Bukefalos 28 år!

Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Irland har infört utegångsförbud nu. Har en kompis som bor i Dublin. De får gå ut för att handla men det står vakter och räknar så det inte är för många inne samtidigt. Du får gå ut och gå men bara 2 km från din bostad. Allt för att folk där inte respekterade kontaktförbudet och siffrorna drog iväg. Till jobbet får bara de gå som har samhällsviktiga jobb.

Hittills respekteras kontaktförbudet bra i Tyskland så hoppas vi slipper utegångsförbud. Har i alla fall fått ett intyg jag får vara mer än 2 km från min bostad ifall det händer då mitt jobb räknas som viktigt.

Knapplån

Jag förstår verkligen inte det där med att begränsa längden på folks motionsrundor, vad ska det tjäna till?
Att förhindra långväga resande förstår jag, kanske till och med till grannbyn, men vad gör det för skada om folk har lust att promenera sex eller tio kilometer under sin dagliga motion undrar jag. Snacka om något som gör ont för folkhälsan, både fysisk och psykisk, att se till att folk stannar inomhus flera veckor och kanske månader i längden.
 
Knapplån

Jag förstår verkligen inte det där med att begränsa längden på folks motionsrundor, vad ska det tjäna till?
Att förhindra långväga resande förstår jag, kanske till och med till grannbyn, men vad gör det för skada om folk har lust att promenera sex eller tio kilometer under sin dagliga motion undrar jag. Snacka om något som gör ont för folkhälsan, både fysisk och psykisk, att se till att folk stannar inomhus flera veckor och kanske månader i längden.
Huvudet på spiken. Efter vintern 2010-2011 dog tidigare friska äldre som flugor där jag jobbade som ganska nyexaminerad, eftersom halkan och snökaosen avlöste varandra och kommunen inte hann snöröja. Då var det 2-3 månader när många inte gick ut alls, jag ser ngt liknande framför mig nu med vår äldre population. Gamlingarna här i huset går ut på vardagar men verkar stanna inne på helgerna, fullt förståeligt, idag gick det inte att hålla social distans i parken, men väl inne i stan🙄..
 
Har en granne som är 70+ som talade just om för mig att hon skall genomgå en ögonstarrsoperation imorgon. Inombords när hon talade om detta kände jag typ så här :meh: :banghead:.

Hur dumt och korkat är inte detta?! Hur fasiken tänker dessa ögonläkare undrar jag?! När man i sjukhus avbokar all sorts operationer som ej är akuta, till och med cancersjuka får vänta. Och denna dam skall då få ta bort ögonstarr?! Som inte är de minsta akut? Och få riskera att smittas och plågas alternativt dö pga corona? Personalen kanske känner sig friska men dem kan ju vara bärare utan symptom, alternativt att dem just nyligen blivit smittade... WTF?!

Nu är ju jag inte 70+ och bor i ett området Finland där vi har 25 misstänka fall (på ett område på 20 mil) men skall in på tisdag och operera bort två tänder på sjukhuset. Ringe i fredags och kollade läget och i nuläget opererar de om inga nya direktiv kommer under måndagen. Med tanke på att jag sått i kö sedan september är jag glad över att den inte ställs in. Litar på att de vet vad de gör (och en tandläkare är kanske inte så bra på intensivvård så att han kan tvångsförflyttas dit)
 
Det är du som pratar om "onödiga risker" jag tror att även en ögonläkare har bättre kunskap i vilken riskbedömning som bor göras än vad du har.

Så? Vad exakt är meningen med ditt utfall mot min kommentar? Måste jag dela på den sorts syn som du gällande läkares "kunskaper"?

Så vida dessa läkare inte har tillgång till typ någon sorts apparat som kan mäta luftens virushalter och ge info om luften är fri från covid-19 eller ej? Samt testar sig själva ständigt. Hur exakt skall dem vara säkra på sin sak?
Retorisk fråga.
 
Hur tolkar ni det här? https://www.visitnorway.se/planera-resan/coronaviruset-och-resor-till-norge/ (eller annan info som är relevant). Sambon jobbar i Norge vanligtvis men har nu jobbat inom Sveriges gränser ett tag. Han har inget samhällsviktigt jobb utan det handlar om underhåll av infrastrukturen som precis lika gärna kan vänta några månader. De (hans arbetslag) reser alltså kors och tvärs genom Norge och Sverige då de kommer från olika delar av de båda länderna, sammanstrålar där de för stunden ska jobba, bor på hotell oftast, på camping i stugor eller husvagn ibland och åker sedan vidare till nästa ställe eller hem för att sedan upprepa det hela några dagar senare och enligt deras norska chef är det helt okej. Personligen tycker jag att det är vansinne att fara runt även inom Sveriges gränser i dagsläget men det blir ju arbetsvägran och gissningsvis sparken om han inte åker och han ersätts snart med någon annan så det hjälper ju knappast. Men hur tolkar ni texten i länken ovan? (Eller annan som är relevant.)
 
Jo, men visst har han väl uttryckt det typ ganska exakt så? Inte att själva strategin är att folk ska smittas, utan att det man (Folkhälsomyndigheten) arbetar efter och framför allt vill uppnå med aktuella råd och restriktioner är att platta ut kurvan, d.v.s. att vi får en långsam smittspridning.

Men samtidigt att det finns inget sätt vi direkt kan stoppa viruset på - viruset är redan här och vi vet att vi har allmän smittspridning - utöver på sikt ev. flockimmunitet och förhoppningsvis vaccin.

Det har väl varit ganska tydligt?

Ja jag har mig veterligen inte uttryckt mig som att det hade varit otydligt?🤔

Jag ventilerar bara mina tankar eller åsikter osv. Har jag missuppfattad denna tråden? För jag har svårt att greppa tonen i tråden tror jag. Är det strikt för delning a forskningsartiklar? Eller får man ventilera och uttrycka sig fritt? Om inte får ni gärna upplysa mig :)
 
Hur tolkar ni det här? https://www.visitnorway.se/planera-resan/coronaviruset-och-resor-till-norge/ (eller annan info som är relevant). Sambon jobbar i Norge vanligtvis men har nu jobbat inom Sveriges gränser ett tag. Han har inget samhällsviktigt jobb utan det handlar om underhåll av infrastrukturen som precis lika gärna kan vänta några månader. De (hans arbetslag) reser alltså kors och tvärs genom Norge och Sverige då de kommer från olika delar av de båda länderna, sammanstrålar där de för stunden ska jobba, bor på hotell oftast, på camping i stugor eller husvagn ibland och åker sedan vidare till nästa ställe eller hem för att sedan upprepa det hela några dagar senare och enligt deras norska chef är det helt okej. Personligen tycker jag att det är vansinne att fara runt även inom Sveriges gränser i dagsläget men det blir ju arbetsvägran och gissningsvis sparken om han inte åker och han ersätts snart med någon annan så det hjälper ju knappast. Men hur tolkar ni texten i länken ovan? (Eller annan som är relevant.)
Den springande punkten är ju om han har ett arbetstillstånd i Norge. Med norsk arbetsgivare vore det ju lätt märkligt om så inte var fallet. Med svensk behöver det ju inte vara så, om inte arbete i Norge ingår i arbetsuppgifterna.
 
Det är det enda som är realistiskt i nuläget tror jag. Fråga år hur vida de åtgärder som vidtagits gör någon som helst skillnad i att bromsa det så att vården "hinner med". Stora delar gick på knäna redan innan så i praktiken så innebär det nog mest symbolhandlingar för att det ska framstå som att staten inte bara låter folk som blir sjuka dö i för stor utsträckning.
Sen är väl alternativet att stänga ner allt ett år eller så tills det tagits fram ett vaccin och då känns det ju som att folk skulle dö i större skala av en hel massor med andra saker. Att säga åt folk att vara inne kanske till och med blir positivt för folkhälsan eftersom rätt så många tycker att "aldrig i livet" och går ut och rör på sig istället.

Ja du har rätt! Det är nog mer symbolhandlingar som du säger. För ett av de viktigaste vid pandemier osv, är ju att folk skall känna sig trygga med ledningen bland annat för undvika skapa panik hos befolkningen även om det just skulle vara en situation som är väldigt illa osv. Samhällen skulle må mycket sämre med oordning och kaos förstås. Ingen ide att hetsa upp människor när man ändå inte kan göra så mycket för att bromsa virusutbrott.

Jag är en cyniker och kan tänka ibland att det kan upplevas som att dem Vill att så många som möjligt smittas (utan att dem uttrycker det rakt ut) så vi kan få immuniteten och samla ihop oss och gå vidare. Men som sagt, extremt cyniskt att tänka så jag vet :p
 
Knapplån

Jag förstår verkligen inte det där med att begränsa längden på folks motionsrundor, vad ska det tjäna till?
Att förhindra långväga resande förstår jag, kanske till och med till grannbyn, men vad gör det för skada om folk har lust att promenera sex eller tio kilometer under sin dagliga motion undrar jag. Snacka om något som gör ont för folkhälsan, både fysisk och psykisk, att se till att folk stannar inomhus flera veckor och kanske månader i längden.
Du får gå så langt du vill men inte längre bort än 2 km. Håller du dig inom den radien kan du ju gå 10 km om du vill. Men du kan inte gå 5 km aktuell ut och 5 tillbaka utan får gå i cirkel.
 
Ja jag har mig veterligen inte uttryckt mig som att det hade varit otydligt?🤔

Jag ventilerar bara mina tankar eller åsikter osv. Har jag missuppfattad denna tråden? För jag har svårt att greppa tonen i tråden tror jag. Är det strikt för delning a forskningsartiklar? Eller får man ventilera och uttrycka sig fritt? Om inte får ni gärna upplysa mig :)

Ja, alltså jag är inte ute efter att försöka sätta någon ribba på diskussionen. Jag bara spann vidare på ditt inlägg (att jag tycker att Anders Tegnell och Folkhälsomyndigheten är öppna med sin strategi och vad de vill åstadkomma och att det väl är ganska tydligt, snarare än särskilt diplomatiskt inlindat?).
 
Hur tolkar ni det här? https://www.visitnorway.se/planera-resan/coronaviruset-och-resor-till-norge/ (eller annan info som är relevant). Sambon jobbar i Norge vanligtvis men har nu jobbat inom Sveriges gränser ett tag. Han har inget samhällsviktigt jobb utan det handlar om underhåll av infrastrukturen som precis lika gärna kan vänta några månader. De (hans arbetslag) reser alltså kors och tvärs genom Norge och Sverige då de kommer från olika delar av de båda länderna, sammanstrålar där de för stunden ska jobba, bor på hotell oftast, på camping i stugor eller husvagn ibland och åker sedan vidare till nästa ställe eller hem för att sedan upprepa det hela några dagar senare och enligt deras norska chef är det helt okej. Personligen tycker jag att det är vansinne att fara runt även inom Sveriges gränser i dagsläget men det blir ju arbetsvägran och gissningsvis sparken om han inte åker och han ersätts snart med någon annan så det hjälper ju knappast. Men hur tolkar ni texten i länken ovan? (Eller annan som är relevant.)
Arbetspendling Sv-No är ok utan karantän.
Går varje resetillfälle till en plats och sedan hem borde det inte var några problem att kalla det pendling, oavsett om det är olika platser vid olika tillfällen.

Direkt från en arbetsplats till en annan känns som tveksamt för att uppfylla karantänundantaget? I bästa fall är det gråzon.
Går det att planera resorna så man kan låta bli att göra just det? Reser han på sådant sätt att han kan säga att det är hem han är på väg när gränsen passeras, eller kommer de tio gubbar+redskap i klump med en mix av pass? Hur stränga är de när de gör kontrollerna?

Någon sorts arbetsgivarintyg e.dyl. är bra att ha med sig.
Notera även skyldigheten att undvika närkontakt med andra så mycket det går.

§ 2. Unntak fra karanteneplikt
Personer som i arbeidsforhold reiser mellom bolig og arbeidssted, og i den forbindelse krysser grensene mellom Norge, Sverige og Finland, er unntatt fra § 1 når de reiser til og fra arbeid.

Personer som er strengt nødvendige for å kunne opprettholde forsvarlig drift av kritiske samfunnsfunksjoner og ivareta befolkningens grunnleggende behov, herunder personer som gjennomfører vare- og passasjertransport, er unntatt fra § 1 når de er i arbeid eller reiser til og fra arbeid. Bruk av unntaket skal avklares med virksomhetsledelsen.

Personer som er omfattet av unntaket i første og andre ledd, skal så langt som mulig unngå nærkontakt med andre personer.
 
Du får gå så langt du vill men inte längre bort än 2 km. Håller du dig inom den radien kan du ju gå 10 km om du vill. Men du kan inte gå 5 km aktuell ut och 5 tillbaka utan får gå i cirkel.

Jo, det förstår jag ju men på sätt och vis blir det ännu mer korkat, särskilt i tätbygd. Då ska folk cirkulera runt varandras bostäder och på samma gator istället för att bege sig iväg till eventuella naturområden till exempel. Jag förstår verkligen inte vitsen eller baktanken.
Sedan tror jag inte att särskilt många utöver några idoga löpare skulle välja att trava runt och runt i cirkel på begränsat område, sådär på riktigt, utan det blev nog en kort promenad ned till busskuren och tillbaka för majoriteten skulle jag tro.
 
Den springande punkten är ju om han har ett arbetstillstånd i Norge. Med norsk arbetsgivare vore det ju lätt märkligt om så inte var fallet. Med svensk behöver det ju inte vara så, om inte arbete i Norge ingår i arbetsuppgifterna.
Det har han. Anställd av norskt företag för arbete i Norge. Att han jobbat i Sverige en kort period var för att han var tillfälligt utlånad.
 
Jag börjar med min utstickande hypotes:

Covid-19 smittan är redan utbredd överallt, och i stort sett alla har utsatts för den.
Därför är alla åtgärder, utom att skydda riskgrupper, av typen "stänga samhället" meningslösa. Vitsen med att skydda riskgrupper, är att få ett rimligt flöde i sjukvården.

Varför säger jag då detta? Jag har naturligtvis inget mer att komma med än anekdotisk bevisning.

Här är anledningen till att jag skapat hypotesen:
1. Jag tror att Covid-19 kom till Europa före jul/omkring jul, under den perioden när Kina endera mörkade virusets existens för omvärlden, eller inte själva hade koll på att en ny smitta fanns.
Jag misstänker att viruset kom till Europa med huvudsakligen tre kategorier resenärer: kinesiska affärsresenärer (mycket sådana kontakter mellan norra Italien och Kina som exempel), Kinesiska turister, och européer som studerar eller arbetar i Kina, som skulle hem på jullov.

2. I Europa, så reagerar initialt egentligen ingen på att det är en något högre frekvens av "förkylningssjuka". Dessutom så brukar man inte provta folk med förkylning, för att testa vilket av femtioelva virus folk blivit sjuka av. Eftersom det verkar som om bortåt 75-80 procent inte får nämnvärda symtom, så går egentligen Covid-19 helt under radarn.

3. Jag bor i en liten "by"/socken på landet. Det finns ungefär 500 personer fastboende här. Vår by är granne med en by som figurerat i pressen, eftersom så många dött där.
Väldigt många vuxna (så många, så att man när man är slarvig skulle säga "alla"), som jag haft kontakt med den senaste månaden drygt, har endera själva, eller så har deras närstående eller grannar, drabbats av en "förkylning", med likartade symtom där de viktigaste är: djävulsk rethosta i en-två veckor, ibland feber, ibland snorighet, och ofta stor trötthet efter det akuta skedet. Sjukan började cirkulera här redan veckan före sportlovet här, alltså i mitten av februari. Ingen har behövt läkarvård, såvitt jag vet.

Om vi antar att det "min" by drabbats av är Covid-19, så har den här smittan cirkulerat längre tid och är mer utbredd än vad myndigheterna tycks tro.

Och dessutom är i så fall alla djupare nedstängningar av samhället meningslösa. Smittan är redan överallt, det är bara väldigt olika om och hur mycket sjuka "folk" blir.

Det ska bli intressant att få höra hur det egentligen hänger ihop någon gång senare...
På nära håll har jag sett en mycket envis och seg influensaliknande förkylning. I ett fall hade egentligen en sjukskrivning på 3½ vecka behövts. Den dök upp innan några alpresenärer in min trakt hade återvänt. Det enda som inte stämmer överens med Covid-19's sjukdomsbild är att den karakteristiska torrhostan saknades helt.

Jag har också lekt med tanken att Coronan har spridit sig innan dentog tag i oss officiellt.
 
Jo, det förstår jag ju men på sätt och vis blir det ännu mer korkat, särskilt i tätbygd. Då ska folk cirkulera runt varandras bostäder och på samma gator istället för att bege sig iväg till eventuella naturområden till exempel. Jag förstår verkligen inte vitsen eller baktanken.
Sedan tror jag inte att särskilt många utöver några idoga löpare skulle välja att trava runt och runt i cirkel på begränsat område, sådär på riktigt, utan det blev nog en kort promenad ned till busskuren och tillbaka för majoriteten skulle jag tro.
Jag tänker likadant, det kan ju verkligen bli jättefel. Ca 1,5 km bort har jag början på ett stort naturreservat. Dvs jag skulle kunna gå en flera mil lång promenad i princip enbart i skogen. Ska jag istället gå samma sträcka max 2 km hemifrån så skulle 90% av promenaden vara i tätbebyggt område... Känns extremt ogenomtänkt.
 
Det har han. Anställd av norskt företag för arbete i Norge. Att han jobbat i Sverige en kort period var för att han var tillfälligt utlånad.
Jamen dåså - det ska inte vara några problem!
Ur ingressen från din länk;

Norge har stängt landets gränser för alla förutom norska medborgare och utländska medborgare som har uppehålls- eller arbetstillstånd.
 
Arbetspendling Sv-No är ok utan karantän.
Går varje resetillfälle till en plats och sedan hem borde det inte var några problem att kalla det pendling, oavsett om det är olika platser vid olika tillfällen.

Direkt från en arbetsplats till en annan känns som tveksamt för att uppfylla karantänundantaget? I bästa fall är det gråzon.
Går det att planera resorna så man kan låta bli att göra just det? Reser han på sådant sätt att han kan säga att det är hem han är på väg när gränsen passeras, eller kommer de tio gubbar+redskap i klump med en mix av pass? Hur stränga är de när de gör kontrollerna?

Någon sorts arbetsgivarintyg e.dyl. är bra att ha med sig.
Notera även skyldigheten att undvika närkontakt med andra så mycket det går.

§ 2. Unntak fra karanteneplikt
Personer som i arbeidsforhold reiser mellom bolig og arbeidssted, og i den forbindelse krysser grensene mellom Norge, Sverige og Finland, er unntatt fra § 1 når de reiser til og fra arbeid.

Personer som er strengt nødvendige for å kunne opprettholde forsvarlig drift av kritiske samfunnsfunksjoner og ivareta befolkningens grunnleggende behov, herunder personer som gjennomfører vare- og passasjertransport, er unntatt fra § 1 når de er i arbeid eller reiser til og fra arbeid. Bruk av unntaket skal avklares med virksomhetsledelsen.

Personer som er omfattet av unntaket i første og andre ledd, skal så langt som mulig unngå nærkontakt med andre personer.
De är inte på samma plats ens en hel arbetsdag utan förflyttar sig hela tiden så nej, det lär inte gå. Alla papper har han ju, det är ett måste för att få utföra arbetet. Kontroller sker då och nu även vanligtvis i den här typen av arbete.

Vanligtvis passerar de inte gränsen på väg till annan arbetsplats utan då är han påväg hem eller till arbete.

Grejen är ju att det här arbetet inte är nödvändigt att utföra exakt precis nu. Inget står och faller med att de väntar några månader och det är väl det, är det verkligen okej när det inte är ett måste? Det är ju inte läkare utan gränser som ska rädda norrmännen han jobbar för precis. Att det skulle vara okej att åka kors och tvärs och bo på hotell för något som inte är ett måste känns för mig lätt absurt i den situation som är.
 
På nära håll har jag sett en mycket envis och seg influensaliknande förkylning. I ett fall hade egentligen en sjukskrivning på 3½ vecka behövts. Den dök upp innan några alpresenärer in min trakt hade återvänt. Det enda som inte stämmer överens med Covid-19's sjukdomsbild är att den karakteristiska torrhostan saknades helt.

Jag har också lekt med tanken att Coronan har spridit sig innan dentog tag i oss officiellt.
Det har jag oxå, hade liknande i december, sjuk i nästan 4 veckor och hade lätt behövt varit sjukskriven minst 2 men räckte med en eftersom jag är föräldraledig större delen av tiden, inkl långdragen torrhosta. Aldrig varit sjuk så länge förutom körtelfeber och en lunginflammation för många år sedan. Men det känns lite väl osannolikt. Hade varit på arbetsresa i Europa 1-2 veckor innan men hade det funnits samhällsspridning hade det väl märkts tänker jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
75 361
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
557
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 226
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 699
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp