Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du skrev tidigare att du jobbade hemma och innan dess att du varit lite halvsjuk men på jobbet ändå väldigt länge , samtidigt som du uttryckte stor oro för Corona i massiva många inlägg , innan myndigheter och världen blev drastiskt gravt medvetna om Corona smittan som mer allvarlig (epedemi blev pandemi) Så jag undrade utifrån det 😄
Oj. Du har koll på vad jag har skrivit.
Ja jag var lite dålig men fick klartecken. Detta innan det fanns samhällspridning.
Jag jobbar hemma sen två veckor ja. Min man gör det inte så därför vet jag hur det ser ut i vår by.
I så många inlägg har jag inte skrivit om corona. Jag var mest fascinerad över att många inte verkade ta smittan på allvar. Och ja, jag hade rätt. Tyvärr.

Blev det klart och tydligt?
 
Märker ni av Corona ute i samhället? I det lilla samhället där vi bor märks absolut ingenting. Folk handlar i affärerna och är hos frisörer mm. Märker absolut ingenting. Tragiskt egentligen. Uppenbarligen tar folk inte alls detta på allvar.
Trafiken runt Sthlm är en dröm. Känns som man är ute och kör en tidig helgmorgon. :bow: Väldigt mkt folk ute och promenerar på tider man inte ser till vardags annars. Utplockat på vissa varor i butikerna.
I dag när det var sol och varmt va det fullsmockat på uteserveringar i stan, både gamla och unga. :meh:
 
Märker ni av Corona ute i samhället? I det lilla samhället där vi bor märks absolut ingenting. Folk handlar i affärerna och är hos frisörer mm. Märker absolut ingenting. Tragiskt egentligen. Uppenbarligen tar folk inte alls detta på allvar.
I min lilla stad märks det tydligt.
De annars så fulla lunchrestaurangerna är tomma. Flera affärer erbjuder hemkörining av allt från leksaker till mat. Absout alla arrangemang är inställda. Ingen går på krogen på helgen.
Så nog märks det.
 
Oj. Du har koll på vad jag har skrivit.
Ja jag var lite dålig men fick klartecken. Detta innan det fanns samhällspridning.
Jag jobbar hemma sen två veckor ja. Min man gör det inte så därför vet jag hur det ser ut i vår by.
I så många inlägg har jag inte skrivit om corona. Jag var mest fascinerad över att många inte verkade ta smittan på allvar. Och ja, jag hade rätt. Tyvärr.

Blev det klart och tydligt?

Ja alltså jag har ”koll” utifrån att du skrivit så intensivt tidigare , och jag själv även dragit i ämnet intensivt i den diskussionen, så utifrån det självklart minns jag och ”har koll” och frågar därför hur du ser på det hela och hur ni hanterar läget . Men det känns som du är lite lugnare ?
 
Senast ändrad:
Ja alltså jag har ”koll” utifrån att du skrivit så intensivt tidigare , och jag själv även dragit i ämnet intensivt i den diskussionen, så utifrån det självklart minns jag och ”har koll” och frågar därför hur du ser på det hela och hur ni hanterar läget . Men det känns som du är lite lugnare ?
Ok! :D
Ja jag är hur lugn som helst nu. När det väl är här är det bara att genomlida. Jag var nog mer på innan det var så utbrett för jag tycker man skulle ha gjort åtgärder då. Nu känns det lite sent.
Finns bara en väg nu.... framåt och igenom. :)
 
Märker ni av Corona ute i samhället? I det lilla samhället där vi bor märks absolut ingenting. Folk handlar i affärerna och är hos frisörer mm. Märker absolut ingenting. Tragiskt egentligen. Uppenbarligen tar folk inte alls detta på allvar.
Nej, smockat i affärerna men utplockat på många varor och utöver det så är mitt sociala liv inte speciellt socialt på senare tid tack vare corona 😂

Men klart det märks, flera uteställen har stängt nu, får se om dom öppnar igen.

Jag har inte varit speciellt mkt i byn så har inte kollat närmre på det hela.

Det känns ganska skönt att inte behöva träffa folk en period och bara sköta mitt.
 
Visst, men även fast den kom ifrån Kina o något djur, så vet de inte hur det gick över till människor.
Men i södra Sverige så har ett stall isolerats pga Coronafall hos en av hästarna.
https://www.expressen.se/gt/stallet-isoleras-hast-smittad-av-coronavirus/
Coronavirus hos häst är ju inget nytt alls - det har funnits länge och yttrar sig helt annorlunda (magen). Klart att man isolerar då - det är ju för att det inte ska spridas till andra hästar. Det har inte ett dugg med pandemin att göra.
 
Jag känner bara nu efter att ha tittat på Tv4 nyheterna att antingen är FHM genier eller så kommer myndigheten som den ser ut idag, alltså folket få sparken efter detta är över!
Min frågeställning är nog att kan de bli annat än "doomed if you do and doomed if you don't"? För sjuka kommer fler bli, dö kommer fler att göra och många kommer uppleva siffrorna för höga och vem ska man beskylla för det? Oavsett hur det kommer sluta i andra länder i jämförelse.

Det är en "intressant" tid som ligger framför oss.
 
Min frågeställning är nog att kan de bli annat än "doomed if you do and doomed if you don't"? För sjuka kommer fler bli, dö kommer fler att göra och många kommer uppleva siffrorna för höga och vem ska man beskylla för det? Oavsett hur det kommer sluta i andra länder i jämförelse.

Det är en "intressant" tid som ligger framför oss.

Jag tänker mer att dom går emot all annan expertis i hela världen typ. Emot hela EU s smittskyddsexpertis plus Norge. Ja såklart man undrar.. Det värsta är att vi inte vet förrän det är över.
 
Märker ni av Corona ute i samhället? I det lilla samhället där vi bor märks absolut ingenting. Folk handlar i affärerna och är hos frisörer mm. Märker absolut ingenting. Tragiskt egentligen. Uppenbarligen tar folk inte alls detta på allvar.
I Stockholm märks det lite grann iallafall. Speciellt på kollektivtrafiken, vilket är ju bra :up:
 
Det där med att dra ner på skyddsutrustning som FHM nu kommer med känns sådär när infektionsläkarna säger absolut inte och läkare och vårdpersonal i Italien och Spanien dör pga detta?
 
Körde hem i rusningstrafiken från Göteborg igår .. något mindre trafik kanske. Körde dock inte på de värsta ställena som tex tingstadstunneln. I Kungsbacka är det påtagligt mindre folk på Coop men fullt på Willys. De ligger mittemot varandra. Jag handlar på Coop
 
Jag tänker mer att dom går emot all annan expertis i hela världen typ. Emot hela EU s smittskyddsexpertis plus Norge. Ja såklart man undrar.. Det värsta är att vi inte vet förrän det är över.
Jag tittade på ett Youtube klipp idag från en (seriös) amerikansk advokat och blev lite förvånad över att när han först sakligt sammanfattade saken så nämnde han att Corona smittade innan symtomen syns. Alltså på ett sätt som att det är självklara fakta.
Nu kan det ha varit ett missförstånd eller liknande men då han är i vanliga fall väldigt seriös så blev jag lite fundersam. Hur ser man på saken i andra länder?
Kanske @hastflicka kan hjälpa lite med det perspektivet från USA:s sida?

Jag kan inte låta bli att bli skeptisk att många andra länders experter skulle ha fel i jämförelse med Sveriges experter så att säga... Men antar att det är för att det inte är helt vetenskapligt bekräftat ännu? Eller olika syn på hur svaga eller starka symptomen ska vara för att räknas som symptom eller inte.

Det blir läskigt men intressant att se vad som händer när detta saktar av, typ vem gjorde "rätt" eller "fel". Om allt går som det ska för Sverige, återhämtar vi oss snabbare pga vår ställning mot att stänga ned allt?
Eller spelar det ingen roll?
Fortsättning följer...
 
Jag tänker mer att dom går emot all annan expertis i hela världen typ. Emot hela EU s smittskyddsexpertis plus Norge. Ja såklart man undrar.. Det värsta är att vi inte vet förrän det är över.
Förresten, jag kanske minns fel eller en inte så faktabaserad artikel men jag har för mig att jag läste häromdagen att "experterna" egentligen inte sagt att det är nödvändigt att stänga ned allt utan att det är regeringarna som reagerat så, kanske för att se mera ut som att de gör något kraftigt.
Jag får se om jag hittar artikeln eller något liknande ...
 
Förresten, jag kanske minns fel eller en inte så faktabaserad artikel men jag har för mig att jag läste häromdagen att "experterna" egentligen inte sagt att det är nödvändigt att stänga ned allt utan att det är regeringarna som reagerat så, kanske för att se mera ut som att de gör något kraftigt.
Jag får se om jag hittar artikeln eller något liknande ...
Jag håller både regering och experter ansvariga för varje dödsfall. De skulle stängt ner allt första januari.
 
Jag håller både regering och experter ansvariga för varje dödsfall. De skulle stängt ner allt första januari.
Hur tänker du nu?

första januari var inte ens Corona känt, eftersom kineserna mörkade då.

Håller du regeringen och experter ansvariga för varje dödsfall, oavsett orsak, som sker i Sverige?

Varje dödsfall beror på en risk som inte eliminerats.

Någon som körde för fort, en arbetsplatsolycka, ett sjukdomsfall som inte kunde behandlas, beror på att det finns risker.

Men visst, vi kan stoppa all trafik, stänga alla arbetsplatser, och förbjuda sjukdom och ålderdom.

Vad menar du med att stänga allt?

Kan du med egna ord, beskriva konsekvenserna av att stänga in alla människor, stänga alla arbetsplatser, stoppa alla transporter, och stoppa all matproduktion och matdistribution?

Eller vad menade du egentligen?
 
Jag tänker mer att dom går emot all annan expertis i hela världen typ. Emot hela EU s smittskyddsexpertis plus Norge. Ja såklart man undrar.. Det värsta är att vi inte vet förrän det är över.
Fast Norges motsvarighet till Anders Tegnell och FHM rekommenderade regeringen att inte stänga gränser och skolor. Det beslutade regeringen på eget bevåg. Det är fler smittskyddsmyndigheter som sagt samma men där regeringarna gått emot. Kan kolla närmre källor när jag inte är på väg att somna. Om Norge står det iaf i ABs artikel med försökskaninrubriken.

Men som du säger, vi kommer inte veta förrän efteråt. Och då lär de bli sågade oavsett hur det gått i Sverige för det kommer finnas de som menar att om Sverige gjort som alla andra hade siffrorna blivit ännu bättre/mindre dåliga, om det nu skulle visa sig att strategin är mindre dålig. Är den sämre, ja då ryker de ju då också.
 
Hur tänker du nu?

första januari var inte ens Corona känt, eftersom kineserna mörkade då.

Håller du regeringen och experter ansvariga för varje dödsfall, oavsett orsak, som sker i Sverige?

Varje dödsfall beror på en risk som inte eliminerats.

Någon som körde för fort, en arbetsplatsolycka, ett sjukdomsfall som inte kunde behandlas, beror på att det finns risker.

Men visst, vi kan stoppa all trafik, stänga alla arbetsplatser, och förbjuda sjukdom och ålderdom.

Vad menar du med att stänga allt?

Kan du med egna ord, beskriva konsekvenserna av att stänga in alla människor, stänga alla arbetsplatser, stoppa alla transporter, och stoppa all matproduktion och matdistribution?

Eller vad menade du egentligen?
Corona var känt innan vi fick veta det. Hade vi stängt landet innan så skulle det inte vara något problem idag. Det tog tre månader när corona var känt innan vi skulle bry oss. Nu får vi bara njuta av resan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 210
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
421
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 134
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 400
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp