Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
ÄNTLIGEN! Skistar stänger alla sina skidanläggningar i Sverige from 6 april. :bump:

Allvarligt, jag hänger på ett skidforum också och det har varit pinsamt vilken nivå de diskussionerna har legat på som försvar till varför just de fortfarande ska åka på skidsemester. Ett exempel är den som tyckte att det är väl bra att jag lämnar Stockholm och dess ansträngda sjukvård just nu och åker dit sjukvården är mindre ansträngd. :banghead::banghead::banghead:

Och för jämlikhetens skull ska jag nog säga att jag tycker att även ryttare bör tänka på vad de pysslar med just nu för att inte riskera att belasta vården med "onödiga" skador.

Hästtävlingar är ju redan till stor del inställda, så ryttarsverige drar också sitt strå till stacken. :)
 
Hästtävlingar är ju redan till stor del inställda, så ryttarsverige drar också sitt strå till stacken. :)
Jo, men det är ur smittsynpunkt. Jag tänker på andra skador som kommer i den vardagliga ridningen. Vet man tex med sig att man har en inte så stabil häst kanske man bör fundera på vad man gör med den just nu. Snabb googling sa 10% av skador som kommer in till akuten är hästrelaterade. (gissar att det är just skador/trauman och inte av alla vårdsökande) Kan vi hjälpas åt att minska den ett tag nu genom att tänka efter före är det ju super.
 
Är det inte lite begränsningar med antalet besök här i Sverige också? 🤔 Jag fick iallafall ett begränsat antal psykolog besök via husläkaren, som jag ändå fick betala en slant för varje gång.
Psykolog brukar vara mer begränsat än t.ex. sjukgymnastik/rehabilitering efter skada, även om inte man "får" hur många gånger/hur länge som helst.

Blev opererad för ett svårt diskbråck härom året. Lååång rehabilitering, där egenträning hos regionen sjukgymnaster pågick så länge det var "befogat".
 
Apropå att alla som har covid får vård i USA utan att betala och varför många kommer fortsätta undvika vården tills det blir oundvikligt och man hamnar på intensiven efter att ha smittat andra.

https://www.nytimes.com/2020/03/30/...l?action=click&module=Opinion&pgtype=Homepage
Det är ungefär så att jag uppfatat vården fungerar i USA i stort. Det kostar och vinst drivande företag som många sjukhus är kan säkert vara schysta ibland men i slutändan måste någon betala. Sen varierar det också mellan olika stater och det finns billig/gratis sjukvård om man har tur.
 
Idag känner jag mig räddare för corona än tidigare. Och anledningen är faktiskt hur hela världen har hanterat viruset.
Känns som att om det nu bara var riktigt sjuka och gamla som dog och blev svårt sjuka så skulle väl knappast hela världen sättas i karantän och folk drabbas av masshysteri. Det är ju ingenting jag varit med om tidigare, Inte ens under fågelinfluensan var vi i närheten av sån hantering.

Dessutom kommer rapporter om att wuhan förmdligen har mörkat dödstalen?
Och många yngre ligger inne på IVA när jagn från början förväntade mig att bara folk över 70 skulle hamna där.

Sen det här med riskfaktorer. Vissa riskfaktorer känns knappt Som direkt allvarliga, och det är ju många som har minst en riskfaktor även som ung.

Nej, corona känns helt plötsligt inte alls lika harmlöst som innan.

Vad tänker ni andra?
Jag har inte varit rädd alls, fram tills artikeln om riktlinjer för hur man ska prioritera mellan patienter med rubriken "många patienter kommer att väljas bort". Innehållet är inte lika tvärsäkert utan mer "om": "vården kan behöva välja bort patienter som har goda utsikter att klara sig". Det påverkade mig väldigt negativt, att vi kan hamna i ett läge där folk dör för att det saknas resurser. Det är hemskt att folk dör för att det inte går att rädda dem med den vård som finns, men det kan jag nånstans acceptera. Men det känns svårt att behöva acceptera att folk kan dö när de hade kunnat klara sig med rätt vård. (Jag hoppas innerligt vi inte hamnar där)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/manga-patienter-kommer-att-valjas-bort


KL
Jag är fundersam till hur vi ska förhålla oss till mormor; ska vi inte kunna träffa henne förrän det här är över? Tänk om hon inte klarar sig igenom, då har vi tappat den sista tiden. (Mormor tillhör ingen riskgrupp enligt de officiella definitionerna, 67 år men har Parkinson, nedsatt lungkapacitet (orsak okänd) och nedsatt njurfunktion, så hon är inte i bästa fysiskt skick).
Ja, jag ser ju själv att vi ska låta bli att träffa henne.
 
Den varden ar helt gratis ...

@Enya INGEN far rakning for Covid-19 vard ... atminstone inte har hos oss. Jag kan, sa klart, inte saga exact hur det ar overallt annars i landet, men rent generellt ska det vara gratis.

Jag tanker inte "forsvara" USA's halso system, men det ar rent plagsamt ibland att se den missinformation som sprids. Varden ar inte perfect har heller ... men det ar inte alls som det beskrivs i Sverige. Allt jag forsoker gora ar att tala om hur det faktiskt ar.

Nar jag blev inlaggd med Transient Global Amnesia i Florida fick jag en rakning pa $17000 usd ... men efter tva samtal med sjukhuset betalade jag mindre an $500 usd och de strok resten.
Men hur många dygn var du inlagd för de 5000 kronorna?
5000 kr är ändå mycket pengar. Är nog många som har svårt att betala oplanerat.

Är det inte lite begränsningar med antalet besök här i Sverige också? 🤔 Jag fick iallafall ett begränsat antal psykolog besök via husläkaren, som jag ändå fick betala en slant för varje gång.
Psykolog brukar vara mer begränsat än t.ex. sjukgymnastik/rehabilitering efter skada, även om inte man "får" hur många gånger/hur länge som helst.

Blev opererad för ett svårt diskbråck härom året. Lååång rehabilitering, där egenträning hos regionen sjukgymnaster pågick så länge det var "befogat".
Det beror på. Man kan gå hos psykolog i många många år om det anses befogat utifrån ens problematik, tex i psykiatrin.
 
Har man tur så kan psykiatrin funka ok i Sverige men det är väldigt eftersatt och överbelastat och väldigt många som inte får den vård personerna behöver för att kunna bli friska.
 
Belarus rapporterar sitt första Covid19-dödsfall idag. Trots Lukasjenkos briljanta råd om att dricka en dos vodka dagligen, bada bastu, köra traktor och spela hockey (inte samtidigt).

https://www.svt.se/sport/ishockey/lukasjenko-du-har-val-inte-heller-sett-nat-virus-har

De skulle kanske behöva en statsepidemiolog, eller några stycken, i stället för att spela vitrysk roulette med människors liv.
Om de gjorde allt det där samtidigt förstår väl alla att man inte kan få något virus!
 
Är det inte lite begränsningar med antalet besök här i Sverige också? 🤔 Jag fick iallafall ett begränsat antal psykolog besök via husläkaren, som jag ändå fick betala en slant för varje gång.
Jag går hos sjukgymnast efter axelfraktur, den ska jag gå hos tills dom anser att jag inte kan bli bättre sas och så lät det som man gör. Går tills man är klar/dom är nöjda.
Är uppe i frikort nu och har gått sen oktober.
 
Jag går hos sjukgymnast efter axelfraktur, den ska jag gå hos tills dom anser att jag inte kan bli bättre sas och så lät det som man gör. Går tills man är klar/dom är nöjda.
Är uppe i frikort nu och har gått sen oktober.

Man kan gå ännu längre tydligen med. Om det kräva för att upprätthålla funktion. Men då gissar jag det är saker man inte kan träna själv?

Jag firar ett år med sjukgymnasten strax och de har inga planer på att sparka ut mig. Fast jag försökt bli utsparkad. Men än kan det visst bli bättre (vilket är jättebra)
 
ÄNTLIGEN! Skistar stänger alla sina skidanläggningar i Sverige from 6 april. :bump:

Allvarligt, jag hänger på ett skidforum också och det har varit pinsamt vilken nivå de diskussionerna har legat på som försvar till varför just de fortfarande ska åka på skidsemester. Ett exempel är den som tyckte att det är väl bra att jag lämnar Stockholm och dess ansträngda sjukvård just nu och åker dit sjukvården är mindre ansträngd. :banghead::banghead::banghead:

Och för jämlikhetens skull ska jag nog säga att jag tycker att även ryttare bör tänka på vad de pysslar med just nu för att inte riskera att belasta vården med "onödiga" skador.
Folk verkar ju ha resonerat som att man åker skidor ute i friska luften och alla verkar tro att just de aldrig skulle skada sig i backen. Har man nån gång klivit in på Åre Hälsocentral under högsäsong så inser man hur många skador de hanterar...

Tycker det är jättebra att de stänger, men det kommer kännas jättemärkligt i påsk. Och att se backarna helt tomma med stillastående liftar. Ser en från mitt sovrumsfönster.
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...testa--utesluter-inte-att-han-sjalv-har-coron

Man kan ha diskussioner om mer utbredd testning eller inte. Men hur självupptagen kan man vara?

En av de få fördelarna med Coronan tycker jag har varit hur plötsligt osynliga SD varit en tid. Men nu verkar Jimmie med anhang dyka upp igen tyvärr, med det här utspelet samt klag över att pengar skulle ges till till Syrien som reaktion på internationell vädjan. Blä.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 934
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
390
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 116
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 242
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp