Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min släkting blev påkörd tror jag, ung och oförstörbar och hade inte prioriterat försäkring, han fick kämpa en hel del innan hade betalt den. Han blev inlagd utan att kunna välja.

Detsamma för kamraten min, hon var medvetslös när hon blev inlagd.
 
ALLA som ar sjuka far vard, vare sig du ar "homeless" utan sjukforsakring eller har en bra sjukforsakring. Daremot kan det ta tid och vara svart att fa "planerad" sjukvard (konstgjorda leder och andra storre operationer tillexempel) om man inte har sjukforsakring i USA, men det beror ocksa pa vilken stat man bor i.



Det beror ocksa pa vilken stat man bor i, och hur nara storstads omraden man befinner sig, hur de testar. I Washington state, tillexempel, som var bland de forsta att fa corona smittade testas alla som har de minsta symptom da Washington hunnit bygga upp bade tester och personal att testa.
Har i Oregon (granne med Washington) testar vi ocksa valdigt manga da det ar nara att skicka tester till Seattle som lange var det enda stallet, forutom Atlanta Georgia, som hade mojligheter att lasa av tester.
Fast man måste betala mera efteråt som oförsäkrad va? Bara så att jag är klar över saken :up:
 
Samtidigt, av de som testas på sjukhusen i Sverige nu för misstänkta covid-symptom har hela 70% ett annat virus som ger precis samma symptom. Och då testar man ju de som man faktiskt tror har covid och som blivit riktigt dåliga av det.
Betyder det då att det inte finns ett stort mörkertal runt om i landet med människor som just nu har coronaviruset eller har haft det och tror/har trott att det var en förkylning i högen som alla andra?
 
@hastflicka Det är inte utan att jag då undrar hur mycket det kostar med den vården som behövs vid covid-19... En del väljer nog hellre döden än den räkningen kan jag tänka mig.

Den varden ar helt gratis ...

@Enya INGEN far rakning for Covid-19 vard ... atminstone inte har hos oss. Jag kan, sa klart, inte saga exact hur det ar overallt annars i landet, men rent generellt ska det vara gratis.

Jag tanker inte "forsvara" USA's halso system, men det ar rent plagsamt ibland att se den missinformation som sprids. Varden ar inte perfect har heller ... men det ar inte alls som det beskrivs i Sverige. Allt jag forsoker gora ar att tala om hur det faktiskt ar.

Nar jag blev inlaggd med Transient Global Amnesia i Florida fick jag en rakning pa $17000 usd ... men efter tva samtal med sjukhuset betalade jag mindre an $500 usd och de strok resten.
 
Senast ändrad:
Betyder det då att det inte finns ett stort mörkertal runt om i landet med människor som just nu har coronaviruset eller har haft det och tror/har trott att det var en förkylning i högen som alla andra?
Det kan det finnas. Liksom det kan finnas en stor hög med folk som tror att de haft covid men det har varit ett annat av de tusentals virus som ger liknande och mildare symptom.
 
Den varden ar helt gratis ...



Jag tanker inte "forsvara" USA's halso system, men det ar rent plagsamt ibland att se den missinformation som sprids. Allt jag forsoker gora ar att tala om hur det faktiskt ar.
Förtydligande; om det är covid? Jag menar, det finns väl fall där man misstänkt covid men visat sig vara en annan sorts influensa. Vilket väl innebär att man kommer att möjligen behöva betala sin vård ändå?

Tack för dina förtydliganden om hur vården i USA funkar! Det är intressant att lära sig :up:
 
Jag förstår att många tvekar in i det sista och längsta innan de söker vård utan försäkring.
För tänk om det inte är covid, och man behöver betala för sin vård som man möjligen hade klarat sig med hemma... Säger inte huruvida det är klokt att tänka så men jag förstår också.
 
Den varden ar helt gratis ...

@Enya INGEN far rakning for Covid-19 vard ... atminstone inte har hos oss. Jag kan, sa klart, inte saga exact hur det ar overallt annars i landet, men rent generellt ska det vara gratis.

Jag tanker inte "forsvara" USA's halso system, men det ar rent plagsamt ibland att se den missinformation som sprids. Varden ar inte perfect har heller ... men det ar inte alls som det beskrivs i Sverige. Allt jag forsoker gora ar att tala om hur det faktiskt ar.

Nar jag blev inlaggd med Transient Global Amnesia i Florida fick jag en rakning pa $17000 usd ... men efter tva samtal med sjukhuset betalade jag mindre an $500 usd och de strok resten.
Din version av "hur det faktiskt är" skiljer sig ganska väsentligt från andras uppgifter om "hur det faktiskt är".
 
För tänk om det inte är covid, och man behöver betala för sin vård som man möjligen hade klarat sig med hemma... Säger inte huruvida det är klokt att tänka så men jag förstår också.
Att söka sjukvård är något helt annat efter en livstid utan försäkring, än för oss som är vana vid kraftigt subventionerad sådan. Precis som att det är fullständigt otänkbart att stanna hemma från jobbet pga sjukdom -det är förknippat med personlig konkurs. Det ska mycket till för att ändra såna vanor...
 
Det kan det finnas. Liksom det kan finnas en stor hög med folk som tror att de haft covid men det har varit ett annat av de tusentals virus som ger liknande och mildare symptom.
Ja allt är ju inte det här viruset. Men det känns för mig lite bakvänt att tro att alla de som är bekräftade med det är de enda som har det, när det sägs att viruset kan slå allvarligt mot de som är äldre och de som har vissa underliggande sjukdomar medan andra kan få inga/milda symptom som mest liknar förkylning/influensa. Man söker inte vård för symptom som inte behöver vård. Då är man hemma.
 
För tänk om det inte är covid, och man behöver betala för sin vård som man möjligen hade klarat sig med hemma... Säger inte huruvida det är klokt att tänka så men jag förstår också.

Å andra sidan, om man hade klarat sig med att stanna hemma skulle man ju stannat hemma. ;)
 
Ja allt är ju inte det här viruset. Men det känns för mig lite bakvänt att tro att alla de som är bekräftade med det är de enda som har det, när det sägs att viruset kan slå allvarligt mot de som är äldre och de som har vissa underliggande sjukdomar medan andra kan få inga/milda symptom som mest liknar förkylning/influensa. Man söker inte vård för symptom som inte behöver vård. Då är man hemma.
Nej precis, men man borde också se en överrepresentation bland de testade eftersom de är svårt sjuka. Sedan verkar ju många få väldigt milda symptom och hur många de är har vi ju ingen aning om i dagsläget. Slutsatsen borde ju vara att man ska inte leva i tron att man haft covid (alltså bete sig riskfullt/mot gällande rekommendationer för att man tror att man blivit immun) förrän man blivit testad för det och fått det bekräftat :)
 
Att söka sjukvård är något helt annat efter en livstid utan försäkring, än för oss som är vana vid kraftigt subventionerad sådan. Precis som att det är fullständigt otänkbart att stanna hemma från jobbet pga sjukdom -det är förknippat med personlig konkurs. Det ska mycket till för att ändra såna vanor...

Och lite allmänt.

Här i UK är ju sjukvården helt gratis, de har inte ens de där små smygavgifterna som vi har i Sverige.. däremot är sjukpengen ett totalt skämt så folk är långt ifrån trygga med att stanna hemma om de är sjuka.
 
Att söka sjukvård är något helt annat efter en livstid utan försäkring, än för oss som är vana vid kraftigt subventionerad sådan. Precis som att det är fullständigt otänkbart att stanna hemma från jobbet pga sjukdom -det är förknippat med personlig konkurs. Det ska mycket till för att ändra såna vanor...
Ja det är väl inte självklart med lön under sjukdom om man stannar hemma heller? :crazy:

Kanske det krävs en sådan isolering hos dem pga vårt system inte skulle funka hos dem, ingen skulle stanna hemma om de var lite sjuka - som man nu får höra här att man ska stanna hemma vid.
Man kan liksom inte lita på att folk tar hand om sig själva och/eller att AG tar hand om sina anställda :crazy::crazy:
 
Och lite allmänt.

Här i UK är ju sjukvården helt gratis, de har inte ens de där små smygavgifterna som vi har i Sverige.. däremot är sjukpengen ett totalt skämt så folk är långt ifrån trygga med att stanna hemma om de är sjuka.
Åh? Jag kände till att sjukvården var helt gratis där, men inte det där om sjukpengen. Men det är klart, det talar de kanske inte lika gärna om :grin::p
 
Som sagt, det finns bade bra och daliga saker med varden har ocksa ... precis som i Europa.
Det är ingen som påstår annat, dock är vården i Sverige (Europa) oftast mer eller mindre gratis ofta med patientavgifter och det man ofta hör från USA är att folk inte har råd. Menar du att alla i USA har råd med sjukvård, och nu talar jag om den dyrare vården, stora operationer, månader i rehabilitering, intensivvård och inte att gå till läkaren och bli omplåstrad, gipsad eller få penicillin. Att de får privatrum när de behöver, dyra läkemedel osv mer eller mindre gratis och att alla larmrapporter och berättelser jag hört från media, vänner och släkt är lögner?
 
Å andra sidan, om man hade klarat sig med att stanna hemma skulle man ju stannat hemma. ;)
Men det vet man ju inte i förväg, man kanske mår så dåligt att man tvekar över vilket som är bäst. Inte för att peka finger, men det finns ju redan ett fall här på buke där man svajar mellan att vara hemma eller läggas in. Så det är nog inte så ovanligt.
 
Åh? Jag kände till att sjukvården var helt gratis där, men inte det där om sjukpengen. Men det är klart, det talar de kanske inte lika gärna om :grin::p
Nej, de talar inte så gärna om att oavsett vad du tjänar eller vilka omkostnader du har, får du £94.25 i veckan efter fjärde sjukdagen och upp till tjugoåtta dagar. Lycka till med att betala hyran den månaden. :D
 
Å andra sidan, om man hade klarat sig med att stanna hemma skulle man ju stannat hemma. ;)

Hade de haft anställningsskydd, betald sjukledighet, en annan inställning till sjukvården och möjlighet för alla att få vård till rimligt pris, så hade de kunnat få kontroll på detta. Som det är nu har folk inpräntat att man jobbar oavsett mående (annars får man sparken/blir utan lön), söker inte vård (för då går man i personlig konkurs) och litar absolut inte på löften om sociala skyddsåtgärder, för då står man där utlämnad utan alternativ sen.
Jag är fullständigt övertygad om att det är beyond help vid det här laget. Tragiskt nog.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
74 424
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
454
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 156
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 449
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp