Covid-19 Del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Norge testar mer än Sverige så mörkertalet är förmodligen inte lika stort där. Igår hade Sverige 239 döda och Norge hade 37 om jag minns rätt. Alltså 3 gånger fler döda per capita i Sverige än i Norge som någon annan påpekade förut.

44 är den siffra jag såg från igår.
Vad som skiljer mellan avlidna i Sverige och Norge vet inte jag. Hur ser åldersfördelningen ut? Sjukdomar? Exponering? Skyddsutrustning? Hur många avlider i Norge en "normal" influensasäsong jämfört med Sverige? Osv osv osv.
Finns förmodligen en förklaring som dock ligger utanför mitt kompetensområde.

Det blir vanskligt att bara jämföra antal hit och dit mellan länder, utan att ta hänsyn till fler parametrar. Överhuvudtaget tycker jag det vore bättre om antal smittade, inlagda, avlidna kunde redovisas i procent istället för siffror. Fast det skulle inte bli lika "smaskiga" rubriker i media då kanske...

Personligen känner jag i alla fall tillit till våra myndigheter och politiker i allt detta. Jag tycker att de verkar fatta genomtänkta beslut med en röd tråd. Jag är verkligen glad att man i Sverige valt att inte i ren panik stänga ned hela landet. När det gäller de länder som har stängt ned helt så undrar jag hur de ska ta sig ur det. Om detta pågår året ut, ska de ha nedstängt året ut? Eller ska de släppa ut folk hux flux och så exploderar smittan?
 
Jag som inte heller befinner mig i Sverige tycker att situationen i Sverige är mycket obehaglig. Jag är oroilg för mina äldre och för vänner innom sjukvården. Jag har i alla fall ingen på ålderdomshem eller med hemtjänst.

Sverige har i dag tre gånger så många döda per capita som Norge. Dödstalen i Sverige ökar mycket, i Norge något. Anntalet på sjukhus har varit stabilt i Norge i snart en vecka.

Spanien och Italien är misslyckanden för att de inte införde åtgärder tidigt nog. Norge är redo att starta upp igjen när coronan är under kontroll, säkert Danmark och Finnland också.

Det är pandemin som kostar pengar - inte åtgärderna.
"We find that cities that intervened earlier and more aggressively do not perform worse and, if anything, grow faster after the pandemic is over. "
https://papers.ssrn.com/sol3/papers...zh96bSeAtIj8gCvy49zy0azGacBsRwOU9OTK0GJ7zkE24
Du glömmer en sak: om du stänger in alla, som då inte blir utsatta för smitta, och sedan släpper ut dessa människor, i en värld där smittämnet cirkulerar, så blir de utsläppta sjuka då istället.
Flockimmunitet kan inte uppstå.

Pappret du länkar till handlar huvudsakligen om hur man stöttade, eller inte stöttade, näringsliv och samhälle under Spanska sjukan, och vilken effekt det hade på ekonomisk tillväxt efter pandemin.

Det behandlar inte olika tekniker för att "platta ut kurvan" av antalet smittade.

I Sverige har ett stort antal åtgärder för att lindra de ekonomiska effekterna vidtagits. Och det kommer nya "paket" hela tiden.
Gäller både företag och privatpersoner.
 
Jag skulle verkligen vela de förtydligade ang restauranger och caféer. Vill de att man till varje pris undviker eller är det okej just om man sitter på avstånd osv?
Med tanke på utvecklingen att först förhindra ståplatser och bara förorda luftiga sittplatser så ser jag det som självklart att de nu anser att vi nått punkten där vi inte alls ska sitta där.
 
För hotellens och restaurangernas överlevnad hade det varit bättre att "tvinga" dem att stänga från början, ja. Förutsatt att det funnits någon sorts ekonomisk hjälp från staten. Så som det har blivit nu har det kommit rekommendation efter rekommendation som gjort att folk slutat gå ut men krogarna måste hålla öppet eftersom de annars får in noll kronor istället för de småpengar de nu lyckats skrapa ihop.
På vilket sätt hade det hjälpt överlevnaden? Det finns ekonomiskt stöd idag.

Det är fritt fram att stänga om man anser att det är mer fördelaktigt och många ställen har gjort det.
 
Hmm.. Man kan ju be dem att bära ut tallriken med det man köpt och sedan bara lassa i det i matlådan där på plats. De behöver inte göra det inne i köket typ.
Kanske?
På vilket sätt ändrar det risken för smittspridning, att lassa saker på en talrik respektive i en låda?
 
Jag tycker de auktoritära metoderna ute i Europa är obehagliga, det blir så märkbart att demokratin inte ska tas för givet. Än mer obehagligt blir det när man tänker på att de kan behöva skärpas för att länderna ska kunna fortsätta på sina linjer.

Alltså hur man än vridet och vänder på det så är situationen obehaglig, är det inte viruset så är det hotet mot ekonomin eller hotet mot demokratin eller hotet mot andra delar av folkhälsan.

Vad som är en fungerande långsiktigt strategi finns det inget facit på, det enda man vet är att alla måste igenom detta. Jag bor i Stockholm och visst är sjukhussituationen alarmerande, men Stockholm med omnejd är tydligt längre in i epidemin än andra delar av Norden. Det kan betyda att vi är ur epidemin tidigare, att vi drabbas mindre hårt av en eventuellt andra våg, det går inte att veta resultatet ännu.

Hur har Norge tänkt att hålla viruset under kontroll om Norge inte ska förvandlas till en isolerad nation med allt mer auktoritära metoder? Man måste våga vända på frågan och inte bara förorda det kortsiktiga perspektivet. Det missar många sverigekritiker.


Du tar upp något jag har funderat på som bor här i Norge. När jag pratar med familj och vänner i Sverige tycker jag att det låter som att vi lever och rör oss hyfsat lika med undantag av att skolor och dagis är stängda här. Tycker inte om hur snabbt vi stängde gränser när det blev klargjort att det enbart var tatt som ett politiskt beslut och inte hade något med smittspridningen att göra, hur Fru Solberg ville deklarera krissituation i landet och att nya lagar snabbt var tvungna att göras och att regeringen i princip skulle få "fullmakt" samt det att skolor och dagis stängdes så snabbt 🤷‍♀️ jag förstår inte alls taktiken med att "kväva" smittan. Om man får det under kontroll, hur ska man då kunna öppna upp allt igen utan att det blossar upp, kontrollen finns ju där på grund av att folk inte rör sig som vanligt. Här vill man ha en smittspridning på 0,9 pp, vad det innebär i praktiken vet jag inte helt. Har Sverige ett sådsnt nummer? Sen blir jag väldigt osäker på hur mycket och vad som är politik och vilka beslut som fattas utifrån folkhälsan, hur det kommer bli med den ekonomiska biten och så vidare. Många osäkra punkter med andra ord 😅

Det jag vill såhär sen på individ nivå är att få kunna komma "hem" till sommarstugan i Sverige, träffa all familj och släkt som vi skulle se nu i påsk, men när det blir vet man ju inte. Jag är nästan rädd för att man rekommenderas att inte resa alls i år :/ För vad händer om Sverige är "färdiga" med detta och Norge ska ha ca 0,9 i smittspridning i x antal månader?
 
På vilket sätt ändrar det risken för smittspridning, att lassa saker på en talrik respektive i en låda?
Det är väl en enorm skillnad i hygien på om någon skrapar ner en portion från en tallrik ute i matsalen och om någon tar med en medförd matlåda in i köket och samma portion läggs ner där?
 
Hade sedan innan en röntgentid 5 maj, antog dock att jag skulle få brev om att det ställdes in. Istället fick jag idag en kallelse där de tidigarelade tiden 1,5 timme samma dag pga. covid-19, haha. Oklart om det kommer att gå att genomföra om jag försätter att hosta, antar jag...
 
Hade sedan innan en röntgentid 5 maj, antog dock att jag skulle få brev om att det ställdes in. Istället fick jag idag en kallelse där de tidigarelade tiden 1,5 timme samma dag pga. covid-19, haha. Oklart om det kommer att gå att genomföra om jag försätter att hosta, antar jag...
I fredags tog de emot mig på KS, men de gör väl så med negativa besked, allt annat sköts via telefon samma på VC där ger de i princip inga inbokade besök, bara per telefon, väntar nu på att hon skall ringa om uppdatering av alla mina recept.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag postar en ny tråd för ett inlägg som nedan bör man bemöta. Först så gav du mig en varning för att jag gav ett exakt referat av vad...
71 72 73
Svar
1 449
· Visningar
73 953
Senast: turbofling
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: Sirap
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 121
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 256
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp