Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kollade lite på Trumps presskonferens och blev lite förvillad. De pratade ju också om att platta till kurvan och jämförde då sin önskade platta kurva med Italien och såg det som det de strävade efter? Även deras beräknade dödssiffror var däruppe. Är Italiens kurva verkligen en tillplattad kurva? Visst, den är ju säkert bättre än utan åtgärder men knappast vad man önskar? Jag hoppas inte att vi hamnar där iaf.
Sen var de ju självklart bäst i världen och med de bästa testerna osv osv.

Såg att en låst artikel på AB nämnde att studier från Harvard visade på att Sveriges väg är den rätta. Någon som har AB Plus och kan kolla? Litar inte riktigt på AB tolkning och rubriker men vore kul att se vad det står.
 
Jag kollade lite på Trumps presskonferens och blev lite förvillad. De pratade ju också om att platta till kurvan och jämförde då sin önskade platta kurva med Italien och såg det som det de strävade efter? Även deras beräknade dödssiffror var däruppe. Är Italiens kurva verkligen en tillplattad kurva? Visst, den är ju säkert bättre än utan åtgärder men knappast vad man önskar? Jag hoppas inte att vi hamnar där iaf.
Sen var de ju självklart bäst i världen och med de bästa testerna osv osv.

Såg att en låst artikel på AB nämnde att studier från Harvard visade på att Sveriges väg är den rätta. Någon som har AB Plus och kan kolla? Litar inte riktigt på AB tolkning och rubriker men vore kul att se vad det står.
Åh nu blev jag också nyfiken, tänker dock som du att det kan vara en sensationsrubrik. Borde kanske gå att googla? 🤔
 
"Ireland has issued guidelines on safe sex during the coronavirus pandemic, writes Rory Carroll in Dublin.

Only be sexually active with someone you live with and who does not have the virus or symptoms of the virus, and avoid kissing anyone outside your household or who has symptoms, say the Health Service Executive guidelines.

“Taking a break from physical and face-to-face interactions is worth considering, especially if you meet your sex partners online or make a living by having sex. Consider using video dates, sexting or chat rooms. Make sure to disinfect keyboards and touch screens that you share with others.”

Masturbation will not spread coronavirus, it adds. “Especially if you wash your hands (and any sex toys) with soap and water for at least 20 seconds before and after.”

:rofl::rofl::rofl:

https://www.theguardian.com/world/l...a-update-uk-italy-spain-europe-latest-updates
 
"Ireland has issued guidelines on safe sex during the coronavirus pandemic, writes Rory Carroll in Dublin.

Only be sexually active with someone you live with and who does not have the virus or symptoms of the virus, and avoid kissing anyone outside your household or who has symptoms, say the Health Service Executive guidelines.

“Taking a break from physical and face-to-face interactions is worth considering, especially if you meet your sex partners online or make a living by having sex. Consider using video dates, sexting or chat rooms. Make sure to disinfect keyboards and touch screens that you share with others.”

Masturbation will not spread coronavirus, it adds. “Especially if you wash your hands (and any sex toys) with soap and water for at least 20 seconds before and after.”

:rofl::rofl::rofl:

https://www.theguardian.com/world/l...a-update-uk-italy-spain-europe-latest-updates
Läste den tidigare idag och förstår inte varför jag inte blev förvånad att det kom just från Irland. 🤔😂
 
Jag kollade lite på Trumps presskonferens och blev lite förvillad. De pratade ju också om att platta till kurvan och jämförde då sin önskade platta kurva med Italien och såg det som det de strävade efter? Även deras beräknade dödssiffror var däruppe. Är Italiens kurva verkligen en tillplattad kurva? Visst, den är ju säkert bättre än utan åtgärder men knappast vad man önskar? Jag hoppas inte att vi hamnar där iaf.
Sen var de ju självklart bäst i världen och med de bästa testerna osv osv.

Såg att en låst artikel på AB nämnde att studier från Harvard visade på att Sveriges väg är den rätta. Någon som har AB Plus och kan kolla? Litar inte riktigt på AB tolkning och rubriker men vore kul att se vad det står.
Den bästa strategin är en lång inledande fas på 20 veckor, under vilken smittans överföringsgrad trycks ner med 20–40 procent.

Det ger både en mycket lägre högsta puckel av samtidigt smittade, och ett lägre antal smittade totalt sett över hela pandemins förlopp.

Den lägre siffran, 20 procent, är överlägset mest framgångsrik när forskarna antar att smittans intensitet är säsongsbunden, och sprids långsammare på sommaren.

Att exempelvis trycka ner smittan med 60 procent under den inledande fasen leder förstås till färre sjuka nu – men riskerar också att leda till en enorm andravåg i höst och vinter.

Det beror på att nedtryckningen då varit så effektiv att nästan ingen immunitet kunnat byggas upp i befolkningen.

När den nya vågen slår in kan vi till och med få en topp med fler smittade och högre belastning på sjukvården än vi fått om vi inte hade gjort några insatser alls.

Att coronavirusets sjukdomstopp då sammanfaller med den säsongsbundna influensans gör saken ännu värre.
...

Viktigt att påpeka är dock att rapporten ställer upp matematiska modeller. Eventuella andra värden som kan finnas med att skjuta upp smitt-puckeln, som att man med mer tid skulle kunna skaffa mer skyddsutrustning, utöka intensivvården och så vidare, behandlas inte.
 
Jag kollade lite på Trumps presskonferens och blev lite förvillad. De pratade ju också om att platta till kurvan och jämförde då sin önskade platta kurva med Italien och såg det som det de strävade efter? Även deras beräknade dödssiffror var däruppe. Är Italiens kurva verkligen en tillplattad kurva? Visst, den är ju säkert bättre än utan åtgärder men knappast vad man önskar? Jag hoppas inte att vi hamnar där iaf.
Sen var de ju självklart bäst i världen och med de bästa testerna osv osv.

Såg att en låst artikel på AB nämnde att studier från Harvard visade på att Sveriges väg är den rätta. Någon som har AB Plus och kan kolla? Litar inte riktigt på AB tolkning och rubriker men vore kul att se vad det står.

En bra sida att jamfora alla siffror ar Our world in Data. Las garna igenom texten innan man gar till kurvorna. Tittar man da pa Italien sa ser man att aven om antalet doda/dag forfarande ar hogt sa kan man se en stabilisering och ev nedgang.

En sak att saga om siffrorna ar nog att antalet smittade ar nog betydligt hogre i hela varlden eftesom man bara testar vissa grupper.

Man kan aven se pa hur kurvan planas ut i lander som infort strikta utegangsregler.

Jag har nere i Melbourne far bara lamna huset for att kopa fornadenheter, motion, ga till doktorn eller ga till jobbet. Victorias kurva planar ut da mer an 2/3 av alla smittade har kommit med inresta medborgare etc. Visst ar det forodande for ekomonim men regeringen forsoker sitt basta med att stimulera ekonomin och hjalp for smaforetagare.

Nu galler det bara att kunna kuva smittan i samhallet.

Stanna hemma och ta hand om er.
 
ÄNTLIGEN! Skistar stänger alla sina skidanläggningar i Sverige from 6 april. :bump:

Allvarligt, jag hänger på ett skidforum också och det har varit pinsamt vilken nivå de diskussionerna har legat på som försvar till varför just de fortfarande ska åka på skidsemester. Ett exempel är den som tyckte att det är väl bra att jag lämnar Stockholm och dess ansträngda sjukvård just nu och åker dit sjukvården är mindre ansträngd. :banghead::banghead::banghead:

Och för jämlikhetens skull ska jag nog säga att jag tycker att även ryttare bör tänka på vad de pysslar med just nu för att inte riskera att belasta vården med "onödiga" skador.

Folk kommer nog att åka ändå. En av mina grannar åker till fjällen i påsk. ”Stänger backarna så åker vi längdskidor istället. Vi kan inte stanna hemma - vi måste komma iväg”. :banghead: Samma granne var även i norra Italien under sportlovet och fick senare testa sig för coronaviruset pga att flera i familjen blev förkylda.
 
Den bästa strategin är en lång inledande fas på 20 veckor, under vilken smittans överföringsgrad trycks ner med 20–40 procent.

Det ger både en mycket lägre högsta puckel av samtidigt smittade, och ett lägre antal smittade totalt sett över hela pandemins förlopp.

Den lägre siffran, 20 procent, är överlägset mest framgångsrik när forskarna antar att smittans intensitet är säsongsbunden, och sprids långsammare på sommaren.

Att exempelvis trycka ner smittan med 60 procent under den inledande fasen leder förstås till färre sjuka nu – men riskerar också att leda till en enorm andravåg i höst och vinter.

Det beror på att nedtryckningen då varit så effektiv att nästan ingen immunitet kunnat byggas upp i befolkningen.

När den nya vågen slår in kan vi till och med få en topp med fler smittade och högre belastning på sjukvården än vi fått om vi inte hade gjort några insatser alls.

Att coronavirusets sjukdomstopp då sammanfaller med den säsongsbundna influensans gör saken ännu värre.
...

Viktigt att påpeka är dock att rapporten ställer upp matematiska modeller. Eventuella andra värden som kan finnas med att skjuta upp smitt-puckeln, som att man med mer tid skulle kunna skaffa mer skyddsutrustning, utöka intensivvården och så vidare, behandlas inte.
Ah de säger inget om hur man gör det, utan bara procenten i smittans överföringsgrad.
Och så antar de att smittan kommer att minska när det blir sommar, ett liite riskabelt antagande kan jag tycka då den sprids i varmare länder också.

Fast vad är 100%? Att alla i befolkningen blir smittade eller i jämförelse med tex Italien eller wuhan som 100%?

Tack för hjälpen! :up:
 
Folk kommer nog att åka ändå. En av mina grannar åker till fjällen i påsk. ”Stänger backarna så åker vi längdskidor istället. Vi kan inte stanna hemma - vi måste komma iväg”. :banghead: Samma granne var även i norra Italien under sportlovet och fick senare testa sig för coronaviruset pga att flera i familjen blev förkylda.
Min fetning - de får ju det att låta som liv och död :meh: medan motsatsen är faktiskt på liv och död...
 
Folk kommer nog att åka ändå. En av mina grannar åker till fjällen i påsk. ”Stänger backarna så åker vi längdskidor istället. Vi kan inte stanna hemma - vi måste komma iväg”. :banghead: Samma granne var även i norra Italien under sportlovet och fick senare testa sig för coronaviruset pga att flera i familjen blev förkylda.
Ursäkta men vad är de för fel på folk? 🙈 Nej man måste inte åka någonstans.. Ända gången jag får utanför vår ytterdörr är när hästen ska tas om hand, om jag verkligen måste till affären eller om jag tar en promenad i skogen. Innan de här planerade jag att åka på semester och idag läget är jag glad att jag aldrig bestämde mig för att åka.
 
Senast ändrad:
Den bästa strategin är en lång inledande fas på 20 veckor, under vilken smittans överföringsgrad trycks ner med 20–40 procent.

Det ger både en mycket lägre högsta puckel av samtidigt smittade, och ett lägre antal smittade totalt sett över hela pandemins förlopp.

Den lägre siffran, 20 procent, är överlägset mest framgångsrik när forskarna antar att smittans intensitet är säsongsbunden, och sprids långsammare på sommaren.

Att exempelvis trycka ner smittan med 60 procent under den inledande fasen leder förstås till färre sjuka nu – men riskerar också att leda till en enorm andravåg i höst och vinter.

Det beror på att nedtryckningen då varit så effektiv att nästan ingen immunitet kunnat byggas upp i befolkningen.

När den nya vågen slår in kan vi till och med få en topp med fler smittade och högre belastning på sjukvården än vi fått om vi inte hade gjort några insatser alls.

Att coronavirusets sjukdomstopp då sammanfaller med den säsongsbundna influensans gör saken ännu värre.
...

Viktigt att påpeka är dock att rapporten ställer upp matematiska modeller. Eventuella andra värden som kan finnas med att skjuta upp smitt-puckeln, som att man med mer tid skulle kunna skaffa mer skyddsutrustning, utöka intensivvården och så vidare, behandlas inte.

Det som är bättre med en större topp sen snarare än nu, är att tid finns att utöka kapaciteten för intensivvård.
 
Jag kollade lite på Trumps presskonferens och blev lite förvillad. De pratade ju också om att platta till kurvan och jämförde då sin önskade platta kurva med Italien och såg det som det de strävade efter? Även deras beräknade dödssiffror var däruppe. Är Italiens kurva verkligen en tillplattad kurva? Visst, den är ju säkert bättre än utan åtgärder men knappast vad man önskar? Jag hoppas inte att vi hamnar där iaf.
Sen var de ju självklart bäst i världen och med de bästa testerna osv osv.

Såg att en låst artikel på AB nämnde att studier från Harvard visade på att Sveriges väg är den rätta. Någon som har AB Plus och kan kolla? Litar inte riktigt på AB tolkning och rubriker men vore kul att se vad det står.

Jag har läst artikeln. I korthet gick den ut på att det gällde trycka ner smittan lagom för att inte få en stor rebound när restriktioner släpptes. Och lite kring om och när man måste minska resp öka social distancing osv för att hålla nivån lagom. Och att Sveriges sätt ligger rätt nära det. Än.

Sen en brasklapp om att det bara är teori och att man troligen kommer behöva hålla på med av och på metoden till 2022.

I extremt sammandrag. Skickar en skärmdump på essensen i messenger
 
Ursäkta mennvad är de för fel på folk? 🙈 Nej man måste inte åka någonstans.. Ändå gången jag får utanför vår ytterdörr är när hästen ska tas om hand, om jag verkligen måste till affären eller om jag tar en promenad i skogen. Innan de här planerade jag att åka på semester och idag läget är jag glad att jag aldrig bestämde mig för att åka.

Väldigt mycket fel på folk.
Vi har tydliga instruktioner om att endast en person tillåts på rummet när de kommer till Djursjukhuset, detta för att hålla nere smittrycket. Informationen finns överallt, på internet, på telefon när de ringer, på entrén och skyltar överallt i väntrummet. Enda undantaget är avlivningar.
Ändå så skiter folk i detta. Häromdagen ropade jag upp en djurägare i väntrummet. Två personer reser sig. Jag säger till att vi tyvärr enbart tillåter en person på rummet. Då kliver den ena personen fram och går extremt nära, rakt i ansiktet på mig, och säger ”jag hoppas att du kan göra ett undantag?!”.
”Nej tyvärr” säger jag (varför skulle jag göra det?) och personen blir extremt stött, kastar ned sina saker i golvet och sätter sig igen och ser ut som ett grinigt barn som inte fått sin vilja igenom och fräser till sin partner att ”då får du gå då?!”. Fanns absolut ingen anledning till att ha båda djurägare på rummet i detta fall.
 
Folk kommer nog att åka ändå. En av mina grannar åker till fjällen i påsk. ”Stänger backarna så åker vi längdskidor istället. Vi kan inte stanna hemma - vi måste komma iväg”. :banghead: Samma granne var även i norra Italien under sportlovet och fick senare testa sig för coronaviruset pga att flera i familjen blev förkylda.
Åtminstone lite bättre, vanligare att en utförsåkare behöver vård än en längdåkare.
 
En bra sida att jamfora alla siffror ar Our world in Data. Las garna igenom texten innan man gar till kurvorna. Tittar man da pa Italien sa ser man att aven om antalet doda/dag forfarande ar hogt sa kan man se en stabilisering och ev nedgang.

En sak att saga om siffrorna ar nog att antalet smittade ar nog betydligt hogre i hela varlden eftesom man bara testar vissa grupper.

Man kan aven se pa hur kurvan planas ut i lander som infort strikta utegangsregler.

Jag har nere i Melbourne far bara lamna huset for att kopa fornadenheter, motion, ga till doktorn eller ga till jobbet. Victorias kurva planar ut da mer an 2/3 av alla smittade har kommit med inresta medborgare etc. Visst ar det forodande for ekomonim men regeringen forsoker sitt basta med att stimulera ekonomin och hjalp for smaforetagare.

Nu galler det bara att kunna kuva smittan i samhallet.

Stanna hemma och ta hand om er.
Tack för svar men tror du missuppfattade min frågeställning. :)
 
Den bästa strategin är en lång inledande fas på 20 veckor, under vilken smittans överföringsgrad trycks ner med 20–40 procent.

Det ger både en mycket lägre högsta puckel av samtidigt smittade, och ett lägre antal smittade totalt sett över hela pandemins förlopp.

Den lägre siffran, 20 procent, är överlägset mest framgångsrik när forskarna antar att smittans intensitet är säsongsbunden, och sprids långsammare på sommaren.

Att exempelvis trycka ner smittan med 60 procent under den inledande fasen leder förstås till färre sjuka nu – men riskerar också att leda till en enorm andravåg i höst och vinter.

Det beror på att nedtryckningen då varit så effektiv att nästan ingen immunitet kunnat byggas upp i befolkningen.

När den nya vågen slår in kan vi till och med få en topp med fler smittade och högre belastning på sjukvården än vi fått om vi inte hade gjort några insatser alls.

Att coronavirusets sjukdomstopp då sammanfaller med den säsongsbundna influensans gör saken ännu värre.
...

Viktigt att påpeka är dock att rapporten ställer upp matematiska modeller. Eventuella andra värden som kan finnas med att skjuta upp smitt-puckeln, som att man med mer tid skulle kunna skaffa mer skyddsutrustning, utöka intensivvården och så vidare, behandlas inte.

Tack. Inget jättenytt direkt i artikeln då.

20% låter lågt ändå att behöva få ner smittan. Men svårt att veta från vad. Känns ju inte som att tex Italien lyckats där men ur smittskyddsforskares ögon kanske de gjort ett jättebra jobb? 🤔 Såklart hade det blivit ännu värre utan åtgärder men är Italiens utveckling den att sträva efter som de nu pratade om i USA. Det kändes bara märkligt.

Den som lever får se. Känns inte som att något alternativ är bra just nu. 🙄
 
Tack. Inget jättenytt direkt i artikeln då.

20% låter lågt ändå att behöva få ner smittan. Men svårt att veta från vad. Känns ju inte som att tex Italien lyckats där men ur smittskyddsforskares ögon kanske de gjort ett jättebra jobb? 🤔 Såklart hade det blivit ännu värre utan åtgärder men är Italiens utveckling den att sträva efter som de nu pratade om i USA. Det kändes bara märkligt.

Den som lever får se. Känns inte som att något alternativ är bra just nu. 🙄
+ @Asko Jag har inte kopierat hela artikeln utan bara delar av den, i stora drag så tror de att den svenska metoden är att föredra eftersom det ev. hinner byggas upp en immunitet, ett vaccin kan hinna tillverkas och vården hinner med. Ett lock down skapar en falsk trygghet, ingen immunitet och en ännu värre andra och kanske tredje våg som kan döda än fler än vad som redan dött då vården inte hunner med, som nu i många länder.

Om någon känner sig sugen att försöka läsa själva rapporten finns den här: https://dash.harvard.edu/handle/1/42638988
 
+ @Asko Jag har inte kopierat hela artikeln utan bara delar av den, i stora drag så tror de att den svenska metoden är att föredra eftersom det ev. hinner byggas upp en immunitet, ett vaccin kan hinna tillverkas och vården hinner med. Ett lock down skapar en falsk trygghet, ingen immunitet och en ännu värre andra och kanske tredje våg som kan döda än fler än vad som redan dött då vården inte hunner med, som nu i många länder.

Om någon känner sig sugen att försöka läsa själva rapporten finns den här: https://dash.harvard.edu/handle/1/42638988
Ungefär som FHM och gänget säger och sagt hela tiden mao. Tack för länken.
 
Folk kommer nog att åka ändå. En av mina grannar åker till fjällen i påsk. ”Stänger backarna så åker vi längdskidor istället. Vi kan inte stanna hemma - vi måste komma iväg”. :banghead: Samma granne var även i norra Italien under sportlovet och fick senare testa sig för coronaviruset pga att flera i familjen blev förkylda.
Har de boende bokat genom anläggningarna så har de inte det längre och få kommer nog boka om till något privat och de få är de som skulle hosta dig i ansiktet utan att fundera också dvs obildbara idioter och dessa finns med i myndigheternas beräkningar som "slaskfaktorer".
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 935
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
391
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 116
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 242
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp