Bukefalos 28 år!

Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror den svenska modellen är den enda hållbara, nu kommer snart upploppen i de nedstängda länderna att komma pga desperata och frustrerade människor. Pengarna tar slut, maten tar slut, isoleringen bryter ner. :(

Hugger ditt inlägg och tänker vidare, eller kompletterar.

Jag tror också att vi är på rätt väg. Vi vet ju att vi vill plana ut kurvan och det logiska, som ju också visades på en graf för någon dag sedan här, är att förloppet då också kommer att var under längre tid än om man låter spridningen ske spontant.

Med ett mindre strikt förhållningssätt där man håller de vårdsökande på precis max av vad vi klarar kommer vi förhoppningsvis ur krisen snabbare och ekonomiskt ”starkare” än de som kör total lockdown.
Deras kurva kommer troligtvis bli flackare än vår men till vilket pris?
 
Hugger ditt inlägg och tänker vidare, eller kompletterar.

Jag tror också att vi är på rätt väg. Vi vet ju att vi vill plana ut kurvan och det logiska, som ju också visades på en graf för någon dag sedan här, är att förloppet då också kommer att var under längre tid än om man låter spridningen ske spontant.

Med ett mindre strikt förhållningssätt där man håller de vårdsökande på precis max av vad vi klarar kommer vi förhoppningsvis ur krisen snabbare och ekonomiskt ”starkare” än de som kör total lockdown.
Deras kurva kommer troligtvis bli flackare än vår men till vilket pris?
Italien och spanien körde inte total lockdown för att man tror mer på det utan för att man inte hade något val.

Alltså restriktionerna kommer att bli och är redan så kraftiga att mycket av servicebranschen kommer stryka åt oavsett och då speciellt om du ska hålla det "såhär eller hårdare" över LÄNGRE tid. Det hade i mitt tycke varit vettigare att helt enkelt stänga ner sådant som krogar och restauranger mycket tidigare (det kommer ske snart oavsett tror jag) eftersom de ändå kommer få det svårt ekonomiskt men man hade kunnat undvika en hel del av spridningen. Nu har vi låttit deras verksamheter fortgå i 1-2 veckor extra till vad i slutändan kommer göra ingen skillnad för de ekonomiskt nu men som kommer ha ökat spridningen och då i slutändan även hur länge vi kommer förbli nedstängda.
 
Hugger ditt inlägg och tänker vidare, eller kompletterar.

Jag tror också att vi är på rätt väg. Vi vet ju att vi vill plana ut kurvan och det logiska, som ju också visades på en graf för någon dag sedan här, är att förloppet då också kommer att var under längre tid än om man låter spridningen ske spontant.

Med ett mindre strikt förhållningssätt där man håller de vårdsökande på precis max av vad vi klarar kommer vi förhoppningsvis ur krisen snabbare och ekonomiskt ”starkare” än de som kör total lockdown.
Deras kurva kommer troligtvis bli flackare än vår men till vilket pris?
Vi påverkas mycket av när andra länder kan rulla igång igen för att vi ska kunna göra det.
Just nu står ju både Tuve, Torslanda och stora delar av Västsverige still för att andra fabriker står still i andra länder och kan inte dra igång igen fören stora delar av övriga värden börjat rulla på igen.
 
Italien och spanien körde inte total lockdown för att man tror mer på det utan för att man inte hade något val.

Alltså restriktionerna kommer att bli och är redan så kraftiga att mycket av servicebranschen kommer stryka åt oavsett och då speciellt om du ska hålla det "såhär eller hårdare" över LÄNGRE tid. Det hade i mitt tycke varit vettigare att helt enkelt stänga ner sådant som krogar och restauranger mycket tidigare (det kommer ske snart oavsett tror jag) eftersom de ändå kommer få det svårt ekonomiskt men man hade kunnat undvika en hel del av spridningen. Nu har vi låttit deras verksamheter fortgå i 1-2 veckor extra till vad i slutändan kommer göra ingen skillnad för de ekonomiskt nu men som kommer ha ökat spridningen och då i slutändan även hur länge vi kommer förbli nedstängda.
Jag håller med. Det enda som jag tror har någon större effekt är att förbjuda all form av restaurangverksamhet utom takeaway där kunderna sitter kvar i sina bilar och utkörning av mat hem till folk och då enligt ”lämna utanför dörren”-varianten. Den nuvarande linjen här leder enbart till ekonomiska problem för restaurangerna utan nämnvärd vinst när det kommer till minskad smittspridning. Vinsten har i såna fall att göra med att folk är försiktiga och många stannar hemma, inte kring reglerna i sig.
 
Har en granne som är 70+ som talade just om för mig att hon skall genomgå en ögonstarrsoperation imorgon. Inombords när hon talade om detta kände jag typ så här :meh: :banghead:.

Hur dumt och korkat är inte detta?! Hur fasiken tänker dessa ögonläkare undrar jag?! När man i sjukhus avbokar all sorts operationer som ej är akuta, till och med cancersjuka får vänta. Och denna dam skall då få ta bort ögonstarr?! Som inte är de minsta akut? Och få riskera att smittas och plågas alternativt dö pga corona? Personalen kanske känner sig friska men dem kan ju vara bärare utan symptom, alternativt att dem just nyligen blivit smittade... WTF?!

Mamma gjorde en sån, men det var på en privat ögonklinik, Memira. Så det är inte säkert att hon konkurrerar.
 
Jo det är centralt Stockholm. Grannen i fråga bor ca 3 km från mig så det är ingen fara för mig så att säga. Men korkat och oansvarigt av läkarna.
Jag är övertygade om att läkaren har gjort en bra riskanalys. Läkaren är ju definitivt bättre lämpad att göra den bedömningen än du och tex jag. Därtill har du väl inte din grannes medicinska historia etc, att vänta kanske innebär risk att synen skadas mer/inte kan repareras eller något annat. Allt är en avvägning och här får man lite på experternas omdömen, dvs läkarens.
 
Hur dumt och korkat är inte detta?! Hur fasiken tänker dessa ögonläkare undrar jag?! När man i sjukhus avbokar all sorts operationer som ej är akuta, till och med cancersjuka får vänta. Och denna dam skall då få ta bort ögonstarr?! Som inte är de minsta akut? Och få riskera att smittas och plågas alternativt dö pga corona?

Det är väl jättebra att de fortsätter o jobbar och inte bara sitter och rullar tummarna? en starr op tar väldigt kort tid och damen på 70 år kan säkert göra sin egen riskbedömning.
 
Det hade i mitt tycke varit vettigare att helt enkelt stänga ner sådant som krogar och restauranger mycket tidigare (det kommer ske snart oavsett tror jag) eftersom de ändå kommer få det svårt ekonomiskt men man hade kunnat undvika en hel del av spridningen. Nu har vi låttit deras verksamheter fortgå i 1-2 veckor extra till vad i slutändan kommer göra ingen skillnad för de ekonomiskt nu men som kommer ha ökat spridningen och då i slutändan även hur länge vi kommer förbli nedstängda.

Då har du förstått mitt resonemang helt fel. Jag refererar framförallt till de som menar att vi skulle gjort mer, tidigare.
Och, jag menar just att rätt väg, för att rädda ekonomin ÄR just att låta verksamheter ”fortgå” då spridningen inte är något vi ska undgå utan komma ur så fort som möjligt med så liten påverkan på ekonomin som möjligt.
Att ekonomin är påverkad är jag medveten om, speciellt inte som egen företagare men med verksamheter som kan fortgå är vi inte lika känsliga.
För de som tror att det inte 1-2 veckor till har någon påverkan kan jag tala om att det kan ha väldigt stor påverkan och kanske rädda företag som annars under total lock down hade gått under.

Vi får inte heller glömma, som jag skrev, att ju flackare kurvan blir desto längre tid är vi i krisen. Det kan inte vara något att eftersträva för att folk tror att viruset dör ut av sig själv.
 
Ja precis helt plötsligt låter det som om bara inte covid -19 fanns så skulle inga dö.

Delvis KL.

Fast - om man ser sig om i världen så inser man ju snabbt att det här viruset inte är som ett normalt influensavirus. Och jag tror inte att situationen i Italien eller Spanien hade varit bättre om de INTE anammat lockdown. Det verkar ju som om viruset slår extra hårt mot de som är gamla, överviktiga, rökare, andra sjukdomsbakgrunder - och vissa länder har mer av detta än andra.
Självklart skulle folk dö även utan C-19 (t.ex. av vanlig influensa) men inte i sådana mängder, och så snabbt, som vi ser nu. Hela meningen med lockdown är ju att inte överväldiga sjukvården och skydda de som är i riskgrupp, så att man förutom C-19 även hinner med de ”vanliga” kriserna som hjärtinfarkter, cancer osv osv.
 
Då har du förstått mitt resonemang helt fel. Jag refererar framförallt till de som menar att vi skulle gjort mer, tidigare.
Och, jag menar just att rätt väg, för att rädda ekonomin ÄR just att låta verksamheter ”fortgå” då spridningen inte är något vi ska undgå utan komma ur så fort som möjligt med så liten påverkan på ekonomin som möjligt.
Att ekonomin är påverkad är jag medveten om, speciellt inte som egen företagare men med verksamheter som kan fortgå är vi inte lika känsliga.
För de som tror att det inte 1-2 veckor till har någon påverkan kan jag tala om att det kan ha väldigt stor påverkan och kanske rädda företag som annars under total lock down hade gått under.

Vi får inte heller glömma, som jag skrev, att ju flackare kurvan blir desto längre tid är vi i krisen. Det kan inte vara något att eftersträva för att folk tror att viruset dör ut av sig själv.

Hur har du tänkt dig att 1-2 helger till ska göra skillnad när det kommer stängas ner i månader.

Jag förespråkar inte total lockdown jag ser bara inte värdet i att låta klubbar och barer vara öppna den här helgen. Jag tror inte det kommer göra någon signifikant skillnad på hur bra de kommer överleva i det stora hela och jag tror att det i slutändan bara kommer förlänga tiden man kommer vara stängda. Tidigt i förloppet gör varje insats större skillnad.

Jag tror inte att det kommer leda till något domedagsscenario eller att det kommer bli så katastrofalt i det stora hela i Sverige men jag ser det fortfarande som extremt onödigt och riskabelt att låta klubbar och restauranger hålla öppet i nuläget. Jag tror inte att det kommer göra någon större skillnad ekonomiskt för dessa utan om något vara ett netto negativt när det blir kraftigare restriktioner längre och det kommer även kosta i sjukvård och liv.
 
Jag börjar allvarligt bli lite provocerad. Här är det Walking Dead förutom några +70 som vandrar runt. Och inte på några två meters avstånd heller. Vänligen sluta omedelbart att förlänga tiden alla icke-riskgrupper måste hålla sig hemma med toapapper och jäst som enda tröst.
 
Delvis KL.

Fast - om man ser sig om i världen så inser man ju snabbt att det här viruset inte är som ett normalt influensavirus. Och jag tror inte att situationen i Italien eller Spanien hade varit bättre om de INTE anammat lockdown. Det verkar ju som om viruset slår extra hårt mot de som är gamla, överviktiga, rökare, andra sjukdomsbakgrunder - och vissa länder har mer av detta än andra.
Självklart skulle folk dö även utan C-19 (t.ex. av vanlig influensa) men inte i sådana mängder, och så snabbt, som vi ser nu. Hela meningen med lockdown är ju att inte överväldiga sjukvården och skydda de som är i riskgrupp, så att man förutom C-19 även hinner med de ”vanliga” kriserna som hjärtinfarkter, cancer osv osv.

Ja exakt! Troligtvis är även de äldre motståndskraftigare gentemot vanliga virus/influensor för att dem hunnit bygga upp ett immunförsvar gentemot de vanligaste virusen. Men covid-19 är nytt, så därav påverkas gamlingar och dör av lättare och snabbare än med vanligare säsonginfluensa, antagningsvis.
Dessutom tar nu många upp vårdplatser vilket har negativ effekt på flera olika sätt och nivåer.
 
Jag tror att Sverige helt enkelt siktar på flockimmuninetet och med andra ord, ju fler som smittas desto bättre, men i långsammare grad och helst friska personer som kan hantera smittan. Detta är ju vad som sagts länge nu eller?. Om Anders Tegnell vore mindre diplomatiskt kanske han rentav skulle utbrista " vi kan fan inte stoppa det här. Ju fler som smittas desto bättre inför andra och tredje vågen. Men helst i långsam takt så vården hinner med". Men vettefan om det inte är exakt så han uttrycker sig också :p
 
Jag tror att Sverige helt enkelt siktar på flockimmuninetet och med andra ord, ju fler som smittas desto bättre, men i långsammare grad och helst friska personer som kan hantera smittan. Detta är ju vad som sagts länge nu eller?. Om Anders Tegnell vore mindre diplomatiskt kanske han rentav skulle utbrista " vi kan fan inte stoppa det här. Ju fler som smittas desto bättre inför andra och tredje vågen. Men helst i långsam takt så vården hinner med". Men vettefan om det inte är exakt så han uttrycker sig också :p
Men det har väl varit klart sedan man konstaterade att det fanns en allmän samhällsspridning och slutade med aktiv smittspårning?

Just att fler ska smittas är kanske inte ett mål i sig, men en uppenbar konsekvens som inträffar oavsett om vi vill det eller inte.
Däremot är det vi kan påverka hastigheten på smittspridningen och i viss mån försöka styra vilka som smittas. I en strävan att samhällskonsekvenserna inte ska bli värre än nödvändigt.
 
Jag tror att Sverige helt enkelt siktar på flockimmuninetet och med andra ord, ju fler som smittas desto bättre, men i långsammare grad och helst friska personer som kan hantera smittan. Detta är ju vad som sagts länge nu eller?. Om Anders Tegnell vore mindre diplomatiskt kanske han rentav skulle utbrista " vi kan fan inte stoppa det här. Ju fler som smittas desto bättre inför andra och tredje vågen. Men helst i långsam takt så vården hinner med". Men vettefan om det inte är exakt så han uttrycker sig också :p

Jo, men visst har han väl uttryckt det typ ganska exakt så? Inte att själva strategin är att folk ska smittas, utan att det man (Folkhälsomyndigheten) arbetar efter och framför allt vill uppnå med aktuella råd och restriktioner är att platta ut kurvan, d.v.s. att vi får en långsam smittspridning.

Men samtidigt att det finns inget sätt vi direkt kan stoppa viruset på - viruset är redan här och vi vet att vi har allmän smittspridning - utöver på sikt ev. flockimmunitet och förhoppningsvis vaccin.

Det har väl varit ganska tydligt?
 
Jag tror att Sverige helt enkelt siktar på flockimmuninetet och med andra ord, ju fler som smittas desto bättre, men i långsammare grad och helst friska personer som kan hantera smittan. Detta är ju vad som sagts länge nu eller?. Om Anders Tegnell vore mindre diplomatiskt kanske han rentav skulle utbrista " vi kan fan inte stoppa det här. Ju fler som smittas desto bättre inför andra och tredje vågen. Men helst i långsam takt så vården hinner med". Men vettefan om det inte är exakt så han uttrycker sig också :p
Det är det enda som är realistiskt i nuläget tror jag. Fråga år hur vida de åtgärder som vidtagits gör någon som helst skillnad i att bromsa det så att vården "hinner med". Stora delar gick på knäna redan innan så i praktiken så innebär det nog mest symbolhandlingar för att det ska framstå som att staten inte bara låter folk som blir sjuka dö i för stor utsträckning.
Sen är väl alternativet att stänga ner allt ett år eller så tills det tagits fram ett vaccin och då känns det ju som att folk skulle dö i större skala av en hel massor med andra saker. Att säga åt folk att vara inne kanske till och med blir positivt för folkhälsan eftersom rätt så många tycker att "aldrig i livet" och går ut och rör på sig istället.
 
Jag börjar allvarligt bli lite provocerad. Här är det Walking Dead förutom några +70 som vandrar runt. Och inte på några två meters avstånd heller. Vänligen sluta omedelbart att förlänga tiden alla icke-riskgrupper måste hålla sig hemma med toapapper och jäst som enda tröst.
De kanske bor tillsammans och då försvinner poängen med distans. Det är ingen som avrått 70+ gruppen från att gå ut och gå.
 
Irland har infört utegångsförbud nu. Har en kompis som bor i Dublin. De får gå ut för att handla men det står vakter och räknar så det inte är för många inne samtidigt. Du får gå ut och gå men bara 2 km från din bostad. Allt för att folk där inte respekterade kontaktförbudet och siffrorna drog iväg. Till jobbet får bara de gå som har samhällsviktiga jobb.

Hittills respekteras kontaktförbudet bra i Tyskland så hoppas vi slipper utegångsförbud. Har i alla fall fått ett intyg jag får vara mer än 2 km från min bostad ifall det händer då mitt jobb räknas som viktigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 713
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
475
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 186
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 508
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp