Terroratentat senaste decenniet.
Spanska sjukan var 1920 de som idag är 100 år gamla kan väl inte minnas mycket av den pandemin då de föddes det året
 
En fundering jag har på tal om Sveriges "metod" jämfört med de med mest strikta restriktioner; hur tänker de med total lockdown göra sen? Vad är nästa steg? Bara släppa ut alla igen eller stegvis? Känns ju helt orimligt att det inte skulle blossa upp igen? Eller tänker jag fel? 🤔
Detta är ju något FHM tagit upp som en av motiveringarna till sin linje, att hitta en nivå som går att hålla länge. Där folk kan fortsätta leva och hålla landet igång, samtidigt som det minskar spridningen. Tror det var på en fråga på pressträffen igår de pratade om det.
 
En fundering jag har på tal om Sveriges "metod" jämfört med de med mest strikta restriktioner; hur tänker de med total lockdown göra sen? Vad är nästa steg? Bara släppa ut alla igen eller stegvis? Känns ju helt orimligt att det inte skulle blossa upp igen? Eller tänker jag fel? 🤔
Tyskland planerar en stegvis lättnad. Först dom yngre då de inte verkar smittas/drabbas så hårt och för att man vill ha igång skolorna så man kan köra slutproven annars får en hel årskull inga slutbetyg (eftersom man här har ett annat system med ett stort slutprov i ett par utvalda ämnen.)
 
Precis! Folk kommer börja fuska efter ett tag. Och om de tänker släppa lite i taget, det kommer ju aldrig gå, då kommer ju de flesta sticka ut fort som ögat?

Det har på sina håll ”fuskats” från start. Därför Italien så snabbt drog åt en hårdare snara. Många följer rekommendationer, men en hel del gör det inte.

Jag är också nyfiken på hur länge länder tänkt hålla karantän och hur man ska släppa på det. Svårt att se att Italien ska kunna släppa på det om en vecka.
 
En fundering jag har på tal om Sveriges "metod" jämfört med de med mest strikta restriktioner; hur tänker de med total lockdown göra sen? Vad är nästa steg? Bara släppa ut alla igen eller stegvis? Känns ju helt orimligt att det inte skulle blossa upp igen? Eller tänker jag fel? 🤔

Det finns ingen plan . Och dessutom inom EU finns det lag som reglerar att länder inte kan vara i ”lockdown” en obegränsad tid.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 229
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 134
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 400
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp