Bukefalos 28 år!

Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har tidigare inte varit särskilt orolig för själva sjukdomen, men nu när den - åtminstone indirekt - finns närmare mig så har jag börjat göra det. Särskilt när det börjar komma in rapporter om folk i sjukvården som blir dåliga pga otillräcklig skyddsutrustning. Tidigare har man sagt att astma inte är en riskfaktor, men så får man höra att det kanske är det ändå. Som astmatiker vet jag inte vad jag ska tro. En kollega till min sambo får exempelvis göra andra arbetsuppgifter istället för att vårda coronasjuka pga astma.

I England har det varit känt länge att astma är en riskfaktor. Men det finns ju olika grader av astma, jag har t.ex. väldigt mild astma och är inte så oroad för egen del. Allt som påverkar immunförsvaret och andning är en riskfaktor eftersom covid sätter sig på lungorna. Verkar konstigt att svensk press/sjukvård har sagt annat?
 
En Italiensk artikel konstaterade att i Bergamo (115.000 inv) fram till och med den 19/3, så gick det på varje rapporterad Covid-19-dödsfall 10.4 andra döda i 'överdödlighet', alltså ovanför den normala dödligheten i området.

Bergamo var värst, medan de andra områden de hade kontrollerat befann sig mellan 4-6 i överdödlighet mot Covid-19-rapporteringen.
Intressant. Har inte hört så mycket om siffror på överdödligheten än.
 
I England har det varit känt länge att astma är en riskfaktor. Men det finns ju olika grader av astma, jag har t.ex. väldigt mild astma och är inte så oroad för egen del. Allt som påverkar immunförsvaret och andning är en riskfaktor eftersom covid sätter sig på lungorna. Verkar konstigt att svensk press/sjukvård har sagt annat?

Det är inte primärt en fråga om vad Sverige eller Storbritannien säger, utan om vad forskningen säger. Den är ju inte entydig. Men allteftersom fler fall tillkommer, desto mer blir man ju klar på vilka som räknas till riskgrupperna. I början hade man ju bara de kinesiska fallen att utgå ifrån, ihop med kunskap om tidigare, liknande, virusutbrott.

Intressant är ju att Kina hör till de länder som har lägst prevalens av astma och då blir det förmodligen också svårare att dra slutsatser om astmatiker hör till riskgrupp eller inte.
 
Det som gör mig lite små irriterad är att Aftonbladet bland annat har rapporterar extremt dåligt om corona från start med sensationsrubruker och gett felaktig bild av vad tex tegnell egentligen har sagt.
Men nu har jag blivit betydligt mer kritisk till vad dom skriver, så det är väl positivt.
 
Idag känner jag mig räddare för corona än tidigare. Och anledningen är faktiskt hur hela världen har hanterat viruset.
Känns som att om det nu bara var riktigt sjuka och gamla som dog och blev svårt sjuka så skulle väl knappast hela världen sättas i karantän och folk drabbas av masshysteri. Det är ju ingenting jag varit med om tidigare, Inte ens under fågelinfluensan var vi i närheten av sån hantering.

Dessutom kommer rapporter om att wuhan förmdligen har mörkat dödstalen?
Och många yngre ligger inne på IVA när jagn från början förväntade mig att bara folk över 70 skulle hamna där.

Sen det här med riskfaktorer. Vissa riskfaktorer känns knappt Som direkt allvarliga, och det är ju många som har minst en riskfaktor även som ung.

Nej, corona känns helt plötsligt inte alls lika harmlöst som innan.

Vad tänker ni andra?
Kan inte säga att jag har ändrat min syn på corona alls. Har inte sett några rapporter som skulle fått mig att ändra mig.

De drabbar människor som är nedsatta av någon anledning. Ju yngre och friskare - desto lindrigare. Inget av det har ändrats. Om den unga hjärtsjuka tjejen som var min elev skulel fått corona skule hon nog inte klarat det. 18 år.
Min kärnfriska bror 74 år skulle antagligen klara det finfint.
 
Igår såg jag dessutom att dom satt upp stora plexiglas för kassorna. Jättebra för medarbetarna, hoppas dom blir kvar även efter corona, men lite skrämmande.
Där tror jag skillnaden ligger?
Du ser det som lite skrämmande. jag tyckte det var klokt och betryggande. Kassapersonalen sitter ju mitt emot mängder av hostande snoriga människor i vabruari.
Om jag ser en snörvlande person i affären och eller på stan så går jag normalt omvägar. Kassapersonal sitter där de sitter.
 
Det som gör mig lite små irriterad är att Aftonbladet bland annat har rapporterar extremt dåligt om corona från start med sensationsrubruker och gett felaktig bild av vad tex tegnell egentligen har sagt.
Men nu har jag blivit betydligt mer kritisk till vad dom skriver, så det är väl positivt.

Jag följer aftonbladets rapportering bland annat men jag har nog hela tiden antagit att dom rapporterar Corona på exakt samma sätt som dom gör med allt annat, sällan helt felaktigt men oftast med större rubriker än vad som är rimligt och mindre fokus på fakta än vi behöver just nu.

Jag tror också att Tegnell, och alla andra som jobbar med pandemier ser saker på ett annat sätt än vad vi gör, för dom är ju inte detta en blixt från klar himmel direkt
 
Det som gör mig lite små irriterad är att Aftonbladet bland annat har rapporterar extremt dåligt om corona från start med sensationsrubruker och gett felaktig bild av vad tex tegnell egentligen har sagt.
Men nu har jag blivit betydligt mer kritisk till vad dom skriver, så det är väl positivt.
Jag har slutat läsa Aftonbladet och dylik. Blir extra tydligt nu när Coronan kom på tapeten.
Visst någon enstaka artikel kan man läsa men då ta den med en stor nypa salt.
 
Jag har slutat läsa Aftonbladet och dylik. Blir extra tydligt nu när Coronan kom på tapeten.
Visst någon enstaka artikel kan man läsa men då ta den med en stor nypa salt.

Jag brukade följa Marcus Oscarsson för jag tycker att hans politiska rapportering och analyser är bra. Men jag har slutat följa honom nu. Hans rapportering om Corona är alltför ofta i versaler och med större krisrubriker än vad resten av rapporten och den bild FHM ger.
 
De drabbar människor som är nedsatta av någon anledning. Ju yngre och friskare - desto lindrigare. Inget av det har ändrats. Om den unga hjärtsjuka tjejen som var min elev skulel fått corona skule hon nog inte klarat det. 18 år.
Min kärnfriska bror 74 år skulle antagligen klara det finfint.
Fast... så som du uttrycker dig kring att alla drabbade är nedsatta människor är bara inte sant. 3 av 4 (76,5%) intensivvårdade har någon riskfaktor (ålder, sjukdom, mm) men 1 av 4 är friska, unga och utan riskfaktorer. (https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/) Det kommer hela tiden rapporter om fullt friska unga människor ( < 30) som dör. Visst, det är enskilda fall, men de förekommer. Och ålder är en riskfaktor i sig, helt enkelt för att biologin är annorlunda hos gamla människor än hos unga, vad gäller bland annat receptorenzymet.

Alltså: vem som helst kan få Corona. Du behöver inte vara "nedsatt av någon anledning" för att bli sjuk. Och är du nedsatt löper du högre risk att bli allvarlig sjuk, men vem som helst KAN bli allvarligt sjuk. Vilket den fjärdedelen av alla intensivvårdade tydligt visar.

Du får gärna korrigera mig om jag missuppfattade dig.
 
Kanske redan nu? Isolering är ju inte speciellt trevligt. Känner själv hur jag blir mindre och mindre motiverad att överhuvudtaget göra någonting alls. Helst vill jag bara sitta i min stol framför min skärm heeeela dagen.


Det är tur att jag vet bättre och ändå ger mig ut på promenader med hundarna. Men det är nog lätt att fastna i depression nu.

Ja just nu är jag så trött av sjukdomen så jag inte orkar något därför men jag skulle vilja göra andra saker än att ligga i soffan framöver. Försöker ju spela piano lite iaf men det är lite för jobbigt, klarar lite då och då. När jag är friskare kommer jag också komma ut med hundarna och det tror jag är bra så att jag inte fastnar här i soffan på heltid...Ingen risk iof för mig som alltid är super aktiv för det mesta men man mår inte bra av att bara sitta inne framför en TV eller dator.
 
Fast... så som du uttrycker dig kring att alla drabbade är nedsatta människor är bara inte sant. 3 av 4 (76,5%) intensivvårdade har någon riskfaktor (ålder, sjukdom, mm) men 1 av 4 är friska, unga och utan riskfaktorer. (https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/) Det kommer hela tiden rapporter om fullt friska unga människor ( < 30) som dör. Visst, det är enskilda fall, men de förekommer. Och ålder är en riskfaktor i sig, helt enkelt för att biologin är annorlunda hos gamla människor än hos unga, vad gäller bland annat receptorenzymet.

Alltså: vem som helst kan få Corona. Du behöver inte vara "nedsatt av någon anledning" för att bli sjuk. Och är du nedsatt löper du högre risk att bli allvarlig sjuk, men vem som helst KAN bli allvarligt sjuk. Vilket den fjärdedelen av alla intensivvårdade tydligt visar.

Du får gärna korrigera mig om jag missuppfattade dig.
Jag tror att det som räknas som underliggande riskfaktorer inte räknar med tex astma, fetma, graviditet, anorexi, muskelsjukdomar osv osv. Det jag har läst om de yngre som dött i Sverige är att det funnits underliggande sjukdomar. Och att de som beskrivits som fullt friska men som dött har varit äldre.
 
Intressant. Har inte hört så mycket om siffror på överdödligheten än.

2020.03.29, 23:50, #810

Det här är rätt annoying, och visar med emfas varför vi måste vara duktiga med social distansiering.

Angående Italiens statistik - här jämför man hur många mer som dött i Bergamo och omnejd under utbrottet jämfört med ett snitt på tidigare år, och sedan jämför det med hur många av dem som faktiskt hamnade i landets Corona-statistik.

https://www.corriere.it/politica/20...eb-11ea-925b-a0c3cdbe1130.shtml?refresh_ce-cp

Det finns tabeller mitt i den engelskspråkiga artikeln, bilder med tabeller finns både på italienska och engelska. Här finns den jobbigaste:

Bergamo, 121.600 inv (2018)
Förväntade avlidna 01.01-03.19: 628
Officiellt avlidna i Covid-19 den 2020.03.19: 48
Verkligt avlidna 01.01-03.19: 1128
Förhållande mellan överdödligheten och rapporterade Covid-19-avlidna: 10.4

Och nej, jag har inte verifierat några siffror, men tidskriften är Milanobaserade Corriere della Sera, som var den dagstidning som läckte lockdownen över Lombardiet - så folk flydde hals över huvud söderut.
Dagen den 19/3, som är referens här, den dagen rapporterade Italien en total på 3405 döda. Till skillnad från 10779 just nu, tio dagar senare.
 
Fast... så som du uttrycker dig kring att alla drabbade är nedsatta människor är bara inte sant. 3 av 4 (76,5%) intensivvårdade har någon riskfaktor (ålder, sjukdom, mm) men 1 av 4 är friska, unga och utan riskfaktorer. (https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/) Det kommer hela tiden rapporter om fullt friska unga människor ( < 30) som dör. Visst, det är enskilda fall, men de förekommer. Och ålder är en riskfaktor i sig, helt enkelt för att biologin är annorlunda hos gamla människor än hos unga, vad gäller bland annat receptorenzymet.

Alltså: vem som helst kan få Corona. Du behöver inte vara "nedsatt av någon anledning" för att bli sjuk. Och är du nedsatt löper du högre risk att bli allvarlig sjuk, men vem som helst KAN bli allvarligt sjuk. Vilket den fjärdedelen av alla intensivvårdade tydligt visar.

Du får gärna korrigera mig om jag missuppfattade dig.
Ja, du läser mig lite annorlunda än jag tänkte. Jag är inte så kategorisk. Generelllt så drabbas nedsatta värre än fullt kärnfriska. Och yngre drabbs mycket lindrigare än äldre. Det vore märkligt om yngre aldrig skulle drabbas? Men generellt så drabbas de yngre lindrigare.

Samtidigt så verkar det ju som mängden smitta också har betydelse. Om en person utsätts för mycket smitta blir hen sjukare. Var det inte uppgifter från Spanien och Kina som tydde på det?
 
Samtidigt så verkar det ju som mängden smitta också har betydelse. Om en person utsätts för mycket smitta blir hen sjukare. Var det inte uppgifter från Spanien och Kina som tydde på det?
Jag hörde också något på radio för ett tag sedan (P1) om att det är vanligt med virus att mängden man blir utsatt för spelar roll. Det låter väl därmed rimligt att det är desamma för det här viruset
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 832
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
489
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 197
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 543
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp