Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kom tänka på frågan jag ställde till @LadyCovergirl bara häromdagen när jag läste detta:

Hoppas att det kan vara lätt att isolera dem :crazy:

Nu kan jag bara svara på hur min enhet gör men vi har en planering för hur vi isolerar misstänkta och bekräftade fall. Hittills har det fungerat för oss men vi får väl se hur det kan fungera om det skulle explodera i antalet fall.
 
Jag är ingen expert på USAs sjukvårdssystem men eftersom de har ett privat system så beror kvaliteen på vården mycket på hur fet plånbok du har. Som jag förstår det har USA världens bästa sjukvård/läkare i många områden - om du kan betala för den.
Den är dock inte organiserad för en pandemi - det kommer t.ex. rapporter om hur olika sjukhus och stater ligger i budkrig när det kommer till att köpa sjukhusuttrustning och skyddsklädsel t.ex...
USA ligger i budkrig med hela världen just nu. Budar över alla på skyddsutrustning. Så osolidariskt: (Informell källa)
 
Fast... så som du uttrycker dig kring att alla drabbade är nedsatta människor är bara inte sant. 3 av 4 (76,5%) intensivvårdade har någon riskfaktor (ålder, sjukdom, mm) men 1 av 4 är friska, unga och utan riskfaktorer. (https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/) Det kommer hela tiden rapporter om fullt friska unga människor ( < 30) som dör. Visst, det är enskilda fall, men de förekommer. Och ålder är en riskfaktor i sig, helt enkelt för att biologin är annorlunda hos gamla människor än hos unga, vad gäller bland annat receptorenzymet.

Alltså: vem som helst kan få Corona. Du behöver inte vara "nedsatt av någon anledning" för att bli sjuk. Och är du nedsatt löper du högre risk att bli allvarlig sjuk, men vem som helst KAN bli allvarligt sjuk. Vilket den fjärdedelen av alla intensivvårdade tydligt visar.

Du får gärna korrigera mig om jag missuppfattade dig.
Det där sättet att resonera, kan bli lite knepigt.

Det ingår helt enkelt en uppsjö av statistiska felkällor i resonemanget, om man som i inlägget enbart tittar på allra sjukaste, alltså de som sorgligt nog, hamnar i intensivvård.

Det finns antagligen en stor mängd personer ffa i ålder under 70 år (för att ta den ålder som definierats som "äldre"), som smittats, blivit sjuka, och fått lindriga symtom och tillfrisknat eller är på väg att tillfriskna. Det finns också ett okänt antal personer, som utsatts för smitta, men som inte blivit sjuka alls, eller varit så lite sjuka att de knappt märkt det.
Det här är personer som inte sökt vård av något slag, eller testats (några få kanske)
Ovanstående kategori personer finns i dagsläget knappast med i någon statistik över smittade, utom för ett litet fåtal som testats.

Om då 1/4 av väldigt många smittade, som är under 70 år, behövt intensivvård, så kan det statistiskt sätt ändå vara mycket få personer.

Det blir liksom en alldeles för snäv vinkling av hur många som smittats, om man enbart ser på dem som behövt intensivvård.
 
Jag går ut på restaurang regelbundet är också symptomfri och ingen riskgrupp. Går ut lite oftare nu för att stötta det lokala restaurangerna.
Jag jobbar iofs på restaurang, jag hade lätt kunna gå ut o äta.
Fick jag välja hade jag tagit en jag har bra förtroende för, och sen som extra- där man inte behöver sitta och vistas trångt.

Alla vill ju överleva och jag tror att man följer rekommendationer men jag tror man i regel även gör mer än så. Det är ett serviceyrke där även hygien är a och o alltid.
Jag känner mej säker att äta ute, myndigheterna (miljö och hälsa) kollar också så allt fungerar och försöker nog cirkulera ute mer nu för att stötta och kolla.
Tack för svar! Jag är lite orolig i vanliga fall för att äta på restaurang pga rädsla för calicivirus, jag har tänkt att nu borde det vara säkrare än nånsin med tanke på hur noggrant det borde vara nu.
 
Det där sättet att resonera, kan bli lite knepigt.

Det ingår helt enkelt en uppsjö av statistiska felkällor i resonemanget, om man som i inlägget enbart tittar på allra sjukaste, alltså de som sorgligt nog, hamnar i intensivvård.

Det finns antagligen en stor mängd personer ffa i ålder under 70 år (för att ta den ålder som definierats som "äldre"), som smittats, blivit sjuka, och fått lindriga symtom och tillfrisknat eller är på väg att tillfriskna. Det finns också ett okänt antal personer, som utsatts för smitta, men som inte blivit sjuka alls, eller varit så lite sjuka att de knappt märkt det.
Det här är personer som inte sökt vård av något slag, eller testats (några få kanske)
Ovanstående kategori personer finns i dagsläget knappast med i någon statistik över smittade, utom för ett litet fåtal som testats.

Om då 1/4 av väldigt många smittade, som är under 70 år, behövt intensivvård, så kan det statistiskt sätt ändå vara mycket få personer.

Det blir liksom en alldeles för snäv vinkling av hur många som smittats, om man enbart ser på dem som behövt intensivvård.
Jag tänker det här lite som man brukar säga om möss. Ser du en mus i ditt hus finns det garanterat 1000 till som du inte vet om men som finns i gömmorna. De som är på intensiven, de som har avlidit och de som hamnar på sjukhusavdelningar, de är den där musen man ser. Jag tror det finns massor med människor som har eller redan har haft sjukdomen men som inte tänkt på att det här är en allvarligt dödlig sjukdom- bara en förkylning, influensa eller en störig hosta med några dagars feber, eller hur man nu kan ha drabbats.

Om man kommer på något lämpligt test för att se om man haft det här och sedan testar varenda en så tror jag att man skulle bli förvånad över hur många som haft det utan att ens veta om det.
 
Jag tänker det här lite som man brukar säga om möss. Ser du en mus i ditt hus finns det garanterat 1000 till som du inte vet om men som finns i gömmorna. De som är på intensiven, de som har avlidit och de som hamnar på sjukhusavdelningar, de är den där musen man ser. Jag tror det finns massor med människor som har eller redan har haft sjukdomen men som inte tänkt på att det här är en allvarligt dödlig sjukdom- bara en förkylning, influensa eller en störig hosta med några dagars feber, eller hur man nu kan ha drabbats.

Om man kommer på något lämpligt test för att se om man haft det här och sedan testar varenda en så tror jag att man skulle bli förvånad över hur många som haft det utan att ens veta om det.
Jättebra liknelse med mössen!
 
Jag är ingen expert på USAs sjukvårdssystem men eftersom de har ett privat system så beror kvaliteen på vården mycket på hur fet plånbok du har. Som jag förstår det har USA världens bästa sjukvård/läkare i många områden - om du kan betala för den.
Den är dock inte organiserad för en pandemi - det kommer t.ex. rapporter om hur olika sjukhus och stater ligger i budkrig när det kommer till att köpa sjukhusuttrustning och skyddsklädsel t.ex...

ALLA som ar sjuka far vard, vare sig du ar "homeless" utan sjukforsakring eller har en bra sjukforsakring. Daremot kan det ta tid och vara svart att fa "planerad" sjukvard (konstgjorda leder och andra storre operationer tillexempel) om man inte har sjukforsakring i USA, men det beror ocksa pa vilken stat man bor i.

Hur vet man att man är sjuk i det då, så att man kan få vård? Testas alla som tror sig ha det och om man inte har det får man inte vård om man inte har rätt försäkring?

Det beror ocksa pa vilken stat man bor i, och hur nara storstads omraden man befinner sig, hur de testar. I Washington state, tillexempel, som var bland de forsta att fa corona smittade testas alla som har de minsta symptom da Washington hunnit bygga upp bade tester och personal att testa.
Har i Oregon (granne med Washington) testar vi ocksa valdigt manga da det ar nara att skicka tester till Seattle som lange var det enda stallet, forutom Atlanta Georgia, som hade mojligheter att lasa av tester.
 
ALLA som ar sjuka far vard, vare sig du ar "homeless" utan sjukforsakring eller har en bra sjukforsakring. Daremot kan det ta tid och vara svart att fa "planerad" sjukvard (konstgjorda leder och andra storre operationer tillexempel) om man inte har sjukforsakring i USA, men det beror ocksa pa vilken stat man bor i.
Hur fungerar det då, jag har en släkting i USA (amerikansk medborgare) som visserligen fick vård, eller fick och fick han skickades hem med en räkning på hela kostnaden. Det var akut och en del år sedan. Har det ändrats på senare år?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nu ja, men folk har nekats tidigare, åtminstone om man får tro tidningarna. Och är det gratis? Och samma prioritering på dem som har en bra sjukförsäkring och de som saknar?
Hur fungerar det då, jag har en släkting i USA (amerikansk medborgare) som visserligen fick vård, eller fick och fick han skickades hem med en räkning på hela kostnaden. Det var akut och en del år sedan. Har det ändrats på senare år?

Lite beroende pa stat och sjukhus skickas de flesta hem med en rakning (bor dock inte handa med sjukdommar som Covid-19, men det ar sakert olika dar med) sa vida man inte har en forsakring som betalar ut direkt. Det innebar inte att alla maste betala rakningen i fraga. Det skrivs av fran sjukhusets sida for de som inte har inkomst att betala ...
Personligen kanner jag flera stycken som fatt planerade operationer gratis utan att ha forsakring, men de var tvugna att "shoppa" mellan olika sjukhus for att fa det da det narmaste sjukhuset inte gjorde den typen av operation eller hade overbelaggning pa den avdelningen.
 
Jag sitter på min stol framför skärmen merparten av dagen, det är typ mitt jobb...

Jo jo, men jag gör det nu från att jag går upp tills jag går o lägger mig. Och sträckan jag rör mig från sängen till datorn är typ 5 meter.

Jag blir iaf deppig av att bara sitta på samma fläck dag ut och dag in.
 
Jag tänker det här lite som man brukar säga om möss. Ser du en mus i ditt hus finns det garanterat 1000 till som du inte vet om men som finns i gömmorna. De som är på intensiven, de som har avlidit och de som hamnar på sjukhusavdelningar, de är den där musen man ser. Jag tror det finns massor med människor som har eller redan har haft sjukdomen men som inte tänkt på att det här är en allvarligt dödlig sjukdom- bara en förkylning, influensa eller en störig hosta med några dagars feber, eller hur man nu kan ha drabbats.

Om man kommer på något lämpligt test för att se om man haft det här och sedan testar varenda en så tror jag att man skulle bli förvånad över hur många som haft det utan att ens veta om det.
Samtidigt, av de som testas på sjukhusen i Sverige nu för misstänkta covid-symptom har hela 70% ett annat virus som ger precis samma symptom. Och då testar man ju de som man faktiskt tror har covid och som blivit riktigt dåliga av det.
 
Lite beroende pa stat och sjukhus skickas de flesta hem med en rakning (bor dock inte handa med sjukdommar som Covid-19, men det ar sakert olika dar med) sa vida man inte har en forsakring som betalar ut direkt. Det innebar inte att alla maste betala rakningen i fraga. Det skrivs av fran sjukhusets sida for de som inte har inkomst att betala ...
Personligen kanner jag flera stycken som fatt planerade operationer gratis utan att ha forsakring, men de var tvugna att "shoppa" mellan olika sjukhus for att fa det da det narmaste sjukhuset inte gjorde den typen av operation eller hade overbelaggning pa den avdelningen.
Så om man har tur kan man få vård gratis och har man otur så blir man nekad eller får en saftig räkning. Det var inte så att min släkting kunde låt bli att betala och det var inte lite (tror det var ett femsiffrigt belopp i dollar)

Det är inte riktigt det jag menar med gratis vård, eller gratis och gratis, vården i Sverige är inte gratis men man betalar antingen patientavgift på ett par 100-lappar eller utifrån inkomst och är inte beroende av en försäkring eller att någon kanske accepterar en.
 
Så om man har tur kan man få vård gratis och har man otur så blir man nekad eller får en saftig räkning. Det var inte så att min släkting kunde låt bli att betala och det var inte lite (tror det var ett femsiffrigt belopp i dollar)

Det är inte riktigt det jag menar med gratis vård, eller gratis och gratis, vården i Sverige är inte gratis men man betalar antingen patientavgift på ett par 100-lappar eller utifrån inkomst och är inte beroende av en försäkring eller att någon kanske accepterar en.

En kamrat till mig kom hem från Florida med en räkning på runt femtio papp efter att hon blivit inlagd när hon fallit av en stege på jobbet (i stall) och slagit i huvudet. Arbetsgivaren ville inte att deras försäkring skulle ta det eftersom min kompis inte fallit av en häst. Det tog runt två år av bestridande och advokattjafs innan hon blev av med den tegelstenen, men visst, vårdad hade hon ju blivit!

Jag förstår att många tvekar in i det sista och längsta innan de söker vård utan försäkring.
 
Det där sättet att resonera, kan bli lite knepigt.

Det ingår helt enkelt en uppsjö av statistiska felkällor i resonemanget, om man som i inlägget enbart tittar på allra sjukaste, alltså de som sorgligt nog, hamnar i intensivvård.

Det finns antagligen en stor mängd personer ffa i ålder under 70 år (för att ta den ålder som definierats som "äldre"), som smittats, blivit sjuka, och fått lindriga symtom och tillfrisknat eller är på väg att tillfriskna. Det finns också ett okänt antal personer, som utsatts för smitta, men som inte blivit sjuka alls, eller varit så lite sjuka att de knappt märkt det.
Det här är personer som inte sökt vård av något slag, eller testats (några få kanske)
Ovanstående kategori personer finns i dagsläget knappast med i någon statistik över smittade, utom för ett litet fåtal som testats.

Om då 1/4 av väldigt många smittade, som är under 70 år, behövt intensivvård, så kan det statistiskt sätt ändå vara mycket få personer.

Det blir liksom en alldeles för snäv vinkling av hur många som smittats, om man enbart ser på dem som behövt intensivvård.
Snälla, berätta för mig hur jag resonerar enligt dig, för min enda poäng är att "nej - du behöver inte ha bakomliggande sjukdomar för att bli allvarligt sjuk" vilket jag uppfattade att tanten med bestämdhet hävdade. Fler inferenser än så försöker jag inte göra. Jag har över huvud taget inte uttalat mig om hur stor andel av de insjuknade i olika grupper (risk eller ej) som kommer att vara i behov av intensivsjukvård. Tvärtemot har jag aktat mig för att prata i termer av sannolikheter eftersom vi inte har en aning om hur många som är smittade och därmed hur stor andel av de olika grupperna som kräver intensivvård.
Och jag vet inte om du uttrycker dig grammatiskt oklart men jag har aldrig heller påstått att en fjärdedel av alla under sjuttio behövt intensivvård? En fjärdedel av de intensivvårdade har ingen riskfaktor; det är det enda jag poängterat.
 
En kamrat till mig kom hem från Florida med en räkning på runt femtio papp efter att hon blivit inlagd när hon fallit av en stege på jobbet (i stall) och slagit i huvudet. Arbetsgivaren ville inte att deras försäkring skulle ta det eftersom min kompis inte fallit av en häst. Det tog runt två år av bestridande och advokattjafs innan hon blev av med den tegelstenen, men visst, vårdad hade hon ju blivit!

Jag förstår att många tvekar in i det sista och längsta innan de söker vård utan försäkring.
Min släkting blev påkörd tror jag, ung och oförstörbar och hade inte prioriterat försäkring, han fick kämpa en hel del innan hade betalt den. Han blev inlagd utan att kunna välja.
 
  • Ledsen
Reactions: Sel
@hastflicka Det är inte utan att jag då undrar hur mycket det kostar med den vården som behövs vid covid-19... En del väljer nog hellre döden än den räkningen kan jag tänka mig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 428
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
454
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 157
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 460
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp